ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، مویه گواوا دارای خواص بسیاری است و حتی پوست و برگ های این میوه فواید خوبی برای سلامت بدن دارد، همچنین مصرف میوه گواوا به درمان برخی از بیماری ها نیز کمک شایانی می کند.

خواص و فواید گواوا یا زیتون محلی زرد برای سلامتی

گوآوا یا آمرود ، آرمود ، نوعی گیاه گرمسیری با درختچه ای همیشه سبز از خانواده میرتاسه است که برگ های دربرابر هم دراز و بیضی شکل دارد. این درختچه بومی آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی ، پرو ، برزیل و مکزیک است. گواوا درختچه ای همیشه سبز است و برگ های آن بدون کرک یا پوشیده از کرک است و گل های آن خوشبو است. پوست تنه گواوا سبز یا قهوه ای متمایل به قرمز است. دارای ریشه های سطحی است ریشه می تواند به گونه عمقی و پرپشت گسترش پیدا کند. گل های آن سفید و خوشبو هستند و در بهمن و اسفند به گل می نشیند. میوه آن چیزی همانند به زیتون یا انار کوچک است. چرا که در بالای میوه تاجی از کاسبرگ ها قرار دارد. میوه آن گوشتدار است. دانه های آن مانند دانه های انگور در گوشت قرار دارد. رنگ میوه قرمز یا زرد است. میوه آن شیرین است و آن را خام یا پخته به شکل مربا و ژله می خورند.خواص گواوا(زیتون محلی زرد) و برگ آن + عوارضخواص گواوا(زیتون محلی زرد) و برگ آن + عوارض

در مناطق جنوب ایران ، به این میوه زیتون محلی نیز می گویند.

با داشتن میوه ای گرمسیری با عطر و طعم منحصر به فرد؛ گیاه گواوا همچنین برای خواص بهبود دهنده اش شناخته شده است. مسئله ای که به طور رایج درباره آن نمی دانند ، این است که حتی پوست و برگ های این گیاه نیز برای تقویت سلامتی ما مفید است.

با فواید و خواص گواوا آشنا شوید

مبارزه با علائم پیری پوست :

گواوا منبع ویتامین های آ ، ب و ث و پتاسیم است که آنتی اکسیدان و گند زدای بسیار خوبی به شمار می آیند. به عنوان یک حقیقت؛ این مواد مغذی با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند ، درست مانند خوردن قرص ویتامین ث که برای پوست و سلامتی مفید است. پس این خواص به پوست درخشش می دهند و مانع از علائم پیری زودرس و چین و چروک ها می شود. لیکوپن موجود در گواوا از سلول ها در برابر سموم محافظت می کند. این سموم به DNA سلول ها در حین رشد و نمو آسیب می زنند و باعث پیری زود رس می شوند.

محافظت از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش :

یک میوه گواوا حدود 2/9 گرم لیکوپن که نوعی آنتی اکسیدان است ، دارد. این مقدار به طور نسبی در قیاس با سایر میوه ها تقریبا بالاست. علاوه بر آن ، لیکوپن از پوست در برابر اشعه مضر ماورای بنفش محافظت می کند. در معرض این امواج قرار گرفتن به آسیب های پوستی منجر می شود.

خواص گواوا برای پوست

فواید میوه گواوا برای پوست

گواوا برای بهبود رنگ پوست (کمپلکسیون) :

کمپلکسیون رنگ طبیعی و ظاهر عادی پوست یک فرد ، به خصوص چهره او است. فواید گواوا برای پوست ، بهبود کمپلکسیون و درخشش و زیبا جلوه دادن پوست است. یک ماسک خانگی مخلوط گواوا و زرده تخم مرغ به از بین بردن سلول های مرده کمک می کند و از این رو رنگ پوست طبیعی را درست مانند فواید آلوئه ورا ارتقا می دهد.

گواوا یک روشن کننده پوست :

به طور عجیبی ، شستن صورت با گواوای نارس ، رنگ پوست را بهبود می دهد. مصرف گواوا تاثیر ویتامین ث را در پاکسازی و فعالیت های ضد باکتریائی که پوست را نازه می کند ، افزایش می دهد. این موضوع حالت پوست را بهتر نموده و به پوست کمک می کند تا انعطاف خود را باز یابد. این فواید درست مانند فواید روغن جوجوبا است.

گواوا برای کمک به مرطوب نگاه داشتن پوست :

میوه گواوا حاوی 81% آب است تا پوست را تا آنجایی که نیاز است مرطوب نگه دارد. علاوه بر آن گواوا با مرطوب نگه داشتن پوست ، جایی برای پوست خشک باقی نمی گذارد. ویتامین ث همچنین نقش مهمی در جلوگیری از خشکی پوست بازی می کند ، این فواید دقیقا مانند فواید روغن ماکادامیا برای درمان پوست است.

میوه گواوا ارتقا دهنده ایمنی :

آیا می دانستید گواوا یکی از غنی ترین منابع ویتامین ث است؟ میوه گواوا حاوی مقداری از ویتامین ث است که 4 برابر مقدار ویتامین ث موجود در پرتقال می باشد. ویتامین ث به بهبود ایمنی و محافظت از شما در برابر عفونت ها و عوامل بیماری زا محافظت می کند. علاوه بر اینها چشم های شما را نیز سالم نگاه می دارد.

میوه گواوا برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان :

لیکوپن ، کوسرتین ، ویتامین ث و دیگر پلی فنول ها مانند آنتی اکسیدان عمل می کنند که رادیکال های آزاد موجود در بدن را خنثی کرده و مانع از رشد سلول های سرطانی می شود. میوه گواوا نشان داده است که در کاهش ریسک سرطان پروستات و همچنین مهار رشد سلول های سرطان سینه به علت وجود لیکوپن زیاد ، موفق بوده است.

طرز مصرف گواوا

کاهش ریسک ابتلا به سرطان با میوه گواوا

میوه گواوا برای کنترل دیابت :

با توجه به محتوای فیبری بالا و شاخص قندی کم ، گواوا از گسترش دیابت جلوگیری می کند. در حالیکه شاخص قندی کم گواوا افزایش ناگهانی قند خون را مهار می کند ، محتوای فیبری این میوه قند خون را تنظیم می کند.

میوه گواوا برای سلامت قلب :

میوه گواوا به بهبود تعادل سدیم - پتاسیم بدن کمک می کند ، بدین صورت فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا را تنظیم می کند. گواوا همچنین به کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول بد کمک میکند. این دو چربی در گسترش بیماری های قلبی شراکت دارند. این میوه جادویی سطح کلسترول خوب را بهبود می دهد.

گواوا برای درمان یبوست :

یکی از غنی ترین منابع فیبر در قیاس با سایر میوه ها ، صرفا یک عدد گواوا به تنهایی حدود 12% فیبر مورد نیاز بدن شما را تامین می کند که این مقدار به شدت برای سیستم گوارشی بدن شما مفید است. دانه های گواوا اگه قورت داده شده یا جویده شود ، به عنوان یک ملین عالی عمل می کند و به شکل گیری حرکات روده کمک می نماید.

گواوا برای بهبود بینایی :

با توجه به وجود ویتامین آ در گواوا ، این میوه به خوبی به عنوان ارتقا دهنده بینایی شناخته شده است. همانطور که در بخش سلامت نمناین میوه نه تنها مانع از کاهش قدرت بینایی می شود بلکه آن را بهبود نیز می دهد. گواوا می تواند سرعت ظاهر شدن آب مروارید را کاهش دهد. هرچند گواوا به اندازه هویج مملو از ویتامین آ نیست ، اما هنوز یک منبع خوبی از مواد مغذی به شمار می آید.

خواص مصرف گواوا حین بارداری :

فواید گواوا برای زنان باردار نیز قابل توجه هست ، از آنجا که این میوه حاوی فولیک اسید و ویتامین های B6 تا B9 است که برای زنان سفارش شده است؛ چرا که این مواد می توانند به گسترش سیستم عصبی جنین و حفاظت از نوزادان در برابر آسیب های عصبی کمک می کند ولی این تنها خواص گواوا برای خانم های باردار نیست ؛ در میوه گواوا مواد مغذی زیادی وجود دارد ، به همین دلیل خوردن این میوه برای خانم های باردار بسیار توصیه شده است. در بخش سلامت نم نمک برخی از مهمترین خواص میوه گواوا را معرفی کرده ایم که شامل :

1. مصرف میوه گواوا از ابتلا به دیابت بارداری جلوگیری می کند و قند خون را در سطح طبیعی و سالم نگه می دارد.

2. مصرف میوه گواوا در بارداری سبب می شود فشار خون تنظیم شده و متعادل گردد .حفظ تعادل در فشار خون در بارداری از سقط جنین و زایمان زودرس جلوگیری می کند.

3. میوه گواوا حاوی مواد مغذی ضروری است که سبب افزایش سطح هموگلوبین در بدن شده و مصرف آن ، آنمی و کم خونی در بدن را کاهش می دهد.

4. میوه گواوا سرشار از اسید آسکوربیک یا ویتامین C می باشد و سیستم ایمنی مادران بارداررا تقویت می کند . یک میوه گواوا حدود 16 میلی گرم ویتامین C دارد که از مقدار ویتامین مورد نیاز بدن یک مرد یا زن بیشتراست. مصرف این میوه سیستم ایمنی مادر باردار را تقویت کرده و مشکلات مربوط به حاملگی مانند درد دندان ، خونریزی لثه ، زخم ، بریدگی رگ های خونی و... را برطرف و درمان می کند .

5. مصرف میوه گواوا در دوران بارداری سبب حفظ سیستم گوارشی سالم شده و یکی از مشکلات خانم های باردار که یبوست می باشد را درمان می کند زیرا خواص شل کننده و ملینی دارد و به حرکت آسان مدفوع در روده ها کمک می کند پس مصرف این میوه شگفت انگیز دربارداری ضروری است زیرا از هر نوع مسائل مربوط به گوارش جلوگیری می کند.

6. گواوا سرشار از آنتی اکسیدان ها و سم زداهایی مانند ویتامین C ، ویتامین E ، ایزوفلاونوئید ، کاروتنوئید و پلی فنول است که در بدن با میکروب ها و عفونت ها مبارزه می کند بنابراین مصرف این میوه در بارداری سبب می شود مادر باردار به بیماری دچار نشود.

7. میوه گواوا دارای فیبر بسیاری است بنابراین برای درمان یبوست در بارداری مفید بوده و خوردن آن با هسته از هموروئید جلوگیری می کند.

8. میوه گواوا حاوی منیزیم است بنابراین مصرف آن در بارداری برای زنان باردار بسیار مفید است زیرا منیزیم موجود در گواوا به آرام شدن اعصاب و عضلات بدن کمک می کند.

9. مصرف گواوا در بارداری برای حفظ سلامتی زنان باردار و جنین بسیار مفید است زیرا سرشار از اسید فولیک یا ویتامین B9 می باشد . اسید فولیک یا ویتامین B9 در توسعه سیستم عصبی جنین اهمیت دارد و نقش اساسی ایفا می کند.

10. مصرف میوه گواوا به علت داشتن کلسیم برای مادران باردار مفید است بنابراین بهتر است در بارداری از این میوه استفاده کنید.

خوردن میوه گواوا در بارداری

فواید مصرف گواوا در حین بارداری

عوارض جانبی مصرف گواوا در بارداری

گواوا دارای فیبر بسیار زیادی است بنابراین خوردن بیش از حد گواوا ، به خصوص با پوست در طول بارداری منجر به اسهال می شود. اسهال بدن مادر باردار را ضعیف می کند و موجب تحریکات و ناراحتی شده و آرامش او را بر هم می ریزد. بنابراین بهتر است این میوه مفید را بیش از حد مصرف نکنید و بدون پوست مصرف نمایید.

برگ های گواوا برای تسکین دندان درد :

برگ های گواوا عملکرد ضد التهابی و قابلیت قوی ضد باکتریائی دارند که با عفونت ها مقابله کرده و میکروب ها را می کشد. بنابراین مصرف برگ های گواوا می توانند مانند یک درمان خانگی قوی برای دندان درد عمل کند. آب برگ های گواوا علاوه بر تسکین دندان درد ، برای التیام تورم لثه ها و زخم های دهان نیز شناخته شده است.

گواوا برای از بین برنده استرس :

منیزیم موجود در این میوه مسئول یکی از فواید گواوا است. منیزیم به راحت شدن عضلات و اعصاب بدن کمک می کند. پس بعد از یک تمرین سخت یا یک روز کاری طولانی ، گواوا حتما چیزی خواهد بود که برای راحتی ماهیچه های خود نیاز دارید. منیزیم با استرس مبارزه کرده و به سیستم بدن شما یک انرژی فزاینده می دهد.

گواوا خوب برای مغز :

گواوا حاوی ویتامین B3 و B6 است که به نام های نیاسین و پیریدوکسین نیز شناخته می شوند که به بهبود گردش خون مغز ، تحریک عملکرد شناختی و راحت سازی اعصاب کمک می کنند.

گواوا برای کاهش وزن :

آیا تمایل دارید مقداری وزن کم کنید؟ گواوا یک شانس برای شماست! بدون کاهش مصرف پروتئین ها ، ویتامین ها و فیبرها ، گواوا به وسیله تنظیم سوخت و ساز بدن شما ، به کاهش وزن شما کمک می کند. این یک معامله برد - برد است. گواوا یک خوراکی سنگینی است که به راحتی به شما احساس سیری را القا می کند. گواوا ، به خصوص گواوای خام ، قند کمتری در قیاس با سیب ها ، پرتقال ها ، انگورها و سایر میوه ها دارد.

گواوا برای کاهش وزن

فواید مصرف گواوا برای کاهش وزن

میوه گواوا برای سرفه و سرماخوردگی :

گواوا یکی از غنی ترین میوه ها از نظر وجود ویتامین ث و آهن است و هر دوی این مواد اثبات شده اند که خاصیت جلوگیری از سرماخوردگی و عفونت های ویروسی دارند. آب گواوای رسیده و خام یا عصاره برگ های آن در التیام سرفه و سرماخوردگی بسیار مفید هستند از آنجا که خلط را از بین برده و سیستم تنفسی ، گلو و ریه ها را ضد عفونی می کند.

گواوا دارای ویتامین K است :

گواوا منبع خوبی از ویتامین K است که به خلاص شدن از بی رنگی پوست ، حلقه های تیره ، قرمزی و سوزش ناشی از آکنه کمک می کند.

گواوا برای تثبیت سلامت دهان :

جرم دندان یکی از اصلی ترین عوامل مشکلات سلامت دهان است ، گواوا در اینجا راه حل است. برگ های گواوا به شدت در ممانعت و درمان مشکلات دهان موثر هستند. پزشکان سنتی استفاده از برگ های تازه و نازک گواوا را برای تثبیت بهداشت دهان توصیه می کنند.

برگ های گواوا خواص ضد میکروبی ، ضد درد و ضد التهاب دارند که به کاهش التهاب لثه و تازه گردن تنفس کمک می کند. علاوه بر آن ، شما می توانید از برگ های گواوا برای درمان ورم لثه ، دندان درد و زخم دهان استفاده کنید. همچنین شما می توانید از شاخه های کوچک درخت گواوا به عنوان خلال دندان استفاده کنید یا به عنوان یک آدامس جهت جویدن به منظور پاکسازی دندان هایتان استفاده کنید. برای تثبیت بهداشت دهان دو برگ ترد و تازه گواوا را روزانه بجوید.

درمان اسهال با گواوا :

طبق یک مطالعه ، عصاره برگ های گواوا از رشد باکتری استافیلوکوکوس اورئوس که عامل رایج اسهال است ، جلوگیری می کند. دم نوش برگ های گواوا در واقع یک درمان رایج برای اسهال است. دم نوش آن موجب کم تر شدن دفع اسهال آبکی و کاهش درد شکمی می شود. اثرات ضد باکتریائی میوه گواوا به پاکسازی دستگاه گوارشی کمک کرده و مانع از رشد میکروبی و باکتریائی می شود. در حالیکه فیبر این میوه ترشحات و گوارش مناسب را بهبود می دهد. جهت جلوگیری از اسهال شما باید به طور روزانه مقداری برگ گواوا را بجوید.

گواوا برای التیام علائم قاعدگی :

زنان مبتلا به قاعدگی دردناک ، بعد از مصرف 6 میلی گرم داروی حاوی عصاره گواوا شاهد تسکین این اختلال بودند.

فواید و خواص مصرف گواوا

میوه گواوا

گواوا برای مقابله با اسکوروی :

همانطور که گفته شد؛ مقدار ویتامین ث موجود در گواوا 4 برابر پرتقال است که اغلب به عنوان بهترین منبع قطعی این ویتامین معرفی می شود. کمبود ویتامین ث می تواند منجر به اسکوروی شود. تنها درمان شناخته شده برای این بیماری خطرناک مصرف ویتامین ث است.

چگونه گواوا را رشد دهیم؟

اگر در نواحی استوایی یا گرمسیری زندگی می کنید ، رشد درخت گواوا در این منطقه آنچنان دشوار نیست. درختان گواوا پاسخ بسیار خوبی به کود گیاهی می دهند ، پس حدود دو تا سه اینچ فضا در خاکی که درخت را در آن قرار خواهید داد را پاک کنید. سپس هفته ای یکبار به آن آب دهید و ماهی یکبار به آن کود دهید. اضافه کردن کود بیشتر ممکن است مورد نیاز باشد ، اما رشد درخت نیز باید سریعتر شود. هرس کردن شاخه های اضافی نیز می تواند رشد آن را بیش از پیش افزایش دهد.

خواص برگ گواوا

درمان بیماری های گوارشی :

برگ های گواوا خواص ضد باکتریائی دارند که رشد میکروبی بیشتر را در سیستم روده ای متوقف می کند و آنجا را استریل می نماید. همچنین این برگ ها دارای قابلیت جهت کاهش تولید مخاط هستند که این ماده می تواند باعث سوزش کل سیستم گوارشی شود. دو بیماری رایج گوارشی که می توانند با کمک عصاره برگ های گواوا درمان شوند ، عبارتند از اسهال و اسهال خونی

برگ گواوا برای از بین بردن عوارض جانبی آلرژی :

هیستامین های برگ های گواوا همچنین می توانند عوارض جانبی آلرژی ها را کاهش دهند. برگ های گواوا می توانند جای گزش و خارش ناشی از نیس حشرات را که بعضا منجر به ایجاد دیگر مشکلات شوند را التیام می دهد.

گواوا برای ممانعت از وبا :

عصاره برگ های گواوا فعالیت بسیار قوی ضد باکتریائی علیه وبا دارند. طبق مطالعاتی که انجام شده است؛ این گیاه ظرفیت کنترل وبا را داراست.

خواص گواوا برای بیماری ها

برگ های میوه گواوا برای ممانعت از وبا

برگ های گواوا برای مراقبت از کبد :

مطالعات نشان داده اند که برگ های گواوا فعالیت مراقبتی از کبد دارند که می تواند جراحت ناشی از مصرف پاراستامول را درمان کند. این گیاه چنانچه بخش سلامت نم نمک اشاره کرده است همچنین اثر قوی برای حفاظت از کبد در برابر بعضی آنزیم هایی که می توانند به سلول های کبد آسیب بزنند ، دارد.

برگ های گواوا برای کاهش درد :

برگ های گواوا حاوی کوسرتین است. این ترکیب برای کاهش درد آرتروز بسیار موثر است. کوسرتین همچنین می تواند به کاهش اثر عفونت و تسکین درد نیز کمک کند.

برگ های گواوا برای التیام خارش پوست :

برگ های گواوا را بفشارید و بر روی پوست خارش دار خود بمالید. این برگ ها حاوی خواص ضد باکتریائی و ضد التهابی هستن و که نی تواند خارش پوست را کاهش دهد.

برگ گواوا برای درمان تب دنگی :

یک مطالعه نشان می دهد که برگ های گواوا استفاده شده ، یک جایگزین برای درمان تب دنگی است. این برگ ها می توانند ترومبوسیت و ملامت خون را افزایش دهند.

گواوا برای بهبود کیفیت خواب :

طبق برخی تحقیقات ، مصرف منظم دم نوش برگ های گواوا به بهبود کیفیت خواب کمک می کند. این دم نوش اعصاب شما را آرام و ذهن شما را راحت می کند و باعث می شود به راحتی به خواب بروید.

عوارض گواوا و مضرات میوه گواوا برای بدن

بهبود کیفیت خواب با استفاده از برگ های گواوا

عوارض جانبی برگ های گواوا :

تعداد بسیار کمی ادعای واکنش های آلرژیک داشته اند.

مصرف مقدار زیاد عصاره برگ های گواوا می تواند منجر به یبوست در برخی افراد شود.

همچنین ادعایی وجود دارد که عصاره برگ های گواوا می تواند بر روی برخی داروها مانند داروهای دیابت و ضد اسهال تاثیر بگذارد.

همچنین نتایج ناشناخته ای نیز وجود دارد که برگ های گواوا بر بارداری تاثیر می گذارد.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن