ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، علائم چماقی شدن ناخن و علل چماقی شدن ناخن و چماقی شدن ناخن در کودکان و کلابینگ کلیه و کلابینگ ناخن و چماقی شدن ناخن در بزرگسالان و علت ابتلا به بیماری ناخن چماقی و عوارض چماقی شدن ناخن و درمان خانگی چماقی شدن ناخن و درمان گیاهی چماقی شدن ناخن و نحوه انتقال بیماری چماقی شدن ناخن و کلابینگ ناخن و آیا چماقی شدن ناخن مسری است و پیشگیری از چماقی شدن ناخن و درمان سنتی چماقی شدن ناخن و داروی درمان چماقی شدن ناخن در نم نمک.

علل ، علائم و درمان کلابینگ و ناخن چماقی(Nail clubbing)

چماقی شدن ناخن به بیماری منحنی و برآمده شدن انتخابی قسمت انتهایی (دیستال ، دورینه ای) ناخن دست و پا و همچنین پوست اطراف بستر ناخن ، اطلاق می شود.علت و علائم چماقی شدن ناخن(کلابینگ ناخن) + درمانعلت و علائم چماقی شدن ناخن(کلابینگ ناخن) + درمان

تشخیص کلابینگ ناخن انگشتان

تشخیص کلابینگ ناخن انگشتان

چماقی شدن یک اصطلاح توصیفی بالینی است که به تورم بافت نرم قسمت انتهایی استخوان بند انگشت همراه با از دست دادن زاویه بهنجار بین صفحه ناخن و بستر آن اشاره دارد.

میزان شیوع

به گزارش اکسپرس ، جامعه تحقیقاتی سرطان در بریتانیا اعلام کرده که از هر ده بیمار مبتلا به سرطان ریه ، سه نفر آنها مشکل چماقی شدن ناخن را داشته اند. تغییر فرم ناخن ها حتی می تواند علامت بیماری های قلب و معده هم باشد .

درمان ناخن های چماقی

درمان ناخن های چماقی

چماقی شدن ناخن یکی از بیماری های ناخن است که البته شایع نیست. شیوع آن در زن و مرد یکسان است و هیچ نوع تفاوت جنسی مشاهده نمی شود. بیماری کلابینگ و ناخن چماقی شکل در اثر کاهش اشباع اکسیژن در خون ایجاد می شود و همچنین این بیماری به طور عمده در افرادی است که بیماری های مادرزادی قلبی دارند ایجاد می شود. در این افراد که مبتلا به بیماری کلابینگ و ناخن چماقی هستند سرناخن شکل چماق را می گیرد. به طور عمده بیماری کلابینگ و ناخن چماقی در اثر بیماری های قلبی و دستگاه تنفسی در افراد ایجاد می شود و برخی بیماری های مادرزادی ریه هم می تواند سبب ایجاد آن شود. هر علتی که سبب کاهش اشباع اکسیژن در خون می شود و در ایجاد آن تأثیر دارد.

مکانیسم

گرچه مکانیسم های مختلفی برای ایجاد کلابینگ ذکر شده اند سه مکانیسم پذیرفته شده تر میباشند :

1- مکانیسم شنت :

در بیماریهای قلبی و ریوی متعدد عدم عبور خون از مویرگهای ریوی ، باعث عدم تخریب بعضی از سلول ها مثل مگاکاریوسیت ها (که در هنگام تخریب از خود PDGF فاکتور رشد مشتق از پلاکت از خود آزاد میکنند) و یا بعضی از مواد وازواکتیو و در نتیجه ازاد گشتن آنها در گردش خون سیستمیک گشته ، گیر افتادن این مواد در مویرگهای ریز انگشتان سبب افزایش حجم بافت همبند و یا عروقی در انگشتان می گردد . مثلا در بیماریهای مادرزادی قلب ، بیماریهای بافت همبند ریوی ، برونشکتازی ، بدخیمی ها.

2 - مکانیسم همورال :

التهاب مزمن با آزاد شدن زیاد مگاکاریوسیت ها (پیش ساز پلاکت ها که خود جز acute phase reactantها میباشد) و فاکتورهای التهابی زمینه رشد بیش از حد بافت نرم انگشتان را فراهم میسازد همانند آبسه های ریوی ، بیماریهای التهابی روده .

3- مکانیسم نورال :

تحریک مداوم سیستم واگ باعت تحریک در رشد بافت همبند میگردد مثلا در کشاورزانی که تروما های مکرر به انگشتان دارند یا کسانی که به صورت مکرر با دستگاههایی مثل پیکور کار میکنند .

علل ایجاد

این علامت فیزیکی با بیماری های زمینه ای مختلف از جمله بیماری های ریوی ، قلبی و عروقی ، نورُسته ای (توموری ، نئوپلاستیک) ، عفونی ، کبدی و صفراوی ، گوارشی ، میان سینه ای و درون ریز همراهی دارد. این حالت می تواند نشانه بیماری های دستگاه تنفسی مانند سرطان ریه و بیماری مزمن انسدادی ریه یا بیماری قلبی باشد.

  • بیماری های ریوی : برونشکتازی ، فیبروز سیستیک ، کانسر ریه ، آبسه های ریوی ، بیماری های بافت همبند ریه بخصوص IPF
  • بیماریهای قلبی : بیماری های سیانوز دهنده مادرزادی بخصوص بیماری های همراه با شنت اندوکاردیت عفونی تحت حاد و مزمن
  • بیماری های دستگاه گوارش : بیماری های التهابی روده (IBD) ، سیروز صفراوی اولیه ، سیرزد کبدی بخصوص اگر منجر به سندرم کبدی ریوی شده باشد
  • بدخیمی ها
  • ایدیوپاتیک

درمان بیماری کلابینگ

درمان بیماری کلابینگ

چماقی شدن ممکن است ارثی ، ایدیوپاتیک ، یا اکتسابی باشد و همراه با انواعی از اختلالات است. ترکیب چماقی شدن و رنج کبود (سیانوز) ، اغلب در بیماری مادرزادی قلب و گاه در بیماری ریوی (آبسه ریه ، شانت شریانی - وریدی ریه) دیده می شوند ولی در بیماری ریوی انسدادی بدون عارضه مشاهده نمی گردد.

مراحل کلابینگ :

برای کلابینگ 5 مرحله در نظر گرفته شده است :

1 - تورم و اسفنجی شدن بافت نرم نوک انگشتان در این مرحله افزایش نسبت قطر محل چسبیدن ناخن به پدیکول آن به قطر ابتدای بند اخر انگشت دیده میشود.

مراحل کلابینگ

تورم و اسفنجی شدن بافت نرم نوک انگشتان

2 - افزایش زاویه طبیعی 160 درجه بین ناخن و شیار ناخن.

مراحل کلابینگ

افزایش زاویه طبیعی بین ناخن و شیار ناخن

نکته : جهت بررسی بهتر این حالت میتوان از قرار دادن روبروی هم انگشتان بخصوص انگشت حلقه و آخری استفاده کرد.(علامت الماس Diamond یا Schamroth)

تست کلابینگ انگشتان

تست کلابینگ انگشتان

3 - محدب شدن ناخن مرحله

4 - چماقی شدن کامل انگشتان مرحله

5 - براق شدن پوست بند آخر انگشت با ایجاد خطوط طولی بر روی آن.

خودآزمایی

این آزمایش را انجام دهید تا به چماقی بودن ناخن هایتان پی ببرید : انگشتان سبابه خود را به یکدیگر بچسبانید به طوری که سطح هر یک از آن ها سطح انگشت سبابه دیگر را بفشارد و نخستین مفصل هر انگشت لمس شود. در حالت طبیعی از پهلو یک شکاف مثلثی شکل در پایه ناخن مشاهده می شود. اما در ناخن های چماقی شکل این شکاف ناچیز است یا حتی شکافی وجود ندارد.

آزمایش چخماقی بودن ناخن

آزمایش چخماقی بودن ناخن

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(14 رای)
74.2%

نظر دادن