ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، پوست لطیف کودکان نباید با آب داغ تماس پیدا کند. اگر بدن با مایعات داغ تماس پیدا کند ظرف مدت سه ثانیه سوختگی عمیق می شود و اجسام دغ به ویژه آب جوش بدن را در عرض سه ثانیه می سوزاند. اما چه اقداماتی در مواجهه با این سوختگی ها باید انجام داد؟

هنگام سوختگی کودکان چه کنیم؟

متاسفانه از آنجا که بسیاری از خانواده ها نیز هنگام استفاده از کتری ، سماور یا طبخ غذا نکات حفاظتی را رعایت نمی کنند و نسبت به اهمیت آن از نظر حفظ ایمنی کودکان بی توجهند ، سوختگی با مایعات داغ 70 درصد سوختگی اطفال را در کشور تشکیل می دهد.اقدامات خانگی هنگام سوختگی کودک و کاهش درد آناقدامات خانگی هنگام سوختگی کودک و کاهش درد آن

روش های غیرعلمی ، غیرموثر و حتی آسیب زننده از سوی والدین در زمان بروز سوختگی در فرزندانشان صورت میگیرد مانند روش زیر :

روشهای غلط در زمان بروز سوختگی کودکان

یکی از مهم ترین باورهای غلط رایج در میان خانواده ها استفاده از یخ در سوختگی های شدید است. در صورتی که یخ باعث می شود که خونرسانی به بافت های پوست کم شود و سطح عملکرد بدن برای مقابله با التهابات کاهش یاید. به این ترتیب میزان آسیب به بافت های آسیب دیده نیز افزایش خواهد یافت.

پس هرگز نباید پوست سوخته را با یخ خنک کرد ، بلکه به جای آن می توان از آب سرد برای خنک کردن ناحیه آسیب دیده بهره گرفت.

ابتدا باید محل سوختگی کودک را زیر آب سرد بگیرید و از موادی چون یخ ، سیب زمینی یا خمیر دندان برای کاهش سوزش و التهاب محل سوخته استفاده نکنید.

سوختگی کودک

اقدامات لازم هنگام سوختگی کودک

با کودک دچار سوختگی چه کنیم؟

متاسفانه در برخی خانه ها ، سماورها و منابع آب جوش در دسترس کودکان قرار دارد و کودکان بسیاری با آنها می سوزند. در حالی که با افزایش آگاهی خانواده و رعایت نکات حفاظتی از سوی آنها میزان سوختگی کودکان با مایعات داغ در منازل تا درصد زیادی کاهش می یابد. پس بهترین راه جلوگیری از مرگ و میر ناشی از سوختگی های بالای 30 درصد ، پیشگیری است.

مهم ترین مسأله آن است که والدین با اقدامات اولیه صحیح مانع از بروز عفونت در ناحیه سوختگی شوند.

بر این اساس ابتدا باید محل سوختگی کودک را زیر آب سرد بگیرید و از موادی چون یخ ، سیب زمینی یا خمیر دندان برای کاهش سوزش و التهاب محل سوخته استفاده نکنید.

همچنین نباید از از کرم ، پماد یا لوسیون هایی که مطابق موازین علمی تهیه نشده اند ، استفاده کرد.

سوختگی کودک

مراقبت از سوختگی کودک در خانه

نکته بسیار مهم آن است که در سوختگی های درجه یک سطحی در حد آفتاب سوختگی می توان از یخ استفاده کرد ، اما در سوختگی های درجه 2 که پوست تاول می زند ، فقط باید از آب سرد بهره گرفت و یک باند استریل روی تاول گذاشت. سپس آن را با پنبه و چسب پوشاند و هرگز نباید تاول ها را دستکاری کرد ، زیرا به سرعت عفونت می کند.

سوختگی با غذا یا شیر داغ خطرناک تر است؟

متاسفانه سوختن با غذا یا شیر داغ به دلیل داشتن مواد مغذی احتمال عفونت های ثانویه را در پی خواهد داشت و باید به سرعت تحت اقدامات درمانی تخصصی قرار بگیرد.

میزان آسیب تا دو سه روز پس از بروز سوختگی نیز حتی برای متخصصان مشخص نیست و برای تعیین عمق سوختگی و ماهیت آن باید حداقل سه تا چهار روز منتظر ماند و کودک سوخته را در موارد سوختگی بالای 15 درصد در مراکز درمانی تحت مراقبت قرار داد ، اما در مواردی که سوختگی زیر 15 درصد از سطح بدن باشد ، می توان از کودک در منزل نگهداری کرد و با نوشاندن مایعات به او از کم آبی بدن کودک که از عوارض اولیه پس از سوختگی است ، جلوگیری کرد.

همچنین در این مدت باید از داروهای آنتی بیوتیک خوراکی و کرم های موضعی برای کاهش درد و سوزش محل سوختگی استفاده کرد.

بدون تردید هیچ کمکی برای کاهش درد ناشی از سوختگی در کودکان موثرتر از پیشگیری از سوختگی و توجه به حفظ ایمنی کودک در مواجهه با عوامل خطرساز در منزل یا خارج از آن نخواهد بود

کمک به کاهش درد کودک

متخصصان کودک تاکید می کنند که استفاده از شربت و شیاف استامینوفن یا ترکیبات آنتی هیستامینی موثرترین روش برای کاهش درد کودک در موارد مختلف ، همچنین پس از بروز سوختگی های سطحی است.

نکات مهم در سوختگی کودک

نکات مهم در سوختگی کودک

در چنین مواردی می توان از پماد زینک اکساید یا پماد ویتامین آ + د یا وازلین برای کاهش درد محل سوختگی استفاده کرد.

البته استفاده از این ترکیبات باید با تائید پزشک و تائید او مبنی بر سطحی بودن سوختگی و مراقبت از کودک در منزل صورت بگیرد.

اما بدون تردید هیچ کمکی برای کاهش درد ناشی از سوختگی در کودکان موثرتر از پیشگیری از سوختگی و توجه به حفظ ایمنی کودک در مواجهه با عوامل خطرساز در منازل یا خارج از آن نخواهد بود.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن