ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، آیا میدانید تفاوت بوت و چکمه و پوتین چیست؟ با نم نمک همراه باشید تا با فرق بین آنها آشنا شوید.

تفاوت بوت و چکمه و پوتین چیست؟

ابتدا باید بگوییم که بوت و چکمه و پوتین هرسه بیانگر نوعی کفش است با ساقهای بلند که به زبانهای مختلف بوت و چکمه و پوتین خطاب می شود.اما چیزی که مرسوم است معمولا چکمه به نوع چرمی براق این کفش با ساقهای بلند گفته میشود اما بوت و پوتین انواع متنوع تری دارد و جنس آن تنها حالت چرمی نیست و ممکن است مخمل ، خزدار و  ... .ولی در کل ما معتقدیم این سه هیچ تفاوتی با هم ندارند.فرق بوت و چکمه و پوتین چیست؟ + تاریخچه و عکسفرق بوت و چکمه و پوتین چیست؟ + تاریخچه و عکس

مدل چکمه ساق بلند مجلسی

مدل چکمه ساق بلند مجلسی

چکمه یا پوتین یا فارسی آن موزه گونه ای پای افزار است که معمولا هم پا و هم قوزک پا را می پوشاند. برخی چکمه ها تا زانو و گاه تا بالای ران را هم می پوشانند. در چند سال اخیر واژه فرانسوی بوت (فرانسوی : la botte) نیز در میان مردم عامه در ایران رایج شده است.

مدل بوت مخمل زنانه شیک

مدل بوت مخمل زنانه شیک

پاشنه چکمه ها معمولا به گونه ای ساخته می شود که از بقیه کف چکمه قابل تشخیص باشد. چکمه ها در آغاز برای استخدام اسب سواران و سپاهیان درست شده بود ولی امروزه چکمه های زیادی نیز برای زیبایی و مد به ویژه برای بانوان ساخته می شود.

چکمه یا پوتین

چکمه در اصل واژه ای ترکی به معنای «چیزی که کشیده می شود» است. گاهی در زبان عامیانه به چکمه ، پوتین نیز گفته می شود.

مدل چکمه مجلسی ساق بلند

مدل چکمه مجلسی ساق بلند

واژه موزه

در فارسی واژه موزه که کنون نیز در شرق ایران و افغانستان و تاجیکستان و همچنین واژه پوستال مرکب از پوست و پسوند ال از فارسی به ترکی و عربی رفته و بین کردها و کرمانجها به کار می رود.

موزه یا چکمه در آغاز شامل ساق های جداگانه ، پاشنه و صندل و پاپوش بود. حدود 1000 سال قبل از میلاد در خراسان بزرگ در شمال شرقی ایران این اجزاء به طور دائم به صورت یک واحد درامدند که اغلب تا زانو را می پوشانده بنابر آثار شعرای و تاریخ نویسان ایران پوشیدن موزه برای استفاده جنگاوران و سواره نظام سپاهیان بوده و بر کنار ساق آن جایی برای بستن خنجر بوده و در شاهنامه فردوسی بسیار از ان یاد شده و همچنین برای رفتن در گل و لای و زمینهای پر خس و خار کاربرد داشته .

شواهد نشان می دهد که یک نوع چکمه با چرم نرم توسط عشایری در شرق ایران پوشیده می شده همچنین وجود تکوک جام چکمه زمان اشکانی که در موزه اقارضا عباسی تهرن نگهداری می شود دلیل محکمی دیگر بر این مدعاست مابین قرن 12 تا 15 از طریق مهاجمان مغول به چین و هند و روسیه برده شده.

نیم بوت دخترانه بدون پاشنه جدید

نیم بوت دخترانه بدون پاشنه جدید

با توجه به مدارک فراوان که نشان می دهد در عصر صفوی انواع کفشهای چرمی از ایران به اروپا صادر می شده گویا اولین طرح بوت که در زمان جنگ های صد ساله برای اسب سواران سپاهی در بریطانیا طراحی شده در واقع همان موزه ها و پوستال های ایرانیست یک لنگه سبز رنگ نمونه این چکمه ها متعلق به قرن هفدهم در موزه کفش ترونتو وجود دارد ازان پس چکمه های اروپایی تحت تأثیر سبک های نظامی قرار گرفتند و مانند موزه های ایرانی دارای پاشنه و ساقهای نرم بودند که در اصل برای حفاظت از سربازان اسب سوار طراحی شده بودند. سربازان و سواران انگلیسی درجنگهای قیام استقلال آمریکا چکمه های ساق بلند را در آمریکا رواج و توسعه دادند و از آنجا به غرب آمریکا رفت و مورد استقبال گاوچرانان غرب آمریکا قرار گرفت.

بوت ساق بلند زنانه و دخترانه

بوت ساق بلند زنانه و دخترانه

کشفیات باستان شناسی نشان می دهد که انسان نیاندرتال در اوخر دوره یخی قطعه پوستی را به دور ساق پای خود می پیچیدند

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(11 رای)
78.2%

نظر دادن