ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، در ادامه با تمام خواص و فواید شگفت انگیز روغن زیتون برای پوست و مو و سلامتی مردان و زنان و کودکان به همراه دستور تهه ماسکهای صورت و مو با روغن زیتون با شما در نم نمک خواهیم بود.

خواص و فواید روغن زیتون برای سلامتی ، پوست و مو و دستگاه تناسلی

روغن زیتون به سلطان روغن های گیاهی معروف است و قدمت آن به هزاران هزار سال می رسد ، از روغن زیتون علاوه بر پخت و پز ، در تهیه مواد آرایشی و بهداشتی ، صابون ، صنایع دارویی ، سوخت برای چراغ های قدیمی استفاده می کنند. مصرف یک قاشق روغن زیتون در روز از بروز بسیاری از مشکلات جسمی جلوگیری می کند . در طب اسلامی نیز به خوردن روغن زیتون توصیه شدم و پیامبر ما در این باره می فرماید : زیتون بخورید و روغن آن را به بدن بمالید که هفتاد مرض را شفا می بخشد.خواص روغن زیتون برای سلامتی ، پوست ، مو و بارداریخواص روغن زیتون برای سلامتی ، پوست ، مو و بارداری

 روغن زیتون

خواص روغن زیتون

ارزش غذایی روغن زیتون (100 گرم)

  • کالری : 884
  • چربی : 100 گرم

در ادامه همراه نم نمک باشید تا با تمامی خواص روغن زیتون برای سلامتی بدن ، پوست صورت ، موهای سر و طریقه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

خواص روغن زیتون برای پوست و مو

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن ، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.

چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد ، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

1. مرطوب کننده طبیعی پوست

روغن زیتون به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین E که دارد به آب رسانی پوست صورت کمک کرده و به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست در نظر گرفته می شود.

ماسک روغن زیتون برای پوست صورت

یک چای خوری روغن زیتون را به آرامی بر روی پوست صورت و بدن بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند ، سپس با آب گرم بشویید.

اگر پوست خشکی دارید ، قبل از رفتن به رختخواب روغن زیتون را روی دست و صورت خود بمالید ، بگذارید یک شب بماند و صبح با آب گرم بشویید.

توجه داشته باشید که روغن زیتون ممکن است کمی پوست را تیره تر کند.

2. آکنه و جوش صورت

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد مغذی موجود در روغن زیتون به پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت و همچنین درمان جای جوش کمک می کنند.

ماسک روغن زیتون و عسل و ماست برای جوش صورت

1/3 فنجان ماست را با 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون و 1/4 فنجان عسل طبیعی ترکیب کنید و بر روی جوش ها بمالید ، بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

ماسک روغن زیتون و جوش شیرین برای جای جوش

یک قاشق چای خوری روغن زیتون را با یک قاشق چای خوری جوش شیرین ترکیب کنید و به صورت دایره ای بر روی جای جوش و لک های پوست بمالید ، بگذارید 2 تا 3 دقیقه بماند و سپس با با آب گرم بشویید و با حوله صورت را پاک کنید.

در روش دیگر می توانید هر شب مقداری روغن زیتون را به آرامی بر روی جای جوش ها به صورت دایره ای ماساژ دهید ، بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس یک کاسه آب داغ را آماده کنید و 10 دقیقه بر روی آن بخور بدهید پس از آن عرق صورت را پاک کنید این کار جای جوش را پس از مدتی از بین می برد.

3. پاک کننده آرایش

روغن زیتون یک پاک کننده آرایش نسبتا ارزان است که بدون آسیب رساندن به پوست برای پاک کردن آرایش صورت و حتی آرایش چشم ها استفاده می شود.

روش استفاده :

شما می توانید یک پد پنبه ای را به روغن زیتون آغشته کنید و از آن برای پاک کردن آرایش صورت و چشم خود استفاده کنید.

4. جوان سازی پوست صورت

روغن زیتون به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به کاهش رادیکال های آزاد پوست کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

ماسک روغن زیتون و نمک و آب لیمو ترش

2 قاشق غذا خوری روغن زیتون را با یک قاشق غذا خوری آب لیمو ترش تازه و یک قاشق غذا خوری نمک دریا ترکیب کنید و بر روی پوست صورت و گرن بمالید ، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

5. درمان آفتاب سوختگی

روغن زیتون به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین E که دارد می تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند و برای پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی مفید باشد.

6. درمان خشکی و پینه کف پا

روغن زیتون به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد می تواند به درمان خشکی و ترک کف پا کمک کند؛ ابتدا پاشنه پا را با آب لیمو ترش تازه تمیز بشویید و سپس مقداری روغن زیتون را بر روی آن بمالید ، جوراب پنبه ای بپوشید و بگذارید یک شب بماند ، روز بعد با آب گرم خوب بشویید.

7. سیاهی دور چشم

روغن زیتون به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به آب رسانی پوست دور چشم کمک کرده و باعث درمان سیاهی دور چشم می شود؛ توصیه می شود که هر شب مقداری روغن زیتون را دور چشم بمالید و خوب ماساژ دهید.

خواص و طریقه مصرف روغن زیتون برای پوست و مو

خواص و طریقه مصرف روغن زیتون برای پوست و مو

8. درمان شوره سر

روغن زیتون به دلیل رطوبت بالا و خواص ضد میکروبی که دارد به درمان شوره مو ها کمک می کند.

ماسک روغن زیتون و آبلیمو برای مو

2 تا 3 قاشق غذا خوری روغن زیتون را با آب یک لیمو ترش تازه ترکیب کنید و بر روی پوست سر ماساژ دهید ، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

این ماسک را هر روز استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

9. مو های خشک و شکننده

روغن زیتون به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به حفظ رطوبت مو ها کمک کرده و می تواند مو های خشک و شکننده را درمان کند؛

توصیه می کنیم که قبل از هر بار حمام کردن مقداری روغن را گرم کنید و بر روی مو ها و پوست سر خوب ماساژ دهید ، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

10. نرم کننده طبیعی مو

روغن زیتون حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین E می باشد به همین دلیل مانند یک نرم کننده طبیعی به نرم تر و شفاف تر شدن مو ها کمک می کند.

11. اسکراب طبیعی لب

روغن زیتون به دلیل مقادیر بالای رطوبت که دارد به آبرسانی لب ها کمک کرده و باعث نرم تر و خوش رنگ تر شدن آن ها می شود.

اسکراب لب با روغن زیتون

مقداری شکر قهوه ای را با چند قطره روغن زیتون و آب نصف لیمو ترش تازه ترکیب کنید و بر روی لب ها بمالید و خوب ماساژ دهید ، بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

12. تقویت و رشد سریع ناخن ها

روغن زیتون به دلیل مقادیر بالای ویتامین E که دارد به تقویت و افزایش رشد ناخن ها و بهبود ظاهر آن ها کمک می کند؛ با یک پد پنبه ای مقداری روغن زیتون را بر روی ناخن ها بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند ، سپس با آب گرم خوب بشویید.

فواید دارویی و درمانی روغن زیتون خوراکی

فواید دارویی و درمانی روغن زیتون خوراکی

فواید دارویی و درمانی روغن زیتون خوراکی

13. سلامت قلب

تحقیقات نشان داده که مصرف روغن زیتون به دلیل خواص ضد التهابی که دارد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و مرگ زودرس ناشی از آن را کاهش می دهد.

فراموش نکنید که روغن زیتون کالری بالایی دارد و مصرف بیش از حد آن می تواند خطر بیماری های قلبی را افزایش دهد. متخصصان توصیه می کنند که روزانه تا 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون استفاده کنید.

14. کلسترول خون

روغن زیتون مقادیر بسیار کمی چربی های اشباع دارد به همین دلیل می تواند به کاهش کلسترول خون بالا کمک کند؛

روغن زیتون حاوی بالاترین سطح چربی های تک سیر نشده - حدود 75-80% - است که به ایجاد کلسترول خوب یا HDL در بدن کمک می کند.

یک تحقیق در اسپانیا نشان می دهد که روغن زیتون به کاهش کلسترول بد خون LDL و افزایش کلسترول خوب خون HDL در انسان کمک می کند.

همچنین یک مطالعه دانشگاهی در ژاپن نشان داده که روغن زیتون با کاهش غلظت کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL کلسترول بالای خون را کاهش می دهد.

15. سکته مغزی

تحقیقات نشان داده افراد سالمندی که به طور مرتب روغن زیتون را برای پخت و پز و تهیه سالاد استفاده می کنند خطر سکته مغزی در آن ها 41% کمتر از کسانی است که روغن زیتون مصرف نمی کنند.

16. درمان افسردگی

روغن زیتون با افزایش سطح سروتونین در خون به پیشگیری و درمان افسردگی کمک می کند.

بر اساس یک تحقیق انجام شده در اسپانیا روغن زیتون به دلیل مقادیر بالای چربی های غیر اشباع که دارد می تواند خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد.

17. لاغری و کاهش وزن

گفته می شود که مقادیر بالای اولئیک اسید موجود در روغن زیتون با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

خوردن روغن زیتون ناشتا چه فوایدی دارد؟

اگر شما یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فرا بکر را با آب یک لیموترش تازه ، یک قاشق چای خوری عسل طبیعی و یک لیوان آب گرم ترکیب کنید و 3 تا 4 هفته صبح ناشتا بنوشید علاوه بر کمک به لاغری و کاهش وزن و پاک سازی دستگاه گوارش می تواند باعث درمان سلولیت شود.

توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف روزانه روغن زیتون ، علاوه بر اینکه کالری مصرفی را افزایش می دهد می تواند منجر به اسهال شود.

18. سرطان

استفاده از روغن زیتون برای پخت و پز می تواند خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان پستان را کاهش دهد؛

یک مطالعه در اسپانیا نشان داده زنانی که در رژیم غذایی خود از روغن زیتون استفاده می کنند احتمال ابتلا به سرطان سینه در آن ها تا 62 درصد کاهش می یابد.

یک مطالعه در عربستان سعودی نشان داده که مقادیر قابل توجه اولئوروپین موجود در برگ های زیتون خواص ضد سرطان پستان دارند.

19. آلزایمر

به گفته منابع علمی آمریکایی ، روغن زیتون خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

یک مطالعه آزمایشگاهی در آمریکا نشان داده که روغن زیتون به افزایش یادگیری و تقویت حافظه در موش ها کمک کرده و خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را در آن ها کاهش می دهد.

20. قند خون و دیابت

مطالعات نشان می دهد که مصرف روغن زیتون به دلیل مقادیر بالای چربی های سالمی که دارد به کاهش قند خون کمک کرده ، حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به دیابت را در زنان کاهش می دهد.

21. کبد

تحقیقات محققان در دانشگاه مون سستر تونس و دانشگاه شاه سعود عربستان سعودی نشان می دهد که روغن زیتون از استرس اکسیداتیو کبد جلوگیری می کند.

22. درمان سنگ کلیه

گفته می شود که ترکیب روغن زیتون و آب لیمو ترش تازه برای درمان سنگ کلیه مفید می باشد.

23. معده و دستگاه گوارش

روغن زیتون غنی از ویتامین E ، اسید های چرب امگا 3 و امگا و آنتی اکسیدان هاست که به سلامت معده و دستگاه گوارش کمک می کنند.

دانشمندان می گویند که مصرف بیشتر روغن زیتون می تواند به درمان کولیت اولسراتیو (التهاب روده بزرگ) کمک کند.

24. یبوست

روغن زیتون یکی از بهترین روش های خانگی برای درمان یبوست می باشد؛ روغن زیتون یک ملین طبیعی است که با افزایش حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

نحوه مصرف روغن زیتون برای یبوست

1- دو قاشق غذا خوری روغن زیتون فرابکر را دو بار در روز بخورید؛ یک قاشق را صبح ناشتا و یک قاشق را یک ساعت قبل از خوب.

2- روغن زیتون را به سالاد میوه و سالاد سبزیجات خود اضافه کرده و روزانه مصرف کنید.

3- یک قاشق چای خوری روغن زیتون را به یک لیوان آب پرتقال اضافه کنید و هر روز صبح با معده خالی بخورید.

4- یک قاشق غذا خوری روغن زیتون و یک قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه را ترکیب کنید و هر شب قبل از خواب بخورید.

5- یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را به یک فنجان شیر گرم اضافه کنید و هر روز صبح با معده خالی بخورید.

25. خستگی مزمن

محققان می گویند که روغن زیتون انرژی را افزایش می دهد بنابراین برای درمان افراد مبتلا به خستگی مزمن بسیار مفید می باشد.

26. دوران بارداری

تحقیقات نشان داده که رشد نوزادانی که مادران آن ها در دوران بارداری از روغن زیتون استفاده کرده اند بهتر است.

27. دوران شیردهی

ویتامین ای موجود در روغن زیتون علاوه بر اینکه به رشد نوزاد کمک می کند باعث افزایش شیر در مادر می شود.

روغن زیتون نه تنها اسیدهای چرب ضروری لازم برای رشد نوزاد را فراهم می کند بلکه نسبت اسید لینولئیک به اسید لینولنیک (اسید های چرب ضروری) آن شبیه شیر مادر است.

خانم بارداری باید برای مصرف هرگونه مواد غذایی حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

28. پوکی استخوان

یک مطالعه در افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کنند نشان داده که این افراد استخوان ها قوی تری دارند و خطر ابتلا به پوکی استخوان در آن ها کمتر می باشد.

فواید مالیدن روغن زیتون مالشی بر روی بدن

فواید مالیدن روغن زیتون مالشی بر روی بدن

29. درمان خشکی پوست

ماساژ روزانه پوست بدن با روغن زیتون یک راه عالی برای مبارزه با خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می باشد. یک کپسول ویتامین ای را به 1/2 فنجان روغن زیتون اضافه کنید و با استفاده از حرکات دایره ای بر روی پوست بدن ماساژ دهید.

30. مسکن طبیعی

ماساژ بدن با روغن زیتون باعث کاهش تورم ، درد و اسپاسم عضلانی می شود. شما می توانید 1/2 فنجان روغن زیتون فرا بکر را بر روی منطقه مورد نظر ماساژ دهید.

همچنین گفته می شود که روغن زیتون به دلیل خواص ضد التهابی که دارد یکی از بهترین روش های کاهش درد در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید می باشد.

31. خواص روغن زیتون برای واژن زنان و آلت مردان

امروزه مالیدن روغن زیتون به دستگاه تناسلی در غالب یک روش طبیعی برای اینکه بتوان تاثیرات خوبی در افزایش حجم این اندام برجای گذاشت در میان مردان بسیار رایج شده است. گرچه بانوان نیز می توانند از این راهکار به جهات مختلف بهره مند شوند و برای رفع خشکی واژن و … از آن استفاده نمایند.

عوارض و مضرات روغن زیتون

آلرژی و حساسیت

استفاده از روغن زیتون در غذاها ممکن است باعث آلرژی در بعضی افراد شود که با علائمی مانند اگزما و خارش های پوستی مشخص می شود.

تداخل دارویی

روغن زیتون ممکن است با برخی دارو های کاهش دهنده قند خون تداخل دارویی داشته باشد.

کیسه صفرا

استفاده بیش از مقدار توصیه شده از روغن زیتون می تواند باعث انسداد کیسه صفرا شود.

طبع روغن زیتون

طبیعت روغن زیتون گرم و خشک می باشد.

جالب است بدانید که یونان دارای بالاترین میزان مصرف روغن زیتون در جهان است و اسپانیا و ایتالیا در رده های دوم و سوم جای دارند.

موارد مصرف روغن زیتون

روغن زیتون را برای تهیه انواع غذا ، سالاد ، سس سالاد و ترشی استفاده می کنند.

روغن زیتون را به عنوان روغن ماساژ و همچنین روغن حامل برای بسیاری از روغن های ضروری به کار می برند.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن