ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، دعا کردن برای برآورده شدن حاجات و بهترین زمان و مکان دعا و بهترین موقع برای دعا کلاس دوم و بهترین آیه قرآن برای استجابت دعا و بهترین زمان برای دعا چه زمانی است هشتم و در چهار وقت دعا مستجاب میشود نام ببرید و از بهترین حالت هایی که دعا دران مستجاب می شود چه زمانی است توضیح دهید و بهترین موقع برای دعا کلاس سوم و بهترین زمان برای دعا چه زمانی است هفتم در نم نمک.

بهترین لحظه استجابت دعا چه موقع است؟

برخی اوقات انسان از برآورده نشدن حاجات و بی اثر شدن دعاهایش کلافه می شود و لب به گلایه باز می کند. این موضوع می تواند از علل گوناگونی سرچشمه بگیرد که البته رعایت آداب مخصوص در این زمینه نیز یکی از عواملی است که تاثیر فراوان در نتیجه دعاهایمان دارد.بهترین زمان برای استجابت دعا چه زمانی است؟بهترین زمان برای استجابت دعا چه زمانی است؟

قبل از این که به معرفی بهترین زمان ها برای استجابت دعا بپردازیم ، بهتر است به این نکته اشاره کنیم که اگر درخواستی که ما از خداوند مهربان داریم ، هماهنگ با مصلحت ما باشد ، مطمئنا اجابت خواهد شد و تفاوت چندانی ندارد که این تقاضای به زبان خاص یا در زمان مخصوصی گفته شود و اگر تقاضای ما مخالف خواست پروردگار باشد ، در هر صورت اجابت نخواهد شد.

این مسئله را هم فراموش نکنید که : عده ای از زمان ها و مکان ها در نزد خداوند از ارزش بیشتری برخوردار هستند. بطور مثال دعا کردن در مکه مکرمه ودر کنار خانه خدا رنگ و روح بیشتری نسبت به پرستش کردن در خانه یا در محل کار دارد. همینطور پرستش کردن در برخی زمان های خاص بهتر از پرستش کردن در ساعات عادی روزانه است.

بهترین لحظه استجابت دعا

برای دعا کردن چند مورد را باید درنظر داشته باشید :
  • حضور قلب در هنگام دعا
  • فروتنی در برابر خداوند و گریه کردن هنگام دعا
  • امید به استجابت دعا
  • اعتقاد به قدرت و علم خدا
  • پرهیز از گناه خصوصا آن هایی که حق الناس دارد
  • توکل بر خدا
  • شکرگزاری در برابر خدا
  • گفتن نام های خدا در هنگام دعا
  • اصرار و پافشاری در هنگام دعا
  • طلب خیر برای دیگران در دعا
  • طلب دعا به همراه دیگران
  • فرستادن صلوات هنگام دعا
  • بالا بردن دست ها هنگام دعا
  • در دست داشتن انگشتر عقیق یا فیروزه
  • صدقه دادن قبل از دعا
  • دعا در زمان های خاصی که توصیه شده است
  • دعا در مکان های خاصی که توصیه شده است
  • طهارت در هنگام دعا
  • آغاز دعا با استغفار و گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم»
  • خواندن نماز قبل از دعا

روش های مختلف برای دعا کردن

کودکی را درنظر بگیرید که از پدر و مادرش تقاضایی دارد؛ شما هم بهمین روش دعایتان رابا خدا در بین بگذارید. با خدا به زبان ساده و خودمانی حرف بزنید و موقع دعا کردن درنظر داشته باشید که خدا خیر و صلاح شما را بهتر میداند و تصمیم گیری نهایی در مورد اجابت دعایتان رابه او بسپارید.

راز و نیاز با خدا را در طول امور روزمره تان فراموش نکنید و همچنین غیر از خودتان برای دیگران هم دعا کنید. علاوه بر حرف زدن سعی کنید که فکر و ذهنت ان هم درگیر مهربانی و عظمت خدا باشد و بخاطر بسپارید که فقط برای حاجت هایتان به یاد خدا نیفتید و گاهی از او بابت نعمت هایش سپاسگزاری کنید.

دعا پس از نماز های روزانه

بهترین لحظه استجابت دعا

مطابق با گفته امام صادق (ع) ، پرستش در چنین زمانی بسیار شایسته است. مشهور است که در زمان نماز های روزانه ، خداوند دو فرشته رابه سمت هر نمازگزاری می فرستد تا نمازگزار پس از پایان نمازش ، حاجتش را بگوید و آن دو فرشته حاجت وی را به درگاه خداوند ببرند. پرستش پس از نماز های روزانه ، مخصوصا پس از نماز صبح ، بسیار کارگشاست. همچنین خواندن آیه الکرسی قبل و بعد از نماز به برآورده شدن حاجات بسیار کمک می کند.

دعا در زمان بعد از ظهر

در روایتی از امام صادق (ع) بیان شده که دعا در بعد از ظهر بسیار نتیجه بخش است. به نظر میرسد منظور از بعد از ظهر ، ساعتی پس از نماز ظهر است و “بعد از ظهر” با “عصر” تفاوت دارد. همچنین در روایت دیگری از امام صادق (ع) نقل شده است که هنگام برطرف شدن سایه ها «هنگام عصر که با بعد از ظهر تفاوت دارد» زمانی مناسبی برای پرستش است.

شب جمعه

امام باقر (ع) می فرمایند که خداوند در هر شب جمعه رو به سوی انسان ها میگوید : آیا پرستش کننده ای وجوددارد که جوابش را بدهم ، یا توبه کننده ای هست که وی را ببخشم؟ آیا تقاضای کننده ای هست که سیرآبش کنم؟

صبح زود «سحرگاه»

بهترین لحظه استجابت دعا

پیامبر گرامی اسلام ، بر پرستش در سحرگاه بسیار تاکید کرده اند. مشهور است که ایشان به امام علی (ع) نصحیت می کردند که در هنگام سحرگاه مشغول پرستش و راز و نیاز شود. علاوه بر این ، پرستش پس از نماز صبح ، در زمان “بین الطلوعین” بسیار سفارش شده است.

پیش از طلوع و غروب آفتاب

امام صادق (ع) پرستش در پیش از طلوع و غروب آفتاب را سنتی واجب دانسته اند. شایان ذکر است که دعا های مجرب برای طلوع و غروب آفتاب وجوددارد که می توان ازآن ها برای برآورده شدن حاجات استفاده کرد.

عبادت در شب

بهترین لحظه استجابت دعا

پیامبر «ص» پرستش در شب را موجب استجابت صد درصدی دعا دانسته اند. منظور از “شب” ، همان ساعاتی است که نماز شب را اقامه میکنند ، یعنی از آغاز شب تا یکی دو ساعت مانده به طلوع آفتاب ، زمان مناسبی برای پرستش و راز و نیاز با خداوند مهربان است.

دعا کردن در هنگام بارش باران

دعا کردن در زیر باران ، جزو روش های مرسوم دعا کردن در بین مسلمانان است. امام صادق (ع) نیز هنگام بارش باران را برای راز و نیاز با خداوند مناسب دانسته اند.

در زمان بروز نشانه ای از نشانه های خداوند

بهترین لحظه استجابت دعا

زمانی که زمین لرزه یا ماه گرفتگی ای اتفاق می افتد یا یکیدیگر از آیات خداوند نمایان می شود ، بهترین زمان برای پرستش است. اگر تشخیص چنین زمان هایی برای شما دشوار است ، به خاطر داشته باشید که هرگاه از رادیو و تلوزیون وجوب خواندن نماز آیات اعلام شد ، زمانی است که یکی از نشانه های خاص خداوند بروز کرده است.

دعا در شب قدر

شب قدر ، یکی از برجسته ترین شب ها در دین اسلام است. در قرآن کریم گفته شده که خداوند قرآن را در شب قدر بر پیامبر نازل کرد. همچنین بسیار مشهور است که هر دعایی در شب قدر استجابت میشود ، پس پرستش شب قدر را از دست ندهید.

دعا در ماه رمضان

مشهور است که خداوند مهربان در های استجابت دعا را در ماه مبارک رمضان برروی بندگانش باز می کند.

دعا در هنگام افطار کردن روزه

مشهور است هنگامیکه مسلمانی تمام روز را روزه می گیرد و پس از اذان مغرب ، بر سر سفره ای افطار خودرا می گشاید ، فرشتگان هم با او هم سفره خواهند بود. چنین زمانی برای راز و نیاز و پرستش با پروردگار بسیار مناسب است.

دعا در اعیاد مذهبی

بهترین لحظه استجابت دعا

عید هایی نظیر عید قربان ، عید فطر ، روز مبعث پیامبر گرامی اسلام و روز های تولد ائمه «علیهم السلام» جزو بهترین روز ها برای پرستش به درگاه خداوند مهربان هستند. چه بهتر که در چنین روز هایی این بزرگان را واسطه ای در بین خود و خداوند مهربان قرار دهیم.

دعا در ده روز اول ماه ذی حجه

شب های این ده روز ، جزو سفارش شده ترین ایام برای راز و نیاز با خداوند هستند. در چنین ایامی که حج واجب در سرزمین عربستان در حال انجام است ، زمان بسیار مناسبی برای پرستش با خداوند و کسب حاجت از اوست.

هنگام وزیدن باد صبح گاهی

هنگام وزیدن باد صبح گاهی ، یکی از زمان هاییست که در روایات اسلامی برای راز و نیاز با خداوند متعال مناسب دانسته شده است. به نظر می رسد که منظور از “هنگام وزیدن باد صبح گاهی” ، دقایقی پس از طلوع آفتاب ، تا قبل از گرم شدن هوا باشد.

هنگام اذان

بهترین لحظه استجابت دعا

دعا کردن در هنگام اذان مغرب ، صبح و ظهر به استجابت دعا بسیار کمک می کند. شایان ذکر است که عده ای از دعا های خاص مطابق با گفته بزرگان دین برای خواندن در هنگام اذان سفارش شده اند ، شما میتوانید ازآن دعا ها نیز برای راز و نیاز با خداوند در هنگام اذان استفاده کنید.

دعا در در سجده نماز ها

بهترین لحظه استجابت دعا

سجده نماز های روزانه ، زمان مناسبی برای راز و نیاز با خداوند است ، البته فراموش نکنید که در نماز های روزانه اجازه دعا کردن به زبان پارسی را ندارید ، پس یا باید از دعا های عربی برای سجده نماز های روزانه استفاده کنید یا راز و نیاز با خداوند را به اتمام نماز و هنگام سجده شکر موکول کنید.

هنگام قرائت قرآن

هنگامی شنیدن قرائت قرآن ، بهترین زمان برای زمزمه کردن اذکار قرآنی است. همچنین عده ای از دعا ها و ستایش ها وجود دارند که مخصوص قبل و بعد از قرائت قرآن هستند.

هنگام غروب آفتاب «مطابق با روایت حضرت زهرا»

بهترین لحظه استجابت دعا

حضرت زهرا می فرمایند از پیامبر گرامی اسلام شنیدم که در روز جمعه زمان خاصی هست که هرکس در آن زمان دعایی به درگاه خداوند بکند یا خواسته ای را مطرح کند ، مطمئنا به آن حاجت خواهد رسید. از پیامبر پرسیدم : انچه زمانی است؟ حضرت فرمودند : موقعی که خورشید در حال غروب باشد و نیمی از قرص آن ، در پشت کوه ها پنهان شده باشد.

پس از نماز وَتر

به یازدهمین رکعت از یازده رکعت نماز شب ، نماز وتر می گویند. از امام صادق (ع) روایت شده که دعاکردن پس از نماز وتر بسیار به اجابت نزدیک است.

هنگام پاکی دل

یکی از بهترین زمان ها برای پرستش و راز و نیاز با خداوند ، زمانی است که دل انسانی به هر دلیلی نرم شده و احساسات به جای عقل و منطق بر او تسلط دارند. همچنین در روایت های دیگری نقل شده است که برای دعا با خداوند ، ابتدا اندکی به جایگاه خود و نقش خود در چرخه هستی فکر کنید.

بهترین لحظه استجابت دعا

زمانی که به عجز و ضعف خود در برابر خداوند واقف گشتید و جایگاه خودرا بعنوان یک پرستش کننده پذیرفتید ، سپس مشغول پرستش و راز و نیاز شوید ، چنانکه حافظ شیرازی می سراید : سیل در اشک زدم ، ک اهل طریقت گویند/ پاک شو اول و پس دیده بر آن پاک انداز.

احادیثی در مورد دعا کردن

پیامبر اکرم «ص» می فرمایند : خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از قلب غافل بی خبر نمی پذیرد.

امام علی (ع) :

بهترین لحظه استجابت دعا

«گاهی چیزی را «از خدا» می خواهی اما به تو داده نمی شود و دیر یا زود بهتر ازآن به تو داده می شود ، یا بخاطر انچه خیر و مصلحت تو در آن است از برآورده شدن خواسته ات دریغ میشود ، زیرا بسا خواسته ای که اگر برآورده شود به نابودی و تباهی دین تو می انجامد ، پس چیزی بخواه که زیبایی و نیکی اش برایت میماند و پیامد سوئی ندارد.»

امام حسن (ع) :

«کسی که در دلش هوایی جز خشنودی خدا خطور نکند ، من ضمانت میکنم که خداوند دعایش را مستجاب کند.»

امام حسین (ع) :

«عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.»

امام سجاد (ع) :

«هر کس در هیچ کاری به مردم امید نبندد و همه کارهای خود رابه خدای عز و جل واگذارد ، خداوند هر خواسته ای که او داشته باشد اجابت میکند.»

امام صادق (ع) :

«شما را سفارش می کنم به دعا کردن ، زیرا با هیچ چیز به مانند دعا به خدا نزدیک نمی شوید و دعا کردن برای هیچ امر کوچکی را ، بخاطر کوچک بودنش رها نکنید ، زیرا حاجت های کوچک نیز به دست همان کسی است که حاجت های بزرگ به دست اوست.»

امام کاظم (ع) :

«دعایی که بیشتر امید اجابت آن میرود و زودتر به اجابت میرسد ، دعا برای برادر دینی است در پشت سر او.»

امام رضا (ع) :

«خداوند اجابت دعای مومن رابه شوق «شنیدن» دعایش به تأخیر می اندازد و میگوید : «صدایی است که دوست دارم آنرا بشنوم» ودر اجابت دعای منافق عجله می کند و میگوید : صدایی است که از شنیدنش بدم می آید.»

بهترین مکان برای دعا کردن

بهترین لحظه استجابت دعا

مکه از ابتدای خلقت زمین مورد توجه خداوند قرار دارد ، بهمین دلیل است که کعبه به اذن ایشان در مکه ساخته شد. این شهر فضیلت بسیاری دارد و بخاطر همین فضایل مکانی عالی برای استجابت دعا شناخته شده است. کعبه بدلیل عشقی که بندگان در پرستش هایشان به درگاه خداوند به سمت آن روانه میکنند ، مکانی عادی نیست و دعا کردن در آنجا بسیار توصیه شده است.

حجر اسماعیل

بهترین لحظه استجابت دعا

حجر اسماعیل به کعبه متصل و با دیواری هلالی شکل احاطه شده است. روایت داریم که حضرت اسماعیل و مادرش هاجر در آنجا زندگی میکردند و پس از فوت نیز در همین مکان به خاک سپرده شده اند. این موضوع و هم جواری این مکان با خانه خدا ، حجر اسماعیل رابه مکانی خاص برای دعا کردن تبدیل کرده است.

مرقد امام حسین (ع)

دعا کردن در جوار مرقد امام حسین (ع) ارزش فراوانی دارد ودر استجابت دعا بسیار موثر است. روایت داریم که خداوند در عوض شهادت امام حسین ، شفا در خاک مرقد وی و اجابت دعا درکنار قبر وی را به این بزرگوار اعطا کرده است.

مزار پیامبر اکرم

روایت های بسیاری درباره مجرب بودن دعا کردن درکنار مزار پیامبر و استجابت آن وجوددارد. امام صادق (ع) فرموده اند : هنگامیکه دعایت درکنار قبر پیغمبر به پایان رسید ، به سمت منبر حضرت بیا و آنرا مسح کن و به چشمانت بکش و… بعد از تمام آداب های فرموده شده دراین روایت ، در ادامه می فرمایند که نزد قبر پیغمبر به حمد و ثنای الهی بپرداز ودر پایان حاجت خودرا از خداوند تقاضای کن.

بهترین لحظه استجابت دعا

مستجاب شدن با این آداب ودر کنار مزار پیامبر اکرم بسیار توصیه شده و مجرب است. در روایتی دیگر رسول اکرم می فرمایند : «مابین منبر و خانه من باغی است از باغ های بهشت.» از آنجایی که پیامبر در یکی از اتاق های خانه خود به خاک سپرده شده اند ، می توان نتیجه گرفت که دعا کردن در جوار مزار ایشان در استجابت دعا بسیار موثر است.

حرم امیر المومنین

امام صادق (ع) روایت های بسیاری درباره این مکان فرموده اند که به عده ای از انها اشاره میکنیم. روایت شده که امام صادق فرموده اند : سمت کوفه مزاری است که هر گرفتاری در آن نماز گذارد ، خداوند دعایش را مستجاب می کند و گرفتاری اش را برطرف می کند. راوی این روایت از امام پرسیدند که منظورتان کدام مزار است؟ که امام صادق در پاسخ می فرمایند منظور قبر امیرالمونین است.

بهترین لحظه استجابت دعا

امام صادق در روایتی دیگر جایگاه مزار امیرالمونین رابا تعبیری زیبا بیان میکند. ایشان می فرمایند : «همانا هنگامیکه زائر امیرالمومنین دعا میکند ، درب های آسمان باز می شود.» ازآن جاییکه باز شدن درب های آسمان به منزله بالا رفتن دعا و استجابت آن است میتوان به این نتیجه رسید که این مکان یکی از بهترین مکان ها جهت استجابت دعاست.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(2 رای)
60%

نظر دادن