ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، ماه رمضان طب سنتی و غذاهای ویژه ماه رمضان از دیدگاه طب سنتی و تغذیه و خواب صحیح در ماه مبارک رمضان و تدابیر ماه مبارک رمضان و افطار و سحری از دیدگاه طب سنتی و تغذیه ماه رمضان طب سنتی و ماه رمضان از نظر طب سنتی و تدابیر ماه رمضان در طب سنتی و غذاهای مخصوص ماه رمضان از نظر طب سنتی در نم نمک.

نکات طب سنتی مخصوص ماه رمضان و تغذیه افطار و سحر

روزه داری دارای فواید زیادی برای افزایش سطح سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها است. متخصصان طب سنتی روزه داری را روشی برای پاکسازی بدن می دانند و برای افزایش سلامتی در ماه رمضان توصیه هایی را ارائه کرده اند که در این بخش از بهداشت و سلامت نم نمک به آن پرداخته ایم.نکات طب سنتی مخصوص ماه رمضان + تغذیه افطار و سحرنکات طب سنتی مخصوص ماه رمضان + تغذیه افطار و سحر

با یک لیوان آب گرم و خرما افطار کنید :

برای بازکردن افطار ، از یک استکان آب ولرم و خرما استفاده شود تا معده برای هضم افطار و غذایی که می خورید ، آماده شود.آب گرم با رطوبتی که دارد ، حرارت معده را شکسته و به حد اعتدال می رساند و خرما نیز یکی از غذاهایی است که قند آن به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می شود.

خرودن خرما با یک لیوان آب ولرم در ماه رمضان

در وعده افطار غذاهای سبک میل کنید :

بهتر است در وعده افطار غذاهای لطیف و سبک مانند آش و سوپ های ساده و سهل الهضم بخورید و از خوردن غذاهای غلیظ مانند آش رشته ، ماکارونی ، کله پاچه ، پیتزا ، لازانیا ، قارچ که موجب تضعیف سیستم گوارش می شوند ، خودداری کنید.

شله زرد ، فرنی یا شیربرنج برای شروع افطار خوب است. اگر معده مرطوبی دارید روی آنها کمی دارچین و سیاه دانه بریزید. برای تقویت دهانه معده ، همراه با فرنی ، شله زرد یا شیر برنج تان کمی مربا بخورید. برای کسانی که گرمی و خشکی زیادی در معده دارند ، سوپ جو همراه با آلوبخارا مناسب تر است به شرطی که در آن قارچ نریزند.

خوردن شله زرد در ماه رمضان

برای گرم مزاجانی که دچار ریزش صفرا به معده هستند ، شربت سکنجبین ولرم در شروع کار بسیار مفید است تا معده را از صفرا بشوید.

برای شروع افطار چهار مغز بادام ، گردو ، فندق و پسته ، به اندازه یک قاشق غذاخوری بکوبید و آن را در یک لیوان شیر داغ بخیسانید و مخلوط را با کمی شکر یا عسل شیرین کنید یا یکی ، دو خرمای بدون هسته به آن اضافه کنید و در زمان افطار ابتدا خرما میل کنید و سپس مخلوط را هم بزنید و قاشق قاشق با کمی نان برشته شده ، بخورید.

زولبیا و بامیه کمتر مصرف کنید :

زولبیا و بامیه در ماه رمضان برای بالابردن سریع قند خون مصرف می شود اما به دلیل شیرینی و چربی زیادی که دارد ، خوردن زیاد آن توصیه نمی شود. این شیرینی ها بروز تشنگی را در فرد افزایش می دهد.

حتما سحری بخورید :

بدون خوردن سحری روزه گرفتن به بدن آسیب می رساند و باعث طولانی شدن گرسنگی و ضعف شدید طی روز می شود. بدون خوردن سحری روزه گرفتن باعث آسیب دستگاه گوارش تان مخصوصا معده و روده ها می شود. پس تنبلی را کنار بگذارید و بدون سحری روزه نگیرید.

با کلیک روی مطلب اوضاع بدن بعد نخوردن سحری به طور کامل از عوارض نخوردن سحری مطلع خواهید شد.

غذای اصلی را در وعده سحر بخورید :

در وعده سحر غذای اصلی خورده شود تا در طول روز دچار ضعف نشوید.

پرخوری نکنید :

در خوردن وعده سحری و افطاری باید حد اعتدال رعایت شود. غذا و آب را به اندازه ای بخورید که بدن تان نیاز دارد. در فاصله بین افطار تا سحر زیاده روی نکنید و از درهم خوری بپرهیزید.

پر خوری در ماه رمضان

بلافاصله بعد از افطار آب نخورید :

بعد از چندین ساعت روزه داری روزه خود را با آب سرد باز نکنید زیرا بازکردن روزه با آب سرد به شدت مضر بوده و باعث تضعیف عملکرد معده و سیستم گوارش می شود.

آب را کم کم و جرعه جرعه بنوشید :

بعد از افطار بلافاصله آب نخورید ، توصیه می شود آب را کم کم و جرعه جرعه و ترجیحا با فاصله از غذا بنوشید.

برای رفع عطش شربت خاک شیر بنوشید :

برای رفع عطش و تامین آب بدن از نوشیدنی هایی مناسب استفاده نمایید و شربتی تهیه شده با تخم شربتی ، خاک شیر و تخم خرفه بنوشید. بهتر است دو الی سه قاشق غذاخوری خاک شیر را با یک لیترآب ، یک الی دو ساعت قبل از خواب مخلوط کرده و در وعده سحری استفاده کنید.

نوشیدن خاک شیر در ماه رمضان

برای مقابله با تشنگی در ماه رمضان ماءالشعیر طبی بنوشید :

برای مقابله با تشنگی در ماه رمضان ماءالشعیر طبی بنوشید. برای تهیه این ماء الشعیر یک لیوان جوی پوست کنده شده و پرک نشده را با 14 لیوان آب مخلوط کرده حدود 50 الی 60 دقیقه بر روی گاز گذاشته و تا جایی که جوها تا حدودی وا رفته و شکافته شوند ، بجوشانید و آب غلیظ آن را با صافی صاف کرده و با عسل مخلوط کرده و بنوشید.

مخلوط عرق کاسنی و عرق شاه تره بنوشید :

برای برطرف شدن تشنگی در فاصله افطار تا سحر خوردن عرق کاسنی و عرق شاه تره توصیه می شود.

متناسب با مزاج بخورید :

از غذاهایی استفاده کنید که با مزاج تان متناسب است. برای شروع نخست سراغ غذای لطیف و سبک تر بروید و غذای تان را خوب بجوید و پرخوری نکنید و همه چیز هم نخورید.

در ماه رمضان میان وعده مناسب بخورید :

در ماه رمضان از مصرف تنقلاتی مانند چیپس ، کیک ، تنقلات آماده و بیسکوییت خودداری کنید و به عنوان میان وعده مخلوط کاهو و شیره انگور ، سکنجبین و کاهو یا فالوه سیب بخورید. این میان وعده ها رطوبت بدن را تامین کرده تشنگی را کاهش می دهد.

خوردن کاهو به عنوان میان وعده در ماه رمضان

ورزش سبک انجام دهید :

در ماه رمضان از انجام ورزش شدید بپرهیزید. شدت ورزش باید به طوری باشد که موجب افزایش ضربان قلب ، افزایش سرعت تنفس ، تعریق ملایم و سرخی پوست چهره شود اما نباید پس از ورزش احساس ضعف و خستگی ایجاد شود.فعالیت بدنی در این ماه باید با شدت کم و زمان کوتاه و حدود 3-2 ساعت پس از سحری یا در انتهای روز انجام گردد. افراد ضعیف در این ماه باید از فعالیت ورزشی اجتناب کنند.

در ماه رمضان تا سحر بیدار نمانید :

در ماه رمضان حدود 2 ساعت بعد از افطار بخوابید و از بیدار ماندن تا سحر اجتناب کنید. پس از سحر نیز کمی بیدار بمانید و بلافاصله پس از نماز صبح نخوابید. در طول روز ، خواب کوتاهی داشته باشید.

برای جلوگیری از یبوست از میوه و سبزیجات استفاده کنید :

برای جلوگیری از یبوست در وعده افطار از میوه ها ، غذاهای فیبردار و سبزیجات خام و در وعده سحر از سبزیجات پخته استفاده نمایید. مصرف کدو ، هویج پخته و زیتون همراه با تحرک و ورزش مناسب و خواب منظم در پیشگیری از یبوست بسیار مفید می باشد.

استفاده از میوه و سبزیجات در ماه رمضان

برای کاهش نفخ به توصیه های زیر عمل کنید :

  1. برای جلوگیری از مشکلات گوارشی هنگام غذا خوردن ، غذا را خوب و کامل جویده و از مصرف مایعات همراه غذا و پیش و پس از آن خودداری کنید.
  2. همراه غذای اصلی ماست ، سالاد ، ترشی و ... مصرف نکنید.
  3. برای کاهش نفخ مصلحاتی نظیر عسل همراه با شیر ، گلپر همراه باقلا ، زیره و نعنا همراه ماست مصرف کنید.
  4. غذاهای شور ، خیلی ترش ، حاوی مواد نگهدارنده ، عدس ، موز ، بادمجان ، چای پررنگ مصرف نکنید.
  5. دم کرده بابونه نیز می تواند به کسانی که از سوزش معده دارند ، کمک کند.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(0 رای)
0%

نظر دادن