ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، بیماری واسکولیت با محدود کردن جریان خون باعث آسیب رسیدن به اندام و بافت ها می شود جوش و مشکلات عصبی از نشانه های این بیماری هستند.

بیماری واسکولیت و هر آنچه باید در مورد علل و علائم این بیماری بدانید

واسکولیت ، التهاب رگ های خونی است. این بیماری موجب تغییراتی در دیواره های رگ های خون از جمله ضخیم شدن ، ضعیف شدن ، تنگ کردن و یا زخم شدن می شود.این تغییرات می تواند جریان خون را محدود کند و منجر به آسیب اندام و بافت شود.علت و علائم بیماری واسکولیت و درمان آن + آزمایشعلت و علائم بیماری واسکولیت و درمان آن + آزمایش

همانطور که در ادامه این بخش از سلامت نم نمک گفته شده است انواع مختلفی از واسکولیت وجود دارد و بسیاری از آن ها نادر هستند. واسکولیت ممکن است فقط یک عضو و یا چند عضو را تحت تاثیر قرار دهد. این شرط می تواند کوتاه مدت یا طولانی مدت (مزمن) باشد.

واسکولیت می تواند بر هر کسی اثر بگذارد ، هر چند که برخی از این انواع در میان گروه های خاص رایج هستند. بسته به نوع واسکولیت شما ، ممکن است بدون درمان بهبود پیدا کنید. برخی از انواع به داروها نیاز دارند ، تا التهاب را کنترل کرده و از شعله ور شدن جلوگیری کنند. واسکولیت نیز به عنوان آنژیت و آرتریت شناخته می شود و انواع مختلفی دارد.

واسکولیت واگیردار است

بیماری واسکولیت چه نشانه ای دارد؟

انواع بیماری واسکولیت :

  • بیماری بچت
  • بیماری بورگر
  • سندرم چورگ - استراوس
  • کریوگلوبولینمیا
  • آرتریت سلول غول
  • گرانولوماتوز با پلیانژیت
  • هنوخ - شونلین
  • بیماری کاوازاکی
  • تاکایاسو آرتریت

علائم بیماری واسکولیت

بیماری واسکولیت چند نوع است؟

علایم بیماری واسکولیت :

علایم و نشانه های واسکولیت به شدت متفاوت هستند و آن ها اغلب مربوط به کاهش جریان خون در بدن هستند.علایم و نشانه های کلی در اکثر انواع واسکولیت :

علائم کلی و نشانه های واسکولیت عبارتند از :

  • تب
  • سردرد
  • خستگی
  • کاهش وزن
  • درد و رنج عمومی
  • عرق در شب هنگام
  • جوش
  • مشکلات عصبی مثل بی حسی یا ضعف

نشانه واسکولیت

بیماری واسکولیت چه علائمی دارد؟

نشانه ها و علائم برای انواع واسکولیت :

علایم و نشانه های دیگر تنها با انواع خاصی از واسکولیت مرتبط هستند. نشانه ها می توانند در مراحل اولیه و یا در مراحل بعدی این بیماری رشد کنند.

بیماری چت (beh - CHETS)

این شرایط باعث التهاب عروق و رگ های شما می شود. نشانه ها و علائم عبارتند از دهان و زخم تناسلی ، التهاب چشم ، و آسیب های پوستی مانند جراحات پوستی.

بیماری واسکولیت بورگر

این وضعیت باعث التهاب و لخته شدن رگ های خونی دست ها و پاهای شما می شود و منجر به درد و زخم در این مناطق می شود. بیماری بورگر به ندرت می تواند بر رگ های خونی در شکم ، مغز و قلب تاثیر بگذارد.

زخم شدن دست

بیماری واسکولیت پوستی در دست

سندرم چورگ - استراوس

این شرایطی بسیار نادر است. این بیماری عمدتا بر ریه ها ، پوست ، کلیه ها ، قلب و اعصاب تاثیر می گذارد.نشانه ها و علائم به شدت متفاوت هستند و شامل آسم ، تغییر پوست ، درد عصبی و حساسیت های بینی می باشند.

واسکولیت کریوگلوبولینمیا

این شرایط از پروتئین های غیر عادی در خون ناشی می شود. نشانه ها و علائم عبارتند از : خارش ، درد مفاصل ، ضعف و بی حسی.

علت درد مفاصل

بیماری واسکولیت در مفاصل

بیماری واسکولیت آرتریت سلول غول پیکر

این وضعیت ، التهاب شریان های در سر شما ، به ویژه در شقیق ها است. سلول های غول پیکر می توانند باعث سردرد ، تحریک پذیری پوست سر ، درد فک ، تاری یا دید دوگانه ، و حتی کوری شوند. همچنین آرتریت موقت خوانده می شود.

بیماری واسکولیت گرانولوماتوز با پلیانژیت

این بیماری موجب التهاب رگ های خونی در بینی ، سینوس ها ، گلو ، ریه و کلیه ها می شود.علائم و نشانه ها عبارتند از : گرفتگی بینی ، عفونت های سینوس ، خون ریزی بینی و سرفه خونی می شود.

التهاب رگ بینی

التهاب رگ ها در بیماری واسکولیت

بیماری واسکولیت هنوخ - شونلین

این شرایط در کودکان رایج تر از بزرگسالان است و باعث التهاب کوچک ترین رگ های خونی (مویرگ ها) در پوست ، مفاصل ، روده و کلیه ها می شود. علائم و نشانه ها عبارتند از درد شکمی ، خون در ادرار ، درد مفاصل و خارش در کفل و یا پاهای پایین تر.

بیماری واسکولیت حساسیت بالا

گاهی اوقات به نام آلرژی نام دارد ، نشانه اولیه این وضعیت ، لکه های قرمز روی پوست شما ، معمولا روی پاهای پایین تر شما است.این بیماری می تواند ناشی از عفونت و یا واکنش منفی به دارو باشد.

بیماری واسکولیت کاوازاکی

این وضعیت اغلب کودکان زیر 5 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. نشانه ها و علائمش عبارتند از تب ، جوش و قرمزی چشم ها.

واسکولیت کودکان

بیماری واسکولیت در کودکان

بیماری واسکولیت میکروسکوپی

این شکل از واسکولیت بر رگ های خونی کوچک ، معمولا آن هایی که در کلیه ها ، ریه ها و یا عصب هستند ، تاثیر می گذارد. شما ممکن است درد شکمی و خارش ، تب ، درد ماهیچه و کاهش وزن را گسترش دهید. اگر ریه ها صدمه ببینند، ممکن است خون بالا بیاورید.

بیماری واسکولیت پولیارتریتیس نودوسا

این نوع عفونت معمولا بر کلیه ها، دستگاه گوارش، اعصاب و پوست تاثیر می گذارد. علایمش شامل جوش ، کاهش وزن ، درد مفاصل و ماهیچه ای ، در شکمی بعد از غذا خوردن ، فشار خون بالا ، ضعف و مشکلات کلیوی است.

بیماری واسکولیت آرتریت تاکایاسو

این نوع واسکولیت بر شریان های بزرگ تر بدن شامل آئورت تاثیر می گذارد. علایم و نشانه ها شامل درد مفاصل، کاهش نبض، فشار خون بالا، عرق شبانه ، تب، ضعف کلی، از دست دادن اشتها، سردرد و تغییرات تصویری است.

درمان بیماری تاکایاسو

فشار بالا در بیماری واسکولیت

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد :

در صورت داشتن علائم یا نشانه ها، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. برخی از انواع واسکولیت ها می توانند به سرعت بدتر شوند، بنابراین تشخیص اولیه کلید درمان موثر است.

علل بروز بیماری واسکولیت :

علت دقیق واسکولیت کاملا معلوم نیست. برخی از انواع با آرایش ژنتیکی شخص مرتبط هستند. دیگران از سیستم ایمنی که به سلول های رگ خونی حمله می کنند ناشی می شوند. ماشه احتمالی برای این واکنش سیستم ایمنی شامل اینها هستند :

  • عفونت ها ، مانند هپاتیت B و هپاتیت C
  • سرطان خون
  • بیماری های سیستم ایمنی مانند روماتیسم مفاصل، ورم مفاصل و غیره
  • واکنش ها به داروهای خاص
  • رگ های خونی مبتلا به واسکولیت می توانند خونریزی کنند یا ملتهب شوند.
  • التهاب می تواند باعث ایجاد لایه های دیواره رگ گردد.
  • این اتفاق دیواره خون را محدود می کند، مقدار خون را کم می کند و بنابراین اکسیژن و مواد مغذی حیاتی که به بافت ها و اندام های بدن شما می رسد.

علت بیماری واسکولیت

علت بیماری واسکولیت چیست؟

عوامل خطرناک در تشدید بیماری واسکولیت :

واسکولیت در هر سنی می تواند رخ دهد. اما برخی عوامل می توانند ریسک را افزایش دهند، مانند :

  • سیگار کشیدن
  • داشتن عفونت های مزمن هپاتیت B یا C
  • داشتن برخی انواع بیماری های مخصوص خود شامل روماتیسم مفاصل، ورم مفاصل و غیره

افزایش ریسک بیماری

عوامل خطر در بیماری واسکولیت

مشکلات و عوارض جانبی بیماری واسکولیت :

عوارض جانبی به نوع و شدت بیماری شما بستگی دارد یا ممکن است مربوط به اثرات جانبی داروها باشد که برای درمان آن استفاده می کنید.عوارض جانبی واسکولیت عبارتند از :

آسیب به ارگان :

برخی از انواع واسکولیت ها می توانند شدید باشند و باعث آسیب به اندام های اصلی شوند.

لخته های خونی و اتساع عروقی :

یک لخته خون ممکن است در یک رگ خونی شکل بگیرد و مانع جریان خون شود.

کاهش بینایی یا نابینایی :

این پیچیدگی ممکن برای سلول غول پیکر اتفاق افتد.

عفونت :

این موارد شامل شرایط خطرناک و تهدید کننده زندگی می باشد ، مانند ذات الریه و عفونت خونی.

عوارض واسکولیت

بیماری واسکولیت چه عوارضی دارد؟

تشخیص بیماری واسکولیت :

پزشک شما احتمالا با گرفتن تاریخچه پزشکی و انجام یک معاینه فیزیکی شروع خواهد کرد و او ممکن است یک یا چند آزمایش تشخیصی یا بیشتر را انجام داده باشد تا مشکل را تشخیص دهد.

تست ها و رویه ها ، عبارتند از :

تست های خون

طبق آنچه در این بخش از سلامت نم نمک می خوانید این تست ها به دنبال نشانه هایی از التهاب ، مانند سطح بالایی از پروتئین C - انفعالی هستند.یک شمارش سلول خونی کامل می تواند به شما بگوید که آیا شما به اندازه کافی سلول های خون قرمز دارید یا خیر. تست های خونی که به دنبال آنتی بادی ویژه ای هستند.

آزمایش خون

آزمایش های خون برای بیماری واسکولیت

بیماری واسکولیت چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایش های ادرار

این آزمایش ها ممکن است نشان دهند که آیا ادرار شما حاوی گلبول های قرمز خون است یا پروتئین زیادی دارد که می تواند به یک مشکل پزشکی اشاره کند.

آزمایش های تصویر برداری و تکنیک های تصویر برداری می توانند به تعیین این که چه رگ های خونی و اندام ها تحت تاثیر قرار می گیرند ، کمک کنند.

آزمایش های تصویربرداری از واسکولیت شامل اشعه های ایکس ، سونوگرافی ، سی تی اسکن ، ام ار آی و تصویربرداری از پوزیترون می شود.

آزمایش ادرار

نحوه تشخیص بیماری واسکولیت

آزمایش های بیماری واسکولیت

اشعه های ایکس رگ های خونی (آنژیوگرافی)

در طی این فرآیند ، یک لوله انعطاف پذیر ، شبیه به یک نی نازک ، به سرخرگ یا رگ بزرگ وارد می شود. یک رنگ خاص توسط آن تزریق می شود ، و اشعه ایکس گرفته می شود. خطوط کلی رگ های خونی شما بر روی اشعه X ناشی از آن قابل مشاهده هستند.

نمونه برداری

این یک روش جراحی است که در آن پزشک شما یک نمونه کوچک از بافت را از ناحیه آسیب دیده بدن برداشته می شود. سپس پزشک شما این بافت را برای نشانه ها بررسی می کند.

جراحی نمونه برداری

نمونه برداری از بیماری واسکولیت

درمان های طب مدرن برای بیماری واسکولیت :

درمان بر کنترل التهاب با داروها و حل هر نوع بیماری که باعث تحریک واسکولیت شما می شود ، تمرکز دارد. برای واسکولیت ، شما ممکن است از طریق دو مرحله درمانی جلو بروید - ابتدا التهاب را متوقف کرده و سپس از عود بیماری جلوگیری کنید.

هر دو مرحله شامل داروهای تجویزی هستند. اینکه چه داروها و چه مدت لازم است ، به نوع واسکولیت ، ارگان های درگیر و این که شرایط شما چقدر جدی است ، بستگی دارد.

درمان قطعی واسکولیت پوستی

راه درمان بیماری واسکولیت چیست؟

داروهای درمانی بیماری واسکولیت :

پزشک شما ممکن است داروهای کورتیکوستروئیدی مانند پردنیزون یا متیل پردنیزولون (مدرول) را تجویز کند تا به التهاب کنترل کمک کند. عوارض جانبیشان می تواند سخت باشد ، به خصوص اگر برای مدتی طولانی آن ها را مصرف کنید.

عوارض جانبی ، عبارتند از : افزایش وزن ، دیابت و نازک شدن استخوان (پوکی استخوان).

داروهای دیگر ممکن است با کورتیکوستروئیدی تجویز شوند ، تا التهاب را کنترل کنند و میزان مصرف کورتیکوستروئیدی به سرعت کم شود. این داروها گاهی به نام استروئید ، سیکلوفسفامید ، میکوفنولات نامیده می شوند.

داروی ویژه ای که شما نیاز خواهید داشت ، به نوع و شدت وتسکولیتی که دارید بستگی دارد.روش های درمانی مانند ریتوکسیامب (ریتوکسیان) یا توسیلیزوماب (آکتمرا) بسته به نوع واسکولیتی که دارید توصیه می شود.

درمان دارویی واسکولیت

درمان بیماری واسکولیت با دارو

جراحی بیماری واسکولیت :

گاهی اوقات ، واسکولیت باعث برآمدگی بالن مانندی (اتساع عروقی) می شود که در دیواره یک رگ خونی شکل بگیرد.این برآمدگی ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. آرتریت مسدود شده نیز ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن