ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، سی تی اسکن تقریبا برای تمام قسمت های بدن مورد استفاده قرار گیرد و برای تشخیص بیماری یا جراحی و برنامه ریزی های پزشکی، یا درمان های تابشی استفاده می شود.

عوارض سی تی اسکن برای بدن و خطر آن برای زنان باردار

یک سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری (CT) ، ترکیبی از یک سری تصاویر اشعه ایکس گرفته شده از زوایای مختلف بدن انسان است و با استفاده از پردازش های کامپیوتری تصاویر مقطعی (با برش عرضی)از استخوان ها ، رگ های خونی و بافت نرم داخل بدن تهیه میشود.عوارض سی تی اسکن برای بدن + خطر برای زنان باردارعوارض سی تی اسکن برای بدن + خطر برای زنان باردار

تصاویر سی تی اسکن اطلاعاتی دقیق تر از اشعه X را ارائه می دهند. چنانچه در این بخش از سلامت نم نمک خواهیم گفت سی تی اسکن دارای کارایی و کاربردهای بسیاری است ، خصوصا برای افرادی که از حوادث اتومبیل یا سایر انواع آسیب های ناشی از آن دچار آسیب های داخلی شده باشند ، مناسب است.

سی تی اسکن(CT Scan) تقریبا برای تمام قسمت های بدن مورد استفاده قرار گیرد و برای تشخیص بیماری یا جراحی و برنامه ریزی های پزشکی ، یا درمان های تابشی استفاده می شود.

عوارض سی تی اسکن قلب

آیا سی تی اسکن عوارض دارد؟

چه زمانی ممکن است که یک پزشک ، سی تی اسکن را برای کمک به شما تجویز کند :

  • تشخیص مشکلات ماهیچه ای و استخوان ها ، مانند تومورهای استخوانی و شکستگی
  • مشخص کردن محل یک تومور ، عفونت و یا لخته شدن خون
  • راهنمای روش هایی مانند ؛ جراحی ، بیوپسی و اشعه درمانی
  • تشخیص و نظارت بر بیماری ها و شرایطی مانند؛ سرطان ، بیماری های قلبی ، گره های ریه و توده های کبدی
  • نظارت بر اثربخشی درمان های خاصی مانند؛ درمان سرطان
  • تشخیص آسیب های داخلی و خونریزی های داخلی

تعداد مجاز سی تی اسکن

عوارض جدی سی تی اسکن برای بزرگسالان و کودکان

خطرات و عوارض سی تی اسکن :

قرار گرفتن در معرض تابش در طول یک سی تی اسکن ، باعث میشود که در معرض تابش یونیزه قرار گیرید.

شما زمان زیادی را در طول اشعه ایکس قرار میگرید ، تا CT اسکن اطلاعات بیشتری را جمع آوری کند. دوزهای کم تابش مورد استفاده در سی تی اسکن اثبات شده است که باعث آسیب در دراز مدت می شود ، اگر چه در دوزهای بسیار بالاتر ممکن است ، شما را در خطر بالقوه سرطان قرار دهد.

سی تی اسکن نسبت به خطرات کمی که دارد ، مزایای فراوانی دارد. پزشکان از کمترین دوز تابش برای دستیابی به اطلاعات پزشکی مورد نیاز استفاده می کنند. همچنین ، ماشین آلات جدید و سریعتر ، پرتوهای کمتری نسبت به آنچه قبلا استفاده می شده اند ، نیاز دارند.

حتما با پزشک خود درباره مزایا و خطرات سی تی اسکن صحبت و مشورت کنید.

عوارض سی تی اسکن برای کودکان

عوارض سی تی اسکن چه هستند؟

آیا عوارض سی تی اسکن خطرناک اند؟

آسیب به نوزادان متولد نشده :

اگر باردار هستید با پزشکتان درمیان بگذارید ، زیرا ممکن است تابش CT اسکن به کودک شما آسیب برساند. ممکن است پزشک راه دیگری را مانند سونوگرافی یا MRI برای پیشگیری از تابش دادن به نوزاد امتحان کند.

در کل ، در دوزهای کم تابش مورد استفاده در CT تصویربرداری ، هیچ اثر منفی در انسان تا به حال ، دیده نشده است.

عوارض سی تی اسکن برای زنان باردار

عوارض سی تی اسکن برای خانم های باردار

عوارض ناشی از انجام سی تی اسکن

واکنش به مواد کنتراست :

در بعضی موارد خاص ، پزشک ممکن است از شما بخواهد که یک رنگ مخصوص به نام مواد کنتراست دریافت کنید. از شما خواسته میشود که قبل از سی تی اسکن بخورید ، یا از طریق ورید دریافت کنید و یا در بازوی شما اعمال می شود یا به داخل رکتوم وارد می شود.

اگرچه نادر است ، اما ماده کنتراست می تواند باعث مشکلات پزشکی یا واکنش های آلرژیکی شود. اکثر واکنش ها ملایم و خفیف هستند و منجر به جوش یا خارش می شوند.

در موارد نادر وبسیار کم ، یک واکنش آلرژیک می تواند جدی ، حتی تهدید کننده زندگی باشد. اگر تا به حال یک واکنش نسبت به مواد کنتراست داشته اید ، حتما به پزشکتان بگویید.

حساسیت آلرژیک

عوارض احتمالی سی تی اسکن چیست؟

عوارض سی تی اسکن و نحوه آماده شدن برای آن

چگونه آماده میشوید :

بسته به اینکه کدام قسمت بدنتان اسکن میشود ، ممکن است از شما خواسته شود که :

  • بعضی لباس ها یا همه را دربیاورید و لباس های بیمارستان را بپوشید.
  • اشیای فلزی مانند کمربند ، طلا و جواهر ، پروتزهای دندانی و عینک را دربیاورید ، که ممکن است با نتایج تصویر تداخل داشته باشند.
  • چند ساعت قبل از اسکن از خوردن یا آشامیدن خودداری کنید.

نحوه انجام سی تی اسکن

قبل سی تی اسکن و آشنایی با عوارض آن

عوارض سی تی اسکن و مواد کنتراست :

یک رنگ مخصوص است ، که مواد کنتراست نامیده می شود . برای بعضی از سی تی اسکن ها برای کمک به برجسته کردن قسمت های بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد کنتراست بلوک اشعه X را بر روی تصاویر سفید نشان می دهد ، که می تواند به نشان داده شدن رگ های خونی ، روده و سایر ساختارها کمک کند. مواد کنتراست به روش های متفاوتی به شما داده میشود :

با دهان :

اگر معده یا مری شما نیاز به اسکن داشته باشید ، باید مایع را ببلعید که طعم و مزه بسیار ناخوشایندی دارد.

با تزریق :

مواد کنتراست را می توان از طریق یک رگ در بازوی شما تزریق کرد ، تا به مشخص کردن کیسه صفرا ، دستگاه ادراری ، کبد یا رگ های خونی کمک شود. ممکن است در حین تزریق احساس گرما یا طعم فلزی در دهان خود تجربه کنید.

سی تی اسکن با تزریق چگونه است

عوارض سی تی اسکن تزریقی

خطرات و عوامل منع مصرف سی تی اسکن :

با وجود داشتن یک ابزار ارزشمند برای تشخیص و غربالگری ، CT اسکن می تواند خطرانی را نیز به همراه داشته باشد که به افزایش خطر ابتلا به سرطان و واکنش به عوامل کنتراست مرتبط است.

خطر سرطان :

نگرانی اصلی که بسیاری از مردم در مورد سی تی اسکن دارند ، قرار گرفتن در معرض تابش "بالا" و احتمال بالقوه سرطان است. درست است که CT اسکن ها مشکلات شما را از 100 تا 1000 برابر بیشتر از اشعه ایکس معمولی نشان می دهند اما لزوما به همان میزان خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمیدهند.

براساس گزارش موسسه تحقیقات ملی سرطان ، خطر ابتلا به سرطان از یک سی تی اسکن بسیار کم است. این امر زیاد خطرناک نیست ، اما زمانی که به طور مناسب استفاده می شود ، مزایای سی تی اسکن تقریبا همیشه از خطرات احتمالی آن بیشتر است.

اگر یک یا چند سی تی اسکن در گذشته داشته باشید ، مهم است که اگر سی تی اسکن جدیدی به شما داده شد ، حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

سرطان در سی تی اسکن

عوارض سی تی اسکن بر سلول ها

عوارض جانبی سی تی اسکن :

عوارض جانبی در هر نقطه از بدن در 1 تا 12 درصد موارد بروز می کند. عوارض جانبی می تواند در میزان شدت ، از خفیف تا حتی تهدید کننده زندگی باشد و یک ساعک تا هفت روز پس از انجام سی تی اسکن ، گسترش یابد ، که رایج ترین آنها ، عبارتند از :

داشتن بیماری ها و مشکلاتی ، مانند : دیابت ، آسم ، بیماری های قلبی ، اختلالات تیروئید و اختلال در کلیه ممکن است خطر عوارض جانبی شما را افزایش دهد.

واکنش های آلرژیک تهدید کننده زندگی که به نام آنافیلاکسی شناخته می شون ، د ممکن است بین 0.01 تا 0.2 درصد موارد رخ دهند.

تهوع بعد سی تی اسکن

عوارض سی تی اسکن و علائم آن

عوارض سی تی اسکن و آلرژی

علائم آن عبارتند از :

تنگی نفس ، متورم شدن صورت ، تپش سریع قلب ، گرفتگی شکمی و احساس عذاب قریب الوقوع باشد ، که اگر بلافاصله درمان نشود ، ممکن است منجر به تشنج ، کم کاری بدن ، شوک و حتی مرگ شود.

در کل ، سی تی اسکن نسبت به روش های دیگر ، و مزایای فراوانی که دارد بسیار کم خطر است.

فقط برای زنان باردار و اطفال تمام جوانب را در نظر بگیرید و با پزشکتان مشورت کنید.

 

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(0 رای)
0%

نظر دادن