ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، تاثیر تغذیه بر سلامت روان و مقاله تاثیر تغذیه بر سلامت روان و تغذیه اعصاب و روان و تاثیر ورزش بر سلامت روان و اهمیت تغذیه سالم و کنترل وزن و تغذیه و سلامت و تاثیر غذا بر روح انسان و تغذیه روح و روان و افسردگی و تغذیه در نم نمک.

نقش و تاثیر تغذیه بر سلامت روان چیست؟

تغذیه بر سلامت روان و عملکرد سلول های عصبی تاثیر گذار است. کمبود ویتامین ها و مواد معدنی با بیماری های روحی از جمله افسردگی ، اضطراب ، اختلالات شخصیت ، اختلال دو قطبی ، سایکوز ، فوبیا ، اختلال شناختی و مشکلات رفتاری ارتباط دارد. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی مناسب که تامین کننده نیاز بدن به تمام مواد مغذی باشد در پیشگیری و بهبود بیماری های روانی تاثیر گذار است. همچنین کمبود مواد مغذی در بدن بر روی متابولیسم بعضی از داوهای مورد استفاده در بیماری های روانی موثر است. بنابراین رژیم غذایی مناسب باعث بهبود اثر گذاری داروها نیز می گردد. در افراد چاق یا دارای اضافه وزن ، کاهش وزن بدن می تواند به بهبود سلامت روان کمک نماید.نقش و تاثیر تغذیه بر سلامت روان چیست؟نقش و تاثیر تغذیه بر سلامت روان چیست؟

تاثیر تغذیه بر سلامت روان

حفظ قند خون در سطح نرمال

کاهش و افزایش قند خون نیز بر وضعیت روانی مانند افسردگی و اضطراب تاثیر گذار است. بنابراین حفظ قند خون در سطح نرمال اهمیت دارد. دلیل این که بعضی از افراد در مواجهه با استرس ، شیرینی مصرف می کنند نیز به دلیل تاثیر آن در ایجاد حس آرامش است. بنابراین مصرف میزان کافی غلات کامل (مانند نان سبوس دار و برنج قهوه ای) توصیه می گردد. دریافت کم کربوهیدرات تاثیر منفی بر حالات روحی دارد.

سطح مناسب ویتامین دی

کمبود ویتامین دی در ابتلا به افسردگی ، اختلالات خلقی و شناختی تاثیر گذار است. سطح مناسب ویتامین دی در بدن جهت درمان افسرگی مفید است. بهترین راه دریافت ویتامین دی تماس با نور آفتاب به میزان حداقل 15 تا 20 دقیقه در روز است. خوردن غذاهایی همچون ماهی های چرب ، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده با ویتامین دی مفید است.

تاثیر تغذیه بر سلامت روان

مصرف غذاهای دریایی

مصرف غذاهای دریایی رابطه معکوس با میزان افسردگی و ارتکاب به قتل دارد. روغن ماهی در سیاری از بیماری های روانی مانند افسردگی ، شیزوفرنی ، افسردگی و اختلال دو قطبی مفید است. مصرف ماهی و مکمل امگا 3 در بهبود عمکرد شناختی و زوال عقلی نقش دارد. به همین دلیل مصرف حداقل 2 بار در هفته ماهی در بزرگسالان توصیه می گردد. در صورتی که فرد دریافت کافی ماهی نداشته باشد نیاز به مصرف مکمل امگا 3 دارد. بهتر است این مکمل همراه وعده غذایی که حاوی چربی می باشند مصرف شود.

میوه و سبزیجات

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات تاثیر مثبت بر سلامت روان دارد. داشتن یک رژیم غذایی مدیترانه ای (رژیم حاوی مقادیر زیاد میوه و سبزیجات ، همراه با مصرف غلات سبوس دار ، حبوبات ، ماهی ، غذاهای دریایی ، مغزها ، دانه ها ، روغن زیتون و مصرف کم تر گوشت قرمز و شیرینی جات) باعث جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی می شود. این نوع رژیم غذایی باعث تاخیر تخریب سلول های عصبی نیز می شود.

تاثیر تغذیه بر سلامت روان

زردچوبه و ادویه

مصرف کورکومین موجود در زردچوبه از سلول های عصبی محافظت کرده و منجر به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون می شود و در درمان افسردگی مفید است. مصرف پیاز ، زنجبیل ، زردچوبه ، پونه ، رزماری ، سیر ، سیب ، آلبالو ، شکلات تلخ ، انگور ، آب انگور ، پرتقال ، گریپ فروت و چای (سفید ، سبز ، سیاه) تاثیر مثبت بر سلامت مغز دارند.

میزان مصرف کافئین

افراد مبتلا به اضطراب باید میزان مصرف کافئین خود را کاهش دهند. کافئین در چای ، قهوه ، نوشابه و شکلات تلخ وجود دارد. جایگزینی قهوه با چای سبز مفید می باشد. این افراد باید دریافت قند ، شکر و محصولات غذایی شیرین شده با شکر را کاهش دهند. دریافت روزانه مکمل مولتی ویتامین مواد معدنی نیز مفید است. مصرف یا بوییدن اسطوخودوس نیز باعث ایجاد آرامش و کاهش اضطراب می گردد. افت قند خون عامل دیگری است که باعث افزایش اضطراب می شود به همین دلیل داشتن یک برنامه غذایی که منجر به حفظ قند خون در سطح نرمال شود ضروری است. افراد مبتلا به اختلال دو قطبی نیز باید مصرف شکر و کافئین خود را کاهش دهند.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(0 رای)
0%

نظر دادن