ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، تخم و بذر کتان یکی از مواردی است که متخصصان تغذیه و طب سنتی برای رفع مشکلات و بیماری ها توصیه می کنند ، این بذر پرخاصیت می تواند ارگان های مهم داخلی را تقویت کرده و به کاهش وزن کمک کند.

تمام خواص و فواید تخم کتان و آب آن برای بدن و تناسب اندام و عوارض آن

حداقل 6،000 سال است که تخم کتان مصرف می شود که آن ها را به عنوان یکی از اولین مواد مغذی فوق العاده دنیا تبدیل کرده است. بذر کتان چه خواصی دارد که به یکی از محبوب ترین غذاها تبدیل شده است؟ حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهاب همراه با مواد آنتی اکسیدان به نام لیگنان است که به تعادل هورمونی به اضافه چندین مزیت دیگر کمک می کند.خواص و فواید تخم کتان و آب بذر کتان + عوارضخواص و فواید تخم کتان و آب بذر کتان + عوارض

تخم و بذر کتان یکی از مواردی است که متخصصان تغذیه و طب سنتی برای رفع مشکلات و بیماری ها توصیه می کنند ، این بذر پرخاصیت می تواند ارگان های مهم داخلی را تقویت کرده و به کاهش وزن کمک کند.

قبل از دانستن فواید آن بهتر است با انوع آن آشنا شوید : دو نوع اصلی بذر کتان وجود دارد ، بذر کتان طلایی و بذر کتان قهوه ای که مشخصات تغذیه ای شان خیلی شبیه هم است و هر دو به اندازه هم حاوی اسیدهای چرب امگا33 هستند. در این بخش از نم نمک اصلی ترین و مهم ترین فواید بذر کتان را عنوان خواهیم کرد.

حقایقی درباره تخم یا همان بذر کتان :

مدت ها است که افراد می دانند فواید زیادی برای سلامتی دارد.

حاوی فیبر ، چربی ، پروتئین و مواد معدنی متعدد و ویتامین است.

این مواد مغذی ممکن است در برابر سرطان ، دیابت و مشکلات قلبی و عروقی محافظت کنند.

ویتامین ها و مواد معدنی تخم کتان و ارزش غذایی بذر کتان

تخم کتان سرشار از مواد مغذی است :

از آغاز تمدن ، تخم کتان یکی از قدیمی ترین محصولات کشاورزی بودند در دو نوع قهوه ای و طلایی وجود دارد که به یک اندازه مغذی هستند.

اندازه معمول برای سرو تخم کتان ، 1 قاشق سوپ خوری (7 گرم)است.

تنها یک قاشق سوپ خوری مقدار زیادی پروتئین ، فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 را به علاوه منبع غنی برخی از ویتامین ها و مواد معدنی تامین می کند.

یک قاشق سوپ خوری تخم کتان حاوی موارد زیر است : ) :

  • کالری : 37
  • پروتئین : 1.3 گرم
  • کربوهیدرات : 2 گرم
  • فیبر : 1.9 گرم
  • چربی کل : 3 گرم
  • چربی اشباع شده : 0.3 گرم
  • چربی ترانس : 0.5 گرم
  • اسیدهای چرب امگا 3:1،597 میلی گرم
  • ویتامین B1 : 8 % از rdi
  • ویتامین B6:2 % از rdi
  • فولیت : 2 % از rdi
  • کلسیم : 2 %
  • آهن : 2 % از rdi
  • منیزیم : 7 % از rdi
  • فسفر : 4 % از rdi
  • پتاسیم : 2 %

به طور شگفت انگیز ، فواید تخم کتان عمدتا به اسیدهای چرب امگا 3، لیگنان و فیبر مربوط می شوند.

خاصیت تخم کتان

خواص و فواید تخم کتان

خواص و فواید بذر کتان

اول از هر چیزی باید به این اشاره کرد که بذر کتان حاوی فراوانی ترکیبات است بسیار مقوی و لازم برای بدن ، ترکیباتی شامل :

الفا لینولینیکاسید

مقدار فراوانی امگا 3 ؛ حدود 5تا 8گرم بذرکتان روزانه برای تامین امگا 3 کافی است.

بذر کتان حدود 50تا 55 درصد کل آن چربی های اسیدی است به همین دلیل به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند.

حدود 28درصد از این بذر فیبر است که 25 درصد از آن فیبرهای محلول است که جذب کلسترول و گلوگز را کاهش میدهد و 75 درصد آن از فیبرهای نامحلول تشکیل شده که تولید مواد زائد را بالا میبرد و گذر مواد را از روده کاهش میدهد.

فواید بذر کتان برای درمان بیماری ها و تقویت بدن

1- بذرکتان حرکات و فعالیت مثبت شکم را بیشتر می کند

2- خطرابتلا به سرطان روده را کاهش میدهد

3- کلسترول خون را پایین میاورد ازچاقی جلوگیری می کند

4- بذرکتان حاوی موادی است که وقتی با آنزیم و شیره معده ترکیب شود و به لیگنان تبدیل می شود

5- بذر کتان مواد شیمیایی دی ان ا و لیپوزوم را محافظت و خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی ایجاد میکند

6- این بذرها را به رژیم غذایی تان بیفزایید تا مانع پیشرفت بیماری های قلبی و انواع مختلف سرطان سینه ، پروستات و روده شوید.

بررسی کامل خواص و فواید تخم کتان

تخم کتان امگا 3 بالایی دارد :

اگر گیاهخوار هستید و یا ماهی نمی خورید ، تخم کتان می تواند بهترین منبع چربی های امگا 3 باشد.آن ها منبع غنی ازآلفا لینولئنیک اسید(ALA) هستند که اغلب اسید چرب امگا 3 اند یکی از دو اسیدهای چرب ضروری است که باید از غذایی که می خورید به دست آورید چون بدن آن ها را تولید نمی کند.مطالعات متعددی نیز مصرف تخم کتان را به خطر پایین تر سکته مرتبط دانسته اند.

تخم کتان منبع غنی از لیگنان است که می تواند ریسک سرطان را کاهش دهد :

لیگنان ترکیباتی هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی و استروژنی دارند که هر دو می توانند به کاهش خطر سرطان و بهبود سلامت کمک کنند به طور شگفت انگیزی تخم کتان حاوی 800 برابر لیگنان بیشتر نسبت به غذاهای گیاهی دیگر هستند .

مطالعات نشان می دهد آن هایی که تخم کتان می خورند خطر کمتری در ابتلا به سرطان پستان ، به ویژه پس از یائسگی دارند.

با این حال چنانچه در بحث بررسی روش های پیشگیری از سرطان پروستات در سلامت نم نمک توضیح دادیم مردان نیز می توانند از خوردن تخم کتان سود ببرند زیرا ریسک ابتلا به پروستات را به حد چشمگیری کاهش می دهد.همچنین به نظر می رسد که تخم کتان دارای پتانسیل برای جلوگیری از سرطان روده و پوست در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی هستند با این حال ، تحقیقات بیشتری برای تایید این مورد نیاز است.

ویتامین های موجود در بذر کتان

بذر کتان چیست و چه فوایدی دارد؟

تخم کتان غنی در فیبر رژیمی است :

تنها یک قاشق غذاخوری تخم کتان حاوی 3 گرم فیبر است که به ترتیب 8 تا 12 درصد از مصرف توصیه شده برای مردان و زنان می باشد ، تخم کتان حاوی دو نوع محلول در رژیم غذایی (20 تا 40 درصد)و غیرقابل حل هستند (60 - 80 درصد).

این دو فیبر توسط باکتری ها در روده بزرگ تخمیر می شوند و منجر به حرکات روده منظم و مدفوع می شوند.

از یک طرف ، فیبر محلول ، ثبات محتویات معده را افزایش می دهد و میزان گوارش را کاهش می دهد. نشان داده شده است که این کار به تنظیم قند خون و کلسترول پایین کمک می کند.

از طرف دیگر ، فیبر غیرقابل حل ، اجازه می دهد تا آب بیشتری به مدفوع متصل شود ، حجم آن ها را افزایش می دهد . این برای جلوگیری از یبوست و برای افرادی که دچار سندرم روده تحریک پذیر و یا بیماری هستند مفید است.

تخم کتان کلسترول را بهبود می بخشد :

یکی دیگر از فواید تخم کتان ، توانایی آن ها در کاهش سطح کلسترول است.در مطالعه ای افراد با کلسترول بالا ، مصرف 3 قاشق سوپ خوری (30 گرم)پودر کتان به مدت سه ماه ، کلسترول کلی را به میزان 17 % و کلسترول بد را تقریبا 20 درصد کاهش دادند به نظر می رسد این اثرات به خاطر فیبر در دانه های کتان باشد چون به نمک های صفرای متصل می شود و سپس توسط بدن دفع می شود برای پر کردن این نمک های صفرا کلسترول از خون به کبد کشیده می شود این فرآیند میزان خون را کاهش می دهد .این قطعا خبر خوبی برای کسانی است که می خواهند کلسترول خود را بهبود ببخشند.

تخم کتان فشار خون را پایین می آورد :

مطالعات در مورد تخم کتان نیز بر توانایی طبیعی آن در کاهش فشار خون نشان داد .در حالی که ممکن است ناچیز به نظر برسد ، کاهش 41 درصدی در فشار خون می تواند خطر مرگ ناشی از سکته 10 % و بیماری های قلبی را 7 درصد کاهش دهد.

تخم کتان حاوی پروتئین بالا هستند :

تخم کتان منبع بسیار زیادی از پروتئین گیاهی هستند. پروتئین کتان غنی از آمینو اسیدها ، آرگنین و آسکاربیک اسیداست.

پروتئین تخم کتان به بهبود عملکرد سیستم ایمنی ، کاهش کلسترول ، جلوگیری از تومورها و داشتن خواص ضد قارچ کمک می کند.هم چنین به احتمال زیاد غذای گیاهی و حیوانی هورمون ها را تحریک می کند تا احساس سیری را به همراه داشته باشد که منجر به خوردن کم تر در وعده غذایی بعدی می شود.

تخم کتان به کنترل قند خون کمک می کند :

دیابت نوع 2 مشکلی بزرگ در سراسر جهان است همچنین به دلیل ناتوانی در ترشح انسولین یا مقاومت در برابر آن ، سطح قند خون بالا مشخص می شود.اثر کاهش قند خون به طور قابل توجهی به خاطر محتوای فیبر محلول تخم کتان می باشد تحقیقات نشان داده اند که فیبر میزان قند خون را کاهش می دهد.

فواید بذر کتان در طب سنتی

کمک به کنترل قند خون با تخم کتان

تخم کتان به کنترل وزن کمک می کند :

اگر تمایل به میان وعده های غذایی دارید ، ممکن است بخواهید دانه های کتان را به نوشیدنی خود اضافه کنید

احساس کاهش گرسنگی به احتمال زیاد ناشی از محتوای فیبر محلول در دانه های کتان است هضم غذا را در معده کاهش می دهد که هورمون ها را تحریک و اشتها را کنترل کرده و حس پری را ایجاد می کند

رژیم غذایی تخم کتان ممکن است با فرو نشاندن گرسنگی و افزایش احساس سیری به کنترل وزن کمک کند.

کاهش وزن از فواید مهم بذر کتان

نحوه استفاده از تخم کتان : برای کاهش وزن میتوانید از دم کرده تخم کتان هر روز 2 فنجان استفاده کنید ، پودر تخم کتان قبل از غذا برای کاهش اشتها و یا همراه با غذا برای کنترل هضم غذا و کاهش چربی ، کاهش نفخ و پاکسازی دستگاه گوارش مفید است.

تخم کتان می تواند چند منظوره باشد :

تخم کتان یا روغن بذر کتان می تواند به بسیاری از غذاهای معمولی اضافه شود. موارد زیر را امتحان کنید :

  • اضافه کردن آن ها به آب و نوشیدن آن به عنوان بخشی از مصرف مایع روزانه خود
  • روغن تخم کتان به عنوان سس روی سالاد
  • آن ها را داخل ماست مورد علاقه خود ترکیب کنید.
  • آن ها را به کلوچه ، کیک ، نان یا سایر... اضافه کنید.
  • آن ها را در اسموتی بریزید تا سفت شود.

تخم کتان برای بهبود پوست و مو مفید است :

چرا تخم کتان برای موها خوب است؟ از فواید تخم کتان برای مو می توان درخشندگی ، قوی شدن و مقاوم تر در برابر آسیب ها را نام برد . چربی ها در تخم کتان اسیدهای چرب ضروری و همچنین ویتامین های ب ، پوست و مو را تامین می کنند که می تواند به کاهش خشکی و پوسته پوسته شدن کمک کند. هم چنین می تواند علائم آکنه ، و اگزما را بهبود بخشد. همین مزایا نیز در مورد سلامت چشم نیز صدق می کند چون کتان می تواند به کاهش سندرم چشم خشک به دلیل اثرات روانسازی کمک کند.

روغن تخم کتان گزینه عالی دیگر برای پوست ، ناخن ها ، چشم ها و مو است چون غلظت بالایی از چربی های سالم دارد. چنانچه در این بخش از سلامت نم نمک گفته ایم اگر می خواهید پوست ، مو و ناخن های سالم تر داشته باشید دو قاشق سوپ خوری از آن را به اسموتی اضافه کنید. هم چنین می تواند با روغن های اسانس مخلوط شود و به طور روزانه به عنوان مرطوب کننده پوست استفاده شود چون به پوست نفوذ می کند و خشکی را کاهش می دهد.

تخم کتان هیچ گونه گلوتنی ندارد :

استفاده از تخم کتان روش عالی برای تعویض طبیعی دانه های حاوی گلوتن در دستور العمل ها است. غلات ، به ویژه آن هایی که حاوی گلوتن هستند هضم آن می تواند برای بسیاری از مردم دشوار باشد اما تخم کتان معمولا ضد التهاب است.

از آنجا که تخم کتان می تواند مقدار زیادی مایعات را جذب کند اما حاوی هیچ گونه گلوتنی نیست ، انتخاب خوب برای کسانی است که مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت گلوتنی هستند.

بذر کتان برای کودکان

فواید تخم کتان

تخم کتان به کاهش علائم یائسگی و عدم تعادل هورمون کمک می کند :

شواهد یافت شده نشان می دهد تخم کتان ، مزایای بسیاری برای زنان یائسه دارد در حقیقت تخم کتان می تواند به عنوان روشی جایگزین برای درمان عدم تعادل هورمون در برخی موارد یا به عنوان روشی مکمل برای متعادل کردن هورمون ها به دلیل ویژگی های که دارند مورد استفاده قرار گیرد.به خاطر توانایی تخم کتان در متعادل کردن استروژن ، ممکن است به کاهش خطر پوکی استخوان کمک کند.

تخم کتان محافظ در برابر تشعشات است :

مطالعات نشان داده اند لیگنان در بذر کتان ممکن است به حفاظت در برابر تشعشعات کمک کند.محققان پیشنهاد کردند در آینده لیگنان بذر کتان ممکن است برای درمان مشکلات ریوی در ارتباط با تشعشعات ناشی از قرار گرفتن اتفاقی و یا پرتو درمانی مفید باشند.

بیماری های دیگر

مصرف تخم کتان برای درمان موارد زیر مناسب بوده است

  • سرطان تخمدان
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • سندروم متابولیک
  • دیابت
  • آسم
  • التهاب

تخم کتان مدت ها است که در طب سوزنی برای بهبود سلامت ، پیش گیری و طیف وسیعی از بیماری استفاده می شود که بسیاری از آن ها به سلامت پوست می انجامد .مطالعه کوچکی که در سال 2010 منتشر شد که نشان می دهد مصرف روغن بذر کتان می تواند به کاهش حساسیت پوست و زبری پوست و بهبود پوست کمک کند.

فواید آب بذر کتان

بیشترین فوایدی که ازمصرف بذرکتان بدست میاید کاهش خطر حملات قلبی ، کاهش ابتلا به سرطان ، خاصیت ضد یبوستی وضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که در خود دارد .

آب بذر کتان از عوارض یائسگی جلوگیری می کند پس بهتراست با روش صحیح آماده کردن آب بذر کتان آشنا شوید و از آن استفاده کنید.

چگونه آب بذرکتان درست کنیم؟

ابتدا بذرها را بکوبید

سپس یک فنجان 250 میلی لیتری آب و یک ق چ بذرکتان آماده کنید

بذرها را داخل آب گرم یا سرد بریزید و اجازه دهید 30 دقیقه بماند وقتی حالت ژله ای پیداکرد آن رابنوشید.

این نوشیدنی را می توانید به اسموتی و یا ابمیوه ها بیفزایید یا با ابلیمو ترکیب کنید ؛ البته راههای متعددی برای استفاده از آب بذر کتان وجود دارد.

مصرف بذر کتان چه فوایدی دارد؟

فواید آب بذر کتان چیست؟

روش دوم تهیه آب بذر کتان

یک ق بذر کتان

یک فنجان آب جوشیده

بذرکتان را داخل آب درحال جوش بریزید بعداز دقایقی که به دمای مناسب رسید بنوشید.

دقت داشته باشید که با وجود فواید بذرک تان این بمب خاصیت تاثیرات منفی هم دارد که شامل : کاهش جذب کلسیم ، زینک و آهن است. همچنین مصرف بیش از حد بذر کتان کاهش هضم پروتئین را به همراه دارد پس هرگز بدون مشورت با پزشک بیش از حد از آن استفاده نکنید.

نکته و هشدار در مورد عوارض مصرف بذر و تخم کتان

بهتر است پودر تخم کتان را در دمای اتاق نگهداری کنید و پیش از مصرف آسیاب کنید ، میزان مصرف تخم کتان برای افراد بزرگسال 2 قاشق چایخوری در روز و برای افراد نوجوان 1 قاشق چایخوری در روز می باشد. از آنجایی که بذر کتان خواص شبه استروژنی دارد خانم های باردار و شیرده باید از مصرف آن خودداری کنند ، همچنین افرادی که دچار بیماری هایی مانند اندومتریوز ، تخمدان پلی کیستیک و فیبرویید می باشند نیز باید از مصرف تخم کتان اجتناب کنند.

فراموش نکنید افرادی که به انسداد روده مبتلا هستند هم باید از بذر کتان دوری کنند چرا که تخم کتان سرشار از فیبر است ، افرادی که دارای روده التهابی و تحریک پذیر می باشند باید از خوردن تخم کتان اجتناب کنند.

خطرات

مواد مغذی در بذر کتان نیز ممکن است به نفع همه نباشد.

مصرف زیاد بذر کتان می تواند منجر به موارد زیر شود :

  • نفخ شکم و باد کردگی
  • درد شکمی
  • تهوع
  • یبوست یا اسهال
  • در افراد با انسداد روده ، تخم کتان می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن این علائم شود.
  • تخم کتان خام و نارس برای مصرف مناسب نیستند چون ممکن است سمی باشند همیشه باید با مقدار زیادی مایعات مصرف شود.
  • در دوران بارداری ، به زنان توصیه می شود که آن را مصرف نکنند ، زیرا حاوی اثرات منفی است ممکن است هنگام شیردهی مناسب نباشد.
  • همچنین شانسی وجود دارد که فیتو استروژن در تخم کتان ممکن است با قرص های کنترل بارداری یا هورمون درمانی تداخل داشته باشد.

تداخلات :

هر کسی که برای دیابت دارو مصرف می کند ، قبل از مصرف تخم کتان در رژیم غذایی باید با پزشک مشورت کند.

اسیدهای چرب امگا 3 می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد ، اگر با رقیق کننده خون مانند وارفارین مورد استفاده قرار می گیرد. مکمل های امگا 3 یا محصولات تخم کتان و یا رقیق کننده های خونی باید تنها پس از بحث با متخصص بهداشت و درمان مورد استفاده قرار گیرند.

کدام بهتر است؟ روغن کتان یا تخم کتان

هرگز روغن تخم کتان را حرارت ندهید : همه روغن ها اسیدهای چرب اشباع نشده و پلی اشباع نشده هنگام گرم شدن اکسایش پیدا می کنند. این به این معنی است که با روغن تخم کتان آشپزی نکنید

با تخم کتان غذاهای جدید درست کنید : تخم کتان برای اضافه کردن به اسموتی یا پاشیدن روی غذاها که شاخص بالای گلیسمیک دارند عالی است به عنوان مثال پاستا ، حبوبات. غذاهای حاوی تخم کتان به آرامی نشاسته کربوهیدرات را می شکند در نتیجه افزایش قند خون را کاهش می دهد.

تخم کتان غنی از چربی های خوب است : به خاطر داشته باشید که تخم کتان منبع قوی اسیدهای چرب امگا 3 است این روشی عالی برای متعادل کردن نسبت های غالب در رژیم غذایی استاندارد است.

روش های نگهداری روغن کتان

خطرات مصرف زیاد بذر کتان

چقدر باید مصرف شود ؟

به طور کلی یک یا دو قاشق سوپ خوری مقدار خوبی برای اطمینان از بدست آوردن مقدار قابل توجه خواص تخم کتان است. در مورد روغن هم همین طور است.

چگونه تخم کتان را انتخاب کنیم :

کتان را می توان به صورت کامل یا تخم خریداری کرد. دو شکل مختلف فواید متمایزی را ارایه می دهند. از آنجا که خوردن تخم کتان می تواند بسیار دشوار باشد ، آسیاب کردن دانه ها قبل از مصرف معمولا هضم را بهبود می بخشد. با این حال آسیاب کردن زمان می برد.

کتان به طور کلی به صورت بسته بندی شده در دسترس هستند. درست مانند هر غذایی دیگری که ممکن است در بخش عمده خرید کنید ، اطمینان داشته باشید تخم کتانی را که می خرید حداکثر تازگی را داشته باشد. چه خرید به صورت فله ای یا در یک ظرف بسته بندی ، اطمینان حاصل کنید که هیچ نشانه ای از رطوبت ندارد.

اگر کتان را می خرید آن ها را در یک ظرف بدون هوا در جای تاریک ، خشک و خنک نگهداری کنید و یا ظرف را به طور مستقیم در یخچال قرار دهید.

چگونه تخم کتان را نگه داری کنید ؟

بهترین راه برای نگه داری بستگی به شکلی دارد که شما آن ها را خریداری کرده اید. به همین دلیل ، ما "چگونگی ذخیره کردن" را به سه دسته زیر تقسیم کردیم :

نگهداری تخم کتان :

صرف نظر از شکلی که آن را در قفسه فروشگاه ها در دمای اتاق و یا یخچال خریداری می کنید ، باید آن ها را بعد از باز کردن در یخچال نگه دارید. دلیل این احتیاط ساده است : زمانی که تخم هستند ، بیشتر مستعد اکسیداسیون و فساد هستند. اگر دانه را آسیاب کنید آن ها را در یخچال در یک ظرف بدون هوا در یک شیشه تیره نگه دارید.

نگهداری کتان :

کتان را می توان به مدت 6 تا 12 ماه نگه داری کرد اگر در ظرفی بدون هوا در محلی خشک و خنک قرار داده شود. آن ها همچنین می توانند در یخچال نگهداری شوند ، و ممکن است برای یک سال یا بیشتر با استفاده از این روش ذخیره شوند.

نگهداری روغن بذر کتان :

روغن تخم کتان فاسد شدنی است و باید همیشه در بطری های کدر و در یخچال نگهداری شوند.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن