ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، خواص خربزه بیشمار است و مصرف خربزه از سوی امامان نیز توصیه شده است. خربزه رفع کننده یبوست و کمک کننده به هضم غذا، افزاینده ادرار و دفع کننده کم خونی و سنگ مثانه و تولیدکننده عرق در بدن است.

خواص خربزه برای سلامتی ، لاغری ، مردان و بارداری

خواص خربزه بیشمار است و مصرف خربزه از سوی امامان نیز توصیه شده است. خربزه رفع کننده یبوست و کمک کننده به هضم غذا ، افزاینده ادرار و دفع کننده کم خونی و سنگ مثانه و تولیدکننده عرق در بدن. به طور کامل به خواص و فواید و در عین حال به مضرات خوردن خربزه می پردازیم.خواص خربزهخواص خربزه برای سلامتی ، لاغری ، مردان و بارداریخواص خربزه برای سلامتی ، لاغری ، مردان و بارداری

خربزه چیست؟

خربزه نوعی ملون از خانواده کدوئیان است که شامل میوه ها و سبزیجاتی مانند کدو ، کدوتنبل ، خیار ، کدو قلیایی و غیره نیز می شود. رنگ این میوه از زرد کمرنگ تا نارنجی است ، گاهی رنگ عمیق تری مانند رنگ سالمون نیز دارد و مانند دیگر ملون ها بر سطح زمین رشدمی کند.

این میوه ، شکلی گرد یا دراز ، بافتی نرم و آبدار با بویی خوش و شیرین دارد که در میوه های کاملا رسیده یافت می شود. حفره مرکزی آن حاوی دانه های کوچک سفید است. خربزه میوه تابستان است و از ماه های آوریل تا آگوست (اردیبهشت تا شهریور) عالی است. آیا خربزه برای شما خوب است؟ بله ، درواقع این میوه ، افزودنی سالمی برای رژیم غذایی شماست.

انواع خربزه

انواع مختلفی از خربزه در جهان رشدمی کند. اما به طورکلی ، بسته به خاستگاه ، دو نوع خربزه در کشورهای غربی رایج است.

خربزه امریکای شمالی : این نوع خربزه در ایالات متحده رایج است. این خربزه ها سبز کمرنگ متمایل به زرد با گوشتی شیرین و آبدار هستند.

انواع خربزه

انواع خربزه

خربزه اروپایی : این خربزه ، پوستی سبزکمرنگ و شیاردار دارد و کاملا با خربزه امریکای شمالی متفاوت است.

خربزه اروپایی چیست؟

خربزه اروپایی چیست؟

نکته : 90 درصد خربزه آب است. یک فنجان خربزه فقط 60 کالری دارد. این همان میوه ای است که ما آن را خوشمزه ، شیرین و سالم می دانیم. خوب ، حالامی دانیم خربزه چقدر کالری دارد.

خواص خربزه در طب سنتی

امام علی علیه السلام نقل شده است خوردن خربزه ، مثانه را پاک و سنگ مثانه را آب می کند و ادرار را افزایش می دهد.

امام علی می فرمایند خربزه ده خاصیت دارد :

1- خوردنی است.

2- آشامیدنی است ، چون آبدار است.

3- میوه است.

4- گل است ( زیرا بویی مطبوع دارد ).

5- شیرینی است ( زیرا دارای قند زیاد است ).

6- روده ها و معده را شستشو می دهد.

7- معده و روده را پاکیزه می کند.

8- سبزی است.

9- دوای درد است.

قسمت هایی از این میوه که در تغذیه و پزشکی استفاده می شود ، عبارت اند از : گوشت ، تخم و پوست میوه.

در ادامه مجموعه ای از خواص خربزه را می خوانیم

خربزه نه تنها خوشمزه است ، بلکه فواید زیادی برای سلامتی ، پوست و مو نیز دارد. در اینجا به فواید متعدد خربزه برای سلامتی ، پوست و مو نگاهی می اندازیم.

خواص خربزه برای سلامتی

خربزه ، جدا از مزه شیرین خوشمزه و بوی فریبنده خود ، منبعی عالی از مواد معدنی ، ویتامین A ، پتاسیم و فیبر رژیمی نیز است. بنابراین فواید متعددی برای سلامتی دارد.

1. سیستم ایمی را تقویت می کند

مصرف منظم خربزه می تواند بدون توجه به آب وهوا و بیماری های دیگر ، سیستم ایمنی شما را تقویت کند.

چرا مفید است؟

خربزه سرشار از ویتامین های C و A است که با تحریک سلول های سفید خون در بدن ، ایمنی را تقویت می کنند. گلبول های سفید خون (WBC) مکانیزم دفاعی طبیعی بدن محسوب می شوند زیرا از حمله اجسام خارجی جلوگیری کرده و عفونت هایی که بدن را مورد حمله قرارداده اند را ریشه کن می کنند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است و به همین دلیل با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند. این رادیکال های آزاد به پوست آسیب رسانده و عامل پیری زودرس هستند. گنجاندن خربزه در رژیم غذایی می تواند پیری زودرس را مهارکند.

خواص خربزه 2. سلامت قلبی عروقی

امروزه ، مشکلات مربوط به قلب بسیار شایعند. چرا برای سالم نگه داشتن قلب خود ، خربزه را امتحان نمی کنید؟

چرا مفید است؟

خربزه سرشار از پتاسیم است که فشار خون را کنترل کرده و از این راه قلب تان را سالم نگه می دارد. این ماده معدنی از پرفشاری خون جلوگیری کرده و مانع از آسیب سدیم به بدن می شود. خربزه سرشار از ترکیباتی به نام آدنوزین نیز هست که برای قلب مفید است زیرا خواص رقیق کنندگی خون دارد. این ماده از لخته شدن خون در سیستم قلبی عروقی جلوگیری می کند. ویتامین C از تصلب شرایین ، همان سفت شدن عروق ، جلوگیری و فولات نیز به جلوگیری از سکته کمک می کند.

3. مانع سرطان می شود

نام سرطان نیز ترسناک است زیرا ممکن است هرلحظه کشنده شود. حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم ، خوردن غذاهایی است که از این بیماری کشنده جلوگیری می کنند. یکی از این غذاها خربزه است.

چرا مفید است؟

خربزه مقدار زیادی ویتامین C و بتاکاروتن دارد که می توانند با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه کرده و آنها را ازبین ببرند. این رادیکال های آزاد خطرناک هستند زیرا به سلول های بدن حمله کرده و باعث رشد سرطانی می شوند.

خواص خربزه

فواید و خواص خربزه

4. با استرس مبارزه می کند

آخرین مهلت کارهای اداره ، بردن بچه ها به مدرسه ، صبحانه درست کردن برای همسر ، بردن مادر به کلاس یوگا……… چنین سبک زندگی بیقراری ، فقط باعث استرس می شود. دفعه بعدی که چنین احساسی داشتید ، استراحت کرده و یک لیوان آب خربزه میل کنید. در عرض چنددقیقه بهتر می شوید.

چرا مفید است؟

خربزه سرشار از پتاسیم است که ضربان قلب را متعادل کرده و ذخیره اکسیژن را برای مغز افزایش می دهد و بنابراین باعث می شود احساس آرامش و تمرکز بیشتر داشته باشید. خربزه ، سوپراکسیددیسموتاز نیز دارد که با پایین آوردن فشارخون و آرامش عروق ، با استرس مبارزه می کند. این ماده از مرگ سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند.

خواص خربزه 5: سلامت چشم

چه کسی می خواهد عینک های زشت بزند یا از لنزهای آزاردهنده استفاده کند درحالی که می توانید به طورطبیعی بینایی خوبی داشته باشید؟ خربزه را امتحان کنید.

چرا مفید است؟

خربزه سرشار از بتاکاروتن است که به حفظ سلامت بینایی کمک می کند. این بتاکاروتن ها در هنگام جذب توسط بدن به ویتامین A تبدیل می شوند که به جلوگیری از آب مروارید و بهبود بینایی کمک می کند. مطالعات ثابت کرده اند که مصرف منظم غذاهایی که ویتامین بالایی دارند می تواند خطر پیشرفت آب مروارید را تا 40% کاهش دهد.

6. از نفروپاتی دیابتی جلوگیری می کند

نفروپاتی دیابتی یک اختلاال کلیوی است که در آن سلول های کلیه به شکل خطرناکی آسیب می بینند.

چرا مفید است؟

آب خربزه که به “اکسیکین” معروف است می تواند از این وضعیت جلوگیری کند. به علاوه ، خربزه ، شاخص گلیسمی (GI) پایینی دارد و به این معناست که فروکتوز و گلوکوز موجود در خربزه ، قندهای ساده هستند. بنابراین ، این میوه برای افراد دیابتی و افراد مبتلا به چاقی خطری ندارد.

7. مفید برای ریه ها

آیا می دانستید خربزه یک از بهترین میوه ها برای ریه های شماست؟

چرا مفید است؟

مصرف منظم خربزه ، ویتامین A بدن را که به دلیل مصرف سیگار یا قرارگرفتن درمعرض دود سیگار از دست رفته است ، جبران می کند. این ویژگی ، به جوانسازی ریه ها کمک می کند و به ویژه برای سیگاری هایی که ریه هاشان به دلیل مصرف سیگار آسیب شدید دیده اند مفید است.

خواص خربزه 8: درمان بی خوابی

تمام درمان های خانگی نتوانستند باعث خواب آرام تان بشوند؟ خربزه را امتحان کنید.

چرا مفید است؟

خربزه دارای خواص آرام بخش قوی است زیرا حاوی ترکیبی منحصربه فرد است که اعصاب را آرام کرده و اضطراب ها را کاهش می دهد. بنابراین ، با آرام کردن سیستم عصبی افراد مبتلا به بی خوابی ، آنها را از اختلالات خواب رهامی کند.

9. درمان مشکلات قاعدگی

دوره قاعدگی یکی از دردناک ترین دوره ها برای زنان است. اگر شما هم از آن افرادی هستید که در این دوره ، دچار درد می شوید ، خربزه می تواند کمک تان کند.

چرا مفید است؟

ویتامین C موجود در خربزه در تنظیم جریان خون قاعدگی و تسکین دردها در زنان موثر است. مصرف منظم خربزه در دوران قاعدگی می تواند جریان خون و لخته شدن خون را به شکل قابل توجهی کاهش دهد و فرد را از دیگر مشکلات قاعدگی رهاکند. خربزه گاهی وقت ها برای تحریک قاعدگی نیز به کارمی رود.

10. به کاهش وزن کمک می کند

خربزه به کاهش وزن کمک می کند زیرا کالری پایین و فیبر بالایی دارد. بنابراین ، می توانید مقدار زیادی خربزه بخورید و مصرف کالری خود را کنترل کنید.

چرا مفید است؟

فیبر برای کاهش وزن شما مفید است زیرا زمان بیشتری طول می کشد تا معده شما را ترک کرده و وارد سیستم گوارشی شما شود ، بنابراین باعث می شود برای مدت بیشتری احساس سیری کنید. این فرآیند کند گوارشی از پرخوری جلوگیری می کند. همچنین ، غذاهای سرشار از فیبر معمولا حجیم هستند و فضای بیشتری از معده شما را اشغال می کنند و باعث می شوند احساس سیری کنید و از خوردن در فاصله وعده های غذایی جلوگیری می کند.

11. سیگار را بدون علائم ترک ، ترک کنید

قصد ترک کردن سیگار را دارید اما از علائم ترک می ترسید؟ خربزه را امتحان کنید.

چرا مفید است؟

خربزه برای افرادی که سعی در ترک سیگار دارند مفید است. زیرا مواد معدنی و مغذی موجود در خربزه به فرد سیگاری کمک می کند تا با علائم ترک نیکوتین کنار بیاید. به علاوه ، به بدن کمک می کند تا با جبران ویتامین A از دست رفته ناشی از سیگارکشیدن مداوم ، سریع تر بهبودیابد.

خواص خربزه 12: برای زنان باردار مفید است

فکرمی کنید خربزه برای دوران بارداری انتخاب بی خطری است یا نه؟ خوب ، خربزه برای زنان باردار مانند اکسیر است.

چرا مفید است؟

اسیدفولیک معمولا به زنانی که قصد بارداری دارند و زنان باردار توصیه می شود. میزان بالای فولات موجود در خربزه به تولید و نگه داری سلول های جدید به ویژه در زنان باردار کمک کرده و همچنین از اختلال لوله عصبی جنین جلوگیری می کند. خربزه با دفع منظم سدیم اضافی از بدن ، از احتباس آب جلوگیری می کند.

13. خواص دارویی دانه های خربزه

خوردن دانه های شکسته شده خربزه به دفع کرم های روده کمک می کند. این دانه ها در درمان سرفه ، تب و سوء هاضمه نیز مفیدند.

14. دندان درد را درمان می کند

پوست خربزه برای درمان دندان درد مفید است. حدود 6 گرم پوست خربزه را بگیرید ، به آن آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد تا بپزد. سرد که شد آن را صاف کرده و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

15. ارزش دارویی چای خربزه

ریشه خربزه برای درست کردن چای خربزه به کارمی رود که یک ادرارآور موثر است و به تحریک استفراغ کمک می کند.

خواص خربزه 16: آرتریت را درمان می کند

افزودن مقدار مناسب خربزه به رژیم غذایی تان می تواند به رفع درد و ناراحتی آرتریت کمک می کند.

چرا مفید است؟

خربزه دارای خواص ضدالتهاب است که می تواند از استرس اکسیداتیو در مفاصل و استخوان های شما جلوگیری کند و بنابراین التهاب را کاهش می دهد.

17. گوارش را بهبود می بخشد

خربزه برای معده شما عالی است زیرا اثر خنک کنندگی و آرام بخش روی معده دارد. خربزه ، حرکات روده را تنظیم کرده و دستگاه گوارش شما را سالم می کند.

چرا مفید است؟

این میوه معجزه آسا سرشار از فیبر رژیمی ضروری است که به تنظیم حرکات مناسب روده کمک می کند. خربزه ، جریان خوب و آرام غذا را در دستگاه گوارش تان تضمین کرده و بنابراین خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

خواص خربزه برای پوست

همه انواع ملون ها برای پوست عالی هستند و خربزه مغذی ترین آن هاست. خربزه فواید زیر را برای پوست دارد.

18. پوست را هیدراته و جوان می کند

درست مثل بدنمان ، میوه آبدار برای پوست مان نیز حکم طلا را دارد. چنین میوه ای پوست ما را هیدراته و شاداب نگه می دارد.

چرا مفید است؟

خربزه دارای ویتامین های K و E است که نقشی اساسی در حفظ سلامتی و جلای پوست مان دارند. مقدار زیاد آب ، پوست را از درون هیدراته می کند. خربزه منبع خوبی از ویتامین های گروه B ، کولین و بتائین نیز هست که پوست شما را تغذیه شده و جوان نگه می دارد. استفاده موضعی از آب خربزه به نرمی و هیدراته شدن پوست شما کمک می کند.

خواص خربزه 19: بازسازی پوست

آیا دوست دارید همیشه جوان و شاداب به نظر برسید؟ خربزه می تواند این کار را برای شما بکند.

چرا مفید است؟

مقدار بالای ویتامین های A و C موجود در میوه خربزه ، آن را برای پوست شما مفید می کند. ویتامین A باعث بازسازی پوست شده و ویتامین C در تشکیل کلاژن و بافت همبند نقش دارد که جوانی را به پوست تان هدیه می کند.

نحوه استفاده

می توانید با خربزه ، بسته صورت درست کنید. برای این کار ، خربزه را در مخلوط کن ریخته و با اضافه کردن پودر جو دوسر و ماست ، خمیر حجیم و نرمی درست کنید. این بسته را بر تمام صورت و گردن تان بگذارید. با ماساژ دادن به صورت حرکات دورانی ، خمیر را از روی پوست بردارید. با آب گرم بشویید. برای کسب بهترین نتیجه باید این کار را سه بار در هفته انجام داد.

خواص خربزه 20: فواید ضدپیری

خربزه می تواند شما را دوباره به دوران نوجوانی بازگرداند! سالاد خربزه را امتحان کنید و پوست جوان تان را برگردانید.

چرا مفید است؟

خربزه ، اسیدفولیک فراوانی دارد که بازسازی سلول ها را تسهیل کرده و درنتیجه پوست تان را سالم می کند. اسیدفولیک ، به ویژه برای زنان باردار مفید است. از طرف دیگر ، ویتامین C ، از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. خربزه از این طریق ، چین وچروک را مهارکرده ، قابلیت ارتجاعی پوست را حفظ و سنتز کلاژن را تسهیل می کند و درنتیجه فواید ضدپیری دارد.

21. درمان اگزما و دیگر مشکلات پوستی

آب خربزه نیز یک لوسیون موثر برای درمان اگزما و رفع کک ومک است. آب خربزه می تواند برای سوختگی ها و خراش ها به عنوان کمک اولیه به کاررود.

فواید خربزه برای مو

خربزه حاوی تمام مواد مغذی و معدنی حیاتی است که برای حفظ سلامت مو و پوست سر لازمند. فواید خربزه برای مو در پایین آمده اند.

خواص خربزه 22: با ریزش مو مبارزه می کند

از ریزش موی زیاد و هرروزه خود خسته اید؟ رژیم غذایی حاوی خربزه می تواند با این مشکل مبارزه کند.

چرا مفید است؟

اینوزیتول نوعی از ویتامین B است که برای جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو لازم است. این ویتامین ، بیشتر در مرکبات به غیر از لیمو یافت می شود. خربزه دارای مقدار کافی اینوزیتول است. مصرف منظم این میوه می تواند رشد مو را تحریک کند.

23. نرم کننده عالی

خربزه می تواند برای ماه های تابستان ، یک نرم کننده مو عالی باشد. تنها کاری که باید انجام دهید له کردن یک فنجان خربزه با چنگال و ماساژ موی تان با آن بعد از شامپوزدن است. بعد از 10 دقیقه بشویید.

مضرات خربزه

هر یکصد گرم خربزه ، 8 گرم کربوهیدرات دارد که بیشترین نوع قند موجود در آن از نوع گلوکز و فروتوز است ، بنابراین مصرف بیش از حد آن برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود.

مصرف زیاد خربزه باعث نفخ می شود ، در نتیجه در ناحیه معده و روده ایجاد درد می نماید.

 باید خربزه را بعد از غذا مصرف نمود ، زیرا در غیر این صورت تولید اسهال و ورم روده می کند.

 خوردن خربزه کال در کسانی که معده ضعیف دارند ، تولید اسهال می کند. همچنین خلط را می افزاید و برای سینه درد و سرماخوردگی مضر است.

قند موجود در خربزه از نوع گلوکز و لولوز بوده فورا جذب خون شده و به همین سبب باعث بالا رفتن سریع قند خون می شود. لذا مبتلایان به دیابت و افراد دارای اضافه وزن نباید آن را مصرف نمایند.

دستور تهیه با استفاده از خربزه

قصدنداریم این مقاله را بدون چند دستور غذایی خوشمزه با استفاده از خربزه به پایان برسانیم. خوب اینجا دو دستور غذایی عالی داریم.

1. بستنی یخی خربزه

بیایید این فهرست را با بستنی یخی های محبوب شروع کنیم که برای تابستان های آتشین بهترینند.

مواد موردنیاز

قطعات خربزه (3 فنجان)

1 لیمو

طرزتهیه

همه این مواد را برای 30 ثانیه در مخلوط کن بریزید. مراقب باشید مواد کاملا نرم و پوره شود. آن را در قالب های پاپسیکل بریزید و 12 ساعت در فریزر بگذارید و از پاپسیکل های سرد و خوشمزه لذت ببرید.

2. اسموتی خربزه

حالا بیایید از دستور اسموتی لذت ببریم.

مواد موردنیاز

یک فنجان خربزه (قطعه شده)

یک فنجان ماست

20 تکه یخ

شکر برای مزه

نصف قاشق چایخوری زنجبیل تازه (رنده شده)

طرزتهیه

همه مواد را در مخلوط کن بریزید تا نرم شوند. آن را در لیوانی زیبا بنوشید و از نوشیدنی خنک درتابستان داغ لذت ببرید!

حالا می دانید خربزه برای چه خوب است و راه های مختلف لذت بردن از این میوه آبدار را نیز می دانید. حالا ، بیایید درباره اطلاعات تغذیه ای خربزه صحبت کنیم.

حقایق تغذیه ای خربزه

خواص زیاد خربزه را می توان به ارزش تغذیه ای بالا و داشتن ویتامین های A ، B ، C و مواد معدنی مانند منیزیم ، سدیم و پتاسیم نسبت داد. به علاوه ، کلسترول آن صفر است و دارای مقادیر بالای ویتامین B کمپلکس مانند B1 (تیامین) ، B3 (نیاسین) ، B5 (اسید پاتاتونیک) و B6 (پیریدوکسین) است. ارزش تغذیه ای خربزه را اینجا بررسی کنید.

خواص و عوارض خربزه

خواص و عوارض خربزه

ویتامین A

بتاکاروتن ، یک ماده نارنجی رنگ و منبع اولیه ویتامین A در خربزه است. یک فنجان خربزه تقریبا 5986 واحدبین المللی (IU) از این ویتامین را تامین می کند که بیشتر از مقدار موردنیاز روزانه برای مردان و زنان بزرگسال است.

ویتامین C

خربزه تازه منبعی سرشار از ویتامین C یا اسید اسکوربیک است. این ویتامین محلول درآب و ضروری ، نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت های بدن ایفاکرده و همچنین یک آنتی اکسیدان است که عمل رادیکال های آزاد را سرکوب می کند. یک فنجان خربزه ، 65 میلی گرم ویتامین C ، معادل 87% و 72% مصرف مجاز روزانه (RDA) را به ترتیب برای زنان و مردان تامین می کند.

پتاسیم

خربزه مقدار زیادی پتاسیم دارد که یک الکترولیت است ، یک ماده معدنی که به همراه دیگر مواد معدنی مانند سدیم ، کلسیم و منیزیم ، الکتریسیته را در بدن هدایت می کند. بنابراین ، پتاسیم یک ماده معدنی ضروری موردنیاز برای تقریبا تمام فرآیندهای بدن انسان است. یک فنجان خربزه ، 463 میلی گرم پتاسیم را تامین می کند که تقریبا 10% نیاز روزانه است.

کراتنوئیدها

کراتنوئیدها رنگدانه های زرد ، نارنجی و قرمزی هستند که توسط گیاهان سنتز شده اند. این رنگدانه ها باعث رنگ زرد یا نارنجی در خربزه می شوند. دو کاروتنوئید ، لوتئین و زئازانتین برای عملکرد درست و بینایی چشم ها ضروری هستند.

فولات

خربزه منبع خوبی از فولات ، ماده مغذی ویتامین B محلول در آب است که برای رشد سالم و حفظ سلول ها در بدن لازم است و به جلوگیری از بی خوابی کمک می کند.

میو اینوزیتول

خربزه حاوی لیپیدی به نام میو اینوزیتول است که از اضطراب ، بی خوابی و استحکام عروق جلوگیری می کند.

پس ، خربزه ، چه به تنهایی خورده شود چه به سالادهای میوه تابستان اضافه شود ، می تواند یک درمان خوشمزه باشد ، . علاوه بر خوشمزه بودن ، فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی نیز دارد.

آیا خربزه دوست دارید؟ چه دستورات غذایی را با این میوه توصیه می کنید؟

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(2 رای)
100%

نظر دادن