ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، مراسم عزاداری تهران و وزن علم محرم و بزرگترین علامت محرم و علامت محرم فروشی و افتادن علامت محرم و سلام دادن علامت و علامت کشی در مشهد و علامت کشی در قزوین و فیلم علامت کشی محرم و آیا لطمه زدن به بدن در عزاداری ها جایز است؟ و حکم لطمه زنی از نظر امام خامنه ای و حکم برهنه شدن در عزاداری سیدالشهدا چیست؟ و حکم لطمه زنی از نظر سیستانی و مراسم عزاداری مرده و لطمه زدن در عزاداری و احکام عزادار

حکم استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری محرم چیست؟

برپایی مجلس عزاداری ، آداب و ابزاری دارد که در هر کشور و یا شهری متفاوت بوده ، اما عَلَم یا نشان هیئت از مولفه های مشترکی است که در هر شهر و یا مجلس عزاداری از آیین آن منطقه نشات می گیرد.حکم استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری محرم چیست؟حکم استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری محرم چیست؟

حکم استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری محرم

قدیمی ترین علم های ایرانی در کاخ توپ قاپی استانبول نگهداری می شود. این علم ها از غنایم جنگی است و پس از تصرف شهر تبریز توسط سپاهیان عثمانی ، شاه سلیم آن ها را به استانبول منتقل کرد که پس از رواج تشیع در زمان شاه اسماعیل ، مورد استفاده دسته ها عزاداری قرار می گرفت ، از صفحه ای آهن به صورت تیغه ای باریک و بلند ساخته می شد. در راس آن علامت و نشان سنتی و قومی قبیله و در شیعه مذهبان نام الله یا نام الله و محمد و علی یا نام الله و پنج تن نقره کاری (نقره کوبی) یا کنده کاری می شد. تیغه باریک و بلند آهنین با صفحه ای مدور و بزرگ تر در انتهای تیغه که دارای قابی از فلز بود خاتمه می یافت. دور این قاب را با سر های اژد ها که از هنر های چینی و ژاپنی اقتباس شده بود ، می آراستند. این علم ها برروی دسته ای چوبی یا فلزی قرار می گرفت و پیشاپیش دسته ها حمل می شد.

با فرارسیدن محرم و استفاده هیئت ها از عَلَم و کُتَل ، نظر مراجع تقلید را در این خصوص بخوانید.

حکم استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری محرم

سوال : بسیاری از تکایا در ایام عزاداری های مذهبی ، اقدام به حمل «علاماتی» می کنند که به قیمت گزافی خریده شده و حمل آن نیز موجب اشکال است. این وسائل از نظر شرعی چه حکمی دارند؟

امام خمینی رحمه الله : اشکال ندارد.

سوال : حکم علم هایی که در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام از آن ها استفاده می شود و بعضی دارای نقش و نگار هایی نیز هستند چیست؟

آیت الله فاضل لنکرانی : استفاده از آن ها در عزاداری جایز است.

سوال : آیا جایز است پارچه و دستمال هایی را که در ایام محرم بر روی علم می بندند بفروش برسانند و در عزاداری و تعمیر حسینیه مصرف کنند؟

آیت الله فاضل لنکرانی : اگر در مراسم عزاداری محل حاجت نباشد و زاید بر متعارف باشد ، می توانند بفروشند و به مصارف عزاداری و احتیاجات حسینیه ها برسانند.

سوال : در بعضی از مساجد در ایام عزاداری از عَلَم‏های متعددی استفاده می‏شود که دارای تزئینات زیاد و گرانب هایی است و گاهی موجب سوال متدینین از اصل فلسفه آن ها می‏گردد و در برنامه‏های تبلیغی خلل ایجاد می‏کند و حتی با اهداف مقدس مسجد تعارض دارد ، حکم شرعی در این رابطه چیست؟

مقام معظم رهبری : اگر قرار دادن آن ها در مسجد با شئونات عرفی مسجد منافات داشته باشد و یا برای نمازگزاران مزاحمت ایجاد کند ، اشکال دارد.

سوال : اگر شخصی عَلَمی را برای عزاداری سیدالشهدا (علیه‏السلام) نذر کرده باشد ، آیا جایز است مسئولین حسینیه از قبول آن خودداری کنند؟

مقام معظم رهبری : این نذر ، متولی حسینیه و هیأت امناء آن را ملزم به قبول عَلَم نمی‏کند.

سوال : استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری سیدالشهدا (علیه السلام) با قرار دادن آن در مجلس عزا یا حمل آن در دسته عزاداری چه حکمی دارد؟

مقام معظم رهبری : فی نفسه اشکال ندارد ، ولی نباید این امور جزء دین شمرده شوند.

حکم استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری محرم

سوال : عَلَم بزرگی وجود دارد که تاریخچه آن تقریبا به 1300 سال می رسد و رسم بر این بوده و هست که از روز اول ماه محرم تا روز عاشورا عَلَم را به تک تک منازل اهالی جهت زیارت می برند و اعتقاد زیادی به آن دارند و حاجت می گیرند.

لطفا دراین زمینه به سوالات زیر پاسخ دهید :

الف) مبالغ هنگفتی به عنوان نذری بر سر عَلَم می بندند و بعضی ها هم گوسفندی جلوی عَلَم قربانی می کنند. وجه نقد و گوسفند قربانی به چه کسی تعلق می گیرد؟

ب) عَلَمداران که گروهی از سادات می باشند ، عَلَم فوق را ارثیه پدری می دانند که نسل به نسل از پدر به پسر منتقل می گردد و وجوهات نذری را بین خودشان تقسیم می کنند. آیا این کار صحیح است؟ اگر صحیح است ، آیا به اولاد دختر هم سهمی می رسد؟

ج) با توجه به اینکه جایگاه عَلَم در طول سال در امام زاده می باشد ، آیا چیزی از نذورات ، به امام زاده نیز تعلق می گیرد؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی : الف. تا ج) با توجه به اینکه چنین برنامه ای در روایات معصومین (علیهم السلام) مطلقا نیامده است و از نظر تاریخی نیز مدرکی برای آن در دست نیست بر همه مومنین و مومنات لازم است که این کار را ترک کنند و نذورات خود را به هیئت امنای حسینیه که از میان افراد معتبر باید انتخاب شوند تسلیم کنند ، تا نذورات را صرف مجالس عزاداری و کمک به ایتام و مستمندان کنند و اجازه ندهند افراد سودجو از نام مبارک امام حسین (علیه السلام) و پرچم ، سوء استفاده کنند.

سوال : با توجه به شایعاتی که علامت را نشان صلیب و ترویج مسیحیت می داند ، آیا بردن علامت به هیئت ها و خیابان ها اشکال دارد؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی : با توجه به اینکه دشمنان ، پیرایه هایی به علامت می بندند بهتر است از آن پرهیز شود و به پرچم های آبرومند ساده قناعت گردد.

سوال : نظر معظم له نسبت به استفاده از علامت هایی که مجسمه حیوانات از قبیل : مرغ و خروس و دیگر اشیا و جمادات بر روی آن ها نصب شده ، چیست؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی : به طور کل از این گونه علامت ها اجتناب کنید.

سوال : در شهر ما ، در هر مسجد ، یک عَلَم وجود دارد که هر سال در ایام عزاداری ، مخصوصا در روزهای عاشورا این عَلَم را به حرکت در می آورند ، هر یک از این عَلَم ها هر چند دقیقه یکبار بر شانه فردی می نشیند و آن فرد پس از بوسیدن آن عَلَم ، به یکی از پارچه های آن پول می بندد. مردم می گویند : «هر کس نذری داشته باشد و عَلَم روی شانه اش بنشیند و او به عَلَم پول ببندد نذرش قبول می شود!» افراد زیادی به عَلَم اعتقاد دارند ، آن ها می گویند : «عَلَم به وسیله کسی که آن را در دست دارد حرکت نمی کند ، بلکه حرکت آن توسط قدرت الهی است!» نظر شما در این مورد چیست؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی : پرچمهایی که در عزاداری امام حسین (علیه السلام) حمل می شود ، چون متعلق به عزاداری آن حضرت می باشد محترم است ، اما حاجت را باید از خداوند با شفاعت امام حسین (علیه السلام) خواست ، نه از عَلَم.

سوال : در روز عاشورا مراسم عجیبی در شهر ما انجام می شود. بدین صورت که مردم الوارهای سنگین را به شکل لانه کبوتر که تقریبا پنج تُن وزن دارد بلند کرده و دور می زنند و بعد به روی زمین گذاشته و سینه می زنند و این کار را چندین بار انجام می دهند. نظر شما چیست؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی : این کار در روایات اسلامی وارد نشده و بهتر است به جای آن ، مجالس پرشکوه عزاداری و دسته جات برگزار شود.

حکم استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری محرم

سوال : در مراسم عاشورا مراسمی ، چون عَلَم گردانی ، چهل چراغ کشی و نخل گردانی چه حکمی دارند؟

آیت الله صافی گلپایگانی : مانع ندارد.

سوال : استفاده از عَلَم چه صورتی دارد؟

آیت الله صافی گلپایگانی : در مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (علیه السلام) استفاده از عَلَم که تعظیم شعائر محسوب می شود به شرط اینکه مشتمل بر مجسمه ذی روح که حرام است نباشد ، اشکال ندارد؛ بلکه مطلوب است.

سوال : در ایام عاشورا ضریح ­مانندی به نام نخل را به اسم و رسم عزاداری ملبس به اَلبسه و اَقمشة فاخره می کنند ، با عنایت به فتوای مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی که فرموده اند : «عزاداری در ایام عاشورا بر حسب متعارف بلاد مختلف است و آنچه در هر بلدی مصداق عزاداری است مانعی ندارد» ، نظر حضرتعالی در این باره چیست؟

آیت الله صافی گلپایگانی : آنچه استاد عظیم الشأن ما­­ در پاسخ سوال مذکور فرمود : موردتأیید اینجانب است.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(4 رای)
100%

نظر دادن