ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، کودها قیمت کمی ندارند و به همین دلیل باغبانی کردن در خانه را به یک اقدام گران قیمت تبدیل می کند اما اصلا مجبور به پرداخت این هزینه گزاف نیستید ، چرا که ما در این قسمت از نم نمک طریقه ساخت آن ها در منزل را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی از پسماند های میوه و سبزیجات

در یک دورانی مردم اقدام به تولید مواد غذایی و گیاهان در منزل خود می کردند و علت آن هم این بود که محصولات حیاط پشتی خانه خودشان بسیار ارزان تر از چیزی بود که باید از مغازه دارها می خریدند و البته که هنوز هم در بعضی مناطق این چنین است و در آینده هم همین خواهد بود اما نکته مهمی که باعث می شد این کار به صرفه باشد ، این بود که افراد خودشان اقدام به ساخت و درست کردن کود می کردند .طرز تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانیطرز تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی

البته که شواهد نشان می دهد در دنیای امروزی برای ساخت یک باغچه زیبا باید هزینه گزافی را پرداخت کنید زیرا نمی توانید باغچه خانه خود را با یک خاک ضعیف پر بار کنید .

دلایل مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از آنها این است که اگر خاک باغچه شما ضعیف باشد ، محصولات شما نیز به مراتب ضعیف خواهد بود و در نتیجه تولیدات تان کمتر می شود و از طرفی مجبور می شوید که برای افزایش محصولات ، جبران خسارت کنید .

روش تهیه کود گیاهی خانگی

خاک سالم مساوی با گیاهان سالم است

این موضوع به این معناست که باید خاک خود را غنی کنید و از آنجایی هم که همه افراد ، مواد مخصوص باغبانی را در خانه نمی سازند به همین دلیل مجبورند که آن را از بیرون خریداری کنند. کود گیاهی را می توان به راحتی از مغازه ها تهیه کرد و البته کودهای گیاهی خریداری شده از بیرون ، حاوی مواد شیمیایی نیز هستند که ممکن است به گیاه شما آسیب وارد کنند .

علاوه بر آن این که این کودها قیمت کمی ندارند و به همین دلیل باغبانی کردن در خانه را به یک اقدام گران قیمت تبدیل می کند اما اصلا مجبور به پرداخت این هزینه گزاف نیستید ، چرا که ما در این قسمت از نم نمک طریقه ساخت آن ها در منزل را به شما آموزش خواهیم داد.

ساخت کود گیاهی در منزل

ساخت کود گیاهی و ارگانیک کار آسان و جذابی است و حتما شما هم به این موضوع آگاه هستید که یک کود گیاهی خوب باید حاوی مواد آلی باشد تا خاک شما را اصلاح کند. مواد آلی را می توان در خانه از طریق باقیمانده غذا و سبزیجات ساخت که هیچ هزینه سنگینی برای شما نخواهد داشت .

تهیه کود ارگانیک در منزل

برای درست کردن کود گیاهی از مواد موجود در منزل ، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید :

روش اول ساخت کود گیاهی
1. به سراغ مواد اضافی در آشپزخانه بروید :

پوست میوه و سبزیجات یکی از بهترین منابعی هستند که می توانید در این مورد از آن ها استفاده کنید. پوست تخم مرغ ، میوه ها ، سبزیجات و آجیل را دور نریزید و اگرچه که این مواد نباید حاوی روغن ها ، چربی ، گوشت و محصولات لبنی باشند اما باید کمی رطوبت همراه آنان باشد و مراقب باشید که بیش از حد بوی منزجرکننده ای ندهند. این مواد را در یک ظرف بریزید و کمی خاکستر چوب به آن اضافه کنید تا مواد آلی آن افزایش پیدا کند .

ساخت کود گیاهی ارگانیک در منزل

2. سایر مواد ارگانیک موجود در منزلتان را به این کودها اضافه کنید :

جدا از خاکستر چوب همچنین می توانید از خاک اره نیز استفاده کنید و سرعت تاثیرگزاری این کود را افزایش دهید . کود کشاورزی و حاصل از گاو و گوسفند را نیز می توانید به مقدار کمی به این مواد اضافه کنید و خاک اره را می توانید از مغازه های باغبانی تهیه کنید.

3. مواد باقیمانده باغبانی را جمع آوری کنید :

برای داشتن یک کود مغذی و تقویتی همچنین به مواد باقیمانده طبیعی در باغبانی نیاز دارید . می توانید این مواد را از طریق برگ ها و چمن کوتاه شده تهیه کنید و زمانی که در حال چمن زنی هستید ، تمام مواد مغذی در کیسه دستگاه چمن زنی شما تجمع می کنند و می توانید محتوای آن را جدا کنید و به مواد آلی اضافه نمایید .

4. مواد آلی را نیز بسازید و اضافه کنید :

این مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید و اجازه دهید که مقداری اکسیژن هم به آن برسد . همچنین از وجود منافذی در این ظرف اطمینان حاصل کنید تا مطمئن شوید که رطوبت خارج شود و برای بهترین نتیجه باید 2 تا 3 بار در روز ترکیب را هم بزنید .

استفاده از مواد طبیعی برای تهیه کود خانگی

5. در آخر کود را اضافه کنید.

باید صبر کنید تا مواد آلی شما رنگی تیره به خود بگیرد و زمانی که ظاهر کود به این شکل درمی آید ، آماده استفاده است و سپس از یک چنگک باغبانی برای پخش کردن کود گیاهی در باغچه استفاده کنید . این کود ارگانیک خواص بسیار زیادی دارد که خلاص شدن از زباله های ناخواسته و استفاده از باقیمانده چمن ها از مهم ترین آن ها می باشد .

*فقط قبل از اینکه مواد غذایی را دور بریزید باید ببینید که به درد کود گیاهی می خورد یا خیر .

شاید برای پرورش یک دانه سبزیجات فقط به همین مواد آلی بدون هزینه نیاز داشته باشید و البته اگر باغچه شما بیش از حد بزرگ است یا با کمبود مواد مغذی روبرو شده ، می توانید مقداری کود خریداری کنید اما در غیر این صورت بهتر است که خودتان دست به کار شوید و هزینه ای دوباره ایجاد نکنید .

روش دوم ساخت کود گیاهی :

1. باقیمانده های میوه ، سبزیجات یا غذاهای گیاهی را درون سطل بزرگی بریزید و با خود به حیاط خانه ببرید.

2. در باغچه چاله کم عمقی حفر کنید و سنگ های درشت ، شاخه ها و برگ های آفت زده را از اطراف چاله دور کنید.

3. محتویات سطلی را درون چاله بریزید.

4. روی چاله را با لایه نازکی از خاک بپوشانید.

5. مدتی صبر کنید تا قطعات میوه و سبزی تجزیه و تبدیل به کود شود. در این مدت هر پنج یا شش روز یک بار خاک روی چاله را کنار زده و با بیلچه محتویات داخل آن را هم بزنید. ب

6. 30 روز بعد می توانید از این کود خانگی استفاده کنید.

روش سوم ساخت کود گیاهی

اگر در خانه باغچه ندارید می توانید ، سطل فلزی در داری را در محلی مانند بالکن بگذارید و زباله های خانگی یا همان مواد سبز را در قطعات کوچک درون آن بریزید و روی آنها را با حدود 15سانتی متر مواد قهوه ای مانند برگ های خشک بپوشانید. اگر ساکن مناطق سردسیر هستید ، سطل بازیافت خود را در مقابل تابش نور خورشید قرار دهید تا مواد زودتر تجزیه شود اما اگر در مناطق گرمسیر و خشک زندگی می کنید سطل را در سایه قرار دهید زیرا سرعت تبخیر آب موجود در مواد کاهش می یابد.

تهیه کود ارگانیک در خانه

روش چهارم ساخت کود گیاهی

یک راه تخصصی تربرای تهیه کود گیاهی این است که :

• ابتدا محدوده مشخصی را در باغچه تعیین کرده و سپس با پشت بیل خاک را بکوبید تا سفت شود.

• دور این محدوده را با توری مرغی بپوشانید. اینگونه هوا در لابه لای مواد جریان می یابد.

• در کف این سطل توردار ، تکه های برگ و چوب درختان را بچینید و سپس چند قطره آب به مواد اضافه کنید و هر روز پسماندهای خانگی را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا مواد تجزیه شوند.

• با کمک چنگال باغبانی حدود دو تا سه هفته بعد مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. گرمای هوا و این زیر و رو کردن ها به آماده شدن زودتر کود کمک می کند.

• بعد از سه تا پنج ماه این کود آماده است .

نکته 1:

اگر خاکی که در باغچه یا گلدان ها به کار برده اید ، قلیایی است ، می توانید از برگ های سوزنی کاج استفاده کنید که در اسیدی کردن خاک به شما کمک زیادی می کند.

نکته 2 :

در باغبانی به موادی مانند برگ ، نی و چوب خشک ، مواد قهوه ای و به مواد طبیعی با رنگ سبز و تازه مانند علف تازه و برخی پسماندهای آشپزخانه ها مواد سبز گفته می شود.

نکته 3:

برای تولید کود از گوشت و مواد گوشتی ، مواد لبنی و چرب مثل سس سالاد و کره بادام زمینی استفاده نکنید زیرا ضایعات گوشت در کمپوست باعث ایجاد بوی بد و جذب حشرات موذی می شود.

نکته 4 :

برای تهیه زودتر کود گیاهی می توانید از مواد نیتروژنی مانند علف های کنده شده ، برگ و شاخه های هرس شده ، ضایعات چای کمک بگیرید؛ البته مخلوط و مرطوب کردن این مواد به صورت مستمر را نیز فراموش نکنید.

نکته 5:

برای تهیه کود کمپوست از پوست تخم مرغ نیز می توانید استفاده کنید اما دقت کنید که پوست تخم مرغ به کندی تجزیه خواهد شد.

همانطور که گفتیم کلید داشتن یک باغچه و محصول خوب ، خاک خوب می باشد .

نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم و مقدار کمتری کلسیم ، منیزیم و سولفور نیز باید در خاک وجود داشته باشد تا بتواند گیاه و محصول را تقویت کند .

در واقع شما باید پایه و بیش یک کود گیاهی را رعایت کنید و فهم خوبی از آن داشته باشید.

مقایسه کود گیاهی ارگانیک و کود مصنوعی

کودهای شیمیایی از مواد مصنوعی استفاده می کنند که معمولا حاوی مقدار زیادی از انواع نیتروژن ، فسفر و پتاسیم هستند.

این کودها سریعا تاثیر می گذارند زیرا مستقیما گیاه را تغذیه می کنند اما به خودی خود نمی توانند باعث بهبود و تقویت خاک شوند و ممکن است در طولانی مدت به آن آسیب هم وارد کنند . زمانی که به مقدار زیاد از مواد غیر ارگانیک استفاده کنید ، کم کم رشد گیاهان را مختل خواهید کرد .

کودهای طبیعی و ارگانیک اغلب از یونجه ، پنبه دانه ، چربی ماهی برای تامین نیتروژن ؛ استخوان مواد غذایی برای تاین فسفر تشکیل شده اند و گرانیت و آشنه دریایی به کار رفته در انها نیز باعث تامین پتاسیم می شود .

عیب این کودها این است که بسیار دیر و آرام عمل می کنند و آنها در وهله اول فرم خاک را به گونه ای در می آورند که ریشه های گیاهان بتوانند جذب راحت تری داشته باشند و سپس راه خود را به گیاه پیدا کنند و بتوانند آن را تغذیه کنند .

کودهای طبیعی و ارگانیک مستقیما گیاه را تغذیه نمی کنند اما می توانند مواد مغذی و ضروری را به خاک برسانند که از خواص بارز این نوع کودها می باشد .

روش تولید کود طبیعی در خانه

مفهوم N-P-K در کود گیاه

همانطور که گفتیم مواد مهمی باید در کود وجود داشته باشند اما این مفهوم باید در کود گیاهی شما به طور حتم رعایت شود. N نشان دهنده نیتروژن ، P فسفر ، K نیز پتاسیم است که هر کدام از این مواد نقش بسیار مهمی را در سلامت خاک باغچه ایفا می کنند . نیتروژن ماده مغذی است که برای پرورش ساقه و برگ گیاهان بسیار مهم است اما موضوع اینجاست که اگر محتوای N-P-K را برای کود های آماده بررسی کنید ، هیچ معجزه و تاثیر خاصی را از آن ها مشاهده نمی کنید و معجزه و تقویت خاک زمانی اتفاق می افتد که بین این سه ترکیب تعادل مناسب وجود داشته باشد .

فسفر می تواند سلامت ریشه ها را تضمین کند و باعث گل دهی بیشتر آن ها شود و برای شکوفه دادن بیشتر معمولا از فسفر بیشتری استفاده می کنند .

پتاسیم نیز به رشد گیاه ، تولید پروتئین ، سختی گیاه ، مقاومت در برابر آفات ، مقاومت در برابر حشرات و استفاده موثر از آب کمک می کند و گیاهان بدون پتاسیم کافی رشد آهسته ای دارند و ممکن است که برگ های آن ها زرد شود .

استفاده کمتر اما بهتر از کود گیاه

همیشه به یاد داشته باشید که یکی از قانون های اساسی و پایه ای این است که استفاده از کود در میزان کم ، بهتر است . اگر از کود با غلظت بسیار بالا یا مقدار بسیار زیاد استفاده کنید ، آسیبی که به گیاه وارد می کنید ، بیش از مزایای آن خواهد بود . با این کار ریشه های گیاه آسیب می بینند و ممکن است کود شما باعث سوختن ، قهوه ای شدن و فر خوردن لبه های برگ این گیاه شود و آن ها را از ساقه جدا کند .

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن