ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، در این قسمت از سلامت نم نمک به ارائه عوارض احتمالی عمل کاشت مو و دستور العمل های لازم برای به حداقل رساندن و برطرف کردن آن ها خواهیم پرداخت.

اقدامات و مراقبت های لازم بعد از عمل کاشت مو

کاشت مو فرآیندی پیچیده است که می تواند با برخی عوارض همراه باشد و هرگونه فعالیتی مغایر با توصیه های پزشکی ، می تواند عوارض جانبی احتمالی عمل کاشت مو را افزایش داده و نتیجه مورد انتظار را تضعیف کند. در این قسمت از سلامت نم نمک به ارائه عوارض احتمالی عمل کاشت مو و دستور العمل های لازم برای به حداقل رساندن و برطرف کردن آن ها خواهیم پرداخت.اقدامات و مراقبت های لازم بعد از عمل کاشت مو + مشکلاتاقدامات و مراقبت های لازم بعد از عمل کاشت مو + مشکلات

دارو های بعد از عمل کاشت مو

- آنتی بیوتیک ها به شما در پیشگیری از بروز عفونت کمک می کنند. آنتی بیوتیک ها معمولا بعد از صرف شام باید میل شوند.

- دارو های پِین کیلرز هر 4 تا 6 ساعت و یا در صورت لزوم دو عدد از این قرص ها را مصرف کنید.

- از مصرف آسپیرین تا 3 روز بعد از عمل خودداری کنید (مگر در صورت تجویز پزشک) ، زیرا مصرف این قرص ها باعث تشدید خونریزی خواهند شد.

- حداقل تا 2 هفته بعد از عمل از استعمال دخانیات خودداری فرمایید.

مصرف دارو بعد از کاشت مو

وضعیت بدن بعد از کاشت مو

برای جلوگیری از تورم صورت تا 5 روز بعد از انجام عمل جراحی از خم شدن خودداری فرمایید. هنگام سوار شدن داخل ماشین مراقب باشید تا سرتان به سقف ماشین اصابت نکند.

رژیم غذایی بعد از کاشت مو

از خوردن بیش از حد مواد غذایی خودداری کنید زیرا این امر باعث ناراحتی معده و به ویژه تداخل با داروهای مصرفیتان می شود.

خواب بعد از عمل کاشت مو

سر خود را بر روی دو عدد بالشت قرار داده و از یک حوله رول شده در زیر گردنتان استفاده کنید. از خوابیدن روی صورتتان خودداری کنید زیرا این امر احتمال افزایش تورم در ناحیه صورت و سرتان را افزایش خواهد داد.

حالت تهوع ، استفراغ بعد از کاشت مو

حالت تهوع و استفراغ در کمتر از 10% از بیماران بعد از عمل رخ می دهد. این امر به دلیل استفاده از داروی بیهوشی در حین عمل جراحی است و بعد از گذشت مدتی کوتاه برطرف خواهد شد. در صورت تمایل به استفراغ کردن ممکن است بیمار نیازمند استفاده از مایع داخل وریدی باشد.

حالت تهوع بعد از کاشت مو

درد

در بیشتر موارد جدا از برخی ناراحتی ها جزئی ، درد شدید غیر معمول است اما با این حال ممکن است برخی بیماران دچار سردرد شوند. در این شرایط از دارو های ضد درد تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید و از انجام فعالیت های ذهنی و تمرکزی مانند رانندگی خودداری فرمایید.

نکروز محل گیرنده

این عارضه نادر و در حقیقت جدیترین مشکل کاشت مو است که نتیجه را تحت تأثیر قرار داده و موجب میشود که موها در یک منطقه رشد نکرده و در سایر نواحی به صورت کامل رشد نکنند. عواملی که احتمال بروز این مشکل را بیشتر میکنند عبارتند از : کشیدن سیگار ، سرهای پهن ، کاشت مو با تراکم خیلی بالا واستفاده از ادرنالین. در صورت بروز نکروز محل گیرنده کاشت مو در آن محل باید دوباره انجام شود.

احتمال سکسکه بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو ممکن است سکسکه به صورت گاه و بیگاه در بیمار بروز پیدا کند و تا 24 ساعت به طول بینجامد که نوشیدن مقداری آب به رفع این وضعیت کمک خواهد کرد اما به طور کلی نیازی به نگرانی در این زمینه نخواهد بود زیرا این وضعیت موقتی است.

تورم پیشانی و دور چشم بعد از کاشت مو

به دلیل تزریق سرم در محل گیرنده در غالب موارد در ناحیه پیشانی و دور چشم تورم ایجاد میشود این حالت گذار است و پس از گذشت چند روز رفع میشود.

خون ریزی بعد از کاشت مو

در برخی موارد ممکن است در ناحیه اهدا کننده و یا ناحیه پیوند زده شده ، خونریزی ایجاد شود. برای برطرف کردن خونریزی با استفاده از گاز استریل و یا پارچه ای تمیز به مدت 5 دقیقه فشاری ملایم بر روی ناحیه مورد نظر اعمال کنید و در صورتی که بعد از 5 دقیقه ، خونریزی متوقف نشد به دنبال فوریت های پزشکی باشید.

احتمال خونریزی بعد از کاشت مو

تورم بعد از پیوند مو

در حدود 3% از افرادی که تحت عمل پیوند مو قرار می گیرند ، تورم ایجاد می شود اما با این حال در حال حاضر داروهای بی حسی حاوی داروهای ضد تورم نیز هستند و از همین رو تعداد کمی از بیماران بعد از عمل پیوند مو دچار تورم می شوند. لازم به ذکر است که تورم ایجاد شده معمولا اندک و بدون هیچ گونه درد و تاثیر گذاری در رشد ناحیه پیوند زده شده است. استفاده بسته حاوی یخ که درون حوله پیچیده شده باشد ، بر روی پیشانی به مدت 10 دقیقه و 4 بار در روز به کاهش میزان تورم کمک خواهد کرد.

احساس بیحسی و مورمور شدن

این وضعیت و احساس معمولا گذار بوده و بعد از یک مدت از بین میرود.

قرمزی بعد از کاشت مو

پس از عمل کاشت مو احتمال ایجاد قرمزی در نواحی تحت درمان قرار گرفته زیاد است اما با این وجود نیازی به نگرانی نبوده و این علائم به خودی خود و به مرور زمان برطرف خواهند شد.

احتمال بی حسی پوست بعد از کاشت مو

احتمال ایجاد بی حسی در پوست نواحی اطراف محل اهدا کننده و پیوند زده شده وجود خواهد داشت که این بی حسی معمولا بعد از گذشت 6 الی 8 هفته بعد از عمل جراحی و در برخی موارد نادر بعد از گذشت چندین ماه ، برطرف خواهد شد.

عفونت

متورم و حساس بودن ناحیه اهدا کننده و بروز تب می تواند نشان دهنده وجود عفونت باشد. در صورت بروز این گونه علائم حتما به پزشک مراجعه کنید و برای جلوگیری از عفونت این توصیه ها را دنبال کنید :

- از کثیف شدن نواحی تحت درمان قرار گرفته جلوگیری کنید.

- از آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

- از دست زدن به نواحی مورد نظر خودداری کنید و در صورت لزوم ابتدا دستان خود را به خوبی استریل کنید.

مراقبتهای لازم بعد از کاشت مو

خارش در ناحیه پیوند زده شده

اولین نشانه ترمیم زخم ، ایجاد خارش در ناحیه پیوند زده شده و یا اهدا کننده است. اگر این علائم را دارید ، از خاراندن آن خودداری کنید و تنها با قرار دادن ملایم دست خود بر روی ناحیه ای که دارای علائم خارش است ، می ‏توانید شدت خارش را کنترل کنید. استفاده از روغن بچه نیز به تسکین خارش کمک خواهد کرد و در صورت عدم برطرف شدن خارش در ناحیه مورد نظر ، ممکن است پزشک برای شما دارو های ضد هیستامین تجویز کند.

پوسته پوسته شدن زخم بعد از کاشت مو

معمولا زخم های ایجاد شده در ناحیه های اهدا کننده و پیوند زده شده پس از گذشت 5 الی 14 روز پوسته پوسته خواهند شد که استفاده از ژل آلوئه ورا دو بار در روز و قبل ازدوش گرفتن به برطرف شدن این پوسته ها کمک خواهد کرد. از کندن این پوسته ها اکیدا خودداری کنید.

ایجاد فولیکولیت در ناحیه پیوند زده شده

در برخی موارد ممکن است در ناحیه پیوند زده شده فولیکولیت ایجاد شود. فولیکولیت ها ضایعاتی همانند جوش و آکنه هستند که در صورت بروز این ضایعات ، خیساندن سر به مدت 15 دقیقه با آب گرم و استفاده از پماد آنتی بیوتیک در ناحیه مورد نظر 3 بار در روز ، به رفع آن کمک خواهد کرد.

استفاده از باند الاستیک

پوشاندن نواحی اهدا کننده و پیوند زده شده با این باند به مدت 48 ساعت ، به جز در مواقع شستشو سر ، ضروری است؛ مگر در صورتی که پزشک انجام این کار را به شما توصیه کند و بهتر است تا حداکثر 3 روز ، از این باند استفاده کنید.

نوع بخیه ها عمل کاشت مو

در صورتی که در انجام عمل کاشت مو از بخیه های جذب شونده برای دوختن زخم های بیمار استفاده شود ، نیاز به برداشتن آن ها نخواهد بود. بخیه های قابل جذب معمولا پس از گذشت 3 الی 4 هفته بعد از عمل شروع به جذب شدن خواهند کرد اما با این حال در صورتی که برای بیمار از بخیه های غیر قابل جذب استفاده شده باشد ، باید 5 الی 7 روز پس از عمل جراحی برای کشیدن بخیه ها به پزشک مراجعه کند.

نوع بخیه ها معمولا پس از عمل جراحی به بیمار اطلاع داده خواهد شد.

اقدامات بعد از کاشت مو

ورزش و فعالیت بعد از کاشت مو

تا 7 روز بعد از عمل کاشت مو بیمار باید از انجام هرگونه فعالیت سنگین خودداری کند؛ در غیر اینصورت احتمال بروز تورم و یا از دست رفتن پیوند افزایش خواهد یافت. بیمار بعد از گذشت 7 روز از عمل پیوند مو مجاز به انجام تمرینات سبک ورزشی و بعد از 10 روز مجاز به انجام فعالیت های طبیعی و روتین خود خواهد بود.

شنا و آفتاب

حداقل تا چند هفته پس از عمل کاشت مو از شنا کردن بپرهیزید و به یاد داشته باشید که آب استخرها حاوی اسید ، کلر و باکتری هستند و این موارد برای نواحی تحت درمان قرار گرفته به شدت مضر است. بعد از گذشت چند هفته از عمل کاشت مو ، مانعی برای شنا کردن وجود نخواهد داشت. قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید نیز برای نواحی درمان شده ، مضر است و بهتر است از آن در برابر نور خورشید محافظت شود. در صورت استفاده از کلاه مراقب باشید تا به موهای پیوند زده آسیبی وارد نشود و کلاه به سرتان نچسبد که به این تریب از تعریق پوست سرتان نیز جلوگیری خواهید کرد.

خودداری از شانه زدن بعد از کاشت مو

از شانه زدن نواحی تحت درمان قرار گرفته تا یک هفته پس از عمل کاشت مو خودداری کنید.

اصلاح مو و رنگ کردن

توصیه پزشکان به افرادی که تحت عمل کاشت مو قرار می گیرند ، این است که بیمار حداقل تا 3 الی 4 هفته بعد از انجام این عمل ، از اصلاح مو خود و رنگ کردن آن خودداری کند.

استفاده از محصولات زیبایی برای مو

استاده از ژل ، اسپری مو ، موس و ... بعد از گذشت 5 روز از عمل کاشت مو مجاز است.

تا دو هفته بعد از انجام عمل کاشت مو از استفاده از سشوار به ویژه باد گرم خودداری کنید.

مراقبت ها و مشکلات بعد از کاشت مو

نرفتن به سونا بعد از عمل کاشت مو

از رفتن به حمام سونا تا 1 ماه بعد از عمل کاشت مو خودداری کنید.

خودداری از روابط زناشویی بعد از کاشت مو

حداقل تا 1 هفته بعد از عمل کاشت مو ، از انجام هرگونه رابطه زناشویی خودداری کنید.

به یاد داشته باشید که سخت ترین قسمت پروسه کاشت مو انتظار کشیدن برای رشد موهای پیوند زده شده است زیرا موها در ناحیه پیوند زده شده تا 3 الی 4 ماه بعد از عمل کاشت مو رشد نخواهند کرد. در ابتدا موهای کاشته شده پس از گذشت 7 روز شروع به ریختن خواهند کرد که جای نگرانی نیست زیرا این امر بسیار طبیعی است. ریشه های مو شروع به تولید ساقه موی جدیدی خواهند کرد و طی 3 الی 4 ماه به سطح پوست خواهند رسید که به تدریج و با گذشت زمانی حدود 10 ماه تراکم مو افزایش پیدا خواهد کرد.

به طور کلی برای مشاهده نتیجه نهایی عمل کاشت مو باید چیزی حدود 6 ماه انتظار بکشید زیرا مو ها در هر ماه چیزی حدود 5 سانتی متر رشد خواهند کرد.

بعد کاشت مو تا مدتی از روابط زناشویی خودداری کنید

اقدامات بعد از انجام عمل کاشت مو

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض نورخورشید

برای محافظت از منطقه دریافت کننده گرافت های کاشت موباید در معرض نورخورشید قرار نگیرید.

استفاده از شامپو

جراحان پس از کاشت مو به بیمار توصیه می کنند برای جلوگیری از دلمه بستن زخم اطراف محور مو روز پس از جراحی از شامپو استفاده کنند.چسبیدن دلمه های پوستی به محور مو سبب ریزش فولیکول های موی تازه کاشته شده در 6 تا 10 روز بعد از عمل می شود به همین خاطر استفاده از شامپو بعد از عمل ضروری است.

مراقبت از زخم

بعد از کاشت مو برای مراقبت از زخم های ایجاد شده از یک پوشش نیمه نفوذپذیر استفاده کنید که بتوانید هر روز آن را تعویض کنید. این پوشش نباید خیلی محکم باشد همچنین باید اجازه جریان طبیعی خون و مایعات میان بافتی را به زخم بدهد.

ریزش مو پس از کاشت

پس از 10 روز که از کاشت مو گذشت ، موهای کاشته شده به علت تغییر محل خود آسیب پذیر شده و می ریزند. این ریزش مو طبیعی است. پس از 2 تا 3 ماه ماه موهای جدید شروع به رشد می کنند و بعد از 9-6 ماه موها شروع به ضخیم شدن می کنند. بعد از این مدت ممکن است موی مناطقی که تحت عمل کاشت مو قرار نگرفته ریزش پیدا کند. برخی از بیماران برای جلوگیری از ریزش مو از دارو استفاده می کنند اما برخی دیگر به عمل کاشت مو دیگر رضایت می دهند.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن