ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، ترک نماز و عذاب ترک نماز و حکم ترک نماز و حدیث ترک نماز و ترک نماز چه اثرات هولناکی دارد و ترک نماز از روی تنبلی و بلاهای ترک نماز و ترک نماز چه عواقبی دارد و آیه قرآن در مورد ترک نماز و عاقبت ترک نماز و آثار ترک نماز و حکم ترک نماز از روی عمد و علل ترک نماز و ترک نماز در قرآن و گناه ترک نماز و سبک شمردن نماز را در نم نمک ببینید.

ترک نماز چه عواقبی دارد؟

نماز یکی از فرایض دین و عبادت های ویژه ای است که به جای آوردن آن بر مسلمانان واجب است. اهمیت نماز به اندازه ای است که در قرآن کریم ، در مورد خمس 1 آیه ، در رابطه با روزه 13 آیه ، در رابطه با حج 18 آیه ، درباره زکات 23 آیه آمده است اما بیش از 122 آیه در مورد نماز ، احکام و مسایل مربوط به نماز بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده است.ترک نماز چه اثرات هولناکی دارد؟ + احادیثترک نماز چه اثرات هولناکی دارد؟ + احادیث

به همین دلیل ترک نماز حرمت سنگین تری نسبت به اعمال حرام دارد ، چرا که انسان در انجام اعمال حرام قصد بی حرمتی و بی اعتنایی به خدا و دین ندارد بلکه به دلیل غلبه امیال نفسانی ، مرتکب فعل حرام می شود و چه بسا از کار خود پشیمان شده و توبه نماید ، اما ترک نماز ناشی از ضعف ایمان و بی اعتنایی به دستور خداوند است.

عاقبت ترک نماز

علل ترک نماز

  1. ناآشنایی به فلسفه نماز و آثار و فواید آن در زندگی
  2. احساس خودنمایی و ریاکاری
  3. مسامحه کاری و سهل انگاری (علی رغم داشتن وضعیت روحی و جسمی مناسب)
  4. محیط و اجتماع فاسد
  5. تنبلی و تن پروری؛
  6. احساس تحجر و عقب ماندگی

(حضور قلب در نماز ، صص 144-168)

آثار نماز و عواقب ترک نماز در قرآن و روایات

خداوند در قرآن می فرماید :

فَوَیلٌ لِلمُصَلِینَ ، الَذینَ هُم عَن صَلاتِهِم ساهُونَ ، پس وای بر نمازگزارانی که در نماز خود سهل‏ انگاری می ‏کنند.(سوره ماعون ، آیات 4و 5)

خداوند در آیات دیگری از قرآن درباره عاقبت ترک کنندگان نماز می فرماید :

فیِ جَنَاتٍ یتَسَاءَلُونَ• عَنِ المُجرِمِینَ• مَا سَلَککمُ فیِ سَقَرَ• قَالُوا لَم نَک مِنَ المُصَلِینَ.

آنها در باغهای بهشتند و سوال می کنند از مجرمان. چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! می گویند : ما از نمازگزاران نبودیم. (سوره مدثر ، آیات 40 الی 43)

علل ترک نماز

چنانچه در بخش دین و مذهب نم نمک می خوانید این آیات گوشه ای از شرح حال اصحاب یمین و گروه مقابل آنهاست. آنها به چند گناه بزرگ خویش در این رابطه اعتراف می کنند ، یکی از این گناهان ترک نماز است؛ البته نماز از آنجا که عبادت خدا است بدون ایمان به او میسر نیست ، بنا براین ذکر آن رمزی است برای ایمان و اعتقاد به خداوند و تسلیم در برابر فرمان او. (تفسیر نمونه ، ج25، صص 253-255)

رسول خدا (ص) در روایتی فرمودند :

نماز خود را ضایع نسازید ، زیرا هر کس نمازش را ضایع گزارد (بدان اهمیت ندهد) ، با قارون و هامان محشور گردد ، و خداوند را حق و سزاوار است که او را با منافقین به دوزخ فرستد ، پس وای بر آن کس که محافظت نکند بر نماز. (عیون أخبار الرضا(ع) ، ج2، ص22)

از امام صادق (ع) سوال شد که چرا زانی کافر نیست ولی کسی که نماز نمی ‏گذارد کافر می ‏باشد؟

امام علیه الاسلام فرمود :

چون زناکار برای‏ شهوت این کار را می‏ کند ولی آن کس که نماز را ترک می‏ کند برای این است که به آن اهمیت نمی ‏دهد. زناکار برای لذت دنبال زنی را می ‏گیرد و از او کامجوئی می ‏کند ، ولی آن کس که نماز را ترک کرده و آن را انجام نمی ‏دهد قصدش لذت نیست بلکه فقط نظرش بی‏ اهمیت شمردن آن می ‏باشد و هر گاه کسی نظرش استخفاف باشد کافر می ‏گردد. (ترجمه الإیمان و الکفر بحارالانوار ، ج1، صص418-417)

آثار ترک نماز

البته این کفر تا زمانی که همراه با انکار نماز نباشد ، سبب جاری شدن احکام کافر ، مثل عدم طهارت ، عدم پاک بودن ذبایح او و حرمت ازدواج با او و ... نمی شود. و تنها در جایی که انکار نماز به شکل انکار ضروری دین باشد ، این احکام برای شخص لازم است. اما به هر حال ترک نماز ، مساله ای سبک نیست. و شخص در صورتی که نسبت به نماز سهل انگاری کند ، مشمول نفرین الهی می شود

افراد سهل انگار در نماز با یکدیگر متفاوت هستند ، برخی افراد نماز را به دلیل مسامحه و کم اعتنایی به امور اخروی به طور کلی ترک کرده اند و برخی دیگر نماز را گاهی اوقات ترک می کنند و آن را سبک می شمارند ، برخی از افراد نیز نماز می خوانند اما نسبت به شرایط و واجبات آن (مثل طهارت ، غصبی نبودن محل و ...) بی اعتنا هستند. تمام این افراد در نفرین الهی شریک هستند و هر کدام به میزان سهل انگاری خود در نماز ، بهره ای از این قهر و غضب خواهد داشت.

امام باقر (ع) به نقل از رسول خدا (ص) می فرماید :

«مَا بَینَ المُسلِمِ وَ بَینَ الکافِرِ إِلَا أَن یترُک الصَلَاةَ الفَرِیضَةَ مُتَعَمِدا أَو یتَهَاوَنَ بِهَا فَلَا یصَلِیهَا»؛ بین مسلمان و کافر فاصله ای نیست ، مگر این که مسلمان نماز واجب را عمدا ترک کند یا آن را بی اهمیت بداند و نخواند. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ، ص498)

پیامبر اکرم(ص) می فرماید :

«الإِیمَانُ إِقرَارٌ بِاللِسَانِ وَ مَعرِفَةٌ بِالقَلبِ وَ عَمَلٌ بِالأَرکَانِ» ؛ ایمان شامل اقرار زبانی ، عقیده قلبی و عمل اعضا است.»(خصال صدوق ، ج 1، ص 178)

پس کسی که ایمان او تنها در زبانش است ، و تاثیری در اعمال او ندارد و اساسی ترین عبادت را انجام نمی دهد ، از ایمان واقعی بهره نبرده و این گونه ایمان فایده ای به حال او نخواهد داشت. مگر اینکه زمینه ساز و مقدمه ای برای سیر مراحل دیگر ایمان باشد تا شخص به لوازم قطعی ایمان پایبند شود. و حقیقتا خود را بنده خدا بداند.

فاصله کفر و ایمان

آثار و نتایج مادی و معنوی ترک نماز

ترک نماز و محرومیت از شفاعت

امام صادق (ع) فرمود :

«شَفَاعَتنَا لاتَنالُ مُستَخِفا بِصَلاتِه»؛ و شفاعت ما نمیرسد به آنکه نماز را سبک می شمارد. (عیون أخبار الرضا(ع) ، ص22)

لعن خدا بر تارک نماز

امام علی(ع) فرمود :

«اللَهُمَ العَن مَن تَرَکَ الصَلَاةَ مُتَعَمِدا»؛ خدایا لعنت کن کسی را که عمدا نماز را ترک کند. (مستدرک الوسائل ، ج 3، ص 91)

از بین رفتن دین

رسول خدا(ص) فرمود :

« فَمَن تَرَکَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِدا فَقَد هَدَمَ دِینَه»؛ کسی که عمدا نمازش را ترک کند ، به تحقیق که دینش را منهدم کرده است. (بحارالأنوار ، ج 79،ص202)

ترک نماز در قرآن

تسلط شیطان

امام صادق (ع) به نقل از پدران خود از رسول خدا (ص) نقل کرده است که فرمود :

شیطان همواره از پسر آدم وحشت دارد و فاصله می گیرد تا زمانی که نمازهای پنجگانه اش را در وقتش به جا می آورد . پس هرگاه آنها را ضایع کرد بر او جرات پیدا می کند و او را بر گناهان بزرگ وارد می سازد. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ، ص 230)

از بین رفتن فاصله کفر و ایمان

پیامبر اکرم(ص) فرمود :

«بَینَ العَبدِ وَ بَینَ الکُفرِ تَرکُ الصَلَاةِ »؛ فاصله کفر و بندگی ترک نماز است. (بحارالأنوار ، ج 79، ص202)

مرگ به دینی غیر از اسلام

رسول خدا (ص) فرمود :

« مَن أَعَانَ عَلَی تَارِکِ الصَلَاةِ بِلُقمَةٍ أَو کِسوَةٍ فَکَأَنَمَا قَتَلَ سَبعِینَ نَبِیا أَوَلُهُم آدَمُ وَ آخِرُهُم مُحَمَد »؛ کسی که نماز را ترک کند ، در حالی که امید به پاداش نماز نداشته و از عذاب آن نیز نمی ترسیده ، پس باکی نیست که یهودی بمیرد ، یا نصرانی ، یا مجوسی. (بحارالأنوار ، ج79، ص202)

مطرود اسلام و مسلمین

رسول خدا (ص) فرمود :

کسی که ترک کننده نماز را به دادن طعامی یا لباسی یاری کند ، مثل این است که هفتاد پیغمبر را کشته که اول آنها آدم و آخر آن ها محمد (ص) است. (جامع الأخبار ، ص 74)

عاقبت کسی که نماز به جا نیاورد

دور ماندن از امان خدا و رسول او

رسول خدا (ص) فرمود :

«مَن‏ تَرَکَ ‏ الصَلَاةَ مُتَعَمِدا مِن‏ غَیرِ عِلَةٍ فَقَد بَرِئَ مِن ذِمَةِ اللَهِ وَ ذِمَةِ رَسُولِه»؛ کسی که نماز را عمدا و بدون علت ترک کند از امان خدا و رسولش دور خواهد بود. (عیون أخبارالرضا(ع) ، ج1، ص285)

از بین رفتن اعمال خوب

رسول خدا (ص) فرمود :

«مَن تَرَکَ صَلَاتَهُ حَتَی تَفُوتَهُ مِن غَیرِ عُذرٍ فَقَد حَبِطَ عَمَلُهُ»؛ کسی که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد ، عمل او نابود شده است. (بحارالأنوار ، ج79، ص202)

ترک نماز برابر است با کفر

رسول خدا (ص) فرمود :

« مَن تَرَکَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِدا فقد کفر»؛ هرکس عمدا نمازش را ترک کند ، کفر ورزیده است. (عوالی اللآلی ، ج2، ص224)

عواقب سهل انگاری در نماز

در روایت دیگری عبید بن زرارة می گوید : از امام صادق(ع) پرسیدم : گناهان کبیره کدام اند؟

امام صادق(ع) فرمود :

گناهان کبیره در نوشتار علی بن ابی طالب (ع) ، هفت چیز است : کفر به خداوند ، کشتن انسان ، عاق پدر و مادر شدن ، ربا گرفتن ، خوردن مال یتیم به ناحق ، فرار از جهاد و تعرب بعد از هجرت.

عبید می گوید : از امام پرسیدم : یک درهم از مال یتیم خوردن ، بزرگ تر است یا ترک نماز؟ حضرت فرمود : ترک نماز. عرض کردم : شما ترک نماز را از گناهان کبیره به حساب نیاوردید. حضرت فرمود : اولین چیزی که از گناهان کبیره برایت گفتم چه بود؟ عرض کردم : کفر به خداوند. فرمود : همانا تارک نماز کافر است. (الکافی ج : 2 ص : 278)

بی نصیب ماندن از اسلام

امام صادق(ع) فرمود :

« َ لَا حَظَ فِی الإِسلَامِ لِمَن تَرَکَ الصَلَاة»؛ تارک نماز ، حظ و بهره ای از اسلام ندارد. (بحارالأنوار ، ج79، ص232)

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن