ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، آلبندازول(Albendazole) یک داروی ضد کرم وسیع الطیف است و از نظر ساختمان و اثر مشابه مبندازول می باشد.

معرفی آلبندازول
  • آلبندازول (به انگلیسی : Albendazole)
  • رده درمانی : ضد انگل .
  • اشکال دارویی : قرص ، شربت
  • مکانیسم اثر : دژنراسیون میکروتوبولهای سیتوپلاسم سلولهای انگل
  • موارد مصرف : کرم کدو ، کیست هیداتید

دارو شناسی

آلبندازول در درمان عفونت سیستم عصبی ناشی از کرم های گوشت خوک استفاده می شود. این دارو همچنین در درمان بیماری کیستیک هیداتید کبد ، ریه و صفاق و عفونت ناشی از کرم های سگ استفاده می شود.موارد مصرف داروی آلبندازول و عوارض جانبی آنموارد مصرف داروی آلبندازول و عوارض جانبی آن

آلبندازول در بیماران خاص با عفونت زیر استفاده می شود :

  • لارو مهاجر پوستی
  • کرم های آسکاریس
  • کرم یا اکسیور
  • کرم های نواری

 

این دارو فقط با نسخه دکتر و در اشکال زیر موجود است :

  • قرص جویدنی
  • قرص

 


پیش از مصرف

در تصمیم گیری برای استفاده ، بهتر است خطرات مربوط به این داروی مورد نظر گرفته شوند و در مقابل مزیت های آن قرار گیرند. این تصمیم توسط پزشک و شما گرفته می شود. برای این دارو ، نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرند :

 

آلرژی وحساسیت

اگر تاکنون واکنش غیرعادی و آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگری داشته اید ، با پزشک خود در میان بگذارید. به علاوه هرگونه حساسیت دیگر ، مانند حساسیت غذایی ، حساسیت به مواد نگهدارنده و حساسیت به حیوانات ، را به پزشک خود اطلاع دهید. برای محصولات غیر تزریقی ، دستورالعمل روی بسته بندی و ترکیبات دارو را با دقت مطالعه کنید.

 

اطفال

مطالعات انجام شده تا به امروز هیچ مشکل و محدودیتی در رابطه بااستفاده این دارو بر روی کودکان نشان نداده است . گرچه بیماری هیداتید در کودکان شایع نیست .

 

سالمندان

اگر چه مطالعات مناسب در رابطه سن با اثرات آلبندازول در سالمندان انجام نشده است ، هیچ مشکلی و محدودیتی در رابطه با استفاده این دارو در سالمندان ثبت نشده است.

 

دوران بارداری

مطالعات حیوانی اثر سوء نشان داده اند و هیچ مطالعات کافی در زنان باردار وجود ندارد .

 

دوران شیردهی و مادران شیرده

بررسی ها نشان داده اند که استفاده این دارو در دوران شیردهی حداقل خطر را برای نوزاد دربردارد.

 

تداخلات دارویی

گرچه برخی داروها نباید همزمان با یکدیگر مصرف شوند ، اما برخی موارد وجود دارند که با وجود تداخلات دارویی ، بهتر است که به طور همزمان استفاده شوند. در اینگونه موارد پزشک به بیمار توصیه می کند که میزان مصرف داروها را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگری را به وی گوش زد می کند. به هرحال هر داروی دیگری که مصرف می کنید (تجویز شده توسط پزشک یا داروهای موجود در بازار) را به پزشک خود اطلاع دهید.

 

تداخلات دارویی دیگر

برخی داروها نباید موقع صرف غذا یا نزدیک به این زمان مصرف شوند. به علاوه ممکن است خوردن برخی غذاها و مصرف تنباکو و الکل در زمان تجویز این داروممنوع میباشد. در رابطه با تمام این محدودیت های دارویی و غذایی با پزشک متخصص خود مشورت کنید. استعمال همزمان داروها ممکن است بهترین گزینه درمانی برای بیمار به شمار آید. در صورت استعمال هر داروی مشخص ، پزشک ممکن است میزان یکی از داروهای تجویز شده را تغییر دهد.

 

Grapefruit Juice

سایر مشکلات پزشکی

وجود مشکلات دارویی دیگر نیز بر روی اثربخشی این دارو تاثیر خواهد داشت. هرگونه مشکل پزشکی را با دکتر خود در میان بگذارید ، به ویژه وجود موارد زیر :

مشکلات مغز استخوان (به عنوان مثال ، آگرانولوسیتوز ، آنمی آپلاستیک ، گرانولوسیتوپنی ) با احتیاط استفاده نمایید . ممکن است مصرف این دارو این بیماری را تشدید کند.

کسیتیکروکوسیس مربوط به چشم ؛ استفاده از این دارو ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی مربوط به چشم را افزایش دهد.

 

بیماری کبدی

آنزیم های کبدی ، با احتیاط استفاده کنید. ممکن است خطر عوارض جانبی جدی تر افزایش یابد.

 


نحوه مصرف

این دارو توسط پزشک برای بهبود وضعیت فعلی شما تجویزشده است. بیش از حد وبیش از زمانی که این دارو تجویز شده است ، استفاده ننمایید.
آماده سازی ویژه و یا اقدامات لازم ، قبل ، در طول و یا بلافاصله پس از درمان با آلبندازول نیاز نیست .

این دارو را برای جذب بهتر همراه با غذا مصرف کنید ، به خصوص با مواد غذایی حاوی چربی.

میتوان این دارو را جوید و یا کاملا با آب فرو برد . اگر در بلع مشکل دارید ، می توانید از قرص جویدنی استفاده کنید .

اگر از این دارو برای درمان کسیتیکروکوسیس استفاده می کنید ، دکتر ممکن است داروهای دیگری را بهنگام مصرف این دارو برایتان تجویز کند .

برای برطرف کردن عفونت به طور کامل ، دارو را سرموقع و بر طبق دستور پزشک مصرف نمایید . در برخی عفونت ها ، ممکن است داروهای دیگری همراه با این دارو در فواصل 2 هفته ای برای درمان کامل عفونت نیاز باشد .

 

میزان مصرف

بیمار می بایست طبق دستور العمل پزشک یا راهنمایی های موجود بر روی برچسب دارو اقدام به استفاده و مصرف دارو کند. مقدار داروی مصرفی به شدت بیماری و قدرت اثربخشی دارو بستگی دارد. تعداد دفعاتی که دارو در طی روز دریافت می شود ، فاصله زمانی میان هر بار مصرف کپسول و دوره زمانی تعیین شده و مجاز برای استفاده از دارو به شدت بیماری و نوع دارو بستگی بسیار دارد.

 

اشکال خوراکی (قرص های جویدنی و یا قرص) :

برای بیماری هیداتید کبد ، ریه و صفاق :

بزرگسالان با وزن 60 کیلوگرم یا بیشتر ؛ میزان مصرف براساس وزن بدن و باید توسط دکترتان تعیین شود . میزان مصرف معمولا 400 میلی گرم دو بار در روز ، همراه با وعده های غذایی به مدت 28 روز است .

بزرگسالان با وزن کمتر از 60 کیلوگرم ؛ میزان مصرف براساس وزن بدن و باید توسط دکترتان تعیین شود . میزان مصرف معمولا 15 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در روز ، همراه با وعده های غذایی به مدت 28 است . میزان مصرف معمولا بیش از 800 میلی گرم در روز نیست.

 

کودکان : دوز مصرفی و نحوه استفاده باید توسط دکترتان تعیین شود.

برای neurocysticercosis :

بزرگسالان و کودکان با وزن 60 کیلوگرم یا بیشتر؛ میزان مصرف براساس وزن بدن و باید توسط دکترتان تعیین شود . میزان مصرف معمولا 400 میلی گرم دو بار در روز ، همراه با وعده های غذایی به مدت 8 تا 30 روز .

برای بزرگسالان و کودکان با وزن کمتر از 60 کیلوگرم ، میزان مصرف براساس وزن بدن و باید توسط دکترتان تعیین شود. . میزان مصرف معمولا 15 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در روز ، همراه با وعده های غذایی ، به مدت 8 تا 30 روز است.

در صورت فراموش کردن یک وعده دارویی چه کنیم؟

اگر بیمار ، یک نوبت دارو را فراموش کند ، به محض یادآوری ، باید آن را مصرف کند. اگر نزدیک نوبت بعدی باشد ، باید نوبت بعدی را حذف کند و سپس به برنامه داروییِ منظم خود بازگردد. مقدار دارو را نباید دوبرابر کرد.

در هنگام استفاده بیش از حد و موارد اورژانسی چه کنیم؟

در این شرایط به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه نموده و چنانچه وضعیت بیمار بحرانی گشته و قادر به تنفس نمیباشد با مرکز فورییت های پزشکی تماس بگیرید.

در هنگام استفاده از دارو چه موارد تغذیه ای را باید در نظر گرفت؟

تا زمانیکه کتر معالجتان به شما رژیم غذایی خاصی را توصیه نکرده است رژیم معمولی و نرمال روزانه خود را ادامه دهید.

شیوه نگهداری از دارو

  • از قرار دادن دارو در معرض نور مستقیم خورشید ، رطوبت و آتش خودداری کنید.
  • دارو را از دسترس کودکان دور نگاه دارید.
  • از مصرف داروهای تاریخ گذشته و قدیمی پرهیز کنید.
  • دارو در یخچال نگهداری شود.
  • از پزشک معالج خود سئوالاتی راجع به نحوه دور ریزی داروهای بی مصرف مطرح کنیم.

 


اقدامات احتیاطی

مصرف کننده دارو باید به طور منظم به پزشک خود مراجعه کند تا بهبود او را زیر نظر داشته باشد.

اگر علائم این بیماری پس از اتمام دارو بهبود نیافت و یا اگر بدتر شد ، به دکتر مراجعه کنید.

استفاده از این دارو بهنگام بارداری می تواند به جنین آسیب برساند. بهنگام استفاده از این دارو از شکل موثری برای جلوگیری بارداری استفاده کنید اگر فکر می کنید بهنگام استفاده از دارو باردار شده اید ، دکتر را در جریان بگذارید .

آلبندازول بطور موقت می تواند تعداد سلول های سفید خون در خون را کاهش داده و ممکن است احتمال ابتلا به عفونت را افزایش دهد . همچنین می تواند تعداد پلاکت هایی ، که برای لخته شدن خون لازم است را کاهش دهد .

از معاشرت با افراد مبتلا به عفونت خودداری کنید . اگر فکر می کنید دچار عفونت و یا تب یا لرز ، سرفه یا گرفتگی صدا ، کمر یا پهلو درد ، و مشکل در دفع ادرار شده اید سریعا به پزشک مراجعه نمایید .

اگر متوجه هر گونه خونریزی و یا کبودی غیر عادی ؛ مدفوع قیری و سیاه ؛ وجود خون در ادرار یا مدفوع ؛ و لکه های قرمز بر روی پوست شدید ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید .

بهنگام استفاده از مسواک ، نخ دندان یا خلال دندان مراقب باشید . دکتر ، دندانپزشک ، یا پرستار ممکن است راه های دیگری را برای تمیز کردن دندانها و لثه ها توصیه کند . قبل از انجام هرگونه عمل جراحی دندانی با دکتر صحبت نمایید .

چشم و یا درون بینی خود را لمس نکنید مگر اینکه دستانتان را شسته باشید .

بهنگام استفاده از اشیاء تیز مانند تیغ ریش تراشی یا ناخن گیر یا قیچی مراقب باشید.

از انجام ورزش و یا شرایط دیگری که سبب کبودی یا آسیب دیدگی میشود بپرهیزید .

اگر دچار درد یا حساسیت در قسمت فوقانی معده ، مدفوع بی رنگ ، ادرار تیره ، از دست دادن اشتها ، تهوع ، استفراغ ، و یا زرد چشم یا پوست شدید ، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید . این می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی کبدی باشد .

بدون مشورت با پزشک از داروهای دیگر استفاده نکنید که این شامل داروهای با نسخه یا بدون نسخه و مکمل های گیاهی یا ویتامین ها می شود .

 


عوارض جانبی

به همراه تاثیرات مفید ، هر دارو دارای اثرات ناخواسته ای نیز می باشد. گرچه تمام این عوارض جانبی اتفاق نمی افتند ، اما در صورت مشاهده هرکدام از آنها درمان های فوری نیاز خواهد بود. در صورتی که هر یک از عوارض زیر را مشاهده کردید ، فورا به پزشک مراجعه کنید :

عوارض غیرشایع

  • تب

عوارض نادر

  • مدفوع قیری یا سیاه
  • خونریزی لثه
  • خون در ادرار یا مدفوع
  • درد قفسه سینه
  • لرز
  • سرفه
  • دفع ادرار همراه با درد و یا مشکل
  • بروز لکه های قرمز بر روی پوست
  • تنگی نفس
  • گلو درد
  • زخم و یا لکه های سفید بر روی لب و یا در دهان
  • تورم غدد
  • زخم معده
  • زخم یا لکه های سفید در دهان
  • خونریزی غیر معمول و یا کبودی
  • خستگی یا ضعف غیر معمول

عوارض ناشناخته

برخی عوارض جانبی نیازی به درمان ندارند و پس از مطابقت بدن با دارو ، به خودی خود برطرف می شوند. به علاوه پزشک می تواند روش هایی برای مقابله و پیشگیری از بروز این عوارض ارائه دهد. در صورتی که هر یک از عوارض زیر برای شما ایجاد مشکل کرده و یا پس از گذشت زمان برطرف نشدند ، به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض شایع

عوارض غیرشایع و نادر

عوارض ناشناخته

  • فقدان یا از دست دادن قدرت

پس از استفاده این دارو عوارض دیگری هم ممکن است مشاهده شود که در اینجا ذکر نشده است در صورت مشاهده هرگونه علائم خطرناک به پزشک مراجعه کنید.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن