ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، چه زمانی برای اقدام به داشتن فرزند دوم مناسب تر است.توصیه می کنیم این قسمت از نم نمک را دنبال کنید زیرا می خواهیم به ارائه نکاتی بپردازیم که لازم است قبل از تصمیم گیری برای آوردن فرزند دوم به آن ها توجه کنید .

بهترین زمان حاملگی دوم و به دنیا آوردن فرزند دوم و سن مناسب مادر

ممکن است برای بسیاری از والدین سوال باشد که چه زمانی برای اقدام به داشتن فرزند دوم مناسب تر است و برای تصمیم گیری در این زمینه چه موضوعاتی را باید مورد بررسی قرار دهند . اگر شما نیز یکی از این افراد هستید ، توصیه می کنیم این قسمت از نم نمک را دنبال کنید زیرا می خواهیم به ارائه نکاتی بپردازیم که لازم است قبل از تصمیم گیری برای آوردن فرزند دوم به آن ها توجه کنید .بهترین زمان حاملگی دوم و به دنیا آوردن فرزند دومبهترین زمان حاملگی دوم و به دنیا آوردن فرزند دوم

1. فرزند اول شما

برخی خانواده ها سن فرزند اول خود را در نظر می گیرند :

اگر تصمیم دارید دو فرزند با اختلاف سنی نزدیک به هم داشته باشید به این معنی خواهد بود که دو کودک شما به طور همزمان از پوشک استفاده می کنند و اگر فرزند دوم شما زمانی به دنیا بیاید که کودک اول تان هنوز یک کودک نو پا است ، باید بدانید که فرزند اولتان به احتمال زیاد تنش های عاطفی مختلفی را تجربه خواهد کرد و همچنین اگر فرزند اول شما چند سالی بزرگتر از فرزند دومتان باشد ، ممکن است با یکدیگر وجه اشتراک کمتری داشته باشند .

2. هزینه های مراقبت از کودک

مراقبت از کودک ارزان نیست و قبل از اقدام برای داشتن فرزند دوم باید هزینه های مختلف آن را بررسی کرد :

برای مثال بعضی از خانواده ها آوردن فرزند دوم خود را کمی به تاخیر می اندازند تا فرزند اولشان از یک سری امور رفاهی مانند مهد کودک برخوردار شود .

فاصله فرزند دوم خانواده با فرزند اول

3. امور مالی خانواده

فقط مراقبت از کودک هزینه بر نیست بلکه یک فرزند جدید از جنبه های مختلفی دارای هزینه است . برای مثال ؛ بعد از زایمان ممکن است بخواهید از محل کار خود مرخصی بعد از زایمان بگیرید در چنین شرایطی که از محیط کاری خود دور هستید ، قاعدتا درآمد خانوادگیتان تا حدودی کاهش پیدا خواهد کرد و از طرفی دیگر با آمدن فرزند دوم باید درصدد تامین مایحتاج او از قبیل پوشک ، وسایل بازی و لباس برآیید و همچنین با بزرگ تر شدن فرزند دوم ، هزینه های تفریح و سرگرمی خانواده نیز افزایش پیدا خواهد کرد و شهریه مدرسه و تامین وسایل مورد نیاز برای تحصیل وی نیز از دیگر هزینه هایی هستند که باید برای او تامین کنید .

4. واقعیت بارداری

اگر اولین بارداری شما با نگرانی های در مورد برخی بیماری ها ، قرار های مشاوره و سایر مراقبت ها همراه بوده ؛ لازم است که قبل از اقدام به آوردن فرزند دوم به این موضوعات توجه کنید .

حتی یک بارداری بدون مشکل نیز شامل برخی خستگی ها و بیماری های جزیی خواهد بود و لازم است که قبل از اقدام به داشتن فرزند دوم این موضوع را در نظر بگیرید که آیا این شرایط می تواند بر روی فرزند اول شما تاثیر گذار باشد و یا خیر و اگر این گونه است چگونه می توانید این شرایط را کنترل کنید تا به فرزند اولتان آسیبی وارد نشود ؛ حتی شاید بتوانید در چنین شرایطی از جانب خانواده خود حمایت شوید .

5. عشق خواهر و برادر

اگر خواهان فرزندانی با رابطه خیلی صمیمی با یکدیگر هستید ، باید توجه کنید که کودکان هم سن و سال تمایل بیشتری به بازی کردن و به اشتراک گذاشتن عواطف و احساسات خود با یکدیگر دارند؛ در حالی که اگر فرزند اولتان چند سالی بزرگتر از فرزند دومتان باشد ، ممکن است وجه اشتراکی کمتری با او داشته باشد و بیشتر در نقش یک معلم و یا بزرگ تر در برابر او ظاهر شود .

6. تجربه دوباره شرایط سخت

بهتر است قبل از اتخاذ تصمیم داشتن فرزند دوم ، به از خود گذشتگی هایی که در اوایل زندگی فرزند اول خود تجربه کرده بودید فکر کنید و ببینید که آیا قادر هستید دوباره آن دوران را تجربه کنید یا خیر. همانطور که می دانید کودکان شیر خواره مرتبا در طول شب بیدار می شوند و نیاز به تغذیه شدن و نوازش مادر خود دارند . بسنجید که آیا ممکن است این شرایط بر روی فرزند اولتان تاثیر گذار باشد و یا خیر. در برخی موارد ممکن است فرزند اول خانواده نیز در طول شب بیدار شده و به دنبال آغوش مادر خود باشد که در چنین شرایطی با آمدن فرزند دوم ، ممکن است مجبور باشید مرتبا به دنبال رفع نیازهای شبانه آن ها برآیید.

7. استقلال شما

مراقبت از فرزندان خردسال گاهی به شدت طاقت فرسا خواهد بود و از آن جایی که دائما باید درصدد برطرف کردن نیازهای فرزند خود برآیید ، مطمئنا استقلال شخصیتان اندکی دچار تزلزل خواهد شد اما بعد از بزرگ شدن بچه ها و مستقل شدن آن ها ، شما نیز می توانید استقلال تان را به دست آورده و وقتتان را جوری که می خواهید صرف کنید و به انجام فعالیت های مورد علاقه خود بپردازید و فرزندان خود را به وسیله برقراری تماس چک کنید اما اگر فرزند دومتان با اختلاف سنی چند ساله از فرزند اولتان به دنیا بیاید ، شما تنها مدت اندکی بعد از مستقل شدن فرزند اولتان مجددا مجبور به صرف نظر کردن از استقلال خود خواهید بود .

8. توجه کامل شما

همه پدر و مادر ها معمولا بعد از به دنیا آمدن فرزند اولشان تمام تلاش خود را می کنند تا نیاز های مختلف او را برطرف سازند تا او را همیشه خوشحال و سرزنده ببینند. مادران برای فرزندشان داستان و شعر می خوانند و با او بازی های مختلفی می کنند. اگر خاستار این هستید که فرزند دومتان نیز به همان اندازه ای که فرزند اولتان از توجه کامل شما برخوردار بوده ، بهره مند شود بهتر است که او را با اختلاف سنی از فرزند اول خود به دنیا بیاورید؛ به این ترتیب زمانی که فرزند اولتان به مدرسه می رود ، زمان کافی برای شما وجود خواهد داشت تا به دنبال برطرف کردن نیاز های فرزند دومتان برآیید و او را از عشق و محبت خود سیراب کنید؛ در حالی که اگر فرزند دومتان با اختلاف سنی کمی از فرزند اولتان به دنیا بیاید؛ فرصت کافی برای توجه دقیق به نیاز های آن ها برای شما وجود نخواهد داشت و همچنین دغدغه های شما به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

رفتار درست با فرزند اول

9. سن شما

سن نقش مهمی در فرایند تصمیم گیری برای به دنیا آوردن فرزند دوم دارد و از آنجایی که قدرت باروری خانم ها با افزایش سن آن ها کاهش می یابد ، اگر فرزند اول خود را بعد از گذشت چند از سال از ازدواجتان به دنیا آورده اید ، ممکن است به این موضوع فکر کنید که بهتر است برای داشتن فرزند دومتان به زودی اقدام کنید و همچنین اگر فرزند اولتان را در سن پایین به دنیا آورده اید ، ممکن است بخواهید چند سالی برای آوردن فرزند دومتان صبر کنید.

10. شریک زندگی شما

آیا می دانید که خواسته قلبی شریک زندگیتان چیست ؟ بهتر است در این مورد با او صحبت کنید تا آگاه شوید که آیا او آمادگی لازم برای تولد فرزند دوم را دارد و یا ترجیح می دهد که چند سال دیگر فرزند دوم خود را در آغوش بکشد که بحث آزاد و صادقانه بهترین روش برای آگاهی از نظرات یکدیگر است.

11. آنچه شما می خواهید

گاهی اوقات مهم نیست که عقل و منطق چه می گویند؛ مهم این است خواسته قلبی شما چیست . در مورد احساسات خود به خوبی فکر کنید و ببینید که آیا آمادگی لازم برای داشتن فرزند دوم را دارید یا خیر . سپس در این مورد با همسر خود به گفتگو پرداخته و تصمیم نهایی را اتخاذ کنید و بهتر است در این مورد به مصالحه برسید و تصمیمی بگیرید که هر دو طرف از آن رضایت کامل داشته باشید.

در این قسمت به بررسی میزان اختلاف سنی های مختلف بین فرزندان اول و دوم خواهیم پرداخت :

اختلاف سنی 1 سال تا 18 ماه

اختلاف سنی یک سال بین فرزند اول و دوم به این معنی است که مادر فرزند دوم خود را بعد از گذشت شش ماهگی فرزند اول خود باردار می شود. مطالعات نشان داده است که در چنین مواردی نوزاد ممکن است کم وزن به دنیا بیاید و یا زایمان زودرس اتفاق بیفتد و علاوه بر این ، بدن مادر فرصت کافی برای جبران مواد مغذی از دست رفته در طی بارداری اول را نخواهد داشت و بنابراین چنانچه در نم نمک گفته ایم ممکن است به سلامتی مادر و نوزاد آسیب وارد شود و همچنین در چنین شرایطی خطر کمبود آهن ، کم خونی و پره اکلامپسی نیز برای مادر و جنین وجود دارد. اگرچه برخی از والدین ممکن است علاقه مند به داشتن فرزندانی با اختلاف سنی اندک باشند که با توجه به دلایل ذکر شده اختلاف سنی یک سال بین فرزندان توصیه نمی شود.

اختلاف سنی دو تا چهار سال

انتخاب اختلاف سنی دو تا چهار سال در بین والدین بسیار متداول است و کارشناسان عقیده دارند که اختلاف سنی کمتر از 3 سال باعث رقابت کودکان با یکدیگر و بروز مشکلات رفتاری می شود اما با این حال برخی جوانب مثبت و منفی در رابطه با این فاصله سنی وجود دارد .

اختلاف سنی بین خواهر برادران

جوانب مثبت :

در این گونه موارد بدن مادر در طول این 2 تا 4 سال فرصت بازیابی مواد مغذی مانند کلسیم و آهن را خواهد داشت و آمادگی لازم برای بارداری دوم را ایجاد خواهد کرد و برای مثال جریان خون به رحم از بارداری اول تا بارداری دوم تقویت خواهد شد.

در این گونه موارد احتمال بروز زایمان زودرس و یا کم وزن بودن نوزاد در هنگام تولد کمتر است.

در فاصله 2 تا 4 سال از تولد فرزند اول تا فرزند دوم ، فرزند اول مستقل تر خواهد شد و توانایی انجام برخی از مسئولیت های خود را کسب خواهد کرد. برخی از کودکان خردسال حتی در شرایط جدید که تبدیل به یک خواهر و یا برادر بزرگتر شده اند ، استقلال بیشتری از خود نشان می دهند و اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت.

همچنین در اینگونه موارد والدین اطمینان بیشتری نسبت به توانایی های خود در مراقبت از فرزندانشان خواهند داشت.

جوانب منفی :

در این گونه موارد اگر والدین در مراقبت از فرزندان خود کمکی نداشته باشند ، ممکن است احساس کنند که باید توجه بیشتری به نوزاد خود اختصاص دهند و وقت کمتری را صرف تامین نیازهای فرزند اول خود کنند که در چنین شرایطی فرزند اول احساس سرخوردگی و تنهایی خواهد کرد.

ممکن است فرزند اول هنوز در مواردی خاص نیاز به کمک والدین خود داشته باشد و باردار شدن مادرش باعث کمبود توجه به تامین نیاز های او شود. برای مثال حالت تهوع مادر در صبحگاه ، کمردرد و یا سایر مشکلات از این دست ممکن است باعث دشوار شدن مراقبت های لازم از فرزند اول شود.

کودکان نوپا دائما در حال کشف احساسات جدی هستند و به همین دلیل ممکن است که برای جلب توجه والدین خود ، با خواهر و یا برادر خود رقابت کند و همچنین بارداری دوم مادر ، ممکن است باعث ایجاد حس اضطراب از جدایی در فرزند اول شود زیرا والدین باید توجه خاصی به نوزاد خود اختصاص دهند و بنابراین اختلاف سنی دو تا چهار سال ممکن است باعث بروز برخی مشکلات رفتاری در کودکان شود.

اختلاف سنی بیش از چهار سال

این اختلاف سنی بین فرزندان اول و دوم خانواده از محبوبیت کمتری در بین والدین برخوردار است. در این مورد نیز جوانب مثبت و منفی مختلفی وجود دارد که در بالا به آن ها اشاره کردیم.

جنبه مثبت :

اختلاف سنی بیش از چهار سال بین فرزندان این جنبه مثبت را دارد که فرزند بزرگتر در نگهداری از خواهر و یا برادرش کمک رسان والدین خود بوده و برای مثال زمانی که مادر برای مدتی کوتاه خانه را ترک می کند ، از خواهر و یا برادر کوچکتر خود مراقبت خواهد کرد .

جنبه مثبت فاصله سنی بین خواهر و برادر

جنبه منفی :

یکی از جنبه های منفی اختلاف سنی بالاتر از چهار سال این است که والدین وقت بیشتری را صرف انجام برخی از کارهای فرزندان خود خواهند کرد ، برای مثال برای رساندن فرزندان خود به مدرسه باید زمان زیادی را صرف رساندن هر کدام از آن ها به مدرسه خود کنند . کمک کردن به فرزندان برای انجام تکالیف مدرسه نیز یکی دیگر از جنبه های منفی این مورد است.

رسیدگی به نیازهای مختلف فرزندان در سنین مختلف رشد ، ممکن است باعث کاهش سطح انرژی والدین شود و همچنین ممکن است زمان خالی برای وقت گذرانی پدر و مادر با یکدیگر برای آن ها فراهم نشود.

در کل پیش بینی و برطرف کردن همه چالش ها برای داشتن فرزند دوم امری غیر ممکن است و همیشه چالش هایی وجود دارد که در حال حاضر و یا در آینده با آن ها رو به رو خواهیم بود؛ در واقع همانطور که اتفاقات خوب وجود دارند ، اتفاقات بد نیز وجود خواهند داشت که بررسی و صحبت کردن در مورد موضوعات فوق ممکن است به شما کمک کند تا الویت های مهم خانواده خود را شناسایی و به آن ها توجه کنید . هر اختلاف سنی که برای فرزندان خود در نظر بگیرید ، در نهایت مزایا و معایب خاص خود را خواهد داشت .

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(0 رای)
0%

نظر دادن