ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، چطور با والدین مان رفتار کنیم؟و نحوه ارتباط برقرار کردن با والدینمان چیست؟ و در کل فرزندان چگونه می توانند روابط مناسبی با والدین برقرار کنند؟ با ما همراه باشید.

فرزندان چگونه می توانند ارتباط خوبی با والدین برقرار کنند؟

مسئله ارتباط والدین و فرزندان جزو آن دسته از نکاتی است که همیشه به صورت تک بعدی بررسی شده بدین معنی که روحیات و مشکلات و ویژگی های فرزندان را شخم زده ایم و از این طریق راهکارهایی را به والدین برای برقراری ارتباط صحیح تر نشان داده ایم.فرزندان چگونه می توانند روابط مناسبی با والدین برقرار کنند؟فرزندان چگونه می توانند روابط مناسبی با والدین برقرار کنند؟

اما براساس رویه جدید ، این بار می خواهیم والدین را در خال هدف قرار داده و با تفکیک و توضیح روحیات و شرایط آنها راهی به شما نشان دهیم که بهترین و نزدیک ترین باشد...!

اصول و نکات مهم در رفتار با والدین

در ابتدا باید چند اصل و نکته را جدا از این که والدین ما در چه گروه و دسته و متعلق به چه شرایط روحی و فکری هستند بپذیریم :

  • عمده ترین علت عدم رضایت ما از والدین و احساس فاصله زیاد بین خودمان و آنها ، مقایسه ای است که به صورت ناخودآگاه و بعضا آگاهانه انجام می دهیم و در این قیاس ، والدین خود را با الگوی ایده آلی که غالبا حاصل ترکیب رفتارهای مورد پسند ما است مقایسه می کنیم. یادمان باشد هیچ انسانی ، چه در موقعیت فرزندی و چه والدی ، کامل نیست بلکه ترکیبی است از رفتارهای مثبت و منفی و هنر آن است که انسان ها را آنگونه که هستند بپذیریم و دوست داشته باشیم.
  • یادمان باشد که پدران و مادران ما فرزندان دیروز بوده اند و ما نیز پدران و مادران فرزندانی خواهیم بود و این چرخه تا همیشه ادامه دارد.
  • حل معقول مسائل زمانی حاصل می شود که احساس رضایت دو طرفه را به دنبال داشته باشد. یعنی هم ما و هم والدینمان به آرامش و تعادل نسبی برسیم.
  • رفتار والدین ما تابعی از طبیعت اطراف ماست و اثرگذارترین و مفید ترین تغییرات در هر پدیده طبیعت (منجمله رفتار والدین) زمانی حاصل می شود که تغییر از نگاه ما و از رفتار ما آغاز شود. به عبارتی با تغییر در رفتار خودمان ، آنها را به بازخورد مطلوب واداریم.
  • و آخرین و مهم ترین نکته آن که هر کس به اندازه زحمت و محبتی که برایمان می کشد شایسته و سزاوار قدردانی ، ستایش و احترام است و لذا پدر و مادر ستودنی ترین عناصر زندگی ما هستند که احترام در مقابل آنها فضایی نامحدود دارد.

چطور با والدین مان رفتار کنیم؟

چطور با والدین مان رفتار کنیم؟

تفاوت های رفتاری والدین : والدین همه چیز دان ، والدین منظم ، والدین سلطه گر ، والدین پرخاشگر ، والدین ساکت و کم حرف.

نحوه رفتار با والدین

1- والدین همه چیز دان :

این گونه شخصیت ها در همه زمینه ها متخصص هستند ، در هر موضوعی ابراز عقیده کرده و حتی در صورت اشتباه ، آن را قبول ندارند. در رویارویی با این گونه والدین بهتر است که شما برای پرسیدن و گرفتن نظر پیش قدم شوید و اجازه دهید که این نیاز در مورد موضوع دلخواه و انتخابی شما ارضا شود. چنانچه با نظر اشتباهی روبه رو شدید ، بهتر آن است که آن لحظه سکوت کرده و از تذکر دادن فوری اجتناب کنید. کمی بعدتر پیش آمده ، از او بخواهید بیشتر فکر کند و مسئله را اینگونه مطرح کنید :

نظرات شما همیشه برای من کمک بزرگی است. راستی اگر مسئله اینطوری نبود - همان راهنمایی اشتباهی که خود والد انجام داده - و این گونه بود - نظری که صحیح تر و بهتر است - چه کار کنم؟

چنانچه بعد از این صحبت دیگر هیچ نگویید و مجال تفکر را به آنها دهید ، این عمل سبب می شود که بعضا به اشتباه خود پی برده و نظر درست شما را مجددا به عنوان نظر و راهنمایی خود مطرح کنند. مهم این است که آنچه می خواسته اید انجام شده و به آن رسیده اید.

2- والدین منظم :

این اشخاص به طرز آشکاری دقیق و حسابگرند. منطقی حرف زدن را دوست دارند. واقعیات را به طور ملموسی درک کرده و از خیال بافی و بی خیالی به دورند. محیط اطرافشان تمیز و منظم است و شما در حیطه نظارتی آنها چاره ای جز تبعیت از نظم ندارید. در مقابل این گونه والدین و برای فرار از جبر نظم افراطی سعی کنید که ظاهر رفتاری و محیطی خود را نزدیک به سلیقه آنها نشان دهید. با آنها منطقی صحبت کنید و به گونه ای رفتار نکنید که احساس کنند نسبت به مسائل اطراف خود بی خیال هستید. حتی اگر واقعا چنین است ، اتاق و محیط اطراف شخصی خودتان را در حد معقول و نه افراطی از نظم نگاه دارید.

این در واقع مثل یک بازی پازل ، هنر قرار دادن تکه ها در جای درستی است که به نتیجه درست منتهی می شود و شما این هوش و قابلیت را دارید ، فقط کافی است بخواهید که این کار انجام شود. در مورد بخش افراطی رفتار آنها در زمان های مناسب و بدور از هر گونه تنش و بی حرمتی و با اعمال فضای منطقی به گفتگو و صحبت بنشینید. یادتان باشد لجبازی تنها نکته ای است که هرگز شما را به مقصد نمی رساند. در شماره های بعد سعی می کنیم بیشتر با روحیات کسانی آشنا شویم که بی شک دوستمان دارند و دوستشان داریم.

3- والدین سلطه گر :

این اشخاص تفکران خود را با زور و اجبار به دیگران القا کرده و با آ نها و درگیر بحث و جدل می شوند. در مقابل این والدین باید با آرامش و اعتماد به نفس صحبت کنیم و بدانیم که نفس حرف زدن مهم نیست بلکه مهم آنست که بتوانیم منظور خودمان را به درستی بفهمانیم. استفاده از واژگان درست و اعتماد به نفس برگه برنده ما در برخورد با ایندسته از والدین است. بهتر است که در شروع صحبت آنها را با نام پدر ، مادر؛ مخاطب قرار دهیم و سپس در کمال آرامش موضوع و خواسته خود را مطرح کنیم. در صورت عصبانیت و بحث سکوت کرده و مجددا در شرایطی مناسب تر موضوع را مطرح کنیم و خود را هرگز به صورت یک آدم بی خیال و بی توجه نشان ندهیم.

چطور با والدین  سلطه گر رفتار کنیم؟

چطور با والدین سلطه گر رفتار کنیم؟

4- والدین پرخاشگر :

این دسته از آدم ها پیروز شدن در نزاع ها را دوست دارند و دیگران با تندی وادار به قبول خواسته های خود می کنند. والدینی که با کوچکترین حرفی به شدت عصبانی شده ، فریاد می زنند ولی این حالت در آنها خیلی زود فروکش می کند ، در واقع با داد زدن نوعی انرژی منفی را از درون خود تخلیه می کنند و از اینرو سکوت و آرامش شما و تواضع تان در برابر این حالات ، مدت زمان این تخلیه را کوتاه کرده و باعث می شود که فضا زودتر به حالت عادی باز گردد. در صورتیکه ایستادگی و بحث کردن شما باعث می شود که دایره عصبانیت از حال به گذشته کشیده شده و مسئله دلخواه شما بی نتیجه بماند.

فقط سکوت کنید بعد از آرام شدن شرایط ، مودبانه از اینکه آنها را عصبانی کرده اید عذرخواهی کنید ، حتی اگر مقصر نبوده اید ، و در مورد موضوع مورد نظرتان مجددا صبحت کنید. شاید راهکارهای زیر به برقراری سریعتر آرامش در فضای گفتگوی شما کمک کند :

  • در مواجهه با بی منطقی رفتار والدین صحبت به مراتب کار گشاتر از خصومت است.
  • در هنگام دعوا از واژگان بد استفاده نکرده و تن صدای خود را بالا نبرید.
  • در مقابل اینگونه والدین و در این شرایط محکم نشسته ، پا روی پا نیاندازید و با چیزی بازی نکنید.
  • هرگز با والدین خود قهمر به معنای ترک کلام نکنید ، حتی اگر آنها با شما صحبت نکردند.
  • با محکم بستن در ، ترک محل و .... نشان می دهید که قصد اصلاح رفتار والدین را دارید که این امکانپذیر نبوده و به ضرر شما است.
5- والدین ساکت و کم حرف :

این شخصیت ها چهره هایی سرد و بی احساس داشته و به ندرت ابراز عقیده می کنند. اگر شما والدینی دارید که اینگونه اند و دوست دارید که با آنها هم کلام شوید بهتر است خودتان پیش قدم شوید :

در کنار آنها نشسته و مختصر و مفید از خود و کارهایتان بگوئید ، زیرا آنها حوصله شرح و تفسیر فراوان ندارند ، و سپس از آنها در مورد مسائلی که می دانید باید در آن روز انجام می دادند بپرسید.

چطور با والدین مان رفتار کنیم؟

فرزندان چگونه می توانند ارتباط خوبی با والدین برقرار کنند؟

به طورمثال :

  • روغن ماشین تو عوض کردید؟
  • ایراد ماشین برطرف شد؟
  • مادر ، امروز که دکتر رفتید ، مطب شلوغ بود؟

و یادتان باشد که هرگز در موقع استراحت مزاحم آنها نشوید. فراموش نکنیم که پدران و مادران ما فرزندان دیروز بوده اند و ما نیز پدران و مادران فرزندانی خواهیم بود و این چرخه تا همیشه ادامه دارد.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
20%

نظر دادن