ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، اگر در تعطیلات قصد سفر کردن به استان فارس را دارید، پیشنهاد می کنیم تا آخر این گزارش همراه ما باشید.

شیراز شهری تماشایی که با جلوه هایی از جنس فرهنگ و ادب بسیاری را راهی سفر می کند؛ سفری که خاطره ای شیرین را در ذهن ها حک می کند و تا همیشه در گوشه ای از قلبمان ماندگار می شود.جاذبه های گردشگری استان فارس + PDFجاذبه های گردشگری استان فارس + PDF

این دیار مسافرانی از راه دور را به خود دیده است؛ آنهایی که از چهار گوشه این کره خاکی بار سفر بسته اند و به دنبال زیبایی های خاص ، قدم به این خطه گذاشته اند.

ما نیز بر آن شدیم تا ذره ذره این شهر را از نظر بگذرانیم تا هیچ تجربه ای را در گشت و گذارهایمان از دست ندهیم. شما را در این سفر شریک کردیم و به دیدار بناها و سازه های مهم این شهر رفتیم :

 

دروازه قرآن

دیدنیهای استان  فارس؛ از تاریخ هزار ساله تا حافظ و سعدی شاعر +نقشه و تصاویر

این دروازه تنها دروازه باقی مانده از عصر قدیم در شیراز است که به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شده است. علت نامگذاری آن بخاطر قرآنی است که با دستور امیر کبیر بر روی آن گذاشته شد تا به رسم ایرانیان مسافران به سلامت از زیر آن عبور کنند. این بنا در خروجی شیراز به سمت مرو دشت قرار دارد. همچنین لازم به ذکر است با یک برنامه ریزی دقیق شما عزیزان میتوانید علاوه بر دیدن دروازه قرآن از مقبره خواجوی کرمانی ، باغ جهان نما و آرامگاه حافظ نیز دیدن کنید ، چرا که فاصله کمی باهم دارند.


مجموعه تخت جمشید

دیدنیهای استان  فارس؛ از تاریخ هزار ساله تا حافظ و سعدی شاعر +نقشه و تصاویر

تخت جمشید در 57 کیلومتری شمال شیراز و در حدود 930 کیلومتری تهران قرار داد و بر خلاف آنچه اغلب می پندارند ، نه در محدوده شهر شیراز که در حوزه شهرستان «مرودشت» واقع شده است و شما می توانید از هشت صبح تا پنج و نیم بعد از ظهر از این مجموعه دیدن کنید. همچنین هزینه ورودی این مجموعه نیز 3000 تومان است.

بخش های مهم این مجموعه به قرار زیر است :

  • کاخ های رسمی و تشریفاتی تخت جمشید (کاخ دروازه ملل)
  • سرای نشیمن و کاخ های کوچک اختصاصی
  • خزانه شاهی
  • دژ و باروی حفاظتی
  • پلکان های ورودی سکو و دروازه خشایارشاه

مجموعه تاریخی پاسارگاد

دیدنیهای استان  فارس؛ از تاریخ هزار ساله تا حافظ و سعدی شاعر +نقشه و تصاویر

منطقه ای که مجموعه پاسارگاد در آن قرار دارد به دشت مرغاب معروف است و در حدود 70کیلومتری تخت جمشید واقع شده است. مشهورترین سازه این مجموعه آرامگاه کوروش است.

بخش های مهم این مجموعه به قرار زیر است :

  • صفه (ایوان مسقف) عظیم تل تخت یا تخت مادر سلیمان و باروی(دیوار) خارجی آن
  • محوطه مقدس در شمال غرب آن
  • ساختمان زندان
  • مجموعه کاخ ها شامل محوطه چهار باغ با آب گذرها ، حوضچه های سنگی و کاخ های پذیرایی یا بارعام ، کاخ اختصاصی کوروش یا کاخ مسکونی ، کوشک های الف و ب ، درگاه و پل
  • آرامگاه کوروش در فاصله 5/1 کیلومتری کاخ ها

ساعت بازدید و هزینه ورودی پاسارگاد همانند تخت جمشید است .


شاه چراغ

دیدنیهای استان  فارس؛ از تاریخ هزار ساله تا حافظ و سعدی شاعر +نقشه و تصاویر

آرامگاه شاه چراغ مهمترین مرکز مذهبی شیراز است. شاه چراغ آرامگاه «میر سید احمد» ، پسر امام موسی کاظم و برادر امام رضا (ع) است. زیبایی های گنبد فیروزه ای این آرامگاه در شب نیز با نورپردازی های سبز و سفید و قرمز دوچندان میشود و گویی وارد دنیای دیگری شده اید.
این آرامگاه در شمال خیابان احمدی در شهر شیراز قرار دارد.


آرامگاه حافظ و سعدی

حافظیه

دیدنیهای استان  فارس؛ از تاریخ هزار ساله تا حافظ و سعدی شاعر +نقشه و تصاویر

آرامگاه حافظ شیرازی یا حافظیه یک مجموعه آرامگاهی است که در شمال شهر شیراز و جنوب دروازه قرآن قرار گرفته است. دیدن از این فضای دلنشین آرامش فراوانی برایتان به همراه دارد و ناگفته نماند علاوه بر حافظ عرفا و شعرای دیگری در این مکان آرمیده اند. البته حافظ شیرازی در شعری پیش بینی کرده است که مرقدش پس از او زیارتگاه خواهد شد :

بر سر تربت ما چون گذری ، همت خواه که زیارتگه رندان جهان خواهد بود

هزینه ورودی این آرامگاه 3000 تومان است و از ساعت 7:30 صبح تا 10 شب می توانید به زیارت این آرامگاه بروید.

سعدیه

دیدنیهای استان  فارس؛ از تاریخ هزار ساله تا حافظ و سعدی شاعر +نقشه و تصاویر

این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا در شمال شرق شیراز قرار دارد. این منطقه در ابتدا خانقاه سعدی بوده و سپس همانجا دفن شده است و در اطراف مقبره ، قبور زیادی از بزرگان دین وجود دارند که وصیت کرده اند در کنار سعدی دفن شوند. علاوه بر زیارت قبور لذت قدم زدن در میانه این فضا و همچنین خواندن ابیات سعدی برایتان بسیار لذت بخش و خاطره انگیز می شود. بر روی درب ورودی سعدیه این بیت به چشم می خورد :

ز خاک سعدی شیراز بوی عشق آید *********** هزار سال پس از مرگ او گرش بویی

هزینه ورودی این آرامگاه 3000 تومان است و از ساعت 8 صبح تا 8:30 شب می توانید به زیارت این آرامگاه بروید.

پیشنهاد

در صورت اقامت بیشتر در استان فارس پیشنهاد میکنیم حتما سری به بازار ، مسجد و حمام وکیل که مربوط به دوره زندیه و همچنین باغ ارم ، باغ جهان نما و باغ نارنجستان قوام شیراز بزنید.

دانلود مسیرهای عمومی گردشگری استان فارس

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(5 رای)
84%

نظر دادن