ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، در ادامه با بیوگرافی کامل رفعت هاشم پور دوبلور ، گوینده و صداپیشه سینما و تلویزیون به همراه عکس های خانوادگی و فیلمشناسی رفعت هاشم پور و بیوگرافی دخترش مرجان مقامی و همسرش جلال مقامی با شما در نم نمک خواهیم بود.

زندگینامه رفعت هاشم پور و همسرش(Rafat Hashempour)

  • نام اصلی : رفعت هاشم پور
  • دیگر نام ها : رافت هاشم پور
  • متولد : 7 آبان 1310 اردبیل
  • درگذشت : 6 اسفند 1400 (90 سال) کرج
  • علت مرگ : کهولت سن
  • زمینه فعالیت : سینما ، تئاتر و تلویزیون
  • پیشه : دوبلور و گوینده
  • مدرک تحصیلی : لیسانس بازیگری تئاتر
  • سالهای فعالیت : 1337 تا 1385
  • قد :
  • همسر : جلال مقامی
  • فرزندان : مرجان مقامی

بیوگرافی کامل رفعت هاشم پور

رفعت هاشم پور متولد 7 آبان 1310 خورشیدی در اردبیل ، گوینده و دوبلور پیشکسوت ایرانی بود.بیوگرافی رفعت هاشم پور دوبلور و همسرش + زندگینامهبیوگرافی رفعت هاشم پور دوبلور و همسرش + زندگینامه

رفعت هاشم پور - Rafat Hashempour

رفعت هاشم پور - Rafat Hashempour

فارغ التحصیل لیسانس رشته بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و یک برادر به نام عدالت هاشم پور دارد.

وی از سال 1337 وارد عرصه دوبله شد و طی سال های متمادی در قبل و بعد از انقلاب ایران (1357) در تعداد بسیار زیادی از فیلم های سینمایی خارجی و ایرانی گویندگی کرده است.

عکس جدید رفعت هاشم پور در کنار برادرش عدالت هاشم پور

عکس جدید رفعت هاشم پور در کنار برادرش عدالت هاشم پور

دوبله و تدریس

با این که وی در رشته بازیگری تحصیل کرده بود ، اما فعالیت هنری خویش را با دوبله آغاز نمود. وی کار دوبله را از نیمه دهه 1330 و به طور حرفه ای از سال 1337 آغاز نمود و در کنار آن در فاصله سال های 1338 تا 1346 به عنوان معلم در آموزش و پرورش نیز مشغول به تدریس شد.

عکس های قدیمی رفعت هاشم پور

عکس های قدیمی رفعت هاشم پور

صدای خاص

ویژگی های خاص صدای او در کنار توانایی مثال زدنی اش در هنر گویندگی باعث شد که او از همان نخستین سالهای فعالیتش در نقش های نخست و به جای بازیگران بزرگی چون سوزان هیوارد ، لانا ترنر ، جینا لولوبریجیدا ، اینگرید برگمن ، فی داناوی ، اورسولا آندرس ، آن بنکرافت ، ملینا مرکوری ، ژان مورو ، آنا مانیانی ، ویوین لی ، اوا گاردنر ، کیم نوواک ، کاپوسین ، ایرنه پاپاس ، النور پارکر و... در فیلم های ایرانی به جای بازیگرانی چون آذر شیوا ، شهلا ریاحی ، فخری خوروش و... گویندگی کند و حتی به صورت گوینده ثابت برخی از این بازیگران درآید.

عکس جوانی رفعت هاشم پور

عکس جوانی رفعت هاشم پور

وضعیت ازدواج و همسر رفعت هاشم پور

رفعت هاشم پور در سال 1343 در 33 سالگی با جلال مقامی دوبلور و مجری ازدواج کرد که ثمره آن یک دختر به نام مرجان مقامی و چند نوه می باشد.

رفعت هاشم پور و همسرش جلال مقامی

رفعت هاشم پور و همسرش جلال مقامی

ماندگارترین آثار

بدون تردید یکی ازگویندگی های رفعت هاشم پور ، که صدایش را در اذهان بسیاری ماندگار ساخته است ، به جای ویوین لی در نقش اسکارلت در فیلم برباد رفته (ساخته ویکتور فلمینگ) می باشد. نقش گویی هاشم پور به جای این کارکتر به حدی درخشان بود که امروزه کمتر کسی در ایران می تواند اسکارلت اوهارا را بدون صدای گوینده فارسی زبانش به یاد بیاورد.

گویندگی هایش به جای سوزان هیوارد (به نقش باربارا گراهام) در می خواهم زنده بمانم و آن بنکرافت (به نقش معلم هلن کلر) در معجزه گر از دیگر اجراهای او در تاریخ دوبله است. همچنین بسیاری صدای او را به خاطر گویندگی اش در فیلم محمد رسول الله (ساخته مصطفی عقاد) ، به جای ایرنه پاپاس در نقش هند جگر خوار به یاد می آورند.

نمونه صدای رفعت هاشم پور

سرپرست گویندگان و سریال قصه های جزیره

رفعت هاشم پور ، فعالیت به عنوان سرپرست گویندگان را نیز از سال 1353 در تلویزیون آغاز کرد که از مهم ترین فعالیت هایش در این زمینه ، مدیریت دوبلاژ سریال پر بیننده «قصه های جزیره» در اواسط دهه هفتاد خورشیدی بود. در این سریال خود او ابتدا به جای نقش دیگری حرف می زد ، اما در ادامه ترجیح داد که به جای شخصیت هتی کینگ (با نقش آفرینی جکی باروس) حرف بزند که این نقش گویی او نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.

دوبله رفعت هاشم پور در سریال قصه های جزیره

دوبله رفعت هاشم پور در سریال قصه های جزیره

رفعت هاشم پور و جمشید هاشم پور

گفته می شود رفعت هاشم پور و جمشید هاشم پور با هم نسبت فامیلی دارند که توسط هیچکدام تایید یا رد نشده است.

کمکاری

رفعت هاشم پور از اواخر دهه هفتاد به بعد رفته رفته به ندرت گویندگی می کرد و در عوض بیشتر به آموزش دوبله به هنرجویان جوان پرداخت. وی بعد از اعتصاب گویندگان در سال 1384، به دلایلی در اقدامی خودخواسته از دوبله کناره گیری کرد.

عکس های اینستاگرام رفعت هاشم پور

عکس های اینستاگرام رفعت هاشم پور

صدایی واقعی تر از خود بازیگر!

رفعت هاشم پور ، بدون تردید یکی از بزرگترین گویندگان زن تاریخ دوبلاژ ایران است و گویندگی های او در بسیاری از فیلم های سینمایی داخلی و خارجی ، نقش مهمی را در زیبایی و جذابیت این فیلم ها ایفا نموده است.

بسیاری از علاقه مندان به هنر دوبله نیز رفعت هاشم پور را در بین گویندگان بزرگ دوبله ایران ، همچون ژاله کاظمی ، فهیمه راستکار ، تاجی احمدی ، مهین کسمایی و... بهترین دانسته اند.

صدای او گرم و گیرا و پرطنین و سرشار از احساسات شورانگیز زنانه است و وی آنچنان با احساس در قالب هنرپیشه فرو می رود که بعضا شنونده ، صدای او را صدای واقعی خود بازیگر می پندارد!...

نوع گویندگی و جنس صدای رفعت هاشم پور به گونه ای است که به او امکان گویندگی در نقش شخصیت های عمیق و چند بعدی را می دهد و به علاوه وجود نوعی حزن و اندوه در صدای او سبب شده عمدتا در نقش های مربوط به زنان غمگین و افسرده بسیار موفق ظاهر شود. گذشته از اینها رفعت هاشم پور توانایی حیرت انگیزی در تطبیق دادن صدایش بر چهره های جوان یا مسن دارد.

درگذشت

رفعت هاشم پور جمعه 6 اسفند 1400 براثر کهولت سن در کرج درگذشت. جلال مقامی همسر وی هم در 5 آبان 1401 بر اثر ایست قلبی درگذشت.

عکس رفعت هاشم پور در سال 1375

عکس رفعت هاشم پور در سال 1375


منابع : نم نمک | رفعت هاشم پور اینستاگرام/ رفعت هاشم پور فیسبوک/ صفحه شخصی رفعت هاشم پور/رفعت هاشم پور ویکی پدیا/ رفعت هاشم پور تلگرام

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(12 رای)
100%

نظر دادن