ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، نارسایی هیجانی یا آلکسی تایمیا (Alexithymia) یک ساختار شخصیتی است که به عنوان یک ناتوانی بی نشانه بالینی در شناسایی و توصیف هیجان ها و احساسات فردی توصیف می شود.

علائم و درمان بیماری کوری احساسی یا آلکسی تایمیا

نارسایی هیجانی یا آلکسی تایمیا (Alexithymia) یک ساختار شخصیتی است که به عنوان یک ناتوانی بی نشانهٔ بالینی در شناسایی و توصیف هیجان ها و احساسات فردی توصیف می شود. ویژگی های اصلی آلکسی تایمیا عبارت اند از اختلال در آگاهی عاطفی ، در دلبستگی اجتماعی و در رابطه میان فردی. علاوه بر این ، افراد مبتلا به آلکسی تیمیا همچنین دچار دشواری در تشخیص و درک احساسات دیگران نیز هستند ، که نمودهای آن در نهایت به عنوان واکنش های غیرهمدلانه یا واکنش های احساسی غیر تاثیرگذار تعبیر می شوند. آلکسی تایمیا در حدود 10% از جمعیت عمومی شایع است و با شماری از وضعیت های روانی دیگر به عنوان هم آیند شناخته شده است.علائم بیماری نارسایی هیجانی(آلکسی تایمیا) + درمانعلائم بیماری نارسایی هیجانی(آلکسی تایمیا) + درمان

آلکسی تایمیا را می توان به عنوان یک ویژگی شخصیتی معنی کرد که در آن فرد در شناسایی و توضیح احساسات خود دچار مشکل می باشد. این ویژگی در الکسی تایمیا به دلیل عملکرد نامناسب آگاهی های عاطفی ، روابط غلط اجتماعی و سایر مشکلات درونی خود شخص می باشد. علاوه بر آن افرادی که از الکسی تایمیا رنج می برند ، همیشه در تفکیک کردن احساسات خوب و بد دچار مشکل می شوند و نمی دانند که چه مواقعی باید دلسوزی کرد و چه مواقعی باید پاسخ احساسی نداشته باشند.

تاریخچه بیماری الکسی تایمیا

آلکسی تایمیا تقریبا در سال 1970 شروع شد و تحقیقات نشان داد که معمولا در آقایان بیشتر از خانم ها می باشد.آلکسی تایمیا اولین بار در فردی تشخیص داده شد که دچار کمبود آگاهی های عاطفی بود و تقریبا در آن زمان هشت درصد از مردان و دو درصد از خانم ها تجربه الکسی تایمیا را داشتند که از خفیف ، متوسط و شدید دسته بندی می شد.

بررسی انواع وقتی ابراز احساساتتان کور می شود

دو نوع وقتی ابراز احساساتتان کور می شود وجود دارد که در این بخش از سلامت روان نم نمک به تفسیر و توضیح آنها خواهیم پرداخت.

1. آلکسی تایمیا توضیحی :

علت مشخصی دارد و معمولا وضعیتی موقتی را شامل می شود.

اختلالات اضطرابی یکی از علامت این بیماری می باشد که باعث می شود افراد از وضعیت هایی به شدت وحشت کنند.

2. آلکسی تایمیا رفتاری :

یک نوع مشکل ذاتی در فرد می باشد که هنگام تولد آن را به همراه داشته است ، مثلا این مشکل به دلیل نادیده گرفته شدن از جانب دیگران رفته رفته بدتر و شدیدتر می شود.

تقریبا 10 درصد از جمعیت کل دنیا به آلکسی تایمیا مبتلا هستند و وضعیت های مربوط به روان پزشکی دارند و مطالعات نشان می دهد که الکسی تایمیا به سن و جنسیت افراد بستگی دارد و می توان طبق همین عوامل رشد آن ها را کنترل کرد و رشد آلکسی تایمیا در چند سال اخیر حدودا کمتر از 10 درصد می باشد.

فهمیدن و بروز احساسات تقریبا دو بخش اصلی از تجربه فرد می باشد که بسیاری از مردم ممکن است هنگام انجام این کار دچار سردرگمی شوند و می توان علت های ممکن این اتفاق را فهمید.

گاهی اوقات خود ما نیز از پس این کار بر نمی آییم و نیاز داریم که به یک متخصص مراجعه کنیم تا به کمک کند و بتوانیم راه حل های مناسبی را پیدا کنیم و متخصص در این راه به ما کمک می کند تا علائم و راه های درمان را بشناسیم که یکی از علائم الکسی تایمیا ناتوانی در فهم احساسات و عواطف می باشد.

علایم و عوارض بیماری الکسی تایمیا

انواع احساسات در بیماری الکسی تایمیا

چطور متوجه بیماری الکسی تایمیا در فرد شویم؟

می توان با دو عامل آلکسی تایمیا را متوجه شد :

عامل ذهنی : زمانی اتفاق می افتد که افراد با چالش هایی در زندگی روبه رو می شوند و سعی می کنند که احساسات خود را بفهمند و در مورد آن صحبت کنند.

دیگر عامل تاثیر پذیری می باشد و زمانی است که مردم با تجربه های سخت روبرو هستند و می خواهند آن را به اشتراک بگذارند و راه حل هایی را نیز دریافت کنند.

علائم بیماری الکسی تایمیا

افرادی که از تاثیرات الکسی تایمیا رنج می برند ، ممکن است در انجام دادن کارهای زیر دچار مشکل باشند :

  • کمبود کنترل انگیزشی
  • آشفتگی و خشونت
  • ناتوانی در تفاوت قائل شدن بین افراد
  • سختی در بیان احساسات
  • سختی در نام گذاری در انواع عواطف مختلف
  • سختی در تشخیص احساسات توسط دیگران
  • حساسیت بالا به نگاه ها ، صدا ها و لمس های دیگران
  • ظرفیت محدود برای فهم دلایل بعضی از احساسات

آلکسی تایمیا نه تنها نوعی کمبود در ارتباطات عاطفی می باشد ، بلکه ریشه در ناتوانی های عصبی و روانشناسی دارد که می تواند منبع ناامیدی برای فرد ایجاد کند و این وضعیت همچنین می تواند علائم دیگری را نیز به همراه داشته باشد.

مقاله الکسی تایمیا

نکات مهم در بیماری الکسی تایمیا

الکسی تایمیا و سلامت ذهن

در بسیاری از موارد الکسی تایمیا می تواند با بروز یک مشکل ذهنی نشان داده شود و برای این که نشانه های آن را تشخیص دهیم ، باید سعی کنیم که ارزیابی بر روی سلامت ذهن فرد داشته باشیم و آلکسی تایمیا بیشتر در افرادی مشاهده می شود که نشانه های زیر را دارا باشند :

  • افسردگی
  • اختلالات در خوردن
  • استعمال دخانیات
  • آسیب دیدگی های خاص مغزی
  • اختلال اضطراب و استرس
  • درمان بیماری الکسی تایمیا

الکسی تایمیا رفتاری درمان کلی دارد و متخصص در طول ارزیابی با فرد صحبت می کند و از او سوال هایی را می پرسد و تست های روانشناسی را از او می گیرد و طبق نتایج به دست آمده می توان نظر بهتری را در مورد فرد داد و مشخص کرد که آیا فرد به مشکلات ذهنی مبتلا است یا خیر.

درمان آلکسی تایمیا گاهی اوقات فراتر از مشاوره و صحبت درمانی می رود و افرادی که چنین مشکلی دارند ، اغلب در تمرکز کردن و نامگذاری احساسات خود دچار مشکل هستند و هوش عاطفی و ظرفیت عاطفی این افراد بسیار کم است و گاهی اوقات در تشخیص احساسات شان دچار مشکل هستند.

 ناتوانی در بیان احساسات

علایم بیماری الکسی تایمیا

درمان های بیماری الکسی تایمیا شامل موارد زیر می باشد :

  • گروه درمانی
  • یادداشت های روزانه
  • مهارت درمانی
  • انجام هنرهای خلاقانه
  • تکنیک های ریلکسیشن
  • خواندن کتاب های و داستان های احساسی

ممکن است که این روش ها بتواند به این افراد در مهارت های ذهنی و تشخیص و فهم از احساساتشان کمک کند که کم کم سطحی بوده و بعد ها می تواند آن را عمیق کند و اکثریت مشکلات ذهنی را می توان با یک تشخیص راحت متوجه شد و درمان ساده را برای آن پیش گرفت و قدم بعد از تشخیص این است که سعی کنیم به فرد کمک کنیم تا اضطراب هایش را از بین ببرد و افرادی که مبتلا به الکسی تایمیا هستند ، نیاز دارند که کمی صبوری به خرج دهند تا بهترین تصمیم برای آن ها اتخاذ شود.

آلکسی تایمیا در گذشته به اختلالات روان تنی محدود می شد و اختلالاتی هستند که نشانه های جسمی دارند و توسط ذهن فرد ایجاد می شود و مثلا فردی که بسیار عصبانی است ، هنوز قادر نیست که عصبانیت خود را نشان دهد و ممکن است دچار دل درد شود و منظور از مشکلات روان تنی این است که علائم آن در بدن فرد خود را بروز می دهند و مطالعات نشان می دهد که ممکن است مشکلاتی مثل الکسی تایمیا در افرادی به وجود بیاید که تا به حال هرگز تجربه اختلالات روان تنی و شکایت های در مورد مشکلات جسمی خود نداشته اند.

اگر فرزندی دارید که دچار آلکسی تایمیا می باشد ، احتمالا متوجه واکنش های عجیب او و احساس کمبود عاطفی در او شده اید و بهتر است که به خاطر رفتارهای عجیب او را سرزنش نکنید و طبق توصیه کارشناسان در بخش سلامت روان نم نمک تنبیهی برایش در نظر نگیرید و به جای آن سعی کنید صبوری کردن را به او آموزش دهید و خودتان نیز صبور باشید.

گاهی اوقات خود افراد نیز به این موضوع مبتلا هستند و در چنین مواردی باید برای خودتان توضیح دهید که مثلا اکنون احساس خستگی می کنم و نمی خوام آشپزی کنم و بیا امشب بیرون غذا بخوریم.

اگر افرادی در دور و بر شما مبتلا به الکسی تایمیا هستند ، سعی کنید که در شناخت احساسات آن ها کمک کنید و مثلا به آن ها این آگاهی را بدهید که عصبانی هستند یا این که زمان هایی که اضطراب می گیرند را به آن ها اطلاع دهید.

اگر مبتلا به بیماری هستید ، سعی کنید که هدف خود را بر مبنای تقویت توانایی تان برای شناخت و فهم احساساتتان قرار دهید. به خودتان آموزش دهید که چگونه باید از تجربیات دیگران استفاده کنید که بسیار مهم می باشد.

و همیشه به یاد داشته باشید که آگاهی های احساسی و عاطفی را از دیگران بیاموزید و در روزهای چالش برانگیز از آنها استفاده کنید. در این قسمت چند راه را به شما آموزش می دهیم تا مهارت های شما در این مورد افزایش پیدا کند.

یادداشت برداری در مورد بیماری الکسی تایمیا

مطالعات نشان می دهد که نوشتن می تواند توانایی افراد را برای شناخت احساسات شان افزایش دهد و به افراد پیشنهاد می کنیم که هر روزشان را داخل یک برگ بنویسند و سعی کنند که لیست اتفاقات آن روز را در بیاورند که شاید در ابتدا ، این کار برای شما سخت باشد اما هدف این جاست که طیف مشاهدات خود را افزایش دهید و سعی کنید بیشتر از همیشه به محیط اطراف خود نگاه داشته باشید.

خواندن رمان

زبان رمان توضیح افکار ، احساسات ، لحظات و تجربیات است و مطالعات نشان می دهد که رمان خواندن یکی از راه های عالی برای زبان بیان احساس می باشد و در واقع عضلات زبانی و ذهنی شما را تقویت می کند تا بتوانید به عنوان یک راوی ، داستان های شخصی خود را نیز شرح دهید.

هنر نمایشی

سعی کنید دیدگاه خود را نسبت به هنر بهتر کنید و در یکی از آن ها مثل بازیگری ، حرکات موزون ، نقاشی ، موسیقی یا هر کلاس دیگری شرکت کنید تا توانایی تان برای شناخت و بروز احساسات بهتر از همیشه باشد و در ورکشاپ های هنری دانشگاهی شرکت کنید و همچنین می توانید جلسات خصوصی بگیرید.

مهارت درمانی

هدف از مهارت درمانی این است که به شما در ساخت مهارت ها کمک کند و این کار باعث می شود که خلاقیت ذهنی شما افزایش پیدا کند و یاد بگیرید که چگونه احساسات شخصی تان را بیان کنید و یا این که چگونه آن ها را در دیگران تشخیص دهید.

گروه درمانی

قرار گرفتن فرد در گروه و تعامل با افراد دیگر کمک می کند که با احساسات و تجربیات دیگران آشنا شوید و بدانید که چگونه باید احساس متقابل را به آن ها نشان دهید.

تمرین های هیپنوتیزم و ریلکسیشن. در حالی که بیشتر درمان های روانشناسی باعث کاهش علائم الکسی تایمیا می شود اما هنوز هم هیپنوتیز و ریلکسیشن می توانند جزء بهترین راه ها برای ذهن درمانی و کمک به فهم عواطف فرد باشند.

آیا آلکسی تایمیا را می توان یک اختلال ذهنی دانست؟

خیر. آلکسی تایمیا نه یک اختلال شخصیتی و نه یک اختلال ذهنی می باشد و بلکه مشکلی در رفتار فرد الکسی تایمیا وجود دارد.

 کوری احساسی

اختلال رفتاری در بیماری الکسی تایمیا

تفاوت بیماری الکسی تایمیا و اختلال شخصیت چیست؟

رفتار شخصیتی بخشی از منش شما می باشد که دیگران آن را به شما دیکته نکرده اند اما در شکل گیری آن هم بی تاثیر نیستند.

آلکسی تایمیا و رابطه آن با دیگر اختلالات روانشناسی

اغلب الکسی تایمیا در افرادی که دچار اختلال اوتیسم هستند و همچنین افرادی که اختلال اضطراب های شدید دارند ، بیش از بقیه است و همچنین مشکلات دیگری در این بین وجود دارد که باعث تشدی الکسی می شود که شامل موارد زیر می باشد :

  • اعتیاد
  • اختلال اضطراب
  • خشم
  • افسردگی
  • اختلال خوردن
  • کمبود اعتماد به نفس
  • اختلال وحشتی

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن