ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، خواص قرص زینک و فواید قرص زینک و مزایای خوردن قرص زینک و خواص قرص زینک در طب سنتی و خواص قرص زینک برای سلامتی و فواید قرص زینک برای پوست و خواص قرص زینک برای تقویت مو و قرص زینک برای زیبایی و مصرف قرص زینک در بارداری و حاملگی و خواص درمانی قرص زینک و طبع قرص زینک و ارزش غذایی قرص زینک و عوارض قرص زینک و مضرات قرص زینک و قرص زینک برای لاغری و کاهش وزن در نم نمک.

47 فواید قرص زینک برای سلامتی ، زیبایی و افزایش طول عمر

قرص زینک دارای مزایای زیادی برای سلامتی است ، این قرص برای حفظ تعادل ایمنی ، کاهش التهاب ، به عنوان یک آنتی اکسیدان ، عملکرد شناختی و خیلی بیش تر مهم است. زینک یا همان روی یک ماده معدنی ضروری است که در تمام اندام ها ، بافت ها و مایعات بدن یافت می شود ، به عنوان دومین ماده معدنی فراوان در بدن پس از آهن ، نقش مهمی در فرآیندهای بیولوژیکی دارد.برای فعالیت کاتالیزوریِ بیش از 300 آنزیم حاضر در سنتز و متابولیسم کربوهیدرات ها ، چربی ها ، پروتئین ها ، اسیدهای نوکلئیک و سایر مواد مغذی لازم است و همچنین نقش مهمی در تثبیت ساختارهای سلولی و ارگان ها ، عملکرد ایمنی ، بهبود زخم ، تقسیم سلولی ، رشد ، لخته شدن خون ، عملکرد تیروئید ، بینایی ، چشایی و بویایی نقش دارد.خواص قرص زینک برای سلامتی و افزایش طول عمرخواص قرص زینک برای سلامتی و افزایش طول عمر

زینک علاوه بر داشتن چنین عملکردهای حیاتی و مهم ، در بدن ذخیره نمی شود و باید از طریق رژیم غذایی دریافت شود.

منابع غذایی مناسب برای دریافت روی ، عبارتند از :

گوشت قرمز ، غذاهای دریایی ، محصولات لبنی ، آجیل ، حبوبات و غلات کامل ؛ با این حال ، روی بیش تر از گوشت و پروتئین حیوانی جذب می شود.سبزیجات منابع مناسبی نیستند زیرا حاوی فیتات می باشند ، ترکیبی در گیاهان است که مانع جذب روی می شود.از آن جایی که این ماده نقشی حیاتی در سیستم ایمنی بدن دارد ، کمبود آن به بروز بیماری های زیادی منجر می شود و بنابر این کمبود آن یکی از مهم ترین مسائل سلامت عمومی است. گروه هایی که در معرض خطر کمبود روی هستند ، عبارتند از : افرادی که اختلالات گوارشی دارند ، گیاهخواران ، زنان باردار و شیرده ، افراد الکلی و کسانی که به بیماری کم خونی داسی شکل مبتلا هستند.

مزایای استفاده از قرص ، مکمل های خوراکی و خود منابع طبیعی زینک برای سلامتی :

1. تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به عفونت :

زینک یا همان روی برای رشد و عملکرد طبیعی بسیاری از سلول های ایمنی بدن ، لازم و ضروری است. به علت نقش حیاتی که بر سیستم ایمنی بدن دارد ، حتی کمبود خفیف آن ، می تواند عملکرد ایمنی را مختل کند و خطر ابتلا به عفونت باکتریایی ، ویروسی و انگلی را افزایش دهد. در بیماری های مرتبط با کمبود قدرت سیستم ایمنی بدن (به عنوان مثال ، بیماری کم خونی داسی شکل ، عفونت ویروس اچ آی وی (HIV) ، سندرم داون و در افراد مسن) قرص زینک می تواند فعالیت سلول های کشنده طبیعی ، تولید لنفوسیت و مقاومت در برابر عفونت را ترمیم کند.

مطالعات بر روی افراد مبتلا به HIV با میزان پایین روی در خون شان نشان می دهد که مصرف مکمل ها با کم شدن عفونت ها و کم شدن خطر نقص ایمنی بدن همراه است.

با این حال ، مکمل باید با احتیاط مصرف شود ، زیرا روی بیش از حد ممکن است علائم بیماری را بدتر کند. افراد مبتلا به آکرودرماتیت انتروپاتیک (یک اختلال ژنتیکی موثر روی جذب روی) ، میزان بالای عفونت را تجربه می کنند. قرص زینک در دوزهای درمانی باعث بهبود کامل می شود.

بسیاری از مطالعات نشان داد ه اند که مصرف روی در نوزادان و کودکان در کشورهای در حال توسعه موجب کاهش مدت زمان ، شدت و شیوع اسهال حاد و مزمن ، عفونت های حاد دستگاه تنفسی و مالاریا می شود.

اثرات مشابهی نیز برای سایر بیماری های عفونی در انسان گزارش شده است از جمله شیگلوز ، جذام ، سل ، لیشمانیاز ، هپاتیت C و سرماخوردگی (با افزایش سیتوکین های Th1)

از طرف دیگر ، میزان بیش از حد روی ممکن است سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. یک مطالعه روی مردان سالم نشان داد که دوز بالای روی باعث کاهش چندین عملکرد ایمنی ، از جمله فعال سازی لنفوسیت ها ، فاگوسیتوز و نوتروفیل ها می شود.

فواید استفاده از زینک

مزایای استفاده از زینک برای سلامتی

2. زینک نقش آنتی اکسیدانی دارد :

مطالعه ای روی افراد مسن نشان داد ، که قرص زینک می تواند باعث کاهش چربی خون شود. چنانچه در این بخش از سلامت نم نمک آورده ایم در یک مطالعه دیگر ، مشخص شد که روی می تواند شکستگی DNA را در زنان کاهش دهد. شکستگی DNA معمولا به عنوان نشانگر پارامتری برای ارزیابی میزان آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص زینک همچنین رباینده های رادیکال سوپراکسید را در اسپرم مردان مبتلا به آستنوسپرمی (تحرک اسپرم ضعیف) به سطوح نرمال بازگرداند و علاوه بر این ، از موش ها در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از تابش محافظت می کند.

قرص زینک همچنین اثربخشی مناسبی را در درمان بیماری ویلسون نشان می دهد ، اختلالی که در اثر آن مس در بافت های بدن جمع می شود ، باعث جلوگیری از مرگ سلولی پوست ناشی از استرس اکسیداتیو و سموم باکتریایی می شود.

3. زینک برای کمک به کاهش و کنترل التهاب :

روی بسیاری از سیتوکین های التهابی را مهار می کند. مطالعاتی که روی افراد مسن صروت گرفته اند (که اغلب دچار کمبود روی هستند) نشان می دهند که روی با کاهش سیتوکین ها و سایر نشانگرهای التهابی التهاب را کاهش می دهد ، همچنین در رابطه با انواع اختلالات التهابی مانند سندرم روده تحریک پذیر ، آکنه و آسم اثربخشی قابل توجهی را نشان می دهد.

قرص زینک در یک موش پیر باعث کم شدن میزان افزایش در نشانگرهای التهاب مرتبط با سن شد.

4. جلوگیری از رد پیوند :

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که روی با تحریک لنفوسیت تی تنظیم کننده می تواند واکنش های ایمنی ناخواسته را مهار کند. در مطالعه ای که بین مردان سالم انجام شد ، نشان داد که روی قادر است میزان رد پیوند را کاهش دهد و در عین حال از بدن در برابر عفونت ناشی از سیستم ایمنی سرکوب شده محافظت کند.

در مدل های آزمایشگاهی موش مبتلا به تصلب بافت چندگانه (ام اس) و آرتریت ، روی توانست علائم این بیماری ها را با کاهش التهاب ، سرکوب تکثیر لنفوسیت تی و افزایش لنفوسیت تی تنظیم کننده بهبود بدهد. کشت لنفوسیت های مخلوط ، روی لنفوسیت تی تنظیم کننده را تحریک کرد و توسط کاهش سیتوکین های التهابی و تکثیر لنفوسیت های تی باعث کاهش رد پیوند شد.

به طور مشابه ، روی با جلوگیری از مرگ بافت پیوند (با مهار کازپاز 3) ، رد پیوند قلب را در مدل موش کاهش داد.

در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید ، پس از استفاده از روی تغییرات مثبتی در تورم مفاصل ، سفتی صبحگاهی و زمان پیاده روی بعد مشاهده شد.

5. زینک برای مبارزه با آسم و آلرژی :

در واکنش به گرده علف ، آلرژنی که یکی از علل عمده بروز رینیت آلرژیک در بسیاری از نقاط جهان است ، روی لنفوسیت های تنظیم کننده را افزایش داد و باعث کاهش تکثیر سلول های تک هسته ای خون محیطی (PBMCs) جدا شده از افراد آلرژیک شد.

میزان کم روی در خون با علائم شدید آسم در کودکان مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که قرص زینک باعث بهبود علائم (مانند سرفه ، خس خس سینه و تنگی نفس) در کودکان مبتلا به آسم می شود.

این ماده می تواند التهاب و واکنش بیش از حد مجاری هوا را در مدل موش های مبتلا به التهاب آلرژیک و آسم کاهش بدهد. موش های حساس به آلرژن ، روی می تواند مرگ سلول های اپیتلیال دستگاه تنفسی (با مهار کاسپاز 3) را مهار کند.

6. تسریع التیام زخم :

روی باعث بهبود زخم های پوستی در بیماران دیابتی شده است ، همچنین کمبود آن ، با تاخیر در روند بهبودی زخم مرتبط است. مطالعاتی که روی حیوانات و انسان ها انجام شده است ، نشان می دهند که مصر روی پس از جراحی ، می تواند بهبود سوختگی و سایر زخم ها را تسریع ببخشد.

اکسید روی هنگام استفاده موضعی ، روند التیام زخم های ناشی از بریدگی را در موش های صحرایی بهبود داد.

7. بهبود عملکرد شناختی و محافظت از نورون ها :

قرص زینک می تواند توانایی عملکرد شناختی را در افراد مبتلا به کمبود روی که سکته مغزی ایسکمی را تجربه کرده اند ، بهبود بخشد. آزمایش دو سو کور که روی کودکان انجام شد ، نشان داد که قرص زینک در مقایسه با گروه کنترل ، به بهبود عملکرد مغز و اعصاب ، به ویژه توجه و مهارت های منطقی کمک می کند.

یک آزمایش تصادفی نشان داد که قرص زینک در نوزادان و کودکان نوپا موجب افزایش فعالیت ، رشد ذهنی و کیفیت حرکتی آن ها می شود. مصرف روی در بیماران مسن مبتلا به آلزایمر ، با کاهش سطح مس خون ، که می تواند برای مغز سمی باشد ، از آن ها در برابر کاهش شناختی محافظت می کند.

بسیاری از مطالعات حیوانی نشان می دهند که روی در غلظت های متوسط ، می تواند از عصب ها محافظت کند و در عین حال به حفظ سطح نرمال یادگیری و حافظه کمک می کند.

در یک مدل موش مبتلا به بیماری آلزایمر ، قرص زینک باعث کاهش عوامل آسیب شناختی مرتبط با پیشرفت بیماری (یعنی بارهای آمیلوئید بتا و پروتئین تاو) و بهبود عملکرد میتوکندری و فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز (BDNF) در هیپوکمپوس شد. مطالعه دیگری نشان داد که قرص زینک باعث افزایش حافظه فضایی و حافظه در موش صحرایی می شود.

فواید زینک برای مو و پوست

فواید و خواص استفاده از زینک

8. زینک برای کمک به درمان اختلالات روانی :

یک مطالعه روی بیماران OCD نشان داد که اضافه کردن روی به درمان فلوکستین می تواند علائم را کاهش دهد. از آن جایی که روی می تواند آزادسازی و انتقال گلوتامات را مهار کند ، می تواند علائم OCD را نیز بهبود ببخشد.

بر اساس یک مطالعه ، قرص زینک در ترکیب با متیل فنیدیت (محرک CNS) ، بیش فعالی و تکانشگری را در کودکان مبتلا به ADHD ( اختلال کم توجهی - بیش فعالی) کاهش داد.

مطالعه ای در مورد مردان اسکیزوفرنی نشان داد که روی در ترکیب با ریسپریدون علائم مرتبط با این اختلال را (به عنوان مثال پرخاشگری ، توهم و هذیان) بهبود می بخشد. این اثر بخشی به خواص آنتی اکسیدانی و ضد افسردگی روی مربوط است.

9. زینک برای پیشگیری از بروز اوتیسم :

یک مطالعه نشان داد افرادی که به اوتیسم مبتلا هستند ، در مقایسه با افراد نوروتیپیکال (غیر اوتیستیک) سطوح پایین تری از روی دارند. در این مطالعه ، پس از امتحان کردن درمان روی و ویتامین 6B ، شدت علائم اوتیسم (یعنی آگاهی ، بیش فعالی ، تمرکز و توجه ، تماس چشمی ، حساسیت به صدا ، حساسیت به لمس و تشنج) کاهش یافت.

یکی از مهم ترین خواص زینک و روی در بدن مربوط به این قسمت از بخش سلامت نم نمک می شود ؛ مطالعات انجام شده نشان می دهند که درمان روی در دوران بارداری ، مانع از بروز رفتارهای اوتیستی (مثلا مشکلات اجتماعی ، رفتارهای تکرارشونده و انعطاف پذیری شناختی) در بچه های موش شد که همین نشان می دهد رابطه ای میان کمبود آن و توسعه اوتیسم وجود دارد. در یک مطالعه که به تازگی انجام شده است ، معلوم شد که روی سبب معکوس شدن تغییرات سلول های مغز در اوتیسم می شود. نویسنده این مطالعه می نویسد :

- “کار ما نشان می دهد که حتی سلول هایی که تغییرات ژنتیکی مرتبط با اوتیسم را حمل می کنند می توانند نسبت به روی واکنش نشان بدهند.”

10. کاهش سطح استرس و بهبود خلق و خو با قرص زینک :

تاثیر قرص زینک در درمان اختلالات خلقی ، مانند : افسردگی و اضطراب ، به صورت بالینی و در مدل های حیوانی ثابت شده است. روی همچنین باعث افزایش میزان فاکتور نورونزایی مشتق شده از مغز (BDNF) که در افراد افسرده کم است ، می شود.

یک مطالعه نشان داد که مصرف روی با افزایش سطح کلی BDNF در افراد دارای اضافه وزن توانست خلق و خوی کلی را بهبود دهد.

11. زینک برای کمک به درمان بیماری های التهابی :

مصرف روی می تواند بسیاری از بیماری های التهابی مثل روزاسه و یا رگ های خونی قرمز را درمان کند. مطالعه ای بر روی افرادی که مبتلا به رائوسه هستند ، نشان می دهد که روی می تواند علائم این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهد.

مکمل زینک نیز اثرات مشابهی در درمان سایر بیماری های التهابی پوست مانند پسوریازیس و اگزما دارد ، که به علت خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی روی می باشد.

همچنین ممکن است در درمان شوره سر موثر باشد ، ملسما یک اختلال پوستی است و باعث تغییر رنگ پوست قهوه ای میشود ، درمان زینک به کاهش شدت اختلال کمک می کند و آن را به حداقل عوارض جانبی می رساند ، روی همچنین از آسیب خورشید به پوست محافظت می کند.

و از پیری زودرس پوست جلوگیری به عمل می آورد ، مطالعه ای در بین انسان ها نشان داد که کرم ضد آفتاب نیز حاوی روی بیش از اکسید تیتانیوم است که در حفاظت از اشعه ماورابنفش موثر می باشد.

12. زینک برای جلوگیری از ریزش مو :

در یک مطالعه بالینی در بین مردان ، مصرف روی به طور موضعی نشان داد که قادر به بهبود رشد مو در مردان طاس بوده است ، که این به دلیل اثرات ضد میکروبی ، ضد التهابی ، آنتی اکسیدانی و ضد آندروژن روی بر روی پوست است که بسیار تاثیر گذار می باشد.

مطالعه ای دیگر در بین زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک نشان داد ، که مکمل روی بر روی تعدادی از علائم از جمله آلوپسی ( ریزش مو ) اثرات مثبتی دارد. درمان روی همچنین باعث کاهش میزان ریزش مو در بیمارانی که تحت عمل جراحی استروئیدی قرار گرفته اند ، می شود.

13. زینک برای کمک به کاهش علائم بیماری کلیوی :

مصرف روی در بیماران مبتلا به یک بیماری مزمن کلیوی کمک می کند تا عملکرد کلی کلیه را بهبود بخشند و بسیاری از عوارض ناشی از این بیماری را کاهش دهد. به عنوان مثال بیماری قلبی ، عملکرد جنسی با کاهش اثر التهاب استرس اکسیداتیو و کلسترول و همچنین با افزایش هموگلوبین به عملکرد سیستم ایمنی بدن بهبود یافته است.

14. زینک برای محافظت از کبد :

مکملهای روی در درمان و کاهش علائم بیماری های مربوط به کبد بسیار موثر خواهد بود و با مسدود کردن اکثر مکانیسم آسیب کبدی از کبد محافظت خواهد کرد. در بیماران مبتلا به سیروز کبدی غیر الکلی ، مکمل روی باعث بهبود عملکرد کبد و جلوگیری از انباشت بیش از حد مس می شود ، که ممکن است به کبد آسیب برساند.

همچنین بیماران مبتلا به هپاتیت C را بهبود می بخشند که اگر بدون درمان باقی بماند ، ممکن است به زخم های کبدی منجر شود.

مزایا و فواید زینک چیست؟

زینک مفید برای محافظت از کبد

15. زینک برای کمک به تقویت استخوان ها :

مطالعات نشان داده اند که روی با افزایش استخوان سازی و جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان می تواند باعث افزایش تراکم و قدرت استخوان شود.

در سلول های استئوپلاست موش ، مصرف روی باعث تحریک فعالیت استخوان سازی شد. مطالعه دیگری نشان داد که قرص زینک باعث افزایش نشانگرهای استخوانی در مردان سالم می شود. روی در عین حال با مهار نشانگرهای تحلیل استخوانی (مانند هورمون پاراتیروئید و PGE2) ، قادر به سرکوب فعالیت تجزیه استخوان در کشت مغز استخوان موش بود.

به علت اثرات تقویت کننده استخوان ، روی از حیوانات و انسان ها در برابر بسیاری از عوارض مرتبط با استخوان محافظت می کند.

16. جلوگیری از بیماری های قلبی با زینک :

مطالعات نشان داده اند که میزان روی در افراد مبتلا به سخت شدن شریان ها ، بیماری های قلبی ، درد قفسه سینه و کسانی که سکته قلبی را تجربه کرده اند ، کم است. مطالعه ای نشان داد که میزان بالای نارسایی قلبی با کمبود روی ارتباط دارد.

سایر مطالعات نشان داده اند که دوز بالای روی قادر است به جلوگیری و درمان آنژین (درد قفسه سینه) در بیماران مبتلا به آترواسکلروز کمک کند. قرص زینک همچنین قادر است از قلب در برابر آسیب های مرتبط با سکته مغزی در موش محافظت کند.

17. افزایش میزان حساسیت به انسولین :

یون های موجود در روی می توانند به گیرنده های انسولین متصل شوند و مسیرهای سیگنال دهی انسولین را فعال کنند. این ماده با تقلید از انسولین ، انسولین اضافی را که توسط سلول های پانکراس آزاد می شوند ، کاهش می دهد ، و به این ترتیب به محافظت از بافت پانکراس در برابر آسیب کمک می کند.

روی همچنین حلالیت انسولین را در سلول های پانکراس بهبود می بخشد و باعث افزایش وابستگی انسولین به گیرنده آن می شود. به دلیل نقش اساسی روی در پردازش ، ذخیره سازی و ترشح انسولین ، کمبود آن می تواند به افزایش مقاومت به انسولین منجر شود.

یک مطالعه نشان داد که احتمال کم بودن سطح روی در بیماران مبتلا به پیش دیابت بیش تر است. سایر مطالعات درصد بالایی از کمبود روی را در بیماران دیابتی نوع 2 مشاهده کردند.

مطالعات انجام شده در زنان نشان می دهند که مصرف روی بیش تر ، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. مطالعات متعدد نشان داده اند که قرص زینک باعث کاهش سطح قند خون ناشتا و افزایش حساسیت انسولین در مدل های حیوانی و انسانی دیابتی می شود.

روی همچنین در بیماران دیابتی نوع 2 شدت نوروپاتی دیابتی (درد عصبی) ، استرس اکسیداتیو و میزان تری گلیسرید را کاهش داد.

18. کمک به کاهش وزن :

لپتین هورمونی است که نقش مهمی در اشتها و کنترل وزن دارد. محدودیت روی باعث کاهش تولید لپتین از سلول های چربی در موش و انسان می شود. بازیابی سطح روی در مردانی که به کمبود روی مبتلا هستند ، موجب افزایش سطح لپتین خون می شود.

19. محافظت در برابر پرتو :

روی از بدن در برابر سمیت ناشی از تابش در موش ها و سلول های پیش ماده مغز استخوان محافظت می کند. روی استرس اکسیداتیو (چنان چه توسط سطح MDA اندازه گیری می شود) را کاهش می دهد و آنزیم های آنتی اکسیدانی را در گلبول های قرمز موش های صحرایی پس از قرار گرفتن در معرض ید رادیواکتیو ثبات می بخشد.

درمان روی در عین حال قادر است از سلول های اسپرم موش ها در برابر مرگ سلولی ناشی از اشعه محافظت کند.

20. زینک برای کاهش بوی بدن :

برومیدروز (بوی بدن) معمولا با افزایش فلور باکتریایی - که عمدتا گونه های استافیلوکوکوس و کورینه باکتریوم را شامل می شود - در ناحیه زیر بغل همراه است. در مطالعات بالینی ثابت شده است که روی با توجه به عملکرد آنتی باکتریالی که دارد ، در صورتی که به طور موضعی استفاده شود در کاهش بوی پا و زیر بغل موثر است.

21. زینک برای بهبود سلامت دهان و دندان :

کمبود روی ممکن است منجر به تشکیل پلاک بیش از حد شود و روند التهاب در بیماری لثه را بدتر کند. دهانشویه های بر پایه روی در کاهش رشد پلاک موثر هستند.

به همین ترتیب ، مطالعه ای که روی کودکان مناطق فقیر نشین صورت گرفت ، نشان داد که دریافت روزانه 15 میلی گرم روی به مدت ده هفته با کاهش میزان پلاک در دندان همراه است.

زینک مفید برای دهان و دندان

بهبود سلامت دهان و دندان

22. زینک برای افزایش میزان سلامت و باروری در مردان :

غلظت روی در مایع منی به طور مثبتی با تعداد اسپرم و تحرک آن ارتباط دارد. این تاثیر احتمالا به دلیل نقش روی در تثبیت غشای سلولی و DNA (با کاهش آسیب اکسیداتیو) سلول های اسپرم و افزایش اسپرماتوژنز (تشکیل سلول های جدید اسپرم) است.

به نظر می رسد که دوزهای کم تا متوسط (12-120 میلی گرم بر کیلوگرم) روی عملکرد تولید مثل را در موش افزایش می دهد. غلظت روی در پروستات و بیضه بسیار بالا است و در سنتز تستوسترون نقش دارد.

در مردان نابارور (با تستوسترون پایین در خون) ، مصرف قرص زینک منجر به افزایش تعداد اسپرم ، تستوسترون ، دی هیدروتستوسترون (DHT) و باروری شد. اثرات روی بر افزایش تستوسترون ممکن است به بالا رفتن میل جنسی و بهبود عملکرد جنسی مردان مبتلا به اختلال نعوظ (که اغلب دچار کمبود تستوسترون هم هستند) کمک کند.

همچنین باعث کاهش آسیب اکسیداتیو در بیضه ها می شود. در موش ها ، روی قادر است عملکرد بیضه را (چنان چه به وسیله وزن بیضه ، غلظت اسپرم و تستوسترون اندازه گیری می شود) در واکنش به استرس اکسیداتیو ایجاد شده توسط دود سیگار حفظ کند.

23. زینک برای کمک به جلوگیری از سرطان :

کمبود روی خطر ابتلا به سرطان دهان ، مری و معده را افزایش می دهد ، بافت های دستگاه گوارش بیش تر مستعد بروز این بیماری هستند زیرا در معرض سموم قرار دارند. کمبود میزان روی در خون همچنین با سرطان های سر ، گردن ، ریه ، پروستات ، مثانه و تخمدان ارتباط دارد. بازیابی سطوح طبیعی آن برای عملکرد سلول های کشنده تومور ضروری هستند.

روی همچنین می تواند رشد تومور را با کاهش جذب گلوکز ، جلوگیری از رشد عروق خونی جدید و القای مرگ سلولی در سلول های سرطانی حیوانات و انسانی متوقف کند.

24. زینک خاصیت ضدمیکروبی دارد :

روی در دوزهای بالا ، مانع رشد چندین گونه باکتری ، به خصوص گونه های گرم مثبت می شود ، این ماده فعالیت های ضد باکتری را در برابر ارگانیسم های هوازی و بی هوازی در روت کانال نشان داد ، روی در عین حال اتصال و رشد استافیلوکوکوس اورئوس (S. aureus) را در بافت پوست مهار می کند.

اثرات ضد میکروبی روی ، در برابر فلور زخم معمول در موش صحرایی نیز ثابت شده است.

25. زینک برای کمک به درمان صرع و پیشگیری تشنج :

مطالعات متعدد نشان می دهد که سطح روی در بیماران مبتلا به صرع بسیار پایین است. در یک مطالعه ای بین کودکان مبتلا به صرع ، مصرف روی تعداد دفعات تشنج را در 31% از کودکان تحت درمان را کاهش داد.

قرص زینک در عین حال قادر است مدت نهفتگی (دوره ای بین تشنج ها) تشنج ناشی از تب را در موش صحرایی نیز کاهش دهد.

26. زینک برای بهبود روند رشد :

در تعدادی از مطالعات ، قرص زینک اثرات مهمی را در وزن و قد کودکان ، به ویژه در کودکان کم وزن و کودکان مبتلا به رشد سرکوب شده ایجاد کرد. تجزیه و تحلیل مطالعات رشد در کودکان نشان داد که یک دوز 10 میلی گرمی از روی به طور روزانه و به مدت 24 هفته منجر به افزایش خالص در حدود 0.37 سانتی متری در بچه هایی شد که قرص زینک دریافت کرده بودند در مقایسه با کودکانی که با دارونما تحت درمان بودند.

روی در عین حال توده عضلانی را در کودکان افزایش می دهد.

27. زینک برای محافظت از دستگاه گوارش :

قرص زینک بر پوشش روده مدل های حیوانی و انسانی در انواع بیماری های دستگاه گوارش (مثل بیماری التهابی روده ، سرطان ، مسمومیت ناشی از الکل و کولیت) تاثیر محافظتی دارد. این ماده با افزایش فرآیند بهبود روده در موش باعث تثبیت مخاط بینی و کاهش ضایعات معده و روده کوچک می شود.

روی همچنین از مخاط روده در برابر آسیب ناشی از الکل در موش محافظت می کند. این ماده می تواند نشت روده را از بین ببرد ، و به این ترتیب ممکن است خطر ابتلا به بیماری التهابی روده را کاهش دهد.

مطالعه ای که روی بیماران مبتلا به سوء هاضمه انجام شد ، نشان داد که التهاب سرطان معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری با غلظت روی ارتباط منفی دارد و همین نشان می دهد که روی ممکن است با سرکوب التهاب معده خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش بدهد.

28. زینک برای کمک به بهبود کیفت خواب :

زنان و کودکانی که سطح روی در خون شان بیش تر است ، کیفیت خواب بهتری دارند ، یک مطالعه در نوزادان نشان داد که قرص زینک قادر است طول خواب را افزایش دهد.

فواید زینک برای بارداری و بهبود کیفیت خواب

بهبود کیفیت خواب

29. کمک به تحریک اشتها و درمان اشتهای عصبی :

یکی از نخستین نشانه های کمبود روی ، از دست دادن اشتها است. مطالعه ای روی موش نشان داد که مکمل خوراکی روی می تواند به سرعت مصرف غذا (با افزایش اوریکسین و نوروپپتید Y) را تحریک کند.

مطالعات بالینی روی بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی (AN ) ارتباط معنی داری را بین این بیماری و سطوح پایین روی در خون نشان می دهد. بسیاری از مطالعات روی مکمل خوراکی روی ، افزایش را در وزن ، توده عضلانی ، اشتها ، حساسیت به طعم و مصرف غذا در بیماران AN گزارش کردند.

30. زینک برای افزایش سلامت پوست :

ثابت شده است که روی برای انواع بیماری های پوست مفید است (از جمله آکنه ، زگیل ، روزاسه ، اگزما ، پسوریازیس ، ملسما و شوره سر). در افراد مبتلا به آکنه ، گروه هایی که قرص زینک (استفاده از روی به صورت خوراکی) مصرف کردند در مقایسه با گروه های دارونما بهبودی چشمگیری را تجربه کردند.

آزمایشات بالینی در بیماران مبتلا به زگیل های ویروسی منجر به از بین رفتن زگیل ها به طور کامل و برای اکثریت افرادی شد که قرص زینک را مصرف کردند. روی در درمان هرپس سیمپلکس (زگیل تناسلی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس 1 و 2) اثر مشابهی دارد.

مطالعه ای که روی افراد مبتلا به روزاسه (یک بیماری التهابی مزمن که مشخصه آن رگ های خونی کوچک و برجستگی های قرمز روی صورت) صورت گرفت ، نشان می دهد که مصرف روی به صورت خوراکی قادر به کاهش نشانه های بیماری است.

31. زینک برای مبارزه با خستگی مفرط :

غلظت کم روی در خون با بسیاری از علائم سندرم خستگی مزمن مرتبط است (مثلا خستگی ، افسردگی و مشکل در تمرکز). یک مطالعه نشان داد که میزان روی در افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن (CFS) به طور معنی داری پایین تر از گروه کنترل بود و شدت علائم آن با سطح روی در خون رابطه منفی دارد.

این مطالعه به این نتیجه رسید که روی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد ، ممکن است در کاهش علائم CFS موثر باشد.

التهاب روده (ناشی از نشت روده) در افراد مبتلا به CFS شایع است. در یک مطالعه درمان نشت روده با ترکیبی از مواد ضد التهابی و آنتی اکسیدانی از جمله روی در بیماران CFS موجب بهبود قابل ملاحظه علائم شد.

32. کنترل و پیش گیری از لخته شدن خون با زینک :

مطالعات انسانی نشان می دهند که روی در تنظیم فاکتورهای پروترومبوتیک (تشکیل لخته) و ضد ترومبوتیک (ضد لخته شدن) حاصل از پلاکت ها و مجرای خون ریه دخیل است.

هایئرزینسمیا (بالا بودن سطح روی در خون) می تواند باعث انعقاد خون شود در حالی که هایپوزینسمیا (پایین بودن سطح روی در خون) منجر به طولانی شدن مدت زمان لخته شدن خون می شود. هر دو حالت باعث اختلال در تجمع پلاکت ها و خونریزی غیرطبیعی می شود.

یک مطالعه نشان داد که بازگرداندن سطوح روی در مردان مبتلا به کمبود روی منجر به نرمال شدن تجمع عروق پلاکتی و زمان لخته شدن خون می شود.

33. بهبود نتیجه حاملگی :

پایین بودن سطح روی در خون با عوارض حاملگی (به عنوان مثال سقط خود به خودی ، پره اکلامپسی ، بارداری طولانی ، زایمان زودرس و توسعه غیرطبیعی جنین) مرتبط است. مطالعات نشان داده اند که مکمل بارداری روی (در زنان مبتلا به کمبود روی یا زنان کم وزن) می تواند خطر رخ دادن زایمان زودرس را کاهش بدهد و از آسیب دیدن کودک جلوگیری کند.

یک مطالعه نشان داد که مادران هندی که قرص زینک دریافت کردند ، دوره های بارداری طولانی تر و نوزادانی با وزن بهتر داشتند.

مطالعه دیگری که روی زنان باردار (با سطوح پایین روی در خون شان) صورت پذیرفت ، نشان داد که قرص زینک (25 میلی گرم در روز) در نیمه دوم بارداری ، وزن نوزادان را به طور قابل توجهی افزایش داد.

34. زینک برای بهبود سلامت زنان :

کمبود روی با اختلالات هورمونی همراه است که می توانند منجر به مشکلاتی در عملکرد تخمدان ، بی نظمی قاعدگی و ناباروری شوند ، مطالعات متعددی نشان داده اند که مصرف خوراکی روی (همراه با مفتامیک اسید و به تنهایی) قادر به کاهش شدت و مدت زمان درد قاعدگی در زنان است.

این اثرات احتمالا ناشی از مهار پروستاگلاندین توسط روی در رحم است که منجر به کاهش گرفتگی دردناک در قسمت پایین شکم می شود. در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ، مقاومت به انسولین ممکن است باعث افزایش تولید هورمون های آندروژن شود که همین می تواند منجر به طاسی ، رشد موی بدن ، دوره های نامنظم قاعدگی و ناباروری شود.

مطالعات نشان داده اند که قرص زینک در زنان مبتلا به PCOS می تواند سطح انسولین را کاهش دهد و علائم بیماری را بهبود ببخشد (به عنوان مثال ، رشد مو در بدن و طاسی).

سطح روی در خون زنان مبتلا به آندومتریوز (اختلالی که در اثر آن بافت داخل رحم در خارج از رحم رشد می کند) پایین است.

35. زینک برای کمک به تسکین درد :

در برخی مطالعات حیوانی ثابت شده است که روی دارای خواص تسکین درد است. در موش های مبتلا به آسیب عصب سیاتیک ، تزریق کلرید روی بسته به دوز مصرفی ، به طور قابل توجهی موجب کاهش پردردی (حساسیت شدید به درد) شد.

چنانچه در بخش سلامت نم نمک و در بحث بررسی خواص زینک برای بدن گفته شده است ، مطالعه دیگری نشان داد که نمک دارای روی قادر است درد را در موش هایی که در معرض تعدادی از محرک های دردناک قرار دارند (مانند گرما و مواد شیمیایی تحریک کننده) سرکوب کند.

در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کبدی ، روی میزان فرکانس و شدت دردِ گرفتگی عضلانی را کاهش می دهد. اعتقاد بر این است که روی تا حدی درد ناشی از اتصال به گیرنده NMDA (به عنوان یک آنتاگونیست) را که در راه اندازی درد موثر است ، تسکین می دهد.

زینک برای تسکین درد

کمک به تسکین درد

36. زینک برای کاهش اعتیاد به دخانیات :

مشخص شده که میزان روی در مصرف کنندگان دخانیات پایین است ، مطالعات انجام شده در موش ها نشان داد که روی باعث کاهش شدت وابستگی به مورفین (یک اپیوئید) می شود ، در حالی که چنگالنده های روی باعث افزایش شدت علائم ترک می شوند.

بر اساس این نتایج ، یک مقاله که مروری بر تحقیقات گذشته داشت ، نشان داد که قرص زینک به علت اثرات کاهش درد روی و کم بودن سطح سمیت آن ، می تواند در کاهش خطر اعتیاد در افرادی که برای تسکین دردهای مزمن مخدر مصرف می کنند ، موثر است.

37. زینک برای افزایش میزان حساسیت به طعم :

کمبود میزان روی ، با کاهش قدرت چشایی همراه است. چنین تاثیری ممکن است به این دلیل باشد که گاستین (یا کربنیک آنهیدراز VI) ، آنزیم وابسته به روی ، زمانی که غلظت روی در بزاق کم است ، چندان فعال نیست.

یک مطالعه نشان داد که مکمل های روی حس چشایی (که با توجه به آستانه تشخیص نمک ارزیابی شد) را در دختران نوجوان هندی (که اغلب کمبود روی هستند) افزایش داد.

38. زینک برای جلوگیری از نابینایی و مشکلات مربوط به سلامت چشم :

بیماری ماکولار مربوط به افزایش سن ، یکی از علل عمده بروز نابینایی در افراد مسن ، ناشی از استرس اکسیداتیو است. مطالعاتی ثابت کرده اند که قرص زینک می تواند پیشرفت بیماری را با جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به شبکیه کاهش دهد.

روی با جلوگیری از مرگ سلولی مویرگ های شبکیه و نئووسکولاریزاسیون (رشد عروق خونی جدید) می تواند از چشم ها در برابر رتینوپاتی دیابتی (که ممکن است منجر به نابینایی شود) محافظت کند.

این تاثیر روی به دلیل توانایی آن در کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب (از طریق مهار NADPH اکسیداز و NF-κB) است که در پیشرفت رتینوپاتی دیابتی نقش مهمی دارند. شب کوری یکی از نخستین علائم کمبود ویتامین A است. یک مطالعه نشان داد که روی توانایی افزایش اثر ویتامین A را در بازگرداندن دید در شب زنان باردار (که دارای سطوح پایین روی هستند) دارد.

39. زینک برای کمک به درمان اختلالت شنوایی :

کمبود روی با اختلال شنوایی در موش ها مرتبط است و می تواند با قرص زینک درمان شود. این نتیجه احتمالا در اثر خواص محافظتی روی در برابر سموم در ساختارهای گوش (مثلا حلزون گوش و دهلیز) است. چنانچه در بخش سلامت نم نمک و در بحث بررسی خواص زینک برای بدن گفته شده است ، سطح روی در خون افراد مبتلا به وزوز گوش (صدای زنگ در گوش) پایین است. یک مطالعه گزارش داده است که مصرف قرص زینک (50 میلی گرم در روز) به مدت دو ماه توانست شدت وزوز گوش را در 82% از بیماران کاهش دهد.

در مطالعه دیگری ، مشخص شد که افزودن روی به کورتیکواسترون خوراکی ، در مقایسه با مصرف کورتیکواسترون به تنهایی ، با بهبودی بیش تری در علائم افراد مبتلا به کاهش شنوایی ناگهانی (ناگهانی ناشی از دلایل ناشناخته) همراه بود.

یک مطالعه نشان داد که مکمل های روی قادر هستند میزان عفونت گوش میانی را در کودکان سالم مناطق کم درآمد کاهش دهند.

40. زینک برای افزایش طول عمر انسان :

استرس اکسیداتیو فرآیند پیری را سریع تر می کند ، روی یک عنصر کلیدی از سوپراکسید دیسموتاز Cu/Zn (Cu/Zn - SOD) است ، نوعی آنزیم قدرتمند که رادیکال های سوپراکسید را خنثی می کند.

یک مطالعه نشان داد که کرم ها و موش هایی که به لحاظ ژنتیکی برای داشتن سطح بالایی از SOD دستکاری شده اند طول عمر بیش تری داشته اند. جهش در ژن SOD با بسیاری از بیماری های مرتبط با سن (مانند بیماری پارکینسون ، بیماری آلزایمر و سرطان) همراه است.

التهاب نیز در روند پیری دخیل است. ثابت شده که قرص زینک در سالمندان به کاهش التهاب ، استرس اکسیداتیو و میزان عفونت کمک می کند.

بنابراین روی ، به علت خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد می تواند طول عمر را افزایش دهد ، به ویژه در سالمندانی که اغلب دچار کمبود روی هستند.

41. کمک به بهبود عملکرد تیروئید :

در مطالعات حیوانی و انسانی ، کمبود روی با کاهش عملکرد تیروئید همراه است ، روی بر عملکرد تیروئید در انسان ها تاثیر مثبت دارد. در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید تحت درمان آنتی کالوانسانت (با کمبود روی خفیف تا متوسط) ، قرص زینک می تواند سطح هورمون های تیروئید را در خون (یعنی 3T و 3FT) نرمال کند و عملکرد تیروئید را بهبود ببخشد.

در یک مطالعه موردی روی دو زن در دانشگاه ، مصرف روی سطح هورمون های تیروئید (یعنی 3T و 4T) و میزان متابولیسم زمان استراحت را افزایش داد. قرص زینک همچنین ، از اثرات مضر تابش مانیتور کامپیوتر بر سطح هورمون های تیروئید کارکنان کامپیوتر جلوگیری می کند.

خوردن زینک برای رشد و مزایای زینک

زینک برای کمک به بهبود عملکرد تیروئید

42. کمک به درمان فیبروز سیستیک :

فیبروز سیستیک یک اختلال ژنتیکی است که می تواند مشکلات تنفسی ، عفونت ریه و عدم توانایی افزایش وزن را ایجاد کند. یک مطالعه روی بیماران مبتلا به فیبروز سیستیک نشان داد که قرص زینک می تواند به بهبود عملکرد ریه ، دریافت انرژی و کاهش میزان عفونت کمک کند.

43. زینک برای افزایش عملکرد ورزشی :

یک مطالعه در کشتی گیران نشان داد که ورزش سنگین می تواند به میزان قابل توجهی هورمون های تیروئید و تستوسترون را کاهش دهد و به این ترتیب منجر به بروز خستگی و فرسودگی می شود. با این حال ، قرص زینک قادر است از این مشکل جلوگیری کند ، و همین نشان می دهد مصرف روی (در دوزهای فیزیولوژیکی) ممکن است به عملکرد ورزشی فرد کمک کند.

مطالعه دیگری در مردانی که کارشان بیش تر به صورت نشسته است ، نتایج مشابهی را نشان داد.

44. کاهش عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی :

زخم غشای مخاطی ، یک از عارضه های جانبی شیمی درمانی و پرتو درمانی است. مطالعات انجام شده در بیماران تحت شیمی درمانی و پرتودرمانی نشان داد که مکمل های روی می توانند شدت موکوزیت دهان را کاهش دهند.

دیسگوسیا (حس کردن طعم فلز در دهان) و دیزومی (تغییر بوی) نیز می توانند در طول شیمی درمانی رخ بدهند. یک مطالعه نشان داد که مصرف 100 میلی گرم روی به صورت روزانه و به مدت 4-6 ماه موجب بهبود علائم دیسگومیا و دیزومی در بیماران مبتلا به کمبود کربنیک آنهیدراز VI (گاستین) شد.

چنین تاثیری به این دلیل است که روی تولید کربنیک آندهیدراز VI را تحریک می کند ، آنزیمی در بزاق که در رشد جوانه چشایی دخیل است.

45. کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک :

سندرم متابولیک دسته ای از اختلالات است (مثلا چاقی ، مقاومت به انسولین ، فشار خون بالا و کلسترول بالا) است که می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 شود. مطالعه ای در کودکان مبتلا به سندرم متابولیک نشان داد که قرص زینک مقاومت به انسولین ، استرس اکسیداتیو ، التهاب ، قند خون ، کلسترول و شاخص توده بدنی را کاهش می دهد.

46. زینک برای کمک به افزایش عملکرد میتوکندری :

چنانچه در بخش سلامت نم نمک و در بحث بررسی خواص زینک برای بدن گفته شده است ، در مطالعه ای روی موش ها مصرف روی باعث افزایش سیستم انتقال الکترون و فسفوریلاسیون اکسیداتیو در میتوکندری کبد شد و به این ترتیب تولید انرژی (ATP) را در سلول های کبدی افزایش داد.

47. زینک برای درمان و تسکین مسمومیت با آرسنیک :

با مطالعه ای در بین بیماران مبتلا به مسمومیت آرسنیک مزمن ، نشان داد که روی در ترکیب با عصاره‏ اسپیرولین در کاهش علائم ، مانند : ملانوسیس و کراتوزیس موثر خواهد بود.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن