ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، توقف رشد مو و افزایش سرعت رشد مو و معجزه برای بلند شدن مو و راههای افزایش رشد مو و ایستادن رشد مو و توقف رشد موهای زائد و قرص رشد مو و علت کم شدن رشد موهای بدن و چرا موهام رشد نمیکنه و چه زمانی مو رشد میکند و چرا رشد مو متوقف می شود و علت توقف رشد موی سر و چه چیزی باعث توقف رشد مو می شود را در نم نمک بخوانید.

علت توقف یا کم شدن رشد موهای سر و راه حل آن

همه افراد دوست دارند که موهای بلند سالم ، درخشان و عاری از هرگونه آسیب دیدگی داشته باشد اما گاهی اوقات پیش می آید که افراد دچار توقف رشد مو و موهای کم پشت و گاهی اوقات موهای نازک می شوند که علت اصلی آن معمولا سبک زندگی غلط و عادت های غذایی ناسالم و عوامل محیطی است. همچنین روتین های ضعیف مراقبت از مو هم باعث کاهش رشد مو خواهد شد ، در این قسمت از بهداشت و سلامت نم نمک در مورد دلایل متوقف شدن رشد مو با شما صحبت خواهیم کرد.علت توقف یا کم شدن رشد موهای سر + راه حلعلت توقف یا کم شدن رشد موهای سر + راه حل

علت توقف رشد مو

موی هر فرد در یک سال چه میزان رشد می کند؟

همه انسان ها از لحاظ ژنتیکی ممکن است بعد از رسیدن به یک دوره خاص با توقف رشد موهای خود مواجه شوند. رشد میانگین موی فرد معمولا 17 سانتیمتر در سال است.

چرا رشد موها متوقف می شود؟

فولیکول های مو در چرخه رشد خود معمولا چهار مرحله را پشت سر می گذارند. آناژن یا مرحله رشد ، کاتاژن یا مرحله انتقال ، تلوژن یا مرحله استراحت و اکسوژن مرحله بیرون زدن مو ها. این چرخه می تواند حجم مورد نظر و طبیعی مو را ایجاد کند اما چرا گاهی اوقات رشد متعادل تحت تاثیر قرار می گیرد و متوقف می شود؟ دلایل آن را در این قسمت بررسی می کنیم.

چرا رشد مو متوقف می شود

1. ژنتیک

آیا می دانستید که بلندی ، رنگ ، حجم و استحکام موهای شما بر اساس ژن هایتان تعیین می شوند؟ بله. ژن ها نقش بسیار مهمی روی چرخه رشد مو دارند. اگر موهای بلند ، سالم و ضخیم دارید و خیلی هم از آن مراقبت نمی کنید ، باید از ژنتیک خود متشکر باشید وگرنه نیاز به تلاش بیشتر برای مراقبت از مو دارید تا رشد موهایتان متوقف نشود و از نازک شدن آن ها جلوگیری کنید.

2. سطح استرس

فشار و استرس روحی و جسمی روی رشد مو تاثیر گذار است. استرس مرحله تلوژن یا همان مرحله استراحت مو را زودتر از حد موعد ایجاد می کند و در نتیجه 30 درصد از رشد موهای شما به طور کامل محدود می شود. البته درمان دارویی وجود ندارد زیرا این وضعیت بیش از شش ماه طول می کشد و دوباره به روال طبیعی بر می گردد.

تاثیر استرس بر رشد مو

3. سن

بالا رفتن سن نه تنها باعث سفید شدن موی افراد می شود ، بلکه روی رشد آن هم تاثیرگذار است و باعث می شود که رشد موهای شما کند تر شود. اگرچه سلامت جسمانی و عادت های رژیم غذایی هم در این مورد بسیار تاثیرگذار هستند. انجام اقداماتی مثل حالت دادن مو ، رنگ کردن ، دکلره و روش های دیگر روی چرخه رشد موهای شما نیز تأثیرگذار خواهند بود.

4. شکنندگی مو

در حالت طبیعی رشد موی میانگین تقریبا 17 سانتیمتر در سال است. اگر بعد از مدت زمان خاصی موهای شما همین قدر رشد کرد اما با شکنندگی همراه بود ، باید منتظر کاهش رشد موهایتان باشید. شکنندگی مو به دلیل مراقبت ناکافی یا مراقبت بیش از حد ایجاد می شود. استفاده از لوازم داغ مویی نیز رطوبت و انعطاف لازم را از روی موها برمی دارد و باعث خشکی و شکنندگی آن خواهد شد.

شکنندگی و خشکی مو

5. مو خوره

افرادی که موی خشک دارند ، معمولا به موخوره دچار می شوند. اگر موی شما به اندازه کافی مواد مغذی را دریافت نکند ، نمی تواند سطح رطوبت را متعادل کند و در نتیجه شروع به موخوره زدن می کند و باعث شکنندگی آن می شود. یکی از راه های متوقف کردن آن ، جلوگیری از شکنندگی مو است که در این حالت فقط باید آن را کوتاه کنید و نوک مو را قیچی کنید و همچنین باید مراقبت مناسبی از موی خود داشته باشید.

6. استفاده از محصولات حالت دهنده مو

درمان های شیمیایی و محصولات مورد استفاده ، روی رشد موها و سلامت آن ها اثر دارند زیرا باعث ایجاد چربی اضافی روی پوست سر می شوند ، فولیکول های مو را مسدود می کنند و رشد آن را تحت تاثیر قرار می دهد. پس ، بیش از حد نباید موها را سفت ببندید. مراقب شانه کردن باشید. از سرم های مناسب استفاده کنید اما در این کار زیاده روی نکنید تا موهایتان رشد طبیعی خود را در پیش بگیرد.

حالت دهنده مصنوعی مو

7. آلوپسی آره آتا

این یک نوع اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به سلول های فولیکول های مو آسیب وارد می کند و باعث ریزش مو به صورت سکه ای می شود . متخصصان باور دارند که این وضعیت از ژنتیک به ارث می رسد و ممکن است افراد در چنین حالتی دچار سندروم های مختلف مثل سندروم دان ، کم خونی شدید ، مشکلات تیروئیدی و غیره باشند و این افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این مشکل هستند . استفاده از دارو و درمان های مختلف می تواند این وضعیت را بهبود ببخشد .

8. ورزش نکردن و رژیم غذایی ناسالم

همه ما می دانیم که باید مواد غذایی سالم بخوریم و ورزش کنیم تا بتوانیم از هر لحاظ از جمله رشد مو وضعیت خوبی را پشت سر بگذاریم. موی ما مانند بدنمان نیاز به ویتامین ، مواد معدنی و مواد مغذی دارد تا بتواند رشد خوبی داشته باشد. بعضی از پزشکان مولتی ویتامین های خاصی را علاوه برای رژیم غذایی سالم برای افزایش رشد مو پیشنهاد می کنند . کمبود آهن ، پروتئین ، زینک ، ویتامین آ یا حتی بیوتین می تواند رشد موها را تضعیف کند و باعث ریزش و آسیب دیدگی آن ها شود. اگر به اندازه کافی این مواد را به بدن برسانید و فولیکول های مو را تقویت نکنید ، باید منتظر توقف رشد موها باشید.

عوارض ورزش نکردن و تغذیه نامناسب

9. پوست سر و موی خشک

پوست سر خشک و موی شکننده جزء علائم ناسالم بودن موهاست که به دلیل کمبود رطوبت و تعادل نداشتن سطح رطوبت در پوست سر باعث خشکی مو می شود و شکنندگی را ایجاد کرده و رشد آن را محدود می کند. خشکی پوست سر همچنین عامل ایجاد عفونت هایی است که باعث ریزش سکه ای مو می شوند و بنابراین باید موهای خود را با محصولات طبیعی و روش هایی که سلامت مو را افزایش می دهند ، مرطوب کنید.

10. مشکلات تیروئیدی

در بخش های قبلی بهداشت و سلامت نم نمک خواندید که نامنظمی در تولید هورمون ها از طریق غده تیروئید همچنین می تواند تاثیر منفی روی مو داشته باشد. هم تیروئید پرکار و هم کم کار می تواند روی رشد مو اثرگذار باشد و سوخت و ساز را تحت تاثیر قرار دهد و باعث نازک شدن و ریزش مو شود.

عوارض تیروئید

11. زایمان و شیردهی

ناتعادلی هورمونی بعد از زایمان می تواند عاملی برای ریزش مو باشد. یک رژیم غذایی سالم ، ورزش منظم و مصرف مکمل ها و مواد مغذی به اندازه لازم از این اتفاق جلوگیری می کند .

12. مراقبت ضعیف از مو

مراقبت نامناسب از مو ها تاثیر منفی روی رشد آن ها دارد. استفاده از لوازم حالت دهنده ، شستشوی نامناسب ، استفاده نکردن از نرم کننده ، استفاده زیاد از محصولات شیمیایی ، استفاده از ابزارهای نامناسب برای مو ، استفاده از اکسسوری هایی که به مو آسیب وارد می کنند ، همگی عاملی برای ریزش مو هستند و افرادی که می خواهند موهای سالم ، بلند و ضخیم داشته باشند باید یک روتین سالم را در پیش بگیرند.

مراقبت نکردن از مو

در صورت متوقف شدن رشد مو چه کار کنیم؟

زمانی که متوجه می شوید موها دیگر رشد نمی کند ، وقت آن است که یک روتین مناسب مراقبت از موی خود داشته باشید تا ریزش مو را به حداقل برسانید. باید اول دلیل آن را متوجه شوید تا بتوانید راه های جلوگیری و بهبود وضعیت خود را در پیش بگیرید. یک روتین مناسب مراقبت از مو و رژیم غذایی سالم و ورزش منظم باعث می شود که ذهن و بدن شما سالم کار کند و همچنین می توانید از داروهای تجویزی پزشک استفاده نمایید.

از لوازم داغ و محصولات شیمیایی زیاد دوری کنید.

سعی کنید از مواد طبیعی استفاده نمایید و سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(0 رای)
0%

نظر دادن