ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، در ادامه به بررسی بیماری قانقاریا و عوارض پوستی قانقاریا و علت قانقاریا و قانقاریا واگیر دارد و قانقاریا تناسلی و ایا قانقاریا واگیردار است و علائم بیماری پوستی قانقاریا و انواع قانقاریا و روش های درمان وپیشگیری قانقاریا و عوارض قانقاریا و درمان خانگی قانقاریا در نم نمک می پردازیم.

علل ، علائم ، عوارض و درمان خانگی بیماری پوستی قانقاریا

بیماری قانقاریا به مرگ بافت بدن به دلیل کمبود جریان خون و یا عفونت باکتریایی خطرناک گفته می شود و عموما بر اندام های انتهایی بدن ، از جمله انگشتان دست و پا تاثیر می گذارد ، همچنین می تواند در عضلات و اندام های داخلی رخ دهد.علت و علائم بیماری قانقاریا و درمان آنعلت و علائم بیماری قانقاریا و درمان آن

این بیماری به دلیل عفونت با باکتری کلوستریدیوم پرفرنژنس ایجاد می شود که در زباله های خانگی هم وجود دارد. در صورت ابتلا به بیماری هایی که موجب آسیب رگ های خونی و جریان خون می شود مثل دیابت و سخت شدن رگها ( تصلب شریان) ، احتمال پیشرفت قانقاریا بیشتر می شود.

درمان های قانقاریا شامل جراحی برای از بین بردن بافت مرده ، آنتی بیوتیک ها و اکسیژن درمانی هیپر باریک می باشد. در صورت تشخیص زود هنگام قانقاریا به سرعت درمان می شود.

علایم بیماری دردناک قانقاریا :

وقتی قانقاریا روی پوست تاثیر می گذارد ، نشانه ها و علائم زیر را شامل می شود :

  • رنگ پریدگی و تغییر رنگ پوست : آبی ، بنفش ، سیاه ، برنز یا قرمز ، بسته به نوع قانقاریا متفاوت هستند.
  • ورم و یا تاول های همراه با مایع روی پوست
  • خط روشن بین پوست سالم و آسیب دیده
  • درد ناگهانی و شدید بعد از احساس بی حسی
  • ترشحات بدبوی گلو
  • پوست نازک یا پوست بدون مو
  • پوستی که در اثر لمس سرد است

اگر به نوعی قانقاریا مبتلا شده اید که بافت زیر سطح پوست شما را تحت تاثیر قرار می دهد ، مانند قانقاریا گازی یا قانقاریا داخلی ، باید به نکاتی توجه کنید :

  • بافت آسیب دیده متورم و بسیار دردناک است
  • تب با درجه پایین و به طور کلی احساس کسالت

اگر عفونت باکتریایی که ریشه در بافت قانقاریا دارد در بدن گسترش یابد بیماری بنام شوک عفونی می تواند رخ دهد.

علائم و نشانه های شوک عفونی عبارتند از :

  • فشار خون پایین
  • تب ، اگر چه دمای بدن ممکن است پایین تر از دمای نرمال (36 درجه فارنهایت)باشد.
  • تندی ضربان قلب
  • گیجی
  • تنفس های کوتاه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید :

قانقاریا بیماری جدی است و به درمان فوری نیاز دارد .اگر در قسمت هایی از بدن خود درد مداوم و بدون دلیل به همراه یک یا چند نشانه و علائم دارید به پزشک مراجعه کنید.

  • تب مداوم
  • تغییرات پوست - از جمله تغییر رنگ ، گرما ، تورم ، تاول ها و یا جراحات - که از بین نمی روند
  • ترشحات بدبو گلو و دهان
  • درد ناگهانی در محل جراحی اخیر
  • پوستی رنگ پریده ، سخت ، سرد و بی حس

تغییر رنگ پوست از علائم بیماری قانقاریا

علل ابتلا به قانقاریا :

قانقاریا ممکن است به خاطر یک یا چند دلیلی که در ادامه این بخش از سلامت نم نمک گفته شده است رخ دهد :

کمبود تامین خون :

خون ، اکسیژن ، مواد غذایی برای تغذیه سلول ها و اجزای سیستم ایمنی مانند آنتی بادی را برای دفع عفونت تامین می کند. بدون یک منبع خون مناسب ، سلول ها نمی توانند زنده بمانند و بافت آن متلاشی می شود.

عفونت :

اگر باکتری ، مدت طولانی بدون کنترل رشد کند ، ممکن است عفونت افزایش یابد و باعث مرگ بافت سلول و در نتیجه بروز قانقاریا شود.

زخم :

زخم های دردناک ، از جمله جراحات ناشی از گلوله و یا تصادف ، می تواند باعث شود که باکتری ها به بافت های داخل بدن حمله کنند. وقتی این چنین بافت ها آلوده می شوند ، قانقاریا رخ می دهد.

انواع قانقاریا :

قانقاریا خشک :

قانقاریا خشک با خشکی پوست و تغییر رنگ پوست به قهوه ای ، آبی و سیاه مشخص می شود و ممکن است به آرامی رشد کند .عموما در افرادی که بیماری عروق خونی ، مانند تصلب شریان ، یا افرادی که دیابت دارند رخ می دهد.

قانقاریا تر :

اگر عفونت باکتریایی در بافت آسیب دیده وجود داشته باشد. ورم ، تاول و رطوبت ویژگی های معمول قانقاریا هستند.

این بیماری ممکن است بعد از سوختگی شدید ، سرمازدگی و یا جراحت ایجاد شود و اغلب در افراد مبتلا به دیابت که به طور ناخواسته یک انگشت یا پای خود را زخمی می کنند رخ می دهد. قانقاریا مرطوب باید سریعا درمان شود چون به سرعت پخش شده و می تواند مهلک باشد.

قانقاریا گازی :

قانقاریا گازی به طور معمول بر بافت عمیق عضله تاثیر می گذارد. اگر مبتلا به قانقاریا گازی شوید ، سطح پوست در ابتدا ممکن است عادی به نظر برسد. با پیشرفت این بیماری پوست کم رنگ و سپس به رنگ قرمز یا ارغوانی تبدیل می شود.

ظاهر حبابی ممکن است روی پوست ظاهر شود ، وقتی بر روی آن فشار وارد می کنید به دلیل گازداخل بافت ممکن است صدای ترق و تروق از پوست آسیب دیده به گوش برسد.

قانقاریا گازی عمدتا ناشی از عفونت باکتری کلستریدیوم پرفرنژنس است که در جراحت یا زخم ایجاد می شود. باکتری های عفونی سمی تولید می کنند که گاز را آزاد کرده و باعث مرگ بافت می شود. مانند قانقاریا مرطوب ، قانقاریا گازی نیز می تواند مهلک باشد.

قانقاریا داخلی :

قانقاریا که بر روی یک یا چند عضو بدن تاثیر می گذارد مانند روده ها ، کیسه صفرا یا آپاندیس ، قانقاریا داخلی گفته می شود. این نوع قانقاریا زمانی رخ می دهد که جریان خون داخل ارگان داخلی مسدود می شود. به عنوان مثال ، زمانی که روده ها از یک ناحیه ضعیف شده ماهیچه ، داخل شکم پیچ خورده می شود.

قانقاریا داخلی ممکن است موجب تب و درد شدید شود و اگر درمان نشود می تواند مهلک باشد.

نکروزان التهابی غلاف کف ( فاسیت) :

این نوع قانقاریا اندام های تناسلی را درگیر می کند . مردان اغلب مبتلا به این نوع قانقاریا می شوند ، اما زنان هم می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند. قانقاریا معمولا به خاطر عفونت در ناحیه تناسلی یا دستگاه ادراری به وجود می آید و موجب درد ، قرمزی و التهاب می شود.

اکسایش های باکتریایی پیشرفته (قانقاریا) :

این نوع نادر از قانقاریا به طور معمول بعد از عمل جراحی رخ می دهد که به علت جراحات دردناک پوست یک تا دو هفته بعد از عمل جراحی رخ می دهد.

علت ابتلا به قانقاریا

عوامل خطر بیماری قانقاریا :

عوامل متعددی ریسک ابتلا به قانقاریا را افزایش می دهند. این موارد عبارتند از :

دیابت :

اگر دیابت داشته باشید ، بدن به اندازه کافی هورمون انسولین تولید نمی کند (که به سلول های کمک می کند تا قند خون را بالا ببرند)یا نسبت به اثرات انسولین مقاوم باشند. سطح قند خون بالا می تواند در نهایت به رگ های خونی ، کاهش یا قطع جریان خون و به بخشی از بدن آسیب برساند.

بیماری رگ خونی :

شریان های باریک و کوچک (تصلب شریان)و لخته های خونی نیز می توانند جریان خون را در منطقه ای از بدن مسدود کنند.

آسیب شدید و یا جراحی :

هر فرآیندی که باعث آسیب به پوست و بافت زیرین ، از جمله جراحت یا سرمازدگی شود ، خطر پیشرفت قانقاریا را افزایش می دهد ، به خصوص اگر یک بیماری اساسی داشته باشید که بر جریان خون در ناحیه زخمی تاثیر بگذارد.

استعمال سیگار :

افرادی که سیگار می کشند خطر ابتلا بیشتری دارند.

چاقی :

چاقی اغلب همراه با دیابت و بیماری های قلبی است ، فشار وزن اضافی به تنهایی می تواند شریان ها را فشرده ، و منجر به کاهش جریان خون و افزایش ریسک ابتلا به عفونت و بهبود زخم شود.

اگر مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)هستید و یا اگر تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار دارید ، توانایی بدن شما برای مقابله با عفونت دچار اختلال شده است.

داروهای تزریقی :

در موارد نادر ، داروهای خاص و داروهای غیر قانونی که به افراد تزریق می شود موجب عفونت باکتریایی و قانقاریا می شود.

عوارض بیماری قانقاریا :

قانقاریا می تواند منجر به اسکار شود که به جراحی ترمیمی نیاز دارد .گاهی اوقات مرگ بافت ها به اندازه ای گسترده است که بخشی از بدن مثل پای شما ممکن است نیاز به قطع داشته باشد.

قانقاریا که آلوده به باکتری است می تواند به سرعت به اعضای دیگر سرایت کند و در صورت عدم درمان می تواند کشنده و مهلک باشد.

پیش گیری از بیماری قانقاریا :

در اینجا چندین پیشنهاد ارائه شده است که به شما در کاهش خطر ابتلا به قانقاریا کمک می کند :

وزن را کاهش دهید :

وزن اضافی نه تنها شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می دهد بلکه فشار روی شریان ها را نیز افزایش می دهد ، جریان خون را محدود می کند و شما را در معرض خطر عفونت و بهبود زخم قرار می دهد.

از تنباکو استفاده نکنید :

استفاده مزمن از محصولات دخانیات می تواند به رگ های خونی شما آسیب برساند.

از دیابت خود مراقبت کنید :

اگر دیابت دارید ، دقت کنید که هر روز دست ها و پاهای خود را برای بریدگی ، زخم و علائم عفونت مانند قرمزی ، ورم و یا بررسی کنید. از پزشک بخواهید که حداقل یک بار در سال دست ها و پاهای شما را معاینه کند و سعی کنید سطح قند خون خود را کنترل کنید.

پیش گیری از قانقاریا در بیماران دیابتی

کمک به پیش گیری از عفونت :

هر گونه زخم باز را با آب و صابون ملایم بشویید و سعی کنید آن ها را تا زمانی که التیام پیدا کند خشک و تمیز نگه دارید.

زمان کاهش دما مراقب باشید :

پوست سرما زده می تواند به قانقاریا منجر شود ، زیرا سرمازدگی جریان خون را در یک منطقه تحت تاثیر ، کاهش می دهد. توجه داشته باشید که اگر هر ناحیه از پوست پس از قرار گرفتن طولانی مدت در دماهای سرد ، رنگ پریده ، سرد و کرخت شده است ، به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص بیماری قانقاریا :

آزمایش های تشخیص قانقاریا شامل موارد زیر هستند :

تست های خون :

افزایش غیرعادی تعداد گلبول های سفید خون اغلب نشان دهنده وجود یک عفونت است. هم چنین پزشک ممکن است تست خون را برای وجود باکتری ها یا میکروب های دیگر انجام دهد.

تست های تصویر برداری :

اشعه ایکس ، سی تی اسکن ، ام آر آی را می توان برای مشاهده ساختار های درونی بدن مانند اندام های داخلی ، رگ های خونی یا استخوان مورد استفاده قرار داد و میزان آن را ارزیابی کرد. این نوع تست ها همچنین می توانند به پزشک کمک کنند تا هر گازی را که زیر پوست موجود است ، ببیند.

عکس (با اشعه ایکس) درون رگ ها را نشانه می دهد در طی این تست ، رنگ به جریان خون شما تزریق می شود و تصاویر اشعه ایکس برای مشخص کردن اینکه چگونه خون از طریق شریان ها جریان می یابد ، می تواند به پزشک کمک کند تا بفهمد که آیا شریانها مسدود شده اند یا خیر.

جراحی :

جراحی ممکن است برای تعیین میزان شیوع قانقاریا در بدن انجام شود.

مایعات و یا کشت بافت :

مایع یک تاول روی پوست ممکن است برای باکتری کلستریدیوم پرفرنژنس ، علت مشترک قانقاریا بررسی شود و یا ممکن است پزشک به بافت سلولها در زیر میکروسکوپ ، نشانه های مرگ سلولی را ببیند.

درمان بیماری قانقاریا :

بافتی که توسط قانقاریا تخریب شده است را نمی توان نگه داشت اما برای جلوگیری از پیشرفت قانقاریا می توان اقداماتی انجام داد. بسته به شدت قانقاریا پزشک می تواند یکی از این گزینه ها را انتخاب کند.

جراحی :

پزشک ممکن است عمل جراحی برای از بین بردن بافت مرده انجام دهد ، که به جلوگیری از شیوع قانقاریا کمک می کند و به بافت سالم اجازه التیام می دهد. در صورت امکان ، پزشک شما ممکن است رگ های آسیب دیده را ترمیم کند تا جریان خون را به مناطق آسیب دیده افزایش دهد. گاهی اوقات ، بیش از یک جراحی برای از بین بردن همه بافت های مرده یا عفونی لازم است.

اگر جراحی ترمیمی نیاز است ، پزشک ممکن است از یک پیوند پوست برای ترمیم آسیب قانقاریا استفاده کند. در طی یک پیوند پوست ، پزشک شما پوست سالم را از قسمت های دیگر بدن جدا می کند ( معمولا محلی که توسط لباس هایتان پنهان است )و با دقت آن را در موضع آسیب دیده قرار می دهد.

پوست سالم ممکن است با چند بخیه کوچک در محل نگه داشته شود. پیوند پوست تنها در صورتی می تواند انجام شود که یک منبع خون کافی به پوست آسیب دیده بازگردانده شود.

در موارد شدید قانقاریا ، بخشی از بدن که تحت تاثیر قرار گرفته است مانند یک انگشت ، ممکن است نیاز به جراحی برای قطع عضو داشته باشد . در برخی موارد ، ممکن است بعدا با یک دست مصنوعی به ادامه زندگی بپر دازید.

آنتی بیوتیک ها :

برای درمان قانقاریا آنتی بیوتیک ها به سیاه رگ وریدی تزریق و یا به صورت خوراکی مصرف می شوند.

اگر برای از بین بردن بافت مرده جراحی کنید ، پزشک احتمالا آنتی بیوتیک خاصی تجویز می کند تا زمانی که عفونت از بین برود. هم چنین ممکن است پزشک آنتی بیوتیک را در طول اکسیژن تراپی هیپر باریک تجویز کند.

اکسیژن تراپی هایپر باریک :

علاوه بر آنتی بیوتیک ها و جراحی ، اکسیژن تراپی هایپر باریک نیز ممکن است برای درمان قانقاریا به کار رود. با افزایش فشار و مقدار اکسیژن ، خون قادر به حمل مقادیر بیشتری از اکسیژن است. خون غنی از اکسیژن ، رشد باکتری هایی را کاهش می دهد که در غیاب اکسیژن رشد کرده اند ، همچنین به التیام زخم های عفونی کمک می کند.

در این نوع درمان ، در اتاق ویژه ای قرار خواهید گرفت که معمولا شامل یک میز است که به داخل یک لوله پلاستیکی شفاف می لغزد. محفظه با اکسیژن خالص تحت فشار است و فشار داخل محفظه به آرامی حدود 2.5 برابر فشار جوی طبیعی افزایش خواهد یافت.

اکسیژن تراپی هایپر باریک برای قانقاریا گازی به طور کلی حدود 90 دقیقه طول می کشد و ممکن است روزانه به دوتا سه بار ، درمان نیاز داشته باشید.

درمان های دیگر قانقاریا می توانند شامل مراقبت و رژیم غذایی مناسب از جمله مایعات ، مواد غذایی و داروی مسکن باشد.

روش درمان بیماری قانقاریا

درمان خانگی بیماری قانقاریا :

استفاده کمتر از میوه ها :

اگرچه مصرف میوه ها برای سلامت بدن بطور کلی مفید است اما زمانی که مبتلا به قانقاریا هستید باید حدالامکان مصرف قند را کاهش دهید زیرا باعث بدتر شدن بیماری می شود .بخصوص اگر بدن جریان خون لازم به بافت ها را نداشته باشد.

فلفل قرمز :

فلفل قرمز به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی به درمان عفونت و التهاب کمک می کند و اگر مبتلا به قانقاریا از نوع عفونی خطرناک هستید این عفونت و کمبود خون اکسیژن دار به بافت بدن آسیب می زند بنابراین با کاهش عفونت مشکلات راحت تر حل می شود.

هیدراتاسیون :

همانطور که می دانید آب برای عملکرد بدن بسیار مهم است و حدود 70 درصد بدن را آب تشکیل می دهد . آب فشارخون را تنظیم می کند ، عملکرد سیستم ایمنی را افزایش می دهد ، گردش خون و تعادل مایعات را بهبود می بخشد. به همین دلیل برای بهبود زخم های عفونی آب زیادی بنوشید.

حبوبات :

حبوبات را می توان به عنوان پروتئین کامل معرفی کرد که باعث افزایش عملکرد ایمنی و افزایش متابولیسم بدن می شود.اگر زخم های عفونی دارید و یا در بخش هایی از بدن جریان خون ندارید حبوبات به دلیل داشتن پروتئین بالا می تواند فرایند درمان و افزایش جریان خون را تسریع کند.

سبزیجات :

با تغییر در رژیم غذایی می توانید به درمان قانقاریا کمک کنید .با گنجاندن سبزیجات در رژیم غذایی مواد مغذی از دست رفته به دلیل حذف میوه ها را جبران کنید زیرا مواد موجود در سبزیجات به مبارزه با عفونت کمک می کند.

عصاره برگ زیتون :

برگ زیتون به دلیل داشتن آنتی اکسیدان برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است .بنابراین عصاره برگ زیتون را به صورت موضعی در محل زخم بکار ببرید تا فرآیند درمان را تسریع کنید.

اکیناسه :

اکیناسه به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی سالهاست برای درمان اختلالات سیستم ایمنی بکار می رود . درد و التهاب زخم و نواحی آلوده را کاهش می دهد و برای درمان قانقاریا موثر است.

کوله خاس :

شاید خیلی افراد هنوز نام کوله خاس را نشنیده باشند ، اما این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند گردش خون را بهبود بخشد تا سلولهای آسیب دیده التیام یابند.

رژیم غذایی بیماری قانقاریا :

  • هنگام ترمیم بافت آسیب دیده باید رژیم غذایی پرکالری ، پروتئین ، مواد معدنی و روی داشته باشید و به مقدارکافی آب بنوشید.
  • اگر این بیماری زود تشخیص داده شود ، درمان با تجویز آنتی بیوتیک قوی انجام می شود و درصورت عدم بهبود نیز جراحی و قطع عضو صورت می گیرد.
  • تا زمانی که فرد مبتلا به قانقاریا بهبود پیدا نکرده است باید در رختخواب استراحت کند و سپس شروع به انجام فعالیت های روزمره کند.
  • اگر قطع عضو ضرورت دارد باید فیزیوتراپی انجام شود.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(2 رای)
100%

نظر دادن