ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، اگر شما نیز باردار هستید برای اینکه خطری شما و فرزندتان را تهدید نکند در این بخش از نم نمک نکاتی را ارائه کرده ایم که می توانید با رعایت آنها ، خانه تکانی کرده و به استقبال بهار بروید.

اصول خانه تکانی در بارداری کار سنگین زنان حامله قبل عید

با رسیدن به ایام نوروزی و شروع خانه تکانی ها ، اغلب خانم ها به فکر تمیز کردن خانه و محل زندگی خود می افتند. در میان این خانم ها ، زنان بارداری نیز وجود دارند که نمی توانند در این ایام بی کار نشسته و هیچ کاری انجام ندهند. این خانم ها باید با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی سلامت خود و جنین شان را رعایت کنند ، چرا که کار خانه همیشه هست اما پشیمانی و افسوس را هرگز نمی توان جبران نمود.اصول خانه تکانی در بارداری کار سنگین زنان حامله قبل عیداصول خانه تکانی در بارداری کار سنگین زنان حامله قبل عید

اگر شما نیز باردار هستید برای اینکه خطری شما و فرزندتان را تهدید نکند در این بخش از نم نمک نکاتی را ارائه کرده ایم که می توانید با رعایت آنها ، خانه تکانی کرده و به استقبال بهار بروید.

نکات خانه تکاتی در بارداری

خونه تکانی در بارداری و حاملگی

نکات مهم خانه تکانی در دوران بارداری

بعضی از خانم های باردار در این دوران نیاز به استراحت مطلق پیدا می کنند ، خطر زایمان زودرس دارند و یا پزشک ، انجام کارهای سنگین را برای حفظ سلامت مادر و جنین را ممنوع می کند. در این شرایط باید خانه تکانی را به سال بعد موکول کرد چرا که اولویت مهم شما تولد فرزند سالم است ، کارهای خانه را در هر زمانی می توان انجام داد.

در مرحله اول ، نباید هیچ فشاری به خود وارد کنید. نباید حرص بخورید که چر نمی توانید به سرعت همه جا را تمیز کنید و یا این بخش از خانه را چرا نمی توانید مانند همیشه تمیز کنید. عصبی شدن هم به شما و هم جنین تان آسیب می زند و اگر خدای نکرده با یک اقدام نسنجیده اتفاقی برای شما و بچه تان رخ دهد ، هرگز نمی توان جبران کرد.

لیستی از اقدامات لازم را تهیه کنید تا ببینید اولویت با کدامیک است و کدام کارها را می توان به تنهایی انجام داد. بهتر است کارهای خان تکانی را زودتر از موعد یعننی با آغاز اسفند ماه شروع کنید تا با آرامش و استراحت کافی ، کارهای خود را به اتمام برسانید.

کارهایی را در اولویت قرار دهید که بیشتر مورد علاقه شما است. مثلا اگر به کارهای آشپزخانه علاقه دارید و یا اهمیت بیشتری در تمیز کردن دارد ، از کارهای آشپزخانه شروع کنید ، هر روز تعدادی از کابینت ها را مشخص کرده و به آرامی آنها را مرتب و تمیز کنید. ظروف همه کابینت ها را با هم بیرون نریزید. اگر مایل به تمیز کردن اتاق ها در ابتدا هستید با مرتب کردن کشوها کار خود را آغاز کنید.

اگر نیاز به استفاده از چهارپایه و یا نردبان بود ، و یا برای جابه جایی اجسام سنگین و تمیز کردن سرویس بهداشتی از دیگران کمک بگیرید. مثلا برای تمیز کردن گاز ، یخچال ، مایکروفر ، ماشین ظرفشویی و لباسشویی که نیاز به جابه جایی هم دارند از فرد دیگری کمک بخواهید.

در هر مرحله از کار که هستید نباید در یک حالت ثابت به مدت طولانی بمانید ، مثلا به حالت نشسته و یا ایستادن در پای ظرفشویی. هر ساعت یکبار دارز بکشید و پاهای خود را کمی بالاتر از سطح بگذارید.

قبل از انجام هرکاری ، دستمال و مواد شوینده را در نزدیک خود قرار دهید تا در صورت نیاز نیاز به برخاستن و جابه جایی مداوم نداشته باشید.

هنگام تمیز کردن ، حتما از دستکش استفاده کنید ، حتی برای گردگیری و مرتب کردن نیز باید دستکش بپوشید.

شوینده های شیمیایی را کمتر استفاده کنید. برای تمیز کردن وسایل خانه ، می توان مواد طبیعی مانند سرکه ، بکینگ پودر ، بوره و جوش شیرین را جایگزین مواد شیمیایی کرد .اما توجه داشته باشید که موادی مانند سرکه برای تمیز کردن سطوحی مانند سنگ مرمر ، گرانیت و سطوح کامپوزیت مناسب نیستند و به مرور زمان سطح آن ها را از بین می برند.

ازاسپری ها برای تمیزکاری استفاده نکنید چرا که تا چند روز ذرات این اسپری ها به طور معلق در هوا باقی می مانند و تنفس این هوا برای ریه و اندام دیگر و مهمتر از آن برای فرزندتان مضر است ، به جای اسپری ها از مواد مایع استفاده کنید که به طور مستقیم روی سطوح ریخته می شوند.

در زمان تمیز کردن خانه ، پنجره ها را باز کنید تا هوای داخل خانه تهویه شده و بوی مواد شوینده از خانه خارج شود. گل ها و درختان موجود در اطراف منزل شما هوای خانه را تصفیه کرده و فضای سالمی را برای تنفس شما فراهم می کنند.

باز گذاشتن پنجره در خانه تکانی

هنگام شستن ظروف اگر نیاز به ماندن در یک حالت به مدت طولانی هستید ، یک چهارپایه کوتاه زیر پایتان بگذارید و آن را هر 5 دقیقه یکبار بین پای راست و چپ جابجا کنید. بعد از 15 دقیقه کار را رها کرده و استراحت کنید .در زمان استراحت با خوردن میوه ، چای ، بیسکوئیت ، تقویت کنید.

وعده های غذایی را لابه لای کارها فراموش نکنید و هر وقت احساس خستگی کردید ، دست از کار بکشید. مدام وقت استراحت خود را یادآوری کنید.

نوشیدن مایعات زیاد را فراموش نکنید ، تغذیه و استراحت شما در حفظ سلامت ، اهمیت بسیار دارد.

اگر حین تمیز کردن ، در روی سطحی کپک زدگی مشاهده کردید ، هرگز به آن نزدیک نشوید. زیرا ممکن است این کپک زدگی سمی باشد و نیاز به شرایط خاصی برای تمیز کاری داشته باشد ، در صورت مجبور شدن به تمیزکاری ، باید نکاتی را را رعایت کنید ؛ سطوح کپک زده را با سرکه به جای سفید کننده و شوینده ها تمیز کنید. از ماسک و دستکش و لباس پوشیده استفاده کنید .بعد ز اتمام کار همه لباس ها را در ماشین لباسشویی بریزید تا کاملا تمییز و ضد عفونی شوند.

در این زمان می توان اتاق نوزاد را نیز آماده کرد تا با نزدیک شدن به زمان زایمان درگیر کار دوباره نشوید.

از همسرتان و یا فرد دیگری بخواهید تا پرده ها را پائین بیاورند ، آنها را در لباسشویی بریزید و یا به خشک شویی دهید تا دیگر نیازی به اتو کردن مجدد آن نداشته باشید .هنگامی که پرده ها از چوب پرده جدا می شوند در نزدیکی پنجره نایستید ، چرا که ممکن است گرد و غبار پردها در فضا پخش شود و مشکلات تنفسی ایجاد نماید و یا موجب اگزمای پوستی شود.

در دوران بارداری از تعوض موکتا ، مبل و پرده خودداری کنید ، زیرا بوی تازگی این وسایل شامل مواد شیمیایی است که شاید سمی باشند. به همین دلیل زمان تعویض آنها را به بعد از زایمان موکول کنید ، همچنین به جای موکت ، می توانید از کفپوش های لمینیتی استفاده کنید.

برای تمیز کردن خانه قبل از استفاده از مواد شوینده ، برچسب آن ها را به دقت بخوانید. برخی از مواد مانند پاک کننده های گاز ، تینر ، لکه بر و... شامل حلال هایی هستند که برای رشد کودک خطرناک است . به همین دلیل از موادی که برچسب «toxic» یا «سمی» روی آن ها نوشته شده ، دوری کنید.

هرگز برای سفید کردن سطوح آمونیاک و سفید کننده ها را با یکدیگر ترکیب نکنید چرا که ترکیب آنها بسیار سمی است و در برخی مواقع کشنده نیز می باشد.

انجام برخی از کارها با خم شدن بدن همراه هستند که شما چنین اجازه ای ندارید زیرا با هر بار خم شدن به رحم و جنین خود فشار وارد می کنید .مخصوصا در ماه های آخر بارداری و زمانی که شکم شما بزرگ شده است ، خم شدن به هیچ وجه عاقلانه نمی باشد.

جاروبرقی کشیدن نیز برای شما مضر است زیرا علاوه بر فشاری که به کمر شما به عنوان یک خانم باردار وارد می کند ، گرد و خاکی از خود برجای می گذارد که تنفس آن برای جنین خطرناک است.

سال های سال بعد از زایمان فرصت برای خانه تکانی اساسی وجود دارد اما امسال با توجه به شرایط بارداری و حفظ سلامت جنین بهتر است باید و نبایدهای خانه تکانی در بارداری را مد نظر داشته باشید. مدام برای خود یاد آوری کنید که خانه تکانی امسال برای من کار تفریحی است و لزومی به انجام همه کارها توسط من نیست ، همچنین قرار نیست که تمام کارها را به طور فشرده و در چند روز تمام کنید.

 انجام کارهای سنگین در بارداری

عوارض انجام کارهای سنگین در بارداری

در دوران بارداری بدن خانم ها برای داشتن مطابقت با رشد جنین ، تغییرات زیادی را متحمل می شود. مثلا بزرگ شدن رحم ، شل شدن و گاه جابه جایی مفصل ران؛ بزرگ شدن شکم مرکز ثقل بدن را تغییر داده و حفظ تعادل را دشوار می کند. به همین دلیل در این دوران به انجام کارهای پیش از بارداری مجاز نیستید چرا که انجام کارهای سنگین در این دوران خطر رسیدن آسیب به شما و جنین تان را افزایش می هد.

این آسیب ها شامل موارد زیر هستند :

1- افزایش خطر سقط جنین

جابه جا کردن و بلند کردن اجسام سنگین موجب وارد شدن فشار شدید به رحم و جدا شدن جفت ، به خصوص در ماههای اول بارداری می شود که منجر به سقط جنین می گردد.

2- افزایش ریسک آسیب به کمر

در دوران بارداری با تغییرات هورمونی ، مفاصل شل شده و حتی کمی جابجا می شود. بزرگ شدن شکم و تغییرات زیاد در انحناهای ستون فقرات باعث می شود که مهره ها و عضلات اطراف آن به خوبی حمایت نشده و به راحتی دچار آسیب شوند. بنابراین بلند کردن اجسام سنگین علاوه بر وارد کردن فشار شدید به کمر ، حتی ممکن است موجب بیرون زدگی و دیسک کمر نیز شود.

3- افزایش احتمال ابتلا به پرولاپس احشای لگن

ایجاد فشار و آسیب بیشتر به کف لگن با بلند کردن اجسام سنگین به وجود می آید که افزایش خطر ابتلا به بی اختیاری ادرار و پرولاپس واژن و مثانه بعد از زایمان را به دنبال خواهد داشت.

4- افزایش خطر افتادن و زمین خوردن

به دلیل بزرگ تر شدن شکم در بارداری ، مرکز ثقل بدن شما جابجا می شود ، به همین دلیل حفظ تعادل کمی دشوار می شود و ممکن است به راحتی زمین بخورید ، به خصوص هنگام خم شدن و یا برداشتن چیزی از جلو ، هر لحظه امکان افتادن شما وجود دارد. افتادن در این دوران هم برای مادر وهم برای جنین ، به خصوص در سه ماهه سوم ، بسیار خطرناک است و می تواند منجر به زایمان زودرس یا جداسازی جفت شود.

عوارض کار سنگین در بارداری

5- احتمال آسیب به لگن

در دوران بارداری عضلات کف لگن کشیده می شوند. اگر این عضلات از قدرت لازم برای حمایت از وزن زیاد موجود در شکم و لگن شما برخوردار نباشند ، در اثر انجام کارهای سنگین به راحتی می توانند دچار آسیب های جدی خواهند شد.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن