ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، علت شکم درد در مردان و علت شکم درد در پسرها و درد زیر ناف در مردان نشانه چیست و درمان خانگی دل درد مردان و درمان دل درد مردان و علت درد زیر شکم بعد از نزدیکی در مردان و علت ورم زیر شکم در مردان چیست و علت درد زیر شکم و تکرر ادرار نی نی سایت و علت درد زیر ناف و واریکوسل و درد زیر شکم در نم نمک.

علت شکم درد در مردان و راه های درمان آن

بیشتر علل جدی نیستند. معده درد خفیف می تواند ناشی از ناراحتی معده ، درد گاز یا زیاده روی در خوردن باشد. اندام های زیادی در شکم وجود دارند که می توانند باعث درد شوند. درد معده در افراد مسن تر به احتمال زیاد جدی است.علت شکم درد در مردان و علائم خطرناک آن + درمانعلت شکم درد در مردان و علائم خطرناک آن + درمان

مردان از لحاظ وراثتی آستانه تحمل درد پایین تری دارند؛یعنی برخلاف تصور ، زنان در تحمل درد نسبت به مردان مقاوم ترند ، اما به طور آموزشی فرامی گیرند که باید در مقابل درد مقاوم باشند و در واقع یکی از معیارهای مرد بودن تحمل داشتن مقابل درد و سختی هاست.

اما مردان باید بدانند که برخی دردها را نباید تحمل کنند ، زیرا آنها یک زنگ خطر جدی هستند. این زنگ خطرها را جدی بگیرید.درد شکم می تواند ناشی از بافت ها و دیواره شکم که اطراف حفره شکمی را احاطه کرده اند ، باشد و برای توصیف درد از اندام های درون حفره شکم استفاده می شود.

علت شکم درد در مردان و راه های درمان آن

شکم درد در مردان نشانه چیست؟

درد شکم

شکم توسط پایین ترین دنده و دیافراگم در بالا و استخوان لگن در پایین محصور شده است.

اعضای داخل حفره شکم عبارتند از :

علل درد شکم

  • عفونت مانند آپاندیسیت (التهاب آپاندیس) ، دیورتیکولیت ، کولیت (التهاب روده).
  • کشش و انبساط اعضا مثل مسدود شدن روده ، بسته شدن مجرای صفراوی توسط سنگ کیسه صفرا ، ورم کبد با هپاتیت.
  • کمبود ذخیره خونی برای اعضا برای مثال کولیت اکسیمی.
  • در برخی مواقع ، درد شکمی می تواند بدون التهاب ، ورم و یا کمبود ذخیره خونی باشد ، برای مثال : سندرم روده تحریک پذیر(IBS).

علت شکم درد در مردان و راه های درمان آن

علائم درد شکم

التهاب معده

شروع درد شکم ناشی از التهاب معده سریع است. دامنه درد از ناحیه خفیف در اپیگاستر تا احساس سوزش در ربع فوقانی چپ شکم می باشد. همچنین آروغ زدن ، تب ، ناخوشی ، بی اشتهایی ، احساس تهوع ، استفراغ خونی یا با زمینه قهوه ای و مدفوع قیری رنگ ممکن است رخ دهد.

التهاب معده و روده

کرامپ یا درد کولیکی در ربع فوقانی چپ شکم شروع می شود و سپس به سه ربع دیگر شکم منتشر می شود. درد شکم ناشی از التهاب معده و روده با اسهال ، افزایش صداهای روده ای ، سردرد ، درد عضلانی ، تهوع و استفراغ همراه می باشد.

نارسایی قلبی

درد شکم ناشی از نارسایی قلبی در ربع فوقانی راست شکم شایع است. علائم و نشانه های اصلی بیماری شامل : اتساع سیاهرگ گردنی ، تنگی نفس ، افزایش تعداد ضربان قلب و ادم محیطی می باشد. سایر یافته ها شامل : تهوع ، استفراغ ، آسیت ، سرفه خلط دار ، رال ، سردی دست و پاها و کبودی بستر ناخن می باشد.

التهاب کبد

بزرگی کبد موجب ناراحتی یا درد مبهم و حساسیت در ربع تحتانی راست شکم می شود. سایر علائم و نشانه ها شامل : ادرار تیره رنگ ، مدفوع به رنگ خاک رس ، تهوع ، استفراغ ، بی اشتهایی ، زردی و ناخوشی و خارش می باشد.

هرپس زوستر (زونا)

درد شکم در زونا و درد قفسه سینه ممکن است در نواحی که اعصاب توسط عفونت متأثر شده اند وجود داشته باشد. درد ، حساسیت ، تب و پاپول های قرمز که سریعاً به وزیکول تبدیل می شوند وجود دارد.

انسداد روده

درد شکم ناشی از انسداد روده یک اختلال تهدید کننده حیات است. دوره های کوتاه شدید کرامپی و کولیکی وجود دارد. علائم و نشانه های همراه شامل : ورم شکم ، حساسیت و گاردینگ شکمی ، امواج دودی قابل دید ، افزایش صداهای روده ای با فرکانس بالا در مراحل اولیه انسداد و کاهش یا فقدان صداهای روده ای در مراحل بعدی ، یبوست شدید و مقاوم و بی قراری ناشی از درد می باشد.

علامت دیررس شوک هایپوولمیک می باشد. در انسداد ژژنوم و دوازده تهوع و استفراغ ، نشانه های زودرس بیماری می باشند. در انسداد ایلئوم ، تهوع و استفراغ حاوی مدفوع است. صداهای روده ای در انسداد کامل وجود ندارد.

سندرم روده تحریک پذیر

درد شکم ناشی از سندرم روده تحریک پذیر یا کرامپ در قسمت تحتانی شکم با خوردن غذاهای سفت و خام تشدید می شود. درد ممکن است با دفع مدفوع یا دفع گاز تسکین یابد. سایر یافته ها شامل :

حساسیت شکمی ، اسهال و یبوست متناووب یا عملکرد طبیعی روده ، مواد دفعی کم حجم با موکوس قابل دید ، سوءهاضمه ، تهوع و اتساع شکم همراه با احساس تخلیه ناکامل می باشد. تنش ، اضطراب و بی ثباتی عاطفی نشانه ها را تشدید می کند.

ابتلا به میکروب لیستریا

درد شکمی ، تب ، درد عضلانی ، تهوع ، استفراغ و اسهال ممکن است بعد از خوردن غذای آلوده ایجاد شود. در صورتی که عفونت به سیستم عصبی منتشر شود ، ممکن است مننژیت ایجاد شود.

علت شکم درد در مردان و راه های درمان آن

اختلال خون رسانی شریان مزانتریک

درد ناگهانی و شدید شکمی دو تا سه روز پس از درد کولیکی اطراف ناف و اسهال ایجاد می شود. این وضعیت بیشتر در بیماران بالای پنجاه سال مبتلا به نارسایی مزمن قلبی ، بی نظمی در ریتم قلب ، سکته قلبی- عروقی یا کاهش فشار خون اتفاق می افتد. در ابتدا شکم نرم و حساس است و صداهای روده ای کاهش می یابد.

سایر یافته ها شامل : استفراغ ، بی اشتهایی ، دوره های متناوب اسهال و یبوست و در مراحل آخر بیماری حساسیت شدید شکمی همراه با سفتی و سختی شکم ، افزایش تعداد ضربان قلب ، افزایش تعداد تنفس ، فقدان صداهای روده ای و پوست سرد و مرطوب و چسبناک می باشد.

التهاب لوزالمعده

درد شکم ناشی از التهاب لوزالمعده ، یک اختلال تهدید کننده حیات است. در التهاب حاد لوزالمعده درد ناگهانی و مداوم در قسمت فوقانی شکم ایجاد می شود که ممکن است به هر دو پهلو و به پشت منتشر شود.

یافته های زودرس شامل : حساسیت شکمی ، تهوع ، استفراغ ، تب ، رنگ پریدگی ، افزاش تعداد ضربان قلب ، سفتی و سختی شکم ، حساسیت برگشتی و کاهش صداهای روده ای می باشد. علامت تورنر (کبودی شکم یا پهلو) و علامت کولن (رنگ آبی اطراف ناف) نشانه التهاب لوزالمعده همراه با خونریزی است. زردی زمانی ایجاد می شود که التهاب فروکش می کند. در التهاب مزمن لوزالمعده درد شدید در ربع فوقانی چپ شکم یا اپیگاستر به پشت منتشر می شود.

بیماری التهابی لگن

درد در ربع تحتانی راست یا چپ اتفاق می افتد. وسعت دامنه درد ، از ناراحتی مبهم تا درد شدید ، عمیق و پیشرونده می باشد. خونریزی از رحم خارج از چرخه قاعدگی ممکن است مقدم بر شروع درد یا همراه با شروع درد ایجاد شود. سایر یافته ها شامل : حساسیت شکمی ، وجود توده شکمی یا لگنی قابل لمس ، تب ، لرز ، تهوع ، استفراغ ، ناراحتی ادراری و خونریزی غیر طبیعی از مهبل یا ترشح چرکی مهبل می باشد.

پارگی زخم گوارشی

یک اختلال تهدید کننده حیات است. درد ناگهانی ، شدید و ناتوان کننده ای در اپیگاستر ممکن است از شکم به پشت یا به شانه راست منتشر شود. سایر یافته ها شامل : سفتی و سختی شکم ، حساسیت و گاردینگ شکم ، حساسیت برگشتی منتشر ، فقدان صداهای روده ای ، تنفس سطحی ، تب ، افزایش تعداد ضربان قلب ، کاهش فشار خون و غش می باشد.

التهاب صفاق

التهاب صفاق ، یک اختلال تهدید کننده حیات است. درد ناگهانی و شدید است که می تواند منتشر یا موضعی باشد. حرکت کردن ، درد را تشدید می کند. یافته ها شامل : تب ، لرز ، تهوع ، استفراغ ، کاهش یا فقدان صداهای روده ای ، حساسیت شکمی ، اتساع و سفتی و سختی شکم ، حساسیت برگشتی و گاردینگ شکم ، حساسیت شدید نسبت به درد ، افزایش تعداد ضربان قلب ، کاهش فشار خون ، افزایش تعداد تنفس و وجود علائم پسوآس و اُبتوراتور می باشد.

التهاب پروستات

درد یا ناراحتی مبهم شکمی در قسمت تحتانی شکم ، کشاله ران ، میاندوراه یا رکتوم ممکن است ایجاد شود. یافته های دیگر شامل : سوزش ادرار ، تکرر ادرار ، دفع فوری ادرار ، تب ، لرز ، درد در قسمت تحتانی پشت ، درد عضلانی ، درد مفاصل و تکرر ادرار شبانه می باشد. درد کیسه بیضه ، درد آلت جنسی مذکر و درد در هنگام انزال ممکن است در موارد مزمن بیماری رخ دهد.

پیلونفریت حاد

درد پیشرونده در ربع تحتانی راست یا چپ شکم ، درد پهلو و حساسیت زاویه دنده ای- مهره ای رخ می دهد. درد ممکن است به ناحیه فوق عانه یا کشاله ران منتشر شود. سایر علائم و نشانه ها شامل : حساسیت شکم و پشت ، تب بالا ، لرزهای تکان دهنده ، تهوع ، استفراغ ، و تکرر ادرار و دفع فوری ادرار می باشد.

علت شکم درد در مردان و راه های درمان آن

سنگ های کلیه

درد شدید شکم یا پشت بسته به موقعیت سنگ ممکن است ایجاد شود. نشانه اصلی بیماری درد کولیکی شدید است که از زاویه دنده ای- مهره ای به پهلو ، ناحیه فوق عانه و دستگاه تناسلی خارجی سیر می کند. سایر یافته ها شامل : بی قراری ناشی از درد ، تهوع ، استفراغ ، اتساع شکم ، تب ، لرز ، افزایش فشار خون و دفع فوری ادرار می باشد.

آبله مرغان

در ابتدا درد شکمی ، تب بالا ، ناخوشی ، ناتوانی ، سردرد شدید و درد پشت ظاهر می شود. همزمان بثورات ماکولوپاپولر روی مخاط دهان ، گلو ، صورت و ساعد ایجاد شده و به تنه و پاها منتشر می شود. طی دو روز بثورات به وزیکول تبدیل شده و سپس پوسچول های گرد و سفت در پوست پدیدار می شود. بعد از هشت تا نه روز از پوسچول دلمه بر جای می ماند.

انفارکتوس طحال

درد ناگهانی و شدید شکم در ربع فوقانی چپ شکم به همراه درد قفسه سینه رخ می دهد که ممکن است طی عمل دم بدتر شود. درد به شانه چپ منتشر می شود. همراه با محدودیت حرکت دیافراگم چپ ، گاردینگ شکمی و برخی اوقات صدای مالش طحال وجود دارد.

کولیت زخمی

در ابتدا ناراحتی مبهم شکمی منجر به درد کرامپی در قسمت تحتانی شکم می شود. درد ممکن است پایدار و منتشر باشد و با حرکت کردن و سرفه افزایش یابد. اسهال شدید و پی در پی همراه با خون ، چرک و موکوس ممکن است درد را تسکین دهد. سایر یافته ها شامل : شکم نرم و خمیری و خیلی حساس ، صداهای روده ای با فرکانس بالا ، تهوع ، استفراغ ، بی اشتهایی ، کاهش وزن و تب خفیف و متناوب می باشد.

مصرف داروها

مصرف سالیسیلات ها و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به طور شایعی باعث درد سوزشی و سایشی در ربع فوقانی چپ شکم یا ناحیه اپیگاستر می شوند.

علت شکم درد در مردان و راه های درمان آن

آیا دستگاه تناسلی مردان هم نیاز به معاینه سالیانه دارد؟

از نظر بررسی سلامت بیضه ها و پروستات مردان احتیاج به آموزش دارند. باید به بیماران یاد دهیم چطور بیضه خودشان را معاینه کنند. مخصوصا" کسانی که بیضه نزول نیافته دارند. این افراد باید اولین معاینه خودشان را در سن بلوغ شروع کنند.

علایم سرطان بیضه چیست؟

فرد جوان وقتی احساس کرد بیضه اش رشد کرده و بزرگ شده باید فورا" به پزشک مراجعه کند. این سرطان خوب به درمان جواب می دهد. فقط باید به موقع تشخیص داده شود.

درد و علایم هشدار دهنده ای هم دارد؟

نه متاسفانه درد ندارد و سرطانی است که علایم دیررس نشان می دهد.

امید به بهبودش چقدر است؟

اگر به موقع تشخیص داده شود به کمک شیمی درمانی و رادیوتراپی مریض خوب می شود و حتی می تواند بچه دار شود.

از مردانی که سرطان بیضه داشته اند چگونه اسپرم جدا می شود و آیا این اسپرم ها می تواند در باروری موثر باشد؟

از اسپرم منجمد شده آنها استفاده می شود ، تحرک اسپرم منجمد شده کم است؛ اما بوسیله درمانهای ART (درمانهای ناباروری) به راحتی این فرد می تواند بچه دار شود.

درباره سرطان پروستات چطور ، برای تشخیص آن احتیاج به معاینه سالانه مردان هست؟

اگر در خانواده کسی سابقه سرطان پروستات وجود داشته باشد ، باید سالیانه تحت معاینه قرار گیرد. ولی این کار به همه توصیه نمی شود.

آیا درد زیر شکم می تواند نشانه خطر باشد؟

درد علامت دیررس سرطانهای مردان است؛ اصولا" درد در سیستم ادراری - تناسلی خیلی علامت برجسته ای نیست و آنچه خیلی مهمتر از درد است و باید سریعتر بررسی شود وجود خون در ادرار است.

این تغییر رنگ ادرار شاید میکروسکوپی باشد؛ ولی به هر صورت کسی که احساس می کند ادرارش تغییر رنگ پیدا کرده باید زود به پزشک مراجعه کند.

علت شکم درد در مردان و راه های درمان آن

چه رنگی خطرناک است؟
  • اگر ادرار زرد رنگ شود نشانه کم آبی بدن است؛ ولی اگر رنگ قهوه ای شبیه نوشابه پیدا کند علامت هشدار دهنده ای است.
  • خیلی از مریض ها چون درد ندارند فکر می کنند تغییر رنگ ادرارشان گذراست؛ ولی این را نباید سرسری بگیرند.
سرطان پروستات در کشور ما نسبت به 10 سال گذشته زیادتر شده یا کمتر؟

در بین افراد مسن نسبت به 10 سال گذشته بیشتر شده؛ این افزایش یا به علت روش زندگی و نوع تغذیه و اشتغال و نوع فعالیت های روزانه است یا امکان کشف آن بیشتر شده؛ ولی نسبت به 10 سال گذشته این سرطان خیلی بیشتر شده است.

بیماران بیشتر با علایم ادراری مراجعه می کنند یا تناسلی؟

عمدتا" با علامت های ادراری مراجعه می کنند که در بررسی متوجه سرطان پروستات می شویم.

آیا غربالگری خاصی در ایران برای این سرطان وجود دارد؟

در کشورهای دیگر دنیا این سرطان در مراحل ابتدایی تر کشف می شود. نوعی غربالگری که برای سرطان پروستات پیشنهاد می شود این است ، کسانی که ادرارشان قطع یا از شدت و فشارش کم می شود باید تحمل نکنند و فورا" به پزشک مراجعه نمایند ، چون این ممکن علامت زودرس سرطان پروستات یا نشانه تومور خوش خیم باشد.

برای تشخیص آن ، معاینه بالینی بهتر جواب می دهد یا احتیاج به آزمایشهای تکمیلی است؟

در کار تشخیص ، معاینات بالینی خیلی کمک می کند؛ اما از نظر پاراکلینیکی ، سونوگرافی " ترانس لکتار" و آزمایش " PSA " هم تشخیص خوبی است.

برای تشخیص قطعی که حتما" نمونه برداری می کنید ...

بله ، در سالهای قبل چشم بسته نمونه برداری می کردیم؛ اما حالا زیر نگاه سونوگرافی نمونه برداری دقیقتری انجام می شود. برای تشخیص قطعی باید بیوپسی های متعددی برداشته شود.

این سرطان بیشتر در چه سنی خودش را نشان می دهد؟

در دهه پنجم و ششم زندگی ، منتهی همه مریضها نوع سرطانشان یکسان نیست.

پس در مجموع شما بررسی سالانه را فقط برای مردانی لازم می دانید که سابقه سرطان خانوادگی دارند ، درست است؟

بله همینطور است.

علت شکم درد در مردان و راه های درمان آن

درمان درد های شکمی مردان

برای درمان درد شکم بیمار در وضعیت دراز کشیده قرار گیرد و زانوها کمی خم شوند. یافته هایی همچون افزایش تعداد ضربان قلب ، کاهش فشار خون ، پوست مرطوب و چسبناک ، سفتی و سختی شکم ، حساسیت برگشتی ، تغییر در موقعیت یا شدت درد یا کاهش ناگهانی درد را کنترل کنید. این یافته ها تهدید کننده حیات هستند. از مصرف مایعات و غذا اجتناب شود. بیمار را جهت انفوزیون داخل وریدی آماده کنید و یک لوله بینی معدی یا لوله روده ای بگذارید. شستشوی حفره صفاق یا آسپیراسیون مایع صفاق ممکن است لازم باشد.

درمان درد شکم در کودکان

درد شکمی می تواند نشانه یک اختلال با علائم متفاوت در بچه ها و بزرگسالان باشد. به دلیل اینکه بچه ها در توصیف درد شکمی مشکل دارند به نشانه های غیر کلامی توجه کنید. شکایت کودک از درد شکم ممکن است نشانه یک نیاز عاطفی مثل اشتیاق مدرسه یا برای جلب توجه بالغین باشد.

درمان درد شکم در سالمندان

پیشرفت سن ممکن است تظاهرات بیماری حاد شکمی را کاهش دهد.

درباره آزمون های تشخیصی لازم و علائم بیماری های مرتبط با درد شکم برای بیمار توضیح دهید. توضیح دهید که کدام نوع از مایعات و غذاها را نباید مصرف کند. به بیمار بگویید که هر نوع تغییر در عادات دفع روده ای را گزارش دهد. به بیمار آموزش دهید که چگونه برای تسکین نشانه های بیماری خود تغییر وضعیت دهد.

بعد از مراجعه به پزشک ...
  • انتظار نداشته باشید که در همان اولین مراجعه به پزشک ، بیماری شما تشخیص داده شود.
  • مراجعات متعدد و آزمایشات مختلفی برای تشخیص دقیق لازم است.
  • پزشک ممکن است قبل از تشخیص ، به شما دارویی دهد.
  • باید داروهای تجویز شده را مصرف کنید و از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی و یا مکمل ها خودداری کنید.
  • شما می توانید به کتاب ها و یا سایت های معتبر مراجعه کنید تا اطلاعات مناسبی در مورد درد خود پیدا کنید و بهتر است قبل از اقدام به کاری ، با پزشک خود مشورت کنید.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(0 رای)
0%

نظر دادن