ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، شب یلدا بلندترین شب سال است که ما ایرانیان این شب را با شب نشینی و خوردن تنقلات در کنار هم می گذرانیم اما باید نکاتی را در خوردنی های شب یلدا رعایت کنیم تا دچار بیماری و مسمومیت نشویم.

خوردنی های شب یلدا ، این خوراکی ها را در شب یلدا نخورید

شب یلدا از سنت های دیرین ما ایرانیان است که خانواده ها دور هم جمع می شوند و تا پاسی از شب با هم شب نشینی می کنند و تنقلات مختلفی مانند آجیل ، هندوانه ، انار ، کدو می خورند و بزرگ خانواده برای افراد دیگر فال حافظ می گیرد .خوراکیهای مناسب شب یلدا و بخور نخورهای شب چلهخوراکیهای مناسب شب یلدا و بخور نخورهای شب چله

این شب اول زمستان و شب آخر پاییز است و بلند ترین شب سال می باشد. شب یلدا نزدیک است ، اگر شما نیز در تدارک برای این شب پرشکوه آریایی هستید ، باید بدانید برخی از مواد غذایی در این شب موجب بیماری شما می شود پس این مطلب از بخش بهداشت و سلامت نم نمک را با دقت مطالعه کنید تا شب یلدای خوبی را و البته در کمال سلامت سپری کنید .

پرخوری در شب یلدا

خوردنی های بلند ترین شب سال

خوردنی های ممنوع شب یلدا

در گذشته مردم در شب یلدا انواع غذاها را با هم مصرف نمی کردند و میوه هایی را که انبار کرده بودند به همراه خشکبار و تنقلات می خوردند ولی امروزه با صنعتی شدن و ورود میوه و غذاهای مختلف افراد در این شب پرخوری می کنند و به انواع بیماری ها مبتلا می شوند. توجه به نکات زیر در شب یلدا بسیار ضروری است.

نکات ضروری برای مصرف مواد غذایی در شب یلدا

شام را زودتر میل کنید

شام را زود میل کنید چرا که خوردن شام دیروقت برابر است با خواب ، سوء جذب و عدم هضم مواد غذایی که این موارد به خودی خود مشکلات عمده ای را در پی دارد . پس از خوردن شام ، شیرینی مصرف نکنید چرا که با این کار یک کالری مازاد وارد بدن می شود.

غذا در شب یلدا

زودتر خوردن شام برای هضم مواد غذایی در شب یلدا

هندوانه و آجیل را باهم مصرف نکنید

برخلاف تصور عموم مواد غذایی بر اساس ترتیب بلعیدن در معده طبقه بندی شده و هضم می شوند ، بنابراین در شب یلدا مصرف آجیل یا میوه باید یک ساعت و نیم پس از شام باشد. همچنین هندوانه و آجیل همزمان مصرف نشود.

غذاها را سریع نبلعید

هر لقمه غذایی حدود 30 تا 40 بار جویده شوند ، کسانی که لقمه را سریع می بلعند احساس گیر کردن غذا در گلوی شان دارند و سعی می کنند با مصرف آب و نوشیدنی ها این حالت را رفع کنند در حالی که اگر هضم دهانی از طریق جویدن به خوبی انجام شود هضم در معده نیز به خوبی پیش می رود.

نکات غذا خوردن در شب یلدا

برای هضم بهتر غذا را خوب بجوید

دیابتی ها مواظب باشند

در شب یلدا رژیم غذایی خود را رعایت کنند و از خوردن مواد غذایی ، شیرینی ها و یا میوه هایی که پزشک مصرف آن ها را برایشان ممنوع کرده ، اجتناب کنند. این افراد شب یلدا مراقب سلامتی خود باشند و مخلوطی از سبزیجات را در برنامه خود بگنجانند.

آجیل کهنه نخورید

در خرید آجیل دقت داشته باشید و از خرید آجیل های کهنه صرف نظر کنید ، چرا که آجیل های کهنه حاوی آفلاتوکسین بوده که برای بدن به شدت مضر است و بر عملکرد کبد اثر سوء دارد. توصیه می شود آجیل هایی چون پسته ، بادام ، گردو و فندق بصورت پوست نشده خریداری شود چرا که افراد سود جود ممکن است آجیل های مانده و کهنه را به عنوان آجیل تازه به مردم بفروشند بنابراین در خرید آجیل دقت کنید و حتما قبل از خرید مغزها پوست آن را بکنید و اگر به رنگ قهوه ای تمایل داشت از خرید آن به شدت بپرهیزید .

خوراکی های شب یلدا چیست؟

در خرید آجیل شب یلدا دقت کنید

در شب یلدا از خوردن این تنقلات خود داری کنید.

خوردن زیاد شیرینی ها ، انواع کیک ، شکلات ها و... در شب یلدا توصیه نمی شود. مصرف اسنک ها ، چیپس ، پفک و ... نیزدر شب یلدا مضر است و گنجاندن این دسته از خوراکی ها به هیچ عنوان در برنامه غذایی افراد توصیه نمی شود.

خوردن آجیل های شور در شب یلدا ممنوع

مصرف آجیل های شور موجب افزایش چربی خون و بالا رفتن فشار خون افراد می شود .فشار خون به مرگ خاموش معروف است و با بالارفتن آن بیماران را در گیر سکته های مغزی ، قلبی و گاهی دچار مرگ می کند . بیمارانی که دچار فشار خون هستند از مصرف آجیل ها مخصوصا آجیل های شور اکیدا خود داری کنند و از انواع خام آن استفاده نمایند . مصرف آجیل به علت دارا بودن منابع غنی کالری برای سلامت افراد مفید اند اما مصرف بی رویه آن باعث چاقی و افزایش وزن می شود.

نکات تغذیه ای در شب یلدا

خوردن آجیل شور برای افراد مبتلا به فشار خون بالا ممنوع

مشکلاتی که ممکن است در شب یلدا دچار شویم

ابتلا به بیماری های مختلف

خوردن زیاد انواع مواد غذایی با هم و زیاد ممکن است شما را دچار بیماری کند. پرخوری و خوردن مواد غذایی مانند هندوانه ، آجیل ، انار ، خرمالو و ... و غذاهایی مانند مرغ و ماهی سبب ابتلا به بیماری های مختلف می شود. کسانی هم که در اثر پرخوری و همه چیز خوری دچار مشکل نشوند قطعا تأثیر این مسئله در درازمدت در بدن آنها ایجاد شده و معده ، کبد و روده ها را دچار عوارض فراوان می کند.

اختلال در هضم و فساد غذایی در معده

خوردن انواع غذاها مانند آجیل ، میوه و سبزیجات ، نان و غلات و ... همزمان با هم سبب اختلال در هضم و فساد غذایی در معده می شود. نیم ساعت قبل از مصرف غذا و یک ساعت و نیم پس از آن به هیچ عنوان نباید آب یا سایر مایعات را مصرف کرد چرا که این موضوع فرآیند هضم غذا در معده را با اختلال مواجه می سازد. اگر مواد غذایی مختلف را همزمان مصرف کنیم معده نیاز به حرارت های مختلف برای هضم آن دارد و پرخوری و همه چیزخوری سبب اختلال در هضم می شود.

نکات مهم درباره شب یلدا

در پرخوری در شب یلدا پرهیز کنید

اسهال و استفراغ بر اثر پرخوری شب یلدا

از عوارض پرخوری شب یلدا مسمومیت ، اسهال و استفراغ است زیرا بیشتر مردم در این شب انواع مواد غذایی را در فاصله کوتاه همزمان با هم مصرف می کنند.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن