ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، علت افتادن ناخن پا و علت افتادن ناخن دست و پا کودکان و مشکلات ناخن پا و درمان ضخیم شدن ناخن پا و درمان ناخن افتاده دست و درمان خانگی جدا شدن ناخن از گوشت و علت در نیامدن ناخن و کنده شدن ناخن دست از ریشه در نم نمک.

علل ، علائم و درمان خانگی و جلوگیری از اونیکولیز یا افتادن ناخن

شاید بسیاری از افراد ناخن را قسمتی کم ارزش در بدن یک انسان تصور کنند اما در واقع نقش بسیار زیادی در زیبایی دست و پا دارد.یکی از مشکلات افراد افتادن ناخن است که علل گوناگونی دارد . در این مطلب در مورد علل افتادن ناخن یا جدا شدن آن از بستر توضیحاتی ارائه می کنیم.علت افتادن ناخن دست و پا(اونیکولیز) + درمان خانگیعلت افتادن ناخن دست و پا(اونیکولیز) + درمان خانگی

چرا ناخن از بستر جدا می شود؟

شایع ترین بیماری های پوستی ای که باعث این عارضه می شود ، پسوریازیس ، قارچ های ناخن ، اگزمای ناخن یا بافت اطراف ناخن ، عفونت های میکروبی زیر ناخن و زگیل زیر ناخن هستند. این مشکل می تواند عامل ابتلا به سایر مشکلات ناخن باشد. اونیکولیز عامل بدشکلی ناخن است و معمولا از ناحیه ای که ناخن از بستر جدا می شود به راحتی عفونت های قارچ و میکروبی نفوذ می کنند و باعث بروز عفونت های مزمن قارچی ناخن خواهد شد. به همین دلیل بیمار باید مرتب ناخن هایش را تمیز نگه دارد تا احتمال عفونت های ثانویه کمتر شود.

علت شکستن ناخن از ته چیست؟

علت شکستن ناخن از ته چیست؟

افتادن ناخن یا جدا شدن آن از بستر چه دلایلی دارد

افتادن ناخن یا اونیکولیز یک اصطلاح پزشکی است و زمانی کاربرد دارد که ناخن از پوست زیر خود (بستر) جدا می شود. این عارضه تقریبا شایع است و علل مختلفی نیز دارد. اونیکولیز ، طی چندین ماه شکل می گیرد. در این اختلال ناخن انگشت تمایلی به چسبیدن به بستر خود ندارد. اما هنگامی که ناخن جدید رشد می کند این مشکل برطرف می شود. اگر اونیکولیز در ناخن دست ایجاد شود ، بین 4 تا 6 ماه طول می کشد که ناخن جدید رشد کرده و علائم کم شود. اما اگر ناخن پا دچار این عارضه شود ، طول درمان بین 8 تا 12 ماه است .در ادامه این مطلب در مورد علل ، نشانه ها و درمان های خانگی یکی از بیماری های ناخن به نام اونیکولیز صحبت می کنیم .

چه چیزی باعث افتادن ناخن یا اونیکولیز می شود؟

از جمله مهمترین علل ایجاد این عارضه در ناخن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • صدمه به ناخن
  • آلرژی به محصولاتی مانند لاک ، مواد کاشت ناخن یا ناخن مصنوعی
  • قارچ ناخن یا پسوریازیس
  • واکنش به داروهای سیستمیک
  • تروما

برخی از متخصصان معتقدند که سلامت ناخن ها می تواند نشانه ای از سلامت کلی بدن باشد. به همین دلیل معمولا ایجاد اختلال در ناخن ها نشان دهنده وجود یک بیماری زمینه ای جدی است. بنابراین گاهی عارضه اونیکولیز نشان دهنده عفونت قارچی یا بیماری تیروئید است. گاهی اوقات نیز کمبود برخی از ویتامین های ضروری و مواد معدنی مانند آهن باعث جدا شدن ناخن از بستر خود می شود .

علت افتادن ناخن چیست؟

با دلایل افتادن ناخن آشنا شوید

علائم این اختلال چیست؟

اولین نشانه ای که ایجاد می شود این است که ناخن کم کم از بستر خود جدا می شود و به سمت بالا حرکت می کند. در این مرحله معمولا درد ایجاد می شود. ناخنی که تحت تاثیر این اختلال است ، بسته به علت ایجاد بیماری ، ممکن است به رنگ های زیر در آید :

  • زرد
  • سبز
  • بنفش
  • سفید
  • خاکستری

درمان اونیکولیز

تعیین علت اونیکولیز ، مهم ترین مرحله است. هنگامی که علت پیدا شود ، طرح درمان مشخص خواهد شد. در اولین اقدام توصیه می شود که به هیچ عنوان سعی نکنید ناخن را از جای خود بلند کنید. حتما سعی کنید تا زمانی که ناخن جدید رشد می کند ، ناخن قدیمی را نگه دارید .

درمان بیماری زمینه ای

همان طور که در بالا نیز گفتیم ، این اختلال ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. بنابراین درمان بیماری زمینه ای که موجب شکل گیری این اختلال شده است می تواند در بهبود جدا شدن ناخن از پوست نقش مهمی داشته باشد. بر اساس گزارش محققان (PAPAA) تخمین زده می شود که حداقل 50 درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس ، چنین مشکلی را بر روی ناخن های خود تجربه می کنند. البته درمان پسوریازیس ناخن بسیار دشوار است. برخی از آزمایشات بالینی گزارش می دهند که کرم های موضعی ویتامین D می تواند به درمان پسوریازیس ناخن کمک کنند. پزشکان همچنین گاهی دارویی به نام کورتیکواستروئید را برای درمان پسوریازیس ناخن تجویز می کنند .

علت افتادن ناخن پا چیست؟

علت افتادن ناخن پا چیست؟

اگر آزمایش خون نشان دهد که بیماری تیروئید یا کمبود ویتامین باعث اونیکولیزشده است ، استفاده از دارو یا مکمل خوراکی برای درمان علت زمینه ای اونیکولیز تجویز می شود .

درمان های خانگی

برای درمان این اختلال در خانه بهتر است نکات زیر را رعایت کنید :

  • هرگز سعی نکنید که زیر ناخن را تمیز کنید. این کار مشکل را بدتر می کند و ممکن است باعث انتقال عفونت به زیر ناخن شود .
  • یک مطالعه نشان می دهد که روغن درخت چای می تواند قارچ و مخمر عفونت زیر ناخن را درمان کند. استفاده از مخلوطی از روغن درخت چای رقیق شده توسط یک روغن حامل ، مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل ، ممکن است برای درمان قارچ و عفونت مفید باشد .
  • سعی کنید تا جای ممکن ناخن های خود را خشک نگه دارید. خشک و تمیز بودن دست و ناخن باعث می شود عفونت ایجاد نشود .

جلوگیری از اونیکولیز

اگر این عارضه به دلیل حساسیت به مواد زیر ایجاد شده باشد ، به راحتی و با اجتناب از قرار گرفتن در معرض این مواد می توان از جدا شدن ناخن از بستر جلوگیری کرد :

اگر قصد دارید که از ابزاری مانند لاک یا استون استفاده کنید ، حتما نوع ضد آلرژی آن را تهیه کنید .

جلوگیری از بیماری اونیکولیز

روشهای جلوگیری از بیماری اونیکولیز

اگر رشد قارچ یا مخمر باعث اونیکولیز شده باشد برای جلوگیری از گسترش عفونت بهتر است مراقبت بیشتری از ناخن ها انجام دهید. در حین حالت و در صورتی که ناخن ها قارچ دارند ، می توانید از آنتی بیوتیک های طبیعی زیر استفاده کنید. ضمن این که هرگز نباید دست آلوده را به دهانتان بزنید زیرا ممکن است موجب انتقال قارچ و مخمر به دهانتان شود .

اگر اونیکولیز در ناخن پاها ایجاد شده است نیز باید نکات زیر را رعایت کنید :

  • از جوراب تمیز استفاده کنید .
  • پاهایتان را همیشه خشک نگه دارید .
  • از کفشی استفاده کنید که تهویه مناسب دارد .
  • هر روز پاهای خود را در سرکه سیب رقیق شده با آب بشویید و خشک کنید .

حدود 3 تا 6 ماه طول می کشد تا یک ناخن دوباره رشد کند

ناخن به صورت طبیعی رشد خواهد کرد اما در صورت دردناک یا دفرمه شدن آن ، شاید به عمل های جراحی نیاز باشد .

عفونت های قارچی ( Onychomycosis) یکی از علل افتادن ناخن

قارچ ها نزدیک به نیمی از بیماری های ناخن را ایجاد می کنند و درمان شان آسان نیست. در این موارد ذراتی debris به رنگ های مختلف در زیر ناخن پدید می آیند که ضمن جدا کردن ناخن از بستر آن (onycholysis) ، بسته به نوع قارچ موجب تغییر رنگ ناخن عمدتا به رنگ های سفید ، زرد ، قهوه ای یا مشکی می شوند. با رشد بیشتر قارچ ، بافت و نمای ظاهری ناخن تغییر می کند. در صورت عدم درمان و با تجمع بیشتر debris صفحه ناخن به تدریج خرد شده ، کاملا از بستر ناخن جدا می شود .

نکات بهداشتی جلوگیری از بیماری اونیکولیز

نکات بهداشتی جلوگیری از بیماری اونیکولیز

رعایت نکردن بهداشت فردی و پدیکور یا مانیکور نامناسب ازعلل مستعد کننده ابتلا می باشند . Onychomycosis در انگشتان پا تا چهار برابر بیشتر دیده می شود .

ناخن قارچی باید طی دو هفته به خوبی درمان شود. این بیماری یکی دیگر از مشکلات مربوط به باکتری است. هنگامی که قارچ ها زیر ناخن می روند ، دوست دارند که جا خوش کنند. افزایش سن ، جراحت ناخن ، بوی عرق پا ، گردش بد خون ، نظافت نادرست ، قارچ پا و کم شدن سیستم دفاعی بدن ، همه به ناخن قارچی مربوط می شوند .

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(14 رای)
82.8%

نظر دادن