ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، در ادامه با بررسی موضوعات تغذیه در بهار و بخور نخور فصل بهار و تغذیه مناسب در فصل بهار از نظر طب سنتی و مواد غذایی مفید و مضر برای فصل بهار و تغذیه فصل بهار و بهترین رژیم غذایی در فصل بهار و مواد غذایی مفید با شما در نم نمک خواهیم بود.

تغذیه بهاری و لیست بهترین غذاها در فصل بهار

همان گونه که در فصل های مختلف لباس های متفاوتی می پوشید ، باید در فصول مختلف سال رژیم های غذایی خاصی را رعایت نمایید تا سالم و تندرست بمانید.تغذیه بهاری و برنامه غذایی بهاری در طب سنتیتغذیه بهاری و برنامه غذایی بهاری در طب سنتی

با نزدیک شدن فصل بهار و عید نوروز در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد نمایید و از میوه ها و سبزی های تازه بهاری استفاده نمایید و اصول تغذیه تان را عوض کنید تا بهاری خوش ، سالم و تندرست را سپری کنید . در این بخش از نم نمک شما را با تغذیه مناسب فصل بهار آشنا خواهیم نمود.

در فصل بهار چه غذاهایی بخوریم؟

غذاهای سبک و زود هضم بخورید

در فصل بهار غذاهای سبک و زود هضم استفاده کنید و از خوردن غذاهای سنگین خودداری کنید. این فصل برای کاهش وزن فصل خوبی است پس غذاهای سبک بخورید تا بتوانید از شر چربی های اضافه خلاص شوید . برای پاکسازی کبد نیز می توانید گاهی در این فصل روزه بگیرید.

سبزیجات و میوه بخورید

برای اینکه بدن شما در فصل بهار بتواند ویتامین ها و مواد معدنی لازم را به دست آورد ، بهتر است بیشتر از سبزیجات و میوه ها استفاده نمایید. مصرف میوه ها و سبزیجات هر فصل در همان فصل می تواند بیش از پیش مفید باشد و به پاکسازی بدن از سموم تجمع یافته کمک کند.

مصرف سبزیجات سبب می شود کاهش وزن داشته باشید زیرا با خوردن سبزیجات ، احساس سیری بیشتری خواهید نمود و کالری کمتری دریافت می کنید و حجم معده تان با سبزیجات پر می شود بنابراین کمتر به غذا خوردن روی می آورید.

همچنین مصرف میوه های سبز قبل از غذا به شما احساس پری می دهد بدون این که واقعا کالری زیادی دریافت کرده باشید . هر فرد در فصل بهار و در روز باید سه بار از غذاهای گیاهی مثل میوه و سبزیجات استفاده کند.

تغذیه فصل بهار

غذاهای گرم بخورید

کالری غذاهای پخته شده نسبت به غذاهای خام و خشک کمتر است پس بهتر است در فصل زیبای بهار به خوردن غذاهای گرم روی آورید مثلا یک کاسه عدسی پخته شده برای صبحانه بخورید تا بیشتر سیر بمانید و از ریزه خواری دست بکشید.

چای سبز بنوشید

به جای مصرف نوشیدنی های مضر مانند ، نوشابه ها که دارای شکر فراوانی هستند ، چای سبز و آب فراوان بنوشید .یک لیوان چای سبز ، هیچ کالری را به بدن شما اضافه نمی کند.

ماده ای به نام «کتچین» در چای سبز وجود دارد که دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی است .اگر طعم چای سبز را دوست ندارید می توانید یک لیوان چای سبز طعم دار ، مثلا با طعم گلابی و البته خیلی خنک را در یک ظهر داغ بهاری بنوشید.

شکلات بخورید

شکلات با درصد زیاد کاکائو حاوی منیزیم ، پتاسیم و آهن است و میزان سروتونین را افزایش می دهد پس با خوردن یک تکه شکلات علاوه بر کاهش ابتلا به بیماریهای قلبی ، فشارخون و حتی دیابت و در کل افزایش سلامتی ، می توانید شادتر زندگی کنید و اشتهای کاذب خود را سرکوب نمایید.

مصرف شکلات

این نوشیدنی ها را در فصل بهار مصرف کنید

در فصل بهار برای حذف سموم تجمع یافته و مواد هضم نشده در بدن ، چای زنجفیل تازه و داغ ، شربت های لیمو ، نارنج ، آلبالو ، به ، غوره ، انار ، سکنجبین ، کاسنی و زرشک بنوشید.

میان وعده مصرف کنید

برای میان وعده بهتر است تنقلات گرم مانند گردو و انواع شیرینی ها را مصرف نکنید بلکه از میوه های تازه مثل زردآلو ، انجیر ، انگور ، آلو ، انواع توت ها به همراه بادام خام و فرنی ، تمر هندی ترش یا شیرین ، کاهو یا سکنجبین استفاده نمایید.

در خوردن شیرینی ها افراط نکنید

با آغاز بهار و فرا رسیدن عید نوروز و بیشتر شدن دید و بازدید ها مصرف شیرینی و شکلات نیز افزایش می یابد . افراط در مصرف شیرینی و شکلات موجب افزایش وزن و چاقی می شود ، سبب افزایش چربی های نامطلوب خون ، فشار خون ، اختلال در سلامت قلب و عروق و مشکلات قلبی- عروقی می شود.

همچنین مصرف زیاد شیرینیجات سبب تغییر در سبک زندگی فرد خواهد شد . پس لازم است از افراط در مصرف شیرینی ها خودداری کنیم و میوه های تازه فصل را جانشین شیرینی بنماییم.

از حبوبات استفاده کنید

از انواع لوبیای تازه ، جوانه های ماش ، لوبیا ، عدس و ... برای وعده ناهار استفاده کنید و غذاهایی مانند آش جو ، آش آبغوره ، آش تمر هندی ، آش دوغ ، آش ماست که با ادویه هایی چون ریحان ، رازیانه ، مرزنجوش ، رزماری ، زیره سیاه و شوید طعم دار شده باشند ، میل کنید.

مصرف حبوبات

برنامه غذایی منظمی داشته باشید

هنگام تغییر فصل که بدن نسبت به تغییرات محیطی حساس تر می شود پس در فصل بهار سعی کنید برنامه غذایی و خواب منظمی داشته باشید تا سالم و تندرست بمانید.

ماست مصرف کنید

ماست یک میان وعده ای مفید برای افزایش باکتری های خوب در روده وغذای ایده آل برای فصل بهار است که به فرایند هضم در دستگاه گوارش کمک می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. مصرف ماست های پروبیوتیک سبب بهبود عملکرد روده در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده می شود.

ماهی مصرف نمایید

ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا که سبب کاهش التهاب در دستگاه گوارش می شود و برای بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو به علت دارا بودن امگا 3 مفید است زیرا منجر به کاهش علائم این بیماری می شود.

مارچوبه مصرف نمایید

مارچوبه حاوی مواد مغذی غنی از پروبیوتیک است و سبب سلامت دستگاه گوارش و کاهش ابتلا به بیماری های روده ای مانند سرطان روده ، بیماری های التهابی روده ، آلرژی و... می شود. مارچوبه یکی از منابع اصلی اینولین است ، اینولین یکی از پروبیوتیک های بسیار مهم است که از پلی فروکتان ها است.

مصرف مارچوبه

از مصرف این مواد غذایی در فصل بهار اجتناب نمایید :

  1. مصرف نوشیدنی های گازداربه دستگاه گوارش می رساند زیرا اسید فسفریک و قند تصفیه شده آن منجر به کشته شدن باکتری های خوب روده و سوزش معدهمی شود و بسیار چاق کننده است پس از مصرف نوشابه خودداری نمایید.
  2. سوسیس ها حاوی نیترات هستند سبب کشتن باکتری لاکتوباسیلوس مفید در دستگاه گوارش می شوند و ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی عروقیرا افزایش می دهند پس از مصرف آنها خودداری نمایید.
  3. نوشیدن الکل سبب بیمار شدن معده ، آسیب کبدی و ایجاد تغییرات مضر در باکتری های مفید رودهمی شود بنابراین مصرف الکل بسیار زیان آور است.
  4. فصل بهار مزاج معتدل مایل به گرمی و تری دارد ، پس در این فصل ازمصرف غذاهایی با مزاج گرم و تر که موجب تشدید مزاج فصل می شوند ، پرهیز شود.
  5. در فصل بهار برای کمک به پاکسازی کبد از غذاهای با طبع گرم ، تلخ و به ویژه شور اجتناب نمایید.
  6. در فصل بهار بهتر است گوشت قرمز کمتری مصرف نمایید.
  7. مصرف مواد و غذاهای چرب و تند نیز در فصل بهار توصیه نمی شود.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن