ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، علائم درد گردن سرویکال و علل درد گردن سرویکال و درد گردن سرویکال در کودکان و درد گردن سرویکال در بزرگسالان و علت ابتلا به بیماری درد گردن سرویکال و عوارض درد گردن سرویکال و درمان خانگی درد گردن سرویکال و درمان گیاهی درد گردن سرویکال و نحوه ساکت کردن درد گردن سرویکال و آیا درد گردن سرویکال خطرناک است و پیشگیری از درد گردن سرویکال و درمان سنتی درد گردن سرویکال و داروی درمان درد گردن سرویکال در نم نمک.

علت و علائم درد سرویکال گردن و درمان خانگی آن

سرویکال یک مشکل جسمی است که اغلب با علائمی از جمله گزگز کردن انگشتان و ضعف بازو همراه است. کلمه سرویکالژیا یک مفهوم پزشکی برای درد ناحیه گردن است. ناحیه سرویکالژیا از پشت گردن یعنی از نخاع تا مهره های پشت گردن در نزدیکی قفسه سینه را شامل می شود. این یک مشکل رایج در بین افراد است و تقریبا 70 درصد مردم را به خودش درگیر می کند.علت و علائم درد سرویکال گردن + درمان خانگیعلت و علائم درد سرویکال گردن + درمان خانگی

پزشکان تخمین زده اند که تقریبا 4 درصد همه بیماران به گردن درد دچار می شوند. در واقع سرویکالژیا فراتر از یک گردن درد عمل می کند و در بسیاری از موارد درد آن به سر و بازو هم انتقال پیدا می کند. علاوه بر آن ممکن است حرکت فرد در همه بخش های بدن دچار محدودیت شود. سرویکالژیا همچنین علل مختلفی دارد. معمولا این مشکل خیلی حاد و جدی نیست اما ممکن است روی زندگی فرد اثرگذار باشد و او را دچار مشکل کند. با مطالعه دقیق این قسمت از نم نمک ، اطلاعات بیشتری در مورد این مشکل پیدا خواهید کرد.

درد گردن سرویکال

سرویکال گردن یا سرویکالژیا(cervical spondylosis) چیست؟

مهره های گردنی بخش مهمی از ستون فقرات ما هستند که از جمجمه تا ناحیه قفسه سینه را شامل می شود. تقریبا 7 مهره در این قسمت وجود دارد و اغلب آن را یکی از منعطف ترین بخش های ستون فقرات می دانند. سویکالژیا هم به درد این ناحیه مربوط می شود. همچنین ممکن است یک احساس دردناک را هنگام کشیدگی بازو یا کمر ایجاد کند. گاهی اوقات ممکن است با علائم دیگر مثل سرگیجه ، حالت تهوع و یا سوزش انگشتان هم همراه باشد.

درد گردن در این ناحیه علل مختلفی دارد که گاهی اوقات به دلیل جابجایی ماهیچه ها یا ربات ها و گاهی اوقات به دلیل آسیب دیدگی به مفصل یا عصب فرد ایجاد می گردد و در بعضی از موارد درد گردن به دلیل موقعیت و پوزیشن غلط فرد اتفاق می افتد. برای این که پوزیشن صحیح داشته باشیم ، سر و گردن ما حتما باید در یک راستا قرار بگیرند.

از آن جا که بیشتر افراد سر خود را بیش از حد جلو می دهند ، ممکن است که به ماهیچه های کمر و گردن فشار وارد شود و در نتیجه ساختار گردنی دچار مشکل خواهد شد و درد سرویکالژیا ایجاد می شود.

علل ایجاد سرویکالژیا یا سرویکال گردن چیست؟

در اکثر موارد به دلیل استفاده بیش از حد از ماهیچه های گردن است. اگر چه علل دیگری هم برای آن وجود دارد که شامل موارد زیر هستند :

علت های ماهیچه ای و عضلانی

این یکی از رایج ترین علل سرویکالژیا است و عضلات پشت گردن را شامل می شود. که به دلیل استفاده بیش از حد از ماهیچه ها ، انقباضات ، گرفتگی ها و غیره است. آسیب دیدگی ها روی گردن اثرگذار هستند و به ماهیچه آسیب وارد می کند. رایج ترین آسیب دیدگی ها برخورد چیزی شبیه شلاق در این ناحیه است که یک درد شدید و ناگهانی را ایجاد خواهد کرد.

علل ایجاد سرویکالژیا

اختلالات عصبی

گردن درد همچنین به دلیل آسیب دیدگی عصب اتفاق می افتد که عوامل مختلفی روی آن تاثیر گذار هستند. معمولا به دلیل دیسک هم رخ می دهند و در نتیجه عصب ها درگیر می شوند و علائم نورولوژیکی در فرد ایجاد می گردد. از طرف دیگر سرویکالژیا می تواند از یک درد دیگر هم به وجود بیاید. یعنی ممکن است ریشه درد از یک قسمت دیگر در بدن باشد. مثلا آسیب دیدگی شانه ممکن است عاملی برای درد در پشت گردن شود.

تصادف با اتومبیل ، پوزیشن غلط هنگام خواب ، ایستادن غلط ، آسیب دیدگی به سر یا زمین خوردن های شدید ، مشکلات آناتومی بدن و محدودیت مثل سفتی ماهیچه ، جزء علت های دیگر سرویکالژیا هستند.

دیگر بیماری های مهره های گردنی

همانطور که اشاره کردیم بیماری های متعددی هستند که عامل درد مهره های گردن می شوند و ممکن است مستقیما روی مهره های این ناحیه اثر بگذارند که اصلی ترین آن ها انقباض گردن و یا پوکی استخوان است.

استنوسیز یا انقباض گردن یک پاتولوژی است که در آن کانال مهره ها باریک می شود. این باریک شدن باعث آسیب دیدگی به نخاع می گردد و معمولا به دلیل افزایش سن اتفاق می افتد و دیسک افراد هم در آن آسیب می بیند و همچنین قدرت و حساسیت دست ها را کاهش می دهد که البته علائم دیگری هم به همراه دارد.

پوکی استخوان هم یک مشکل رایج است که ممکن است باعث پارگی یا جابجایی غضروف ها شود. درد گردن در این بیماری معمولا هنگام صبح بدتر می شود و در طول روز بهبود پیدا می کند.

علل سرویکال گردن

بهترین درمان برای این وضعیت چیست؟

تعیین علت درد یک عامل کلیدی برای کمک به از بین بردن علائم است.

فیزیکال تراپی توسط یک متخصص ماهیچه و اسکلت به افراد کمک می کند که بافت آسیب دیده را که عامل ایجاد اعلام شده است بشناسند.

در موارد پیچیده تر به شما مشاوره می دهند و تمریناتی را برای تان تجویز می کنند.

معمولا تشخیص آن از طریق آزمایش های عکسبرداری مثل اشعه ایکس و یا آزمایش ام آر آی است.

نقش فیزیکال تراپی در این مشکل چیست؟

زمانی که علت صحیح این بیماری مشخص شود ، فیزیکال تراپی به افراد کمک می کند که علائم را بهبود ببخشند و علت درد را تسکین دهند.

تراپی دستی مانند جابجایی مفصل می تواند به بهبود این درد کمک کند و طیف حرکتی را ارتقا دهد و باعث می شود شما بتوانید به فعالیت های معمولی برگردید.

تمرین های قدرتی گردن و ماهیچه ها هم باعث می شود که بتوانید دوباره به وضعیت بدون درد برگردید.

فیزیکال تراپی برای درمان درد گردن

آیا انجام اقدامات دیگر هم برای مراقبت از فرد در این شرایط کمک کننده است؟

  • سفتی ماهیچه به صورت مادرزادی یا محدودیت بافت نرم ، گاهی اوقات به سرویکالژیا مرتبط است که با ماساژ درمانی بهبود پیدا می کند.
  • طب سوزنی هم می تواند این دردها را کاهش دهد.
  • بعد از ارزیابی اولیه ، فیزیکال تراپیست به شما کمک می کند تا بتوانید در صورت نیاز درمان های دیگر را هم دنبال کنید.
  • معمولا بعد از این درمان ها درعرض 2 الی 3 هفته بهبودی را در خودتان احساس می کنید.

درمان ها و راهکارهای پیشگیری شامل موارد زیر هستند

  • کنترل پوزیشن گردن و طرز ایستادن
  • دوری از انجام فعالیت هایی که باعث ایجاد درد می شوند
  • انجام ورزش های معمولی و کششی در منزل
  • اعمال گرمای خشک برای تسکین درد
  • استفاده از داروی مسکن مثل پراسماتول که کمک کننده است
  • دیگر درمان ها مثل مصرف دارو های ضد التهابی و شل کننده عضلات که توسط درمانگر تجویز می شود.
  • اگر درد همچنان باقی ماند و یا علائم جدیدی ظاهر شدند ، حتما باید به پزشک اطلاع رسانی کنید.

انجام ورزش های معمولی و کششی برای پیشگیری از درد گردن

ورزش های مفید برای سرویکال گردن

  1. به صورت نشسته یا ایستاده قرار بگیرید ، گردن خود را به یک طرف بکشید و با کف دست سر خود را نگه دارید. برای هر طرف 10 ثانیه این کار را انجام دهید.
  2. به صورت نشسته یا ایستاده ، دستان خود را در اطراف گردن و پشت گردن بگیرید. با دستتان گردن را به سمت پایین هل بدهید تا جایی که چانه بالای سینه شما را لمس کند و به مدت 20 ثانیه در این حالت بمانید.
  3. در این تمرین دستان خود را به سر فشار دهید و با سر خود به دست خود فشار وارد کنید. یعنی دست و سر باید نیرویی در جهت مخالف به یکدیگر وارد کنند و پوزیشن سر را در همان حالت نگه دارید . برای هر طرف ده ثانیه این کار را انجام دهید.
  4. در این تمرین با دو دست خود روی پیشانی به سر فشار وارد کنید و سر خود را نیز به سمت دست ها هل دهید و 10 ثانیه در این حالت بمانید.
  5. در این تمرین دو دست خود را پشت سر ببرید و با دستانتان به سر و با سر به دستانتان در جهت مخالف نیرو وارد کنید و 10 ثانیه در این حالت بمانید.
  6. در این تمرین باید ماهیچه های جلوی گردن را در قسمت زیر چانه سفت کنید. سعی کنید که سر و یا فک خود را تکان ندهید و 10 بار و هر بار 3 ثانیه این کار را انجام دهید.
  7. دستان خود را روی قفسه سینه قرار دهید. سپس آرنج ها را به سمت بیرون بکشید و در طول شانه این کشش را انجام دهید. شانه ها را ریلکس و آزاد کنید. آرنج ها را به سمت عقب ببرید و شانه ها را به یکدیگر نزدیک کنید. تا 10 بار و هر بار 3 ثانیه این کار را انجام دهید.
  8. به صورت نشسته و یا ایستاده بازو های خود را نزدیک به سر بگیرید. یکی از دستانتان را به پشت سر ببرید و با دست دیگر آرنج را نگه دارید. به آرامی آرنج را به سمت گردن کشش دهید و برای هر بازو 15 ثانیه این کار را انجام دهید.
  9. دستان خود را کمی بلند کنید. بازو ها را در زاویه 90 درجه نسبت به بدن بگیرید. آرنج را خم کنید و سپس با همین پوزیشن آرنج را به سمت عقب ببرید و 10 ثانیه در همین حالت بمانید.

نتیجه گیری

سرویکالژیا مفهومی است که به درد مهره های گردن اطلاق داده می شود و علل متعددی دارد اما مشکل جدی محسوب نمی شود. در هر صورت بسیار مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص و درمان صحیح را به کار بگیرد.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(0 رای)
0%

نظر دادن