ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، جن - چنان که از مفهوم لغوی این کلمه به دست می آید -موجودی است ناپیدا که وجود آن را قرآن کریم تصدیق کرده و مشخصاتی را نیز برای آن معرفی نموده است

جن - چنان که از مفهوم لغوی این کلمه به دست می آید -موجودی است ناپیدا که وجود آن را قرآن کریم تصدیق کرده و مشخصاتی را نیز برای آن معرفی نموده است از جمله این که : جن مسلمان | آیا اجنّه هم مسلمان و غیر مسلمان دارند؟جن مسلمان | آیا اجنّه هم مسلمان و غیر مسلمان دارند؟

الف) از شعله آتش آفریده شده اند [1].

ب) مانند انسان دارای تکلیف و مسوولیت هستند؛ یعنی مکلف است و هدف او بندگی خداست. خداوند متعال در آیه 56 سوره ذاریات می فرماید : «وَ ما خَلَقتُ الجِنَ وَ الإِنسَ إِلَا لِیَعبُدُونِ» [2]؛« جن و انس را جز برای پرستش خود نیافریده ام.»

ج) حساب و کتاب و جزاء دارند [3].

د) گروهی از آن ها مومن و گروهی کافر و دارای افراد خوب و بدند لذا بدان آن ها به جهنم می روند[4].

ه)طائفه جن همانند تمام انسان ها در مسیر مراحل تکاملی و کسب سعادت دنیا و آخرت محتاج پیامبر است لذا از پیامبران الهی نمی توانند بی بهره باشند. از همین رو خداوند متعال برای هدایت آن ها پیامبرانی ارسال نموده است [5].

 و)برخی از جنیان به خدمت پیامبر اکرم رسیده اند و قرآن را گوش داده اند و به آن ایمان آورده اند [6]. و پس از پیامبر خدا (صل الله علیه و آله ) تحت ولایت و امامت ائمه (ع) قرار دارند [7].

با توجه به مقدمه گفته شده معلوم می شود که نماز نیز بر جنیان واجب می باشد همان گونه که آیات 17و 18 سوره روم نیز شاهدی بر این مساله است آنجا که خداوند متعال می فرماید : « فَسُبحانَ اللَهِ حِینَ تُمسُونَ وَ حِینَ تُصبِحُونَ وَ لَهُ الحَمدُ فِی السَماواتِ وَ الأَرضِ وَ عَشِیًا وَ حِینَ تُظهِرُونَ » [8]؛« خدا را بستایید بدان هنگام که به شب در می آیید و بدان هنگام که به صبح درمی آیید. سپاس او راست در آسمان ها و زمین ، به هنگام شب و به هنگامی که به نیمروز می رسید.»

برخی از مفسیرین در تفسیر این آیات با استناد به روایت ابن عباس بیان داشته اند :
اولا : مراد از تسبیح و حمد که خداوند متعال در این آیات بدان دستور داده نمازهای پنج گانه می باشد.

ثانیا : جمله« فِی السَماواتِ وَ الأَرضِ» گویای آن است که این خطاب شامل تمام موجودات اعم از ملائکه ، جن و انس می باشد [9].

بنابراین همانگونه که نماز به عنوان یک عبادت بر انسان ها واجب است بر جنیان نیز واجب می باشد.

===========================
پی نوشت :
[1] - رحمن (55) ، آیه 15
[2] - ذاریات (51) ، آیه 56
[3] - رحمن (55) ، آیه 31
[4] - در قرآن کریم در این خصوص آمده است : « قالَ ادخُلُوا فی أُمَمٍ قَد خَلَت مِن قَبلِکُم مِنَ الجِنِ وَ الإِنسِ فِی النَارِ»« گوید : به میان امتهایی که پیش از شما بوده اند ، از جن و انس ، در آتش داخل شوید.» أعراف (7) ، آیه 38
[5] - یا مَعشَرَ الجِنِ وَ الإِنسِ أَ لَم یَأتِکُم رُسُلٌ مِنکُم انعام (6) ، آیه 130
ای گروه جن و انس! آیا رسولانی از شما به سوی شما نیامدند ؟
[6] - احقاف (46) ، آیه 29؛ جن (72) ، آیه 1
[7] - ر.ک به اصول کافی ، ج 1، ص 394 روایاتی که تحت عنوان«جن به محضر ائمه (ع) می آیند و مسائل دینی خود را می پرسند» گردآوری شده است .
[8] - روم (30) ، آیه 17
[9] - حسینی جرجانی سید امیر ابوالفتوح ، آیات الأحکام (الجرجانی) ، تهران ، انتشارات نوید ، 1404 ق ، اول ، ج 1، ص 108
بر گرفته از کتاب پرسش ها و پاسخ های نماز ، سید حسن موسوی (مرکز تخصصی نماز)

 

منبع : afkarnews.ir

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
60%

نظر دادن