ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، امروزه انواع مختلفی از صدف خوراکی در بازار در دسترس هستند، استفاده غذایی از صدف خوراکی مزایای بسیاری برای سلامتی انسان دارد؛ اما اکثرا از آن غافل هستند.

13 فایده صدف خوراکی برای سلامتی و لاغری

بعضی از خواص درمانی صدف خوراکی عبارتند از : کمک به کاهش وزن ، بهبود سلامت قلب ، کمک به بهبود زخم ، کمک به تقویت استخوان ها ، افزایش سطح انرژی بدن ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، کمک به درمان آکنه ، افزایش و تقویت نیروی جنسی در مردان ، بهبود بینایی ، کمک به افزایش جذب آنتی اکسیدان ها ، و بهبود خواب.فواید و خواص صدف خوراکی برای سلامتی و لاغریفواید و خواص صدف خوراکی برای سلامتی و لاغری

صدف چیست؟

تقاضای خرید و مصرف صدفدر دو ، سه دهه گذشته به میزان زیادی افزایش یافته است. شاید از ظاهر خارجی این بی مهرگان این گونه به نظر نرسد ، اما اگر آنها را به درستی در آشپزی استفاده کنید ، بسیار خوشمزه هستند. پرورش صدف خوراکی که در اصطلاحات علمی به آن Ostreidea گفته می شود ، اولین بار در ژاپن یافت شد و این روزها ، به یکی از پایدارترین غذاها در میان غذاهای دریایی تبدیل شده است. امروزه انواع مختلفی از صدف خوراکی در بازار در دسترس هستند ، استفاده غذایی از صدف خوراکی مزایای بسیاری برای سلامتی انسان دارد؛ اما اکثرا از آن غافل هستند. در ادامه بخش بررسی خواص خوراکی ها در سلامت نم نمک می خواهیم درباره مزایای سلامتی استفاده از صدف بگوییم :

ارزش غذایی صدف (هر عدد متوسط ( 25 گرم) ) :

-کالری : 41

-کل چربی : 1/2 گرم

-کل کربوهیدرات : 2.5 گرم

-پروتئین : 4.7 گرم

-پتاسیم 76 میلی گرم (2در صد از میزان توصیه شده روزانه یا RDI)

-ویتامین آ : 4.2 گرم (4درصد RDI )

-ویتامین ث : 5 گرم (3 درصد RDI)

-کلسترول : 25 میلی گرم (8درصد RDI)

-کلسیم : 0.4درصد RDI

-آهن : 13 درصد RDI

-سدیم : 53درصد RDI

-روی : 6.5 میلی گرم (45درصد RDI)

خواص صدف خوراکی چیست؟

ارزش غذایی صدف خوراکی

چندین مزایای سلامتی استفاده از صدف خوراکی :

1.کمک به کاهش وزن :

غذاهای دریایی مانند صدف می توانند برای کاهش وزن شگفت انگیز باشند. صدف ها دارای کالری و چربی کم هستند ، اما پروتئین بالایی دارند. افرادی که تمایل به کم کردن وزن دارند ، می توانند صدف را در برنامه غذاییشان بگنجانند و از تمام مواد مغذی آن ، بدون افزایش مصرف چربی استفاده کنند.در واقع ، میزان کالری موجود در صدف خوراکی معادل نصف کالری موجود در یک وعده مرغ است بنابراین ، مصرف صدف خوراکی در رژیم غذایی ، بدون نیاز به هیچ فعالیت اضافه ، به افزایش سوخت و ساز و بهبود کاهش وزن کمک می کند.

2. صدف خوراکی برای تقویت سلامت قلب :

انباشته شدن کلسترول ممکن است باعث انسداد سرخرگ ها شود. رعایت رژیم غذایی سالم و انجام تمرینات بدنی ممکن است ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند.اسیدهای چرب امگا3 به عنوان عاملی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و بهبود کارکرد مغز شناخته شده اند.امگا3 باعث افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش سطح کلسترول بد می شود. صدف منبع خوبی برای این نوع از اسیدهای چرب به شمار می رود.

هم چنین ، وجود منیزیم و پتاسیم در صدف نیز به کاهش فشار خون ، و به علاوه بر آهن موجود در آن نیز به انتقال اکسیژن به سلول های خونی کمک می کند.اسیدهای چرب امگا3 با پیشگیری از چسبیدن کلسترول بد به عروق خونی و دیواره سرخرگ ها ، و پیشگیری از تنگ شدن فضای عروق خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را به حداقل می رسانند.

3. صدف خوراکی برای کمک به بهبود زخم ها :

مصرف صدف نقش مهمی بر تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن ایفا میکند و صدف حاوی روی است ، که می تواند باعث کاهش خطر بروز عفونت های میکروبی و هم چنین ، کمک به تسریع فرایند بهبود زخم ها شود ؛ هم چنین مصرف صدف به رشد کافی و تکامل بدن کودکان و بزرگسالان کمک می کند.

پژوهشگران معتقدند کمبود روی در بدن ممکن است ، باعث خستگی ذهنی و رشد ضعیف موها شود به علاوه ، روی ، باعث ایجاد ثبات در خلق و خو و هم چنین کاهش اضطراب ، افسردگی ، و خشم می شود. از دیگر مزایایی که ممکن است ، مصرف صدف برای بدن داشته باشد می توان به تولید و افزایش سطح کلاژن و بهبود وضعیت ظاهری پوست ، و هم چنین بهبود چرخه دفع سلول های مرده و ترمیم سلول های جدید اشاره کرد.

4. صدف خوراکی برای داشتن استخوانی قویتر :

هر چقدر که سن مان بالا می رود ، معمولا به همان اندازه تراکم استخوان کم می شود. افراد مسن در معرض ابتلا به بیماری های استخوانی از قبیل پوکی استخوان هستند ، که با مصرف کافی مواد غذایی حاوی کلسیم و کوفاکتورها نظیر صدف می توان از بروز آن ها پیشگیری کرد.

شکنندگی استخوان ها و بسیاری از نقص های دندانی به دلیل کاهش میزان مصرف کلسیم اتفاق می افتند. این ماده باعث حفظ سلامتی استخوان ها و تراکم استخوانی است. صدف به اندازه کافی حاوی کلسیم است و می تواند نیاز روزانه بدن را به این ماده تامین کند ، به خصوص هنگامی که به همراه منابع لبنیاتی کلسیم مصرف شود.

با مصرف صدف می توانید از بروز آرتروز و سایر بیماری های مربوط به استخوان پیشگیری کنید.

ارزش غذایی صدف خوراکی

داشتن استخوان قویتر با صدف خوراکی

5. صدف خوراکی برای افزایش سطح انرژی :

این روز ها ، کمبود مواد مغذی مناسب و مورد نیاز برای کارکرد بهینه بدن مسئله ای شایع در رژیم غذایی بسیاری از افراد است. در نتیجه این رژیم های غذایی ضعیف ، سطوح انرژی و عملکرد را تحت تاثیر قرار می دهند.

صدف می تواند به رفع خستگی مفرط کمک کند ، زیرا به اندازه کافی و مناسب حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که می توانند باعث افزایش تولید انرژی در بدن شوند.

6. صدف خوراکی برای بهبود عملکرد کلی سیستم ایمنی بدن :

اندام های بدن با استفاده ازعملکرد های مختلفی برای محافظت از بدن در برابر عوامل خارجی ، با یکدیگر همکاری می کنند. با وجود این ، بدن برای مبارزه با چنین عواملی نیازمند کمک است. با مصرف صدف می توانید به مبارزه با آنها به بدن خود کمک کنید.

صدف همچنین یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها است. دستگاه ایمنی بدن جلوی عوامل بیماری زا و سلول های بیگانه را می گیرد تا نتوانند به بدن آسیب برسانند. بیش تر ویتامین ها در این کار به بدن کمک می کنند.

ویتامین آ ، ویتامین ث و روی با بهبود توانایی دستگاه ایمنی بدن ، پیش از آن که عوامل خارجی شروع به تکثیر کنند و بر سلول های سالم تاثیر مخرب بگذارند ، آن ها را محاصره و نابود می کنند.

7. صدف خوراکی برای کمک به درمان آکنه :

روی موجود در صدف باعث از بین رفتن میکروب های عامل ایجاد آکنه می شود. هم چنین ، التهاب را کاهش می دهد ، منافذ پوست را تمیز می کند ، و کراتینوسیت هایی را که منافذ پوست را مسدود می کنند ، کاهش می دهد.

بسیاری از آدم ها برای خلاص شدن از این مشکل به مواد آماده و مصنوعی ضد آکنه روی میاورند ، در حالی که مصرف مواد غذایی طبیعی نظیر صدف راه حل کلیدی درمان آکنه به شمار می رود.

امروزه ، بسیاری از آدم ها دچار کمبود مصرف روی هستند. بنابراین ، با مصرف صدف به آسانی می توانند با این مشکل مقابله کنند و دیگر نگران این قبیل مشکلات نخواهند بود.

8. صدف خوراکی برای افزایش قوای جنسی مردان :

همه مردان آرزو دارند قوای جنسی شان افزایش یابد ، برخی مردان به مصرف مکمل هایی روی می آورند که سازندگان شان مدعی می شوند که میتوانند عملکرد جنسی را افزایش دهند. در پاسخ به سوال یکی از کاربران نم نمک باید بگوییم به عقیده متخصصان اروپایی یکی از سالم ترین راه های تقویت قوای جنسی مصرف صدف است.

افزایش تولید و ترشح تستوسترون باعث بهبود عملکرد جنسی در مردان می شود.

صدف هم زمان با دارا بودن مقدار زیادی آمینو اسید ، می تواند باعث تحریک تولید هورمون اصلی جنسی در مردان شود. به علاوه ، طبق برخی از مطالعات ، کمبود روی منجر به کاهش نیروی جنسی در مردان می شود.

نحوه خوردن صدف خوراکی

افزایش قوای جنسی مردان با صدف خوراکی

9.صدف خوراکی برای افزایش سلامت بینایی :

چشم ها به عنوان دریچه ای رو به جهان شناخته می شوند. به همین دلیل ، لازم است از این اندام به خوبی مراقبت کنیم ، مشکلات بینایی تاثیر مخربی بر نحوه زندگی مان خواهند داشت.

فعالیت بدنی مرتب ، داشتن سبک زندگی سالم ، و البته ، مصرف صدف خوراکی می توانند به بهبود و حفظ قوه بینایی در سال های پیش روی زندگی کمک کنند. مصرف مرتب صدف می تواند کارکرد چشم ها را در نور ضعیف بهبود ببخشد ، می تواند از بروز آب مروارید پیشگیری کند و هم چنین ، روند ماکور ، ناشی از افزایش سن را نیز به تاخیر بیاندازد.

10. صدف خوراکی برای افزایش جذب آنتی اکسیدان ها :

آنتی اکسیدان ها با اکسیداسیون مبارزه می کنند ، با اینکه عوامل اکسید کننده به طور طبیعی در بدن وجود دارند که میزان بیش از حد آن ها در بدن ممکن است باعث آسیب به سلول ها و بروز برخی از اثرات منفی از قبیل سرطان و بیماری قلبی شود.

برای پیشگیری از این وضعیت ، مواد مغذی موجود در صدف به طور موثر با خاصیت الکترون دهندگی خود باعث مهار رادیکال های آزاد و جلوگیری از آثار مخرب شان در بدن می شوند.

روی و سلنیوم از جمله مواد معدنی موجود در صدف هستند. این مواد معدنی در جذب آنتی اکسیدان ها به بدن کمک می کنند؛ به این ترتیب ، آنتی اکسیدان ها در بدن می توانند به کارکردشان در مهار رادیکال های آزاد ادامه دهند.

عدم توانایی بدن در جذب آنتی اکسیدان ها باعث می شود بدن به مرور زمان در معرض رادیکال های آزاد و آسیب سلولی قرار بگیرد. جذب آنتی اکسیدان ها باعث آزادسازی سریع آن ها و تسهیل در دفع به موقع عوامل مخرب در بدن می شود.

11. صدف برای کمک به داشتن پوستی سالم :

صدف ها یک منبع خوب از ویتامین آ ، ب1، د ، ث ، ب2 و ای هستند ، همچنین حاوی سایر ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم ، منگنز ، آهن ، پتاسیم ، تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین و منیزیم می باشند. آنها به حفظ کلاژن سازی در پوست کمک میکنند و از ایجاد چین و چروک در پوست جلوگیری میکنند.

12. صدف برای کمک به بهبود خلق و خوی :

صدف ها دارای پروتئین بالایی هستند ، این پروتئین ها حاوی سطوح بالای اسید آمینه است که توسط مغز برای کمک به خلق و خوی استفاده میشود.

13. صدف برای بهبود وضعیت خواب :

خواب برای انسان یک عامل ضروری است ، از نظر بازیابی و بهبود کارکرد مغز ، و توانایی در رشد و بازتولید سلول ها هیچ چیز نمی تواند جایگزین خواب شود. هم چنین خواب کافی به بازیابی سطح انرژی ، و به این ترتیب ، افزایش عملکرد بهینه در طول روز کمک می کند. به علاوه ، خواب به حفظ جوانی ظاهر و به حداقل رساندن لک ها و چین و چروک های پوستی کمک می کند.

صدف به دلیل وجود مواد معدنی نظیر روی و منیزیم می تواند برای به خواب رفتن و داشتن خواب با کیفیت به انسان کمک کند ، به این ترتیب ، با مصرف صدف خوراکی می توانید خواب خوبی داشته باشید.

بهبود خواب با صدف خوراکی

بهبود وضعیت خواب با صدف خوراکی

عوارض جانبی استفاده بیش از حد از صدف :

مثل تمام خوراکی هایی که از خواص شان در بخش سلامت نم نمک گفتیم ثدف همعوارضی دارد که باید جدی گرفته شود ؛ عوارضی که شامل :

1. عفونت باکتریایی :

برخی از صدف های خوراکی ممکن است برای سلامتی خطرناک باشند ، زیرا ممکن است حاوی باکتری های خطرناک باشند. باکتری های ویب ریو که در آب های طبیعی گرم زندگی میکند و تعدادشان در ماه های گرم تابستان افزایش می یابد.

عوارض جانبی مصرف صدف های آلوده به چنین باکتری هایی ، شامل سر درد ، تب ، استفراغ ، اسهال و واکنش های پوستی میشود. همچنین ممکن است دچار شوک شوید و یا در نهایت و در موارد شدید باعث مرگ شود.

افراد مبتلا به بیماری های خاص ، در معرض خطر بیشتری از صدف های آلوده قرار میگیرند. گرما این نوع باکتری ها را از بین می برد ، بنابراین یکی از راه های داشتن صدف های سالم ، پختن آنها است.

2. واکنش آلرژیک به صدف :

به گفته محققان حدود 3/5 تا 4 درصد از افراد در سراسر جهان از آلرژی غذایی رنج می برند ، بخشی از این افراد به صدف ها آلرژی دارند ، برخی شواهد نشان می دهد که تروپومیوزین یک پروتئین آلرژن است که باعث واکنش می شود.

برخی از عوارض جانبی برای این افراد در صورت خام و یا پخته شدن ، شامل : بثورات پوستی ، ورم دهان ، صورت ، درد شکمی و همچنین اثرات جدی تری مانند شوک آنافیلاکتیک است که ممکن است منجر به مرگ شود.

3. احتمال مشکلات گوارشی با مصرف صدف :

خوردن صدف ها می تواند مشکلات معده ، نه فقط از آلرژی ها و یا عفونت های باکتریایی باشد. یک عدد قارچ متوسط حدود 67 میلی گرم روی یا 445 درصد از ارزش روزانه توصیه شده را دارد.

حتی این مقدار صدف نیز ممکن است به اندازه کافی برای واکنش های دستگاه گوارشی بس باشد ، چرا که بالاتر از سطح قابل مصرف توصیه شده یعنی 40 میلی گرم در روز است.

این واکنش ها عبارتند از : استفراغ ، اسهال ، گرفتگی شکم.

این مشکلات ناشی از زیاده روی در صدفها عموما طی 3 تا 10 ساعت مصرف و بعد از آن عمل می کند.

مضرات صدف خوراکی

عوارض جانبی مصرف زیاد صدف خوراکی

نباید های استفاده از صدف :

صدف ها یک منبع طبیعی از روی هستند که باعث انسداد غیر طبیعی رگ ها میشود و ممکن است منجر به بیماری های قلبی و عروقی شود.

صدف ها ، سدیم نسبتا بالایی دارند ، به طوری که برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا فشار خون بالا توصیه نمیشود.

زنان باردار بهتر است که تحت نظارت پزشک از قارچ مصرف کنند.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن