ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، خواص پلانتین و پلانتین با موز چه فرقی دارد و آشپزی با پلانتین و خواص درمانی پلانتین و ارزش غذایی پلانتین و موز یا پلانتین چیست و فواید پلانتین و مزایای خوردن پلانتین و خواص پلانتین در طب سنتی و خواص پلانتین برای سلامتی و فواید پلانتین برای پوست و خواص پلانتین برای تقویت مو و پلانتین برای زیبایی و مصرف پلانتین در بارداری و حاملگی و خواص درمانی پلانتین و طبع پلانتین و ارزش غذایی پلانتین و عوارض پلانتین و مضرات پلانتین و پلانتین برای لاغری و کاهش وزن در نم نمک.

خواص پلانتین(موز پختنی) و تفاوت ظاهری آن با موز

آیا تاکنون پس از خوردن موز متوجه شده اید بافت این موز شبیه تجربه های قبلی شما نیست و گوارش شما دچار مشکل شده باشد؟ ممکن است به اشتباه به جای موز ، پلانتین را از مراکز خرید تهیه کرده اید. پلانتین که بیشتر به عنوان موز شناخته می شود در مناطقی با آب و هوای گرم کشت و برداشت می شود.خواص پلانتین(موز پختنی) و تفاوت ظاهری آن با موزخواص پلانتین(موز پختنی) و تفاوت ظاهری آن با موز

درخت پلانتین با داشتن برگهای مستطیلی و پارویی شکل که طول آن به 2.43 می رسد به سرعت رشد می کند. این درخت در 2یا3 سال اول میوه نمی دهد و تنها گلهای زرد با برگهای قرمز و بنفش روی آن می روید.

شباهت و تفاوت پلانتین و موز چیست؟

موز و پلانتین از نظر ظاهری شباهت زیادی به هم دارند و به همین دلیل به راحتی با هم اشتباه گرفته می شوند ، با وجود همه این ها کافیست برشی از پلانتین در دهان بگذارید تا از تفاوت طعم بین آن ها شگفت زده شوید.

تفاوت پلانتین و موز

مشخصات ظاهری موز

موز اصطلاحی است که برای میوه خوراکی گیاهان بزرگ و متنوع خانواده گیاهی موسا (Musa) به کار می رود و از نظر گیاه شناسی نوعی توت محسوب می شود.

این میوه خوشمزه و خوش عطر معمولا در غذاهای آمریکای شمالی و اروپا استفاده می شود اما اصالت آن به آسیای جنوب شرقی بر می گردد.

موز ظاهر کشیده و باریک دارد و پوست ضخیمی روی آن را پوشانده است. پوست خارجی موز کال سبز رنگ و سفت است و به سختی از گوشت داخل آن جدا می شود در حالی که به مرور و با بلوغ میوه ، رنگ پوست آن از به زرد روشن تغییر کرده و در نهایت به قهوه ای تیره تبدیل می شود ، در این مدت پوست گرفتن آن نیز آسان تر خواهد شد.

گوشت خوراکی موز به مرور زمان شیرین تر ، تیره تر و نرم تر می شود و چه به صورت خام یا پخته قابل استفاده است.

اگرچه موز انواع مختلف دارد اما بسیاری از مردم با شنیدن نام آن یه یاد میوه زرد و شیرینی می افتند که در همه میوه فروشی ها یافت می شود.

مشخصات ظاهری پلانتین

اصطلاح پلانتین به یک نوع موز با طعم و کاربردهای آشپزی بسیار متفاوت از موز شیرین زرد اشاره دارد.

پلانتین نیز مانند موز به آسیای جنوب شرقی تعلق دارد اما امروزه در سراسر دنیا از جمله هند ، مصر ، اندونزی و مناطق گرمسیری قاره آمریکا رشد می کند.

پلانتین ها معمولا بزرگ تر و سفت تر از موز زرد بوده و پوست بسیار ضخیم تری دارند که ممکن است سبز ، زرد یا قهوه ای بسیار تیره باشد.

این میوه نشاسته ای است، شیرینی چندانی ندارد، طعم خام آن اصلا خوشایند نیست و قبل از مصرف باید پخته شود.

ارزش غذایی پلانتین

پلانتین منبع عالی پتاسیم ، فیبر ، ویتامین های آ ، ب2، ب6 و ث است. همچنین حاوی :

خواص پلانتین برای سلامت بدن

پلانتین علاوه بر خاصیت ضدالتهابی و ضد میکروبی از عفونت نیز جلوگیری می کند. در این بخش از بهداشت و سلامت نم نمک بیشتر به خواص پلانتین خواهیم پرداخت و شما را با تفاوت پلانتین و موز آشنا خواهیم کرد.

منبع پتاسیم :

یک فنجان پلانتین ، 913 میلی گرم پتاسیم که معادل 20% از مقدار توصیه شده روزانه است را تامین می کند. کمبود پتاسیم بر عملکرد مختلف اندامها و انقباض اسکلتی و همچنین عضلات تأثیر می گذارد. علاوه بر این با مبارزه با مضرات سدیم ، فشارخون را تنظیم می کند. با داشتن رژیم غذایی غنی از پتاسیم می توان احتمال پوکی استخوان ، سکته مغزی و بیماری های کلیوی را کاهش داد.

خواص پلانتین در درمان بیماریها

سلامت دستگاه گوارش :

فیبر نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش دارد. با مصرف مواد غذایی غنی از فیبر مانند پلانتین می توانید فیبر روزانه را تامین کنید. مصرف پلانتین موجب رفع یبوست ، بواسیر و مشکلات گوارشی مانند دیورتیکولیت می شود.

همچنین فیبر با ایجاد احساس سیری ، به کنترل وزن کمک می کند. افزایش مصرف غذاهای حاوی فیبر باعث کاهش وزن در بیماران چاق می شود. فیبر محلول به کاهش کلسترول و همچنین فشار خون کمک کرده و از بروزبیماری های قلبی جلوگیری و به ثبات قند خون کمک می کند.

از بین بردن رادیکال های آزاد :

با تجزیه غذا توسط بدن یا قرار گرفتن در معرض عناصر مضر مانند اشعه یا دود تنباکو ، رادیکال های آزاد شکل می گیرد که منجر به بروز بسیاری از بیماری ها و پیری زودرس می شود. ویتامین ث به عنوان یک آنتی اکسیدان ، با آسیب رادیکال های آزاد مقابله می کند. بیش از 35 درصد از ویتامین ث با مصرف روزانه پلانتین تأمین می شود.

بدن نمی تواند ویتامین ث را بطور مستقل تولید یا آن را دخیره کند ، بنابراین مصرف روزانه ویتامین ث مهم است. ویتامین ث به عنوان یکی از ویتامین های قوی به رشد و ترمیم بافت های بدن کمک می کند. این ماده در شکل گیری پروتئین ها ، تاندون ها ، پوست ، رگ های خونی و رباط ها اهمیت زیادی دارد و از استخوان ها ، غضروف ها و دندان ها محافظت می کند.

ارزش غذایی پلانتین

تقویت ایمنی بدن :

ویتامین آ یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قوی است که فواید بی شماری برای سلامتی دارد. پلانتین 36 درصد از ویتامین آ روزانه را تامین می کند. ویتامین ث و آ با تقویت ایمنی بدن از بروز بیماری جلوگیری می کنند. ویتامین آ عنصر اساسی برای بهبود زخم ها و رشد سلول ها است که سلامت پوست را بهبود می بخشد.

ویتامین آ به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی ، رادیکال های آزاد را خنثی و از التهاب ناشی از واکنش بیش از حد سلول ها جلوگیری می کند. همچنین موجب تقویت بینایی می شود.

منبع منیزیم :

منیزیم بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. این ماده به تنظیم فشار خون ، جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین سلامت بدن کمک می کند. پلانتین با کنترل سطح گلوکز خون ، تنظیم انسولین و متابولیسم کربوهیدرات ، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد و در درمان افسردگی ، بی خوابی و سردردهای میگرنی مفید است.

بهبود زخم معده :

افرادی که از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی برای دردهای مزمن و روماتیسم مفصلی استفاده می کنند ، به شدت مستعد ابتلا به زخم معده هستند. این افراد با مصرف پلانتین می توانند زخم معده را بهبود بخشند.

خواص پلانتین برای سلامت بدن

بهبود مشکلات تنفسی :

پلانتین به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی ، ترشح مخاط در مجاری تنفسی را کاهش می دهد و در درمان زکام ، سرماخوردگی ، سینوزیت ، بیماری های آلرژیک ریه و برونش مانند آسم و تب ، التهاب لوزه ، گلودرد و سرفه موثر است.

کاهش کلسترول :

200 گرم پلانتین ، 5 گرم پروتئین مورد نیاز را تامین و آن را به گزینه ای مناسب برای کاهش سطح کلسترول تبدیل می کند که برای جلوگیری از چاقی ، بیماری های مرتبط با دیابت نوع 2 و سرطان موثر است.

چه تفاوتی بین موز و پلانتین وجود دارد؟

چنانچه در این بخش از بهداشت و سلامت نم نمک عنوان شده است پلانتین ها از خانواده موز هستند اما نشاسته بیشتر و قند کمتری دارند ، به این معنی که وقتی رسیده می شوند ، هنوز رنگ آنها سبز است. اگر آنها را وقتی بیش از حد رسیده باشد ، خریداری کنید شروع به زرد یا سیاه شدن می کند. موز یک میان وعده عالی بشمار می رود و به صورت خام مصرف می شود اما پلانتین به دلیل نشاسته زیاد معمولا خام خورده نمی شود.

موز به دلیل داشتن طعم شیرین معمولا در تهیه دسر و کیک مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به مقدار کم شکر در مقایسه با موز ، می توان از آن در تهیه غذاهای مختلف استفاده کرد.

پلانتین در هر مرحله از رشد خود کاربردهای مختلفی در آشپزی دارد. پلانتین برخلاف موز که به صورت خام مصرف می شود باید طبخ شود. پخت کامل ، سرخ کردن و تهیه چیپس از کاربرداهی مختلف پلانتین در آشپزی است.

روشهای مصرف پلانتین

موز یا پلانتین ، کدامیک سالمتر است؟

موز و پلانتین هر کدام دارای مواد مغذی و مفیدی برای سلامت بدن هستند و نمی توان یکی را بر دیگری ترجیح داد. پلانتین و موز ، هر دو حاوی کربوهیدرات هستند و این ماده در افزایش سطح قند خون موثر است ، به خصوص موز که کربوهیدرات آن بیشتر از شکر تشکیل یافته است. بنابراین افرادی که نگران قند خون خود هستند در مصرف هر دو احتیاط کنند.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن