ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، در کتیبه های بابلی، ایلام را "آلامتو" یا "اِلام" خوانده اند، که به قولی به معنای کوهستان یا "کشور طلوع خورشید" است.

استان ایلام از استان های کمابیش جنگلی ایران است. پیش از دوره رضاشاه به این ناحیه لرستان پشتکوه می گفتند. ایلام در 710 کیلومتری تهران واقع شده و به تازگی به عنوان یکی از قطب های دیدنی و پر جاذبه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. در کتیبه های بابلی ، ایلام را "آلامتو" یا "اِلام" خوانده اند ، که به قولی به معنای کوهستان یا "کشور طلوع خورشید" است و اگرچه جزو کوچک ترین استان های کشور محسوب می شود اما دارای تنوع آب و هوایی و مناطق دیدنی جالب توجهی است.مناطق دیدنی استان ایلام + دانلود PDFمناطق دیدنی استان ایلام + دانلود PDF

دریاچه دوقلو

دیدنی های ایلام؛ از دریاچه دوقلو تا طاق شیرین و فرهاد  +تصاویر و شناسه مسیرها

در نزدیکی شهرستان آبدانان دو دریاچه یا چشمه بالادست و پائین دست است که توسط یک کانال 10 متری به هم وصل شده اند. اطراف این دریاچه بسیار زیبا را دشتها و کوه های نسبتا مرتفع فرا گرفته و گلزارهای حاشیه دریاچه و وجود حیوانات آبی در این دریاچه جذابیت و زیبایی خاصی به آن بخشیده است و نکته قابل توجه این است که دریاچه دوقلوی سیاه گاو به طور کاملا اتفاقی به دو قسمت شبیه به هم تبدیل شده است.

 

تالاب ها

تالاب سیاب دریوش : این تالاب دارای آب دایمی و شکل آن دایره ای می باشد و به دلیل قرار گیری در ناحیه کوهستانی جزو منطقه سردسیری و ییلاقی استان محسوب می شود. تالاب سیاب دریوش در جنوب غربی بخش ملکشاهی قرار دارد.
تالاب زمزم : آب این تالاب به صورت چشمه و دایمی است. درختان اطراف آن چشم انداز زیبایی را بوجود آورده و زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات وحش فراهم کرده است. تالاب زمزم در 74 کیلومتری شرق ایلام قرار گرفته است.
تالاب چکر : این تالاب در منطقه گرمسیری ایلام و در منطقه بولی و ناحیه چکر قرار دارد که آب آن دایمی است. نیزارها به همراه طبیعت دست نخورده زیبای اطراف آن واقعا ارزش یک بار دیدن را دارد.

 

غار کناتاریکه

دیدنی های ایلام؛ از دریاچه دوقلو تا طاق شیرین و فرهاد  +تصاویر و شناسه مسیرها

داخل این غار پرده های سنگی به همراه ستون و مجسمه های استالاکتیتی و استالاگمیتی بسیار زیبا و یک حوضچه آبی وجود دارد. این غاری در ارتفاعات سیوان کوه ایلام و در 35 کیلومتری مسیر ایلام-دره شهر و نزدیک به روستای پاکل قرار دارد.

 

طاق شیرین و فرهاد

دیدنی های ایلام؛ از دریاچه دوقلو تا طاق شیرین و فرهاد  +تصاویر و شناسه مسیرها

قدمت این بنای کاملا سنگی باستانی به دوره ساسانیان بر می گردد و در شهرستان ایوان ، بخش رزنه ، روستای چهل زرعی ، تنگ کوشگ قرار دارد. بر اساس باور مردم محلی ، فرهاد در مدت نصف روز آن را برای استراحت شبانه شیرین ساخته است و خیلی از قدیمی ها و افراد مسن تر در ایلام ، این بنا را با نام طاق شیرین می شناسند.

 

نقش برجسته گل گل ملکشاهی

در 8 کیلومتری شهر ارکواز و در فاصله 25 کیلومتری ایلام در روستای گل گل ملکشاهی سنگ نوشته ای به زبان آشوری و خط میخی است که در مورد فتح ایلام و انقراض تمدن ایلام باستان توسط آشوری ها نوشته شده است. این سنگ نوشته حدود 3 هزار سال قدمت تاریخی دارد و روی آن نقش پیکره یک سرباز آشوری با کلاه خود ، ماه وستاره در بالای سر آن در حالیکه پیکانی در دست دارد ، مشاهده می شود.

 

کوه ها

کوه سامله : کوه سامله درناحیه زردلان درفاصله 84 کیلومتری شمال ایلام واقع شده و محیطی خوش آب و هوا برای گذراندن یک نهار در طبیعت است.
کوه چمن گیر : کوه چمن گیر جزو رشته کبیرکوه از کوهستان زاگرس است که یکی از مقاصد مناسب و بکر برای کوه نوردی و طبیعت گردی در ایلام به شمار می رود. کوه چمن گیر درناحیه شیروان و در فاصله 22 کیلومتری جنوب شرقی ایلام واقع شده است.
کوه شره زول : این کوه در ناحیه چوار در 23 کیلومتری شمال غربی ایلام قرار دارد و بخش شمال غربی آن از جنگل های بلوط پوشیده شده است.
همچنین کبیرکوه ، کوه اهوران ، کوه سرکب و کوه سرخ خانی نیز برای پیک نیک و کوه نوردی بسیار مناسب هستند.

 

شهر باستانی ماداکتو

دیدنی های ایلام؛ از دریاچه دوقلو تا طاق شیرین و فرهاد  +تصاویر و شناسه مسیرها

این شهر دارای برج های نگهبانی ، خیابان ، سیستم آبکشی و دفع فاضلاب است که بنا به روایتی در اثر یک زلزله تخریب و از بین رفته و هم اکنون بقایای کمی از این شهر بر جای مانده است. قدمت این شهر به 1400 سال پیش و دوران ساسانیان بر می گردد.

 

تنگه بهرام

در داخل این تنگه مجموعه ای از اماکن مسکونی ، بنای شاه نشین ، حوضچه های سنگی آب و برج وجود دارد. تنگه بهرام چوبین در حدود 12 کیلومتری شرق شهرستان دره شهر به پل دختر و در میان تنگه ای عظیم و صخره ای منشعب از پا دامنه های ارتفاعات کبیرکوه قرار گرفته است.

 

آبشارها

آبشار وه ریز : سرچشمه این آبشار ، ارتفاعات کبیرکوه در غرب ایلام است و در نزدیکی روستایی به نام چشمه کبود قرار دارد.

آبشار گچان : در این منطقه که کوه های زیبا و معظم مانشت و قلارنگ به همراه گچان گویی به هم رسیده اند منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرده است و به علت دسترسی خوب منطقه مناسبی برای دوستداران طبیعت به شمار می رود.

آبشار آما : ارتفاع این آبشار حدود بیست متر است و در نزدیکی روستای آما و پشت سد ایلام واقع شده است.

ره آورد و غذاهای محلی

خورشت تره کوهی ، کشکینه ، تُرخینه ، برنج و گوشت معروف دهلران ، نژی آوا ، جوجگ آو ، ماش آو ، کشک دو ، قله ماسوا ، کپه ، جِِگِروَز ، گوجه پونه ، مَکش ، کوفته سیرابی ، آبگوشت بامیه ، پیچگ ، بوله وله ، قارچگ ، پاقازه ، سختی ، بابایاری (عَدَساو) ، شله امیری ، پِرشگِه ، ماسوا از غذاهای محلی این دیار به شمار می روند.

همچنین قالی کردی (قالیچه درشت بافت) ، سیاه چادر ، چیغ(چیت) بافی ، جاجیم بافی ، گلیم ساده ، نمد مالی ، احرامی بافی ، گیوه بافی ، عبا بافی ، گلیم نقش برجسته ، منبت چوب ، سفال گری ، طراحی روی سفال و قلم زنی روی مس نیز از صنایع دستی این استان هستند.

 

پیشنهاد

در صورت اقامت بیشتر در این استان پیشنهاد می کنیم حتما سری به چشمه آب گرم دهلران ، پارک جنگلی چقاسبز ، آتشکده چهارطاقی دره شهر ، قلعه پوراشرف (دژ شیخ مکان) ، دژ میرغلام هاشمی ، آسیاب های آبی قدیمی ، گورستان چنار ، قلعه سه کسان ، قلعه هزارانی ، قلعه سام ، آتشکده موشکان ، چهار طاقی ، قلعه اسماعیل خان ایلام ، تفرجگاه تجریان و منطقه شکار ممنوع زله زرد بزنید.

 

دانلود مسیرهای عمومی گردشگری استان ایلام

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(0 رای)
0%

نظر دادن