ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، کاهنده فشار خون، ناشی از نارسایی احتقانی قلب ( CHF)، معمولا در بیماران تحت درمان با تیازید یا سایر مدرهای دفع کننده پتاسیم.

آمیلوراید (به انگلیسی : Amiloride)
  • رده درمانی : دیورتیک نگهدارنده پتاسیم.
  • اشکال دارویی : قرص
  • مکانیسم اثر : با اثر بر توبول دیستال نفرونهای کلیه موجب کاهش بازجذب سدیم و افزایش بازجذب پتاسیم می شود.
  • موارد مصرف : هایپرتانسیون و خیز ناشی از نارسایی قلبی
 
موارد مصرف آمیلورید اچ

این ترکیب دارویی به عنوان داروی کمکی در کنترل حالات خیزدار (مانند نارسایی احتقانی قلب ، سیروز کبدی ، سندرم نفروتیک ، خیز ناشی از کورتیکوستروئید و استروژن و خیز با علت نامشخص) ، در درمان زیادی فشار خون ( به ویژه در مواردی که نیاز به یک مدر نگهدارنده پتاسیم باشد) و همچنین در درمان کمی پتاسیم خون ناشی از مصرف داروهای مدر در افراد مبتلا به افزایش فشار خون (در صورتی که سایر تدابیر مفید نبوده یا کافی نباشند) مصرف می شود.آمیلوراید | عوارض و میزان مصرف آمیلورایدآمیلوراید | عوارض و میزان مصرف آمیلوراید

 

میزان مصرف

بزرگسالان : معمولا مقدار mg/day 5 مصرف می شود. در صورت لزوم ، مقدار مصرف ممکن است تا mg/day 10 افزایش یابد. مقدار مصرف نباید از mg/day 20 بیشتر شود.

 

مکانیسم اثر آمیلورید اچ

کانال های سدیمی در اپی تلیال توبول دیستال (DCT) و مجرای جمع کننده ادرار را که مانع از بازجذب سدیم از لومن می شوند ، مهار می کند. این پروسه ، سدیم داخل سلولی و عملکرد پمپ Na+/K+ATPase را کاهش می دهد و منجر به حفظ پتاسیم و کاهش دفع کلسیم ، منیزیوم و هیدروژن می شود. به علت محدود بودن ظرفیت برداشت سدیم در مجرای DCT و جمع کننده ، اثرات ناتریورتیک ، دیورتیک و آنتی هایپرتنسیو به طور کلی ضعیف قلمداد می شود.

 

فارماکوکینتیک آمیلورید اچ

جذب آمیلوراید از مجرای گوارش کامل نیست (20-15درصد). پیوند آمیلوراید به پروتئین بسیار کم می باشد و متابولیزه نمی شود. نیمه عمر آمیلوراید 9-6 ساعت و زمان لازم برای شروع اثر دارو به عنوان مدر ، کمتر از 2 ساعت است. زمان لازم برای رسیدن به اوج غلظت آمیلوراید ، 4-3 ساعت و زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر پس از مصرف مقدار واحد ، 10-6 ساعت می باشد. طول اثر مدر آمیلوراید با مصرف مقدار واحد دارو ، 24 ساعت است. 50-20 درصد آمیلوراید از کلیه و 40 درصد نیز از راه مدفوع دفع می شود.

 

منع مصرف آمیلورید اچ

این دارو در نارسایی کلیه و افزایش پتاسیم خون نباید مصرف شود.

 

عوارض جانبی آمیلورید اچ

اختلالات گوارشی ، خشکی دهان ، بثورات جلدی ، اغتشاش شعور ، کاهش فشار خون در حالت ایستاده ، افزایش کلسیم خون وکاهش سدیم خون با مصرف آمیلوراید گزارش شده است.

 

تداخلات دارویی آمیلورید اچ

آمیلوراید ممکن است اثر کاهنده فشار خون سایر داروهای کاهنده فشارخون را تشدید کند. از این اثر می توان به عنوان یک اثر مفید استفاده کرد.

این دارو خطر افزایش پتاسیم را در صورت مصرف همزمان با سایر مدرهای حفظ کننده پتاسیم ، مهارکننده های ACE ، مکمل های پتاسیم ، داروهای حاوی پتاسیم (پنیسیلین G تزریقی) یا مکمل های نمک افزایش می دهد.

آمیلوراید ممکن است کلیرانس کلیوی لیتیم را کاهش و غلظت خونی آن را افزایش دهد.

داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ایندومتاسین یا ایبوپروفن ممکن است عملکرد کلیه را تغییر داده و درنتیجه بر دفع پتاسیم اثر بگذارند.

در صورت مصرف همزمان با دیگوکسین ممکن است کلیرانس کلیوی همراه با اثر اینوتروپیک دیگوکسین کاهش یابد.

 

مصرف آمیلوراید (Amiloride HCl) در بارداری

FDA طبقه بندی : B.

 

هشدار ها آمیلورید اچ

در موارد زیر این دارو باید با احتیاط فراوان مصرف شود : بی ادراری یا عیب کار کلیه ، افراد مبتلا به دیابت و بیماری کلیوی یا عیب کار کبد.

بیمارانی که شدیدا بدحال هستند یا حجم ادرار آنها نسبتا کم است ، بیشتر در معرض خطر زیادی پتاسیم خون هستند.

مصرف در سالمندان : از آنجا که سالخوردگان نسبت به دیورز و زیادی پتاسیم خون ناشی از مصرف دارو مستعدتر هستند ، باید به دقت پیگیری شوند. کاهش مقدار مصرف ممکن است لازم باشد.

مصرف در کودکان : بیضرری و اثربخشی ا ین دارو در کودکان ثابت نشده است.

 

توصیه های دارویی آمیلورید اچ

1- مصرف این دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد.

2- این دارو زیادی فشار خون را درمان نمی کند ، بلکه آن را کنترل می نماید. از این رو مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد.

3- احتمال بروز کمی یا زیادی پتاسیم خون وجود دارد. بنابراین ممکن است پی گیری میزان پتاسیم در رژیم غذایی لازم باشد.

4- از مصرف سایر داروها ، به خصوص داروهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخه ندارند ، باید خودداری شود.

5- در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو ، به محض به یاد آوردن آن نوبت باید مصرف شود ، ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد ، از مصرف آن نوبت و دو برابر کردن مقدار مصرف بعدی باید خودداری شود.

 

دارو های هم گروه آمیلورید اچ

Amiloride

Triamterene-H

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(0 رای)
0%

نظر دادن