ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، خواص زالزالک وحشی و فواید زالزالک وحشی و مزایای خوردن زالزالک جنگلی و خواص زالزالک ولیک سیاه در طب سنتی و خواص زالزالک وحشی برای سلامتی و فواید زالزالک وحشی برای پوست و خواص زالزالک جنگلی برای تقویت مو و زالزالک وحشی برای زیبایی و مصرف زالزالک ولیک سیاه در بارداری و حاملگی و خواص درمانی زالزالک وحشی و طبع زالزالک جنگلی و ارزش غذایی زالزالک وحشی و عوارض زالزالک وحشی و مضرات زالزالک ولیک سیاه و زالزالک ولیک سرخ برای لاغری و کاهش وزن در نم نمک.

خواص و فواید زالزالک وحشی و جنگلی (ولیک سیاه)

یکی از گیاهان جنگلی که به وفور در شمال ایران و از جمله گالیکش یافت می شود وِلیک (Vellik) است.خواص زالزالک وحشی و جنگلی (ولیک سیاه و سرخ)خواص زالزالک وحشی و جنگلی (ولیک سیاه و سرخ)

فواید زالزالک ولیک سیاه و سرخ

بسته به رنگ میوه سرخ ولیک و سیاه ولیک نامید ه می شود . ولی نام محلی آن در هر یک از مناطق کشور متفاوت است از جمله در لاهیجان «کُمار» ، در رامسر و شهسوار «کِجیل» ، شرق مازندران وَلیک و ......

هر چند که این گیاه از نظر صنعتی و غارتگران جنگل ارزشی ندارد اما به واقع گیاهی است با خواص بسیار شگفت انگیز و فواید بسیار.

ولیک گیاهی است که حداکثر ارتفاع آن به حدود 3 متر می رسد و قطر ساقه آن به ندرت از 15 سانتی متر تجاوز می کند و در فصل بهار گل های سفید ریزی بر سرشاخه های خود دارد و منبع تغذیه ای خوبی برای حشرات بخصوص زنبورعسل است.

ولیک دارای تیغ های بلند بوده و گاهی بلندای این تیغ ها به بیش از 5 سانت می رسد که بسیار تیز هم می باشند.

شکوفه های زالزالک ولیک سیاه و سرخ

شکوفه های زالزالک ولیک سیاه و سرخ

زمان برداشت

میوه ولیک در فصل پاییز رسیده و قابل برداشت است. میوه های ولیک ابتدا سبز و در ادامه قرمز تیره و سیاه می شوند.

برداشت ولیک ها زمانی است که میوه آن نرم و به رنگ کاملا سیاه شده باشد.

فواید زالزالک ولیک سیاه و سرخ

ظاهر میوه ولیک

میوه ولیک ریز بوده و به اندازه نخود است. بیشتر قسمت های میوه را دانه های درون آن تشکیل می دهند که در مرکز ولیک می باشند. دانه ها دایره وار در مرکز میوه به دور هم جمع شده اند و اگر آنها را از هم جدا کنید شبیه قاچ های پرتقال می باشند.

طبع زالزالک جنگلی

میوه زالزالک جنگلی (ولیک سیاه) از نظر طبیعت سرد و خشک بوده و سرشار از ویتامین C ، ملین ، مقوی معد ه و بازکننده گرفتگی ها و محرک می باشد.

فواید زالزالک ولیک سیاه و سرخ

خواص زالزالک جنگلی (ولیک سیاه)
  • آرامبخش - ضد اضطراب
  • کاهش دهنده فشار خون
  • سرشار از ویتامین C
  • مقوی معده
  • ضد نارسائی قلبی
خواص میوه و هسته و ساقه

میوه تازه ولیک سیاه د ارای سیتریک اسید ، تارتاریک اسید و کراتگوس اسید ، پکتین ، روغن چرب ، قند های گلوکوز و فروکتوز است.

در هسته ولیک سیاه ماده آمیگدالین و امولین وجود دارد.

ساقه های جوان درخت ولیک سیاه حاوی گلوکوید و عامل تلخ کننده آن کراتگین است.

فواید زالزالک ولیک سیاه و سرخ

خواص کاربرد :

در چین ، عصاره ای از گرد ریشه خشک شدن گونه C. monogynus تهیه می کنند که د ارای خاصیت مفتح و بازکننده شریان های قلب است.

در کره ، گونه C.Pinnatifidus میوه ولیک (زالزالک وحشی) برای رفع ناراحتی های گوارشی و اسهال به کار می رود .

در چین مرد م معمولا ولیک (زالزالک وحشی) را در سطح گسترد ه ای به عنوان میوه می خورند ، بنابراین نمی تواند اثر فیزیولوژیکی شد ید نامناسبی برای سیستم بد ن د اشته باشد .

به طور کلی خواص میوه ولیک (زالزالک وحشی) را ضد کمی ویتامین C ، ملین ، مقوی معد ه ، مفتح و بازکننده گرفتگی ها و محرک می د انند . زغال میوه ولیک (زالزالک وحشی) (میوه را می سوزانند که زغال شود) یک زغال گیاهی بسیار مفید است و برای معالجه سوءهاضمه و به خصوص برای بند آورد ن اسهال خیلی نافع است.

در هند وستان عصاره آبی میوه ولیک (زالزالک وحشی) را به عنوان مقوی برای تقویت قلب می خورند و برای معالجه بیماری های ارگانیک و فونکشنال قلب نظیر د یس پنوئا (تنگی نفس که ناشی از ضایعات قلبی باشد) و هایپرتروفی (بزرگ شد ن قلب)و ضعف قلب تجویز می شود .

حکمای طب سنتی ایران ، ولیک (زالزالک وحشی) را از نظر طبیعت سرد و خشک می د انند و از پوست د رخت به عنوان تب بر استفاد ه می کنند . به طور کلی ، د م کرده گل های ولیک (زالزالک وحشی) و یا گرد گل خشک شده آن به مقد ار پنج تا هشت گرم در روز برای ضعف قلب ، آنژین ، ورم آئورت ، اختلالات عصبی از جمله نگرانی ، بی خوابی ، سرگیجه ، احساس صد ا در گوش و نظایر آن مفید است.

در فرانسه یک قاشق سوپ خوری گل ولیک (زالزالک وحشی) را در یک فنجان آب جوش د م می کنند ، و تا سه فنجان از آن را در روز به عنوان ضد اسپاسم ، رفع کنند ة بی خوابی و ناراحتی های د وران یائسگی می خورند .

فواید زالزالک ولیک سیاه و سرخ

تهیه مربا

ساخت مربا از میوه ولیک ، از دیگر موارد استفاده آن است. ساخت مربا از میوه ولیک سخت بوده و از عهده هر کسی بر نمی آید. بدین خاطر که میوه ولیک کز (Kaz) بوده و نیاز به دقت و تجربه بسیار دارد. فقط در این حد بدانید که میوه ولیک را پس از چیدن و شستن درون دیگی که کمی آب درون آن قرار دارد می جوشانند. سپس از خلته (صافی) می گذرانند و روی آتش می گذارند. مقداری شکر به آن اضافه کرده و ......

فواید زالزالک ولیک سیاه و سرخ

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(4 رای)
80%

نظر دادن

1 نظر

  • Dr شنبه, 06 آبان 1402 19:36 توسط Dr

    باسلام در جنوب ایران مثل فارس طول زالزالک تا ده متر هم میرسد