ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، ضرب المثل بز خری می کند در مورد افرادی به کار می رود که ارزش کالای دیگران را کم جلوه می دهند تا منافع بیشتری برای آنها داشته باشد.

زمینه پیدایش

ملانصرالدین معروف روزی گاوش را به بازار برد تا بفروشد. ملا تصمیم گرفت گاوش را خوب بشوید و آب و علف تازه به او بدهد تا بخورد و سرحال بیاید تا وقتی به بازار مال فروش ها رفت بتواند گاوش را به قیمت بسیار خوبی بفروشد و همین کار را هم کرد. ملا با دقت گاوش را شُست و حسابی به او غذا داد. سپس افسار گاوش را گرفت و به سمت بازار به راه افتاد. در تمام طول مسیر با خود فکر می کرد که چه تعریفی از گاوش بکند تا جالب به نظر برسد و گاوش را با قیمت بهتری بخرند.ضرب المثل بز خری می کندضرب المثل بز خری می کند

در بازار مال فروش ها همیشه عده ای دلال بودند و کارشان این بود که ارزش کالای فروشنده را پایین بیاورند و به اصطلاح مال را ذلیل کنند. بعد از آنکه کالا را بی ارزش و غیرمفید نشان دادند همان کالا را با نصف قیمت و یا کمتر بخرند تا وقتی خریداری برای آن کالا پیدا شد آن را چند برابر بفروشند و از این راه سود کسب کنند. وقتی ملانصرالدین با گاوش وارد بازار شد ، گروهی از این دلال ها فهمیدند ملا ساده لوح است و اطلاعی از این زدوبندها ندارد. تصمیم گرفتند کاری کنند تا بتوانند گاو ملا را با قیمت کمی از او بخرند.

ابتدا دلال اولی خود را به ملا رساند ، سلام کرد و گفت : عمو بزت را می فروشی؟ ملانصرالدین که گاوش را خیلی دوست داشت و چون به پول احتیاج داشت می خواست آن را بفروشد ، ناراحت شد و گفت : این بز نیست ، مگر نمی بینی گاو به این درشتی را؟ و ملا به راه خود ادامه داد.

بعد از آن دلال دومی سر راه ملا قرار گرفت و گفت : همشهری بزت چند؟ ملانصرالدین که هنوز از حرف مرد قبلی عصبانی بود نگاهی غضب آلود به مرد کرد و گفت : مگر گاو را نمی بینی؟ من بز ندارم. مرد گفت : این که بز است. من بز دیدم که قیمت آن را از تو پرسیدم. ملا باز توجهی نکرد و به راه خود ادامه داد.

تا اینکه دلال سوم و چهارم و پنجم هم به سراغ ملا آمدند و گفتند : بزت چند؟

ملا گوشه ای از بازار نشست و نگاهی به گاوش انداخت بعد به خودش گفت : از کودکی به من گفته اند این حیوان گاوست.ولی امروز همه گاو من را بز می بینند. شاید تو همه این سال ها به من اشتباه می گفتند و این حیوان یک بز هست. مگر می شود پنج نفر خریدار همه به من گفتند : بزت چند؟ و وقتی من گفتم : این حیوان گاو است همه تعجب کردند و گفتند ما بز می بینیم. حتما من اشتباه می کنم.

خلاصه ملانصرالدین بعد از اینکه خوب فکر کرد حاضر شد گاوش را به اسم بز بفروشد. به سراغ همان دلال ها رفت و گاوش را به قیمت یک بز فروخت.

بعد از اینکه ملا گاوش را فروخت دلال ها خوشحال بودند که نقشه خود را عملی کردند. پس افسار گاو را گرفتند و آن را در طویله خود بستند تا فردا گاوی را که به اسم بز خریدند ، به اسم گاو بفروشند و سود را میان خود تقسیم کنند. از آن به بعد هرکس بخواهد کالای دیگران را بی ارزش جلوه دهد می گویند بز خری می کند.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(2 رای)
60%

نظر دادن