ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، اگرچه بلندی قد افراد معمولا ژنتیکی بوده و به ویژگی های وراثتی آن ها مربوط است اما با این حال عوامل بیرونی مانند غذاهای مصرفی کودکان ، دارای تاثیر به سزایی در افزایش قد آن ها است .

جلوگیری از کوتاه شدن قد کودک با تغذیه اصولی

بلند شدن قد کودکان به اندازه ای مطلوب ، اغلب از نگرانی های والدین است اما آن چه که ما درک نمی کنیم ، این است که قد چه تاثیری در اعتماد به نفس کودک دارد. البته هیچ مشکلی وجود ندارد که قد فرزندتان با سرعت کم تری به نسبت هم سن و سالان خود رشد کند اما در برخی موارد ، کودکانی که به نسبت هم سن و سالان خود کوتاه تر هستند ممکن است توسط سایر افراد مورد اذیت و آزار قرار بگیرند که این امر به خودی خود منجر به تضعیف اعتماد به نفس و روحیه آن ها می شود .جلوگیری از کوتاه شدن قد کودک با تغذیه اصولیجلوگیری از کوتاه شدن قد کودک با تغذیه اصولی

اگرچه بلندی قد افراد معمولا ژنتیکی بوده و به ویژگی های وراثتی آن ها مربوط است اما با این حال عوامل بیرونی مانند غذاهای مصرفی کودکان ، دارای تاثیر به سزایی در افزایش قد آن ها است .

به طور کلی ، سه عامل تعیین کننده قد عبارتند از :

  • ژن
  • رژیم غذایی
  • سبک زندگی

شما نمی توانید نوع ژنی را که به فرزندان خود انتقال می دهید ، تغییر دهید اما می توانید نهایت دقت و تلاش خود را در بهبود دو عامل دیگر به کار بندید . به یاد داشته باشید که حتی اگر فرزندتان از ویژگی های ژنی قوی نیز برخوردار باشد باز هم تغذیه نا مناسب می تواند موجب تضعیف رشد او شود .

عوامل تعیین کننده قد

رابطه بین غذا و قد کودکان

پیش از این هم در مطالب مربوط به روش های افزایش قد کودکان در نم نمک عنوان کردیم که اگر شما و همسرتان بلند قد هستید ، شانس بلند قد شدن فرزندتان بسیار زیاد است . همچنین اگر شما و همسرتان دارای قدی کوتاه هستید ، احتمال کوتاه قد شدن فرزندتان وجود خواهد داشت اما با این وجود ، آنچه که والدین از آن غافل هستند این است که در صورت رعایت رژیم غذایی مناسب برای فرزندشان ، احتمال افزایش قد پیش بینی شده برای او حداقل به اندازه چندین سانتی متر وجود خواهد داشت .

کودک ، بلافاصله پس از تولد شروع به رشد می کند و تا 19 سالگی به میزان قد نهایی خود دست پیدا خواهد کرد ، با این حال ، مردان تا سن 25 سالگی رشد می کند . غذه هیپوفیز در مغز انسان بیشترین نقش را در تعیین قد ایفا می کند . این غده ، هورمون رشد (HGH) را که مسئولیت افزایش قد انسان را بر عهده دارد ترشح می کند . مصرف برخی مواد غذایی موجب تحریک عملکرد غده هیپوفیز در ترشح هورمون رشد شده و به افزایش قد او در طول سال های رشد کمک می کنند .

وقتی صحبت از رابطه بین مواد غذایی و رشد کودک مطرح می شود ، باید بدانید که چه مواد مغذی به رشد قد او کمک خواهند کرد .

غذاهایی که به افزایش رشد قد کودک کمک می کنند

طبق مطالعات انجام شده ، مواد غذایی سرشار از پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی می توانند باعث بلند تر شدن قد افراد شوند . پروتئین ها حاوی اسید های آمینه ای هستند که متشکل از آنزیم ها ، هورمون ها و آنتی بادی می باشند که رشد را تحریک کرده و به افزایش قد انسان کمک می کنند .

تخم مرغ ، مرغ ، ماهی ، شیر ، سویا و حبوبات مانند لوبیا سرشار از پروتئین هستند .

آجیل و گردو سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها و چربی های سالم و اسید های آمینه هستند و به رشد قد کودک کمک می کنند .

یکی دیگر از عناصری که در رشد قد کودکان تاثیر به سزایی دارد ، کلسیم است که این ماده ، ماده ای ضروری برای رشد و سلامت استخوان ها به شمار می آید .

مواد غذایی حاوی کلسیم شامل محصولات لبنی مانند ماست ، پنیر و شیر و سبزیجات برگ دار ، مانند اسفناج ، کلم بروکلی ، نخود فرنگی و کلم بروکسل است .

غلات سبوس دار مانند ماکارونی ، منبع غنی از فیبر ، ویتامین ها ، آهن ، منیزیم و سلنیوم است و نقش تعیین کننده ای در افزایش قد کودکان دارد .

مرکبات مانند پرتقال ، لیمو ترش و لیمو شیرین و هویج سرشار از ویتامین C هستند که این ویتامین جذب کلسیم در بدن را تقویت کرده ، به داشتن استخوان هایی قوی کمک می کند و از ابتلا به بیماری هایی همچون درد مفاصل ، کم خونی و پوکی استخوان جلوگیری می کند .

تغذیه مناسب برای رشد قد

موز سرشار از پتاسیم ، منگنز و کلسیم است و به سلامت استخوان های کودک کمک می کند .

برخی غذاها باعث کاهش فعالیت هورمون های رشد انسانی می شوند که این غذا ها شامل کربوهیدرات ها و چربی ها هستند . غذا های سرشار از کربوهیدرات مانند غلات ، نان و برنج مانع از رشد کودک می شوند . اروپایی ها در رژیم غذایی خود پروتئین بیشتری را به نسبت کربوهیدرات ها قرار می دهند و از این رو از آسیایی های که دارای رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات ها هستند ، بلند قد ترند و بنابراین بهتر است مصرف این گونه مواد غذایی توسط کودکتان به حداقل برسد .

گوشت سرشار از لیپید ها و چربی های اشباع شده ای است که مانع از رشد قد و کندی آن خواهند شد . بنابراین بهتر است فرزندتان گوشت قرمز کمتری مصرف کند .

ماهی ها و غذاهای دریایی در مقایسه با گوشت قرمز مفید ترند زیرا حاوی چربی کم تر و اسید های چرب بیشتری هستند و همچنین بهتر است که مصرف شیرینی جات و مواد دارای چربی زیاد توسط کودکان به حداقل برسد .

مصرف زیاد قند ، نمک ، قهوه و نوشیدنی های گاز دار به عنوان عوامل مهار کننده کلسیم شناخته شده و از جذب این ماده توسط بدن جلوگیری می کنند .

عادات غذایی ضعیف در طولانی مدت عوارضی مانند چاقی ، بیماری قلبی ، دیابت نوع یک ، آرتروز و پوکی استخوان به دنبال خواهد داشت.

با کمک مطالب فوق ، رژیم غذایی کودک خود را بهبود بخشیده و به او در داشتن استخوان های سالم و قد بلند کمک کنید .

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(0 رای)
0%

نظر دادن