ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، پزشکی پوست یا درماتولوژی (Dermatology) شاخه ای از پزشکی است که با پوست و بیماری های آن سر و کار دارد. یک پوست شناس بیماری های مربوط به پوست، پوست سر، ناخن و مو را درمان می کند.

درماتولوژی چیست؟ و درماتولوژیست یا متخصص پزشکی پوست کیست؟

متخصص پوست در درمان پوست ، مو ، ناخن و اختلالات غشا مخاطی تخصص دارد .یک متخصص پوست همچنین می تواند در مسائل آرایشی و بهداشتی هم به بیماران کمک کند تا ظاهر پوست ، مو و ناخن هایشان را سالم و زیبا نگه دارند .درماتولوژی چیست و متخصص درماتولوژیست کیست؟درماتولوژی چیست و متخصص درماتولوژیست کیست؟

متخصصین پوست بیش از 3000 مشکل پوستی از جمله آکنه ، پسوریازیس و سرطان پوست را درمان می کنند و آن ها برای انجام پیوند پوست ، درمان لیزری ، برش زخم ها و چیزهای دیگر نیز آموزش می بینند.

درماتولوژی چیست؟

درماتولوژی یک حوزه دارویی است که به سلامتی پوست و امراض مو ، ناخن ها و غشاهای مخاطی مربوط می شود .پوست بزرگ ترین عضو بدن و اولین خط دفاع در برابر باکتری ها و جراحت است و اغلب منعکس کننده سلامت کلی است. مطالعه ای در سال 2013 گزارش داد که 42.7 درصد بیماران به علت اختلال پوست به پزشکان مراجعه می کنند.

واژه درماتولوژی در 1819 از واژه فرانسوی درمولوژی (dermologie) مشتق شده و به زبان انگلیسی راه پیدا کرد. این واژه از واژه یونانی درماتوس مشتق گردیده است.

این شاخه شامل زیر شاخه های زیر است :

  • Cosmetic dermatology
  • Dermatopathology
  • Immunodermatology
  • Mohs surgery
  • Pediatric dermatology
  • Teledermatology

متخصص پوست و مو ناخن

صلاحیت های لازم درماتولوژیست :

لازم است بدانید که به پزشکی که برای پوستتان مراجعه می کنید ، دارای مجوز و یا حتما متخصص پوست باشد. برخی از افراد حرفه ای در اسپا ها و کلینیک های زیبایی خود را متخصص پوست می نامند اما مجوز درستی ندارند.

شرایط مشترک :

پزشکان می توانند بیش از 3 هزار بیماری مختلف را درمان کنند. عمل درماتولوژی به عمق بسیار زیادی از دانش کلینیکی نیاز دارد. یک متخصص پوستی باید شرایط داخلی متعددی را که ممکن است باعث بروز عوارض پوستی شوند را بداند.

نمونه هایی از بیماری های پوستی

در این بخش از سلامت نم نمک چند مثال از بیماری های پوستی آورده شده است :

ویتیلیگو : پوست ملانین را از دست می دهد و منجر به لکه های روشن روی پوست می شود.

آکنه : یکی از شایع ترین مشکلات است. آکنه بیماری ای است که بر غدد چربی پوست تاثیر می گذارد و این بیماری گستره ای از عللی دارد که به انواع مختلفی از جوش ها منجر می شود. آکنه می تواند منجر به افسردگی ، عزت نفس پایین و جای زخم نیز شود.

درماتیت و اگزما : درماتیت التهاب پوست است و این مشکل عموما منجر به تورم با جوش های خارش زا می شود. درماتیت شکل های مختلفی از جمله درماتیت تماسی ، درماتیت سبورئیک و درماتیت اتوپیک دارد و هر کدام از آن ها به طور متفاوتی بر روی پوست تاثیر می گذارند.

اختلالات مو : افراد بسیاری الگوی ریزش موی ارثی دارند. ریزش مو ممکن است نتیجه مشکلات اساسی مانند آلوپسی یا یک موضوع مجزا باشد. مو ها همچنین می توانند تحت تأثیر شپش های سر قرار بگیرند و کودک های بسیاری در دنیا این مشکل را دارند .

ریزش مو از بیماری های درماتولوژی

عفونت های قارچی : قارچ می تواند پوست ، ناخن ها و مو را آلوده کند. عفونت های قارچی معمول هستند و علائم معمولا خفیفی دارند و آن ها می توانند علائم جدی تری برای افراد مبتلا به ایمنی پایین ایجاد کنند. یک گروه از مخمرها به نام کاندیدا می توانند سبب طیف وسیعی از عفونت ها ، از جمله برفک دهان و بالانیت شوند.

پسوریازیس : این یک اختلال مزمن پوست خود ایمنی است که رشد سلول های پوست را سرعت می بخشد و این رشد سریع منجر به پوست ضخیم و می شود. چندین نوع مختلف پسوریازیس وجود دارد و گاهی اوقات می تواند ظاهرا شبیه به اگزما باشد .

روزاسه : روزاسه باعث قرمزی صورت می شود ، شبیه خجالت زدگی است. برامدگی های کوچک و پر از چرکی اغلب ظاهر می شوند و روزاسه نیز می تواند منجر به دیده شدن رگ های خونی و پلک های متورم شده شود.

روزاسه می تواند از بینی و گونه ها به پیشانی ، چانه ، گوش ها ، سینه و کمر پخش شوند. زنانی که پوست روشنی دارند و اغلب در سنین میان سالی قرار دارند نیز روزاسه را تجربه می کنند.

سرطان پوست : سالانه چندین میلیون نفر برای سرطان پوست درمان می شوند. رایج ترین شکل های سرطان پوست، سرطان سلول باسال (BCC) ، ملانوما ، سرطان سلول سنگفرشی (SCC) هستند و درمان اولیه می تواند بیشتر سرطان های پوست را حل کند.

زونا یا تب خال زوستر : این عفونت ویروسی بر عصب های منتهی به پوست تاثیر می گذارد و باعث خارش دردناکی می شود. با اینکه شرایط بعد از چند هفته بدون درمان برطرف می شود اما مداخلاتی برای تسریع در بهبودی و جلوگیری از درد طولانی ، بی حسی و خارش پس از رفع بیماری توصیه می شودو زونا نیز به طور بالقوه می تواند به چشم آسیب برساند.

زگیل : اینها مسری و تومورهای خوش خیم پوست هستند که وقتی یک ویروس لایه بالایی پوست را آلوده می کند ، ظاهر می شوند. زگیل ها ممکن است یک مشکل اساسی برای سیستم ایمنی را نشان دهند اما اغلب بدون درمان حل می شوند. متخصص پوست می تواند از انواع مختلفی از درمان ها برای رفع زگیل پایدار استفاده کند.

مشکلات ناخن : متخصصین پوست نیز شرایطی را درمان می کنند که ناخن ها تحت تاثیر مشکلی قرار دارند. این شکایت ها اغلب شامل عفونت های قارچی و ناخن رفته به داخل گوشت هستند و مشکلات ناخن می تواند نشان دهنده مشکلات اساسی دیگری نیز باشد .

درمان بیماری های پوستی و ناخن

روش های جراحی پزشکی و زیبایی :

متخصصان پوست از انواع روش های جراحی پزشکی و زیبایی استفاده می کنند که عبارتند از :

بسیاری از بیماری های پوستی را می توان با روش های دارویی و غیر تهاجمی درمان کرد اما برخی نیاز به مداخله جراحی یا درمان های تهاجمی دارند. بیماری سلیاک می تواند در یک محیط سرپایی، مانند مطب دکتر یا در طی بستری در بیمارستان درمان شود .

نمونه برداری : نمونه برداری پوستی عمدتا برای تشخیص یا رد مشکل خاص پوستی انجام می شود. 3 نوع رایج از نمونه برداری پوستی وجود دارد :

  • نمونه برداری های اصلاحی بخش های کوچکی از لایه بالایی پوست را برمی دارد .
  • نمونه برداری های پانچ بخش دایره ای کوچکی از جمله لایه های عمیق تر را برمی دارد .
  • نمونه برداری های برشی کلیه قسمت های پوستی غیر طبیعی را بر می دارد.

لایه برداری شیمیایی : یک محلول شیمیایی روی پوست اعمال می شود و باعث خواهد شد که لایه ای از پوست جدا شود و لایه ای از پوست ترمیم شده را در زیر آن قرار می دهد که معمولا نرم تر است.

متخصصان پوست از این روش برای درمان پوست های آسیب دیده و برخی از انواع آکنه ها استفاده می کنند و همچنین می تواند به شکایات ماهیت زیبایی برسد، مانند لکه های پیری و خطوط زیر چشم ها.

کرایوتراپی : این یک روش سریع و رایجی برای بسیاری از بیماری های خوش خیم پوستی مانند زگیل است. ضایعات پوستی منجمد می شوند تا سلول های پوستی آسیب دیده از بین بروند و اغلب از نیتروژن مایع استفاده می شود .

درم ابریژن : متخصص پوست با استفاده از یک برس چرخشی با سرعت بالا، لایه رویی پوست را از بین می برد، بافت زخم ، چروک های ظریف ، خالکوبی و لکه های پوستی بالقوه پیش سرطانی نیز با این روش از بین خواهند رفت .

برداشتن ضایعات : ضایعات پوستی به دلایل متعددی برداشته می شوند. آن ها برای جلوگیری از گسترش بیماری، به دلایل زیبایی برداشته می شوند تا از تکرار عفونت جلوگیری کنند و علائم را کم کنند و همچنین برای تشخیص نیز مورد استفاده قرار می گیرند . بسته به اندازه ضایعه ، بی حسی موضعی یا عمومی می تواند برای بی حس کردن ناحیه قبل از برداشتن استفاده شود .

تزریقات آرایشی : چین و چروک ، اسکار و کاهش پری صورت می تواند به طور موقت با تزریقات کاهش یابد. یک متخصص پوست می تواند به تزریق سم بوتولینیوم و یا فیلرها به عنوان پرکننده هایی مانند کلاژن و چربی بپردازند.

نتایج این تیمار معمولا چند ماه طول می کشد و تزریقات به صورت تناوبی انجام می شود و برخی از افراد می توانند آنتی بادی های مربوط به بوتاکس ایجاد کنند که درمان های تکراری را ناکارآمد می کند .

انواع جراحی های زیبایی پوست

حذف موها و ترمیم : ریزش مو با پیوند مو یا جراحی پوست سر قابل درمان است . موهای بدن ناخواسته را می توان با لیزر موهای زائد یا الکترولیز از بین برد که باعث تخریب فولیکول های مو می شوند .

جراحی لیزر : متخصصان پوست می توانند از یک پرتو نور ویژه برای درمان انواع شکایات پوستی استفاده کنند که اینها شامل تومورها، زگیل، خال، خالکوبی، ماه گرفتگی، جای زخم، چروک و موهای ناخواسته هستند .

جراحی موس : این نوع خاصی از جراحی برای سرطان پوست است . لایه های پوست جدا و زیر میکروسکوپ بررسی می شوند تا از شر سلول های سرطانی خلاص شوند. لایه های متوالی برداشته می شوند تا جراح بتواند سلول های سرطانی دیگر را نیز پیدا کنند .

پسورالن همراه با ماوراء بنفش A (PUVA) : پسورالن دارویی است که پوست را در مقابل اشعه حساس تر می کند. PUVA برای درمان بیماری های شدید پوستی مانند پسوریازیس ، درماتیت و ویتیلیگو استفاده می شود.

پیوند پوست و فلپ : متخصصان پوست می توانند پوست از دست رفته را با استفاده از پوست جاهای دیگر بدن ترمیم کنند . بدون داشتن خون می توان از یک قطعه آزاد بافت پیوند زد و یا فلپ پوستی از بافت پوست در نزدیک ناحیه پوست از دست رفته ایجاد می شود .

لیپوساکشن آماسیده : متخصصان پوست از فرآیندی به نام لیپوساکشن آماسیده برای از بین بردن چربی اضافی بدن استفاده می کنند و حجم زیادی از بی حسی موضعی به بافت چربی تزریق می شود که سپس از بدن مکیده می شود و این یک درمان برای چاقی نیست بلکه روشی برای زیبایی است .

رگ درمانی : رگ های سطحی پا ، رگ های سطحی کوچک و متسعی هستند . آن ها همچنین به عنوان رگ های عنکبوتی شناخته شده اند و اغلب به دلایل زیبایی برداشته می شوند .

اسکلروتراپی معمولا درمان ترجیحی برای رگ های عنکبوت است و متخصصین پوست ، فوم یا محلولی را درون رگ قرار می دهند و این امر پوشش را تحریک می کند و باعث بسته شدن آن ها می شود و سپس رگ کمتر مشخص می شود یا کاملا از بین می رود .

چه زمانی باید به متخصص پوست مراجعه کرد؟

  • افرادی که علائم بیماری بر روی پوست ، مو ، ناخن یا غشاهای مخاطی خود دارند ، در صورت عدم پاسخ به درمان خانگی ، باید به متخصص پوست مراجعه کنند .
  • افراد با نگرانی های زیبایی می توانند با یک متخصص پوستی آشنا شوند .
  • افرادی که به دنبال درمان سرطان پوست هستند نیز باید به متخصص پوست مراجعه کنند .
  • در مورد هرگونه درمان پوستی در آینده با بیمه گر خود صحبت کنید. شرکتهای بیمه اغلب درمان های زیبایی را تأمین نمی کنند. حتما نسخه های مربوط به گزارش های پزشکی مربوطه ، یادداشت های مشاوره و نتایج تست تشخیصی را برای تأیید ضرورت پزشکی درمان پوست به بیمه گذار داشته باشید .

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن