ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، ضرب المثل تفرقه بینداز و حکومت کن در مورد افراد سیاستمداری به کار می رود که با حیله و نیرنگ می خواهند به هدف خود برسند.

زمینه پیدایش

در روزگاران قدیم ، باغبانی یک سال برای درخت های انارش زحمت کشید ، به موقع به آنها آب داد و به موقع کود مناسب پای درختان ریخت تا اینکه درنهایت میوه های خوب و سالمی برداشت کرد. آن سال میوه های باغ او به حدی خوب بود که زبان زد مردم روستا شده بود. مرد که بعد از چندین سال قحطی و کم آبی و یا سرمای شدید که میوه هایش را از دست می داد امسال میوه هایش خوب درآمده بود به شدت از میوه هایش مراقبت می کرد.ضرب المثل تفرقه بینداز و حکومت کنضرب المثل تفرقه بینداز و حکومت کن

یک روز که برای دست چین کردن میوه هایش به باغ انار خود رفته بود ، دید انگار امروز در چیدن میوه ها تنها نیست سه دزد وارد باغ او شده بودند ، هرکدام یک کیسه بر دوش داشتند و میوه های رسیده درختان را می چیدند تا برای خودشان ببرند. مرد باغدار که دید حاصل سال ها زحمتش را عده ای دزد آمده اند تا بدون کمترین زحمتی بچینند و با خود ببرند خیلی عصبانی شد.

مرد باغدار ابتدا تصمیم گرفت سروصدا به راه بیندازد و مردم را خبر کند ولی بعد به خودش گفت : این کار هیچ فایده ای ندارد. آنها به راحتی فرصت پیدا می کنند تا از اینجا فرار کنند. پس تصمیم گرفت یک تکه از چوب های تازه درختان انارش بکند و با چوب دستی اش به طرف دزدها حمله کند تا آنها را از باغش بیرون بیندازد. ولی به سرعت منصرف شد با خود گفت : من یک نفر هستم در برابر سه دزد اگر آنها با هم بر سر من بریزند ، خیلی راحت هم من را کتک می زنند و هم هرچه بخواهند از میوه های باغ من با خود می برند.

بعد از مدتی تصمیم گرفت برود آرام آرام چند نفر را خبر کند تا به کمک او بیایند ولی از این کار هم منصرف شد و گفت : تا من بروم و برگردم آنها هر چقدر دلشان بخواهد انار چیده اند ، کیسه هایشان را برمی دارند و فرار می کنند.

باغبان بعد از فکر کردن در مورد تمام راه های مقابله با دزدها راه چاره ای به ذهنش رسید. آرام خود را به دزدها نزدیک کرد و سلام گفت : دزدها با دیدن مردی که آنجا بود فهمیدند که این مرد باید صاحب باغ باشد. دزدها برای اینکه خودشان را بیشتر ضایع نکنند و بتوانند کیسه های میوه را هم با خود ببرند خیلی معمولی برخورد کردند ، یکی از آنها گفت : من فقیری بیچاره ام که نمی توانم برای زن و بچه ام میوه بخرم آمده ام اینجا تا کمی میوه برایشان ببرم البته با اجازه شما ، باغبان با خونسردی گفت : بله! خواهش می کنم.

دزد دومی که دید مرد صاحب باغ لبخند می زند با جرات بیشتری گفت : من درویشم و از شهری به شهر دیگر می روم روضه و مرثیه می خوانم انعام می گیرم. وقتی به این شهر رسیدم خیلی گرسنه بودم ، اینجا آمدم تا مقداری میوه بخورم و بتوانم به راه خود ادامه دهم. خداوند جزای خیر به شما بدهد.

باغبان گفت : احسنت! شما هم راحت باشید و میوه بخورید. سپس رو کرد به دزد سومی و گفت : شما چی عزیزم؟ شما چی شد که سر از اینجا درآوردید؟ دزد سومی کمی به دنبال پاسخ قانع کننده گشت بعد گفت : من مأمور مالیاتم آمده ام مالیات بگیرم.

باغبان واقعا نمی دانست در برابر این همه گستاخی و حاضرجوابی چه بگوید رو کرد به دزد سومی و گفت : عزیزم شما چرا میوه می چینید؟ بگذارید این بندگان بینوا راحت باشند شما تشریف بیاورید در انبار باغ ، تا من میوه هایی که قبلا دست چین کردم را پیش کش کنم.

دزد که فکر می کرد باغدار واقعا حرف های او را باور کرده از این همه زودباوری مرد ذوق زده شد و گفت : کجا باید برویم؟ مرد باغدار او را به انبار باغ برد و در فرصت مناسب ترکه ای را که از درخت انار تازه کنده بود ، درآورد و تا می توانست دزد را کتک زد. سپس دست و پایش را بست و گوشه انبار گذاشت. باز برگشت به سراغ دو دزدی که فکر می کردند زرنگ هستند و تند و تند انارها را می چیدند. گفت : خسته نباشید. دوستمان که مأمور مالیات است چای دم کرده حداقل یکی از شما بیاید و یک استکان چای بخورید. درویش تو بیا تا هم استکانی چای بخوری و هم دعای خیری در حق ما بکنی. درویش که از این همه فعالیت خسته شده بود از حرف باغدار استقبال کرد و با او به طرف انبار باغش حرکت کرد. این بار هم وقتی باغدار با دزد تنها شد به یک باره ترکه را برداشت و شروع کرد به زدن به سروکله دزد و او را به شدت کتک زد. و دست و پای دزد دوم را هم بست و در گوشه انبار باغ رها کرد.

وقتی باغبان به سراغ دزدی که مانده بود آمد ، او در باغ تنها مشغول چیدن انار بود. باغدار با همان ترکه انارش شروع کرد به زدن دزد و او را آنقدر کتک زد تا روی زمین افتاد آن وقت دست و پایش را بست. باغدار وقتی هر سه دزد را دستگیر کرد و دست و پایشان را بست از باغش خارج شد و به سراغ سربازان قاضی رفت تا دزدها را تحویل آنها بدهد.

دوستان و همسایه های باغدار که از کار او مطلع شدند از او پرسیدند تو چطور توانستی یک نفره سه دزد را دستگیر کنی؟ باغدار لبخندی زد و گفت : از قدیم گفته اند تفرقه بینداز و حکومت کن.

 

توضیحات 

تفرقه بینداز و حکومت کن (به لاتین : divide et impera) مثل معروفی است که به فیلیپ دوم مقدونی پدر اسکندر مقدونی نسبت داده شده و پس از او توسط ژولیوس سزار و ناپلئون بناپارت به عنوان یک استراتژی مورد استفاده بوده و البته موارد استفاده این استراتژی در طول تاریخ بسیار است.

این استراتژی عبارت است از به دست آوردی یا نگهداری قدرت(سیاسی و اجتماعی) از طریق شکستن یا تجزیه یک قدرت متمرکز به بخشهای کوچکتری که هریک از این بخشهای کوچکتر به تنهایی قدرت کمتری از اجراکننده این استراتژی را دارند. بدینصورت اجرا کننده استراتژی قدرت را تحت کنترل خود حفظ خواهد کرد.

مورد مثال این استراتژی را میتوان به بکاری گیری آن در میان اقوام و گروههای یونانی (اتحادیه اخائیه) ذکر کرد که توسط امپراطوری رم برای سالیان سال مورد استفاده بود و در نهایت منجر به حل شدن یونانی ها در امپراتوری رم گردید.

مورد مثال معاصر دیگر حمایت کامل کشور اسرائیل از برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق (2017) بوده تا از این طریق بتواند از اتحاد بیشتر کشورهای ایران ، عراق ، سوریه و ترکیه جلوگیری کرده و از تغییر موازنه قدرت به زیان خود جلوگیری کند. با وجود مخالف تمامی کشورهای غربی و شرقی اسراییل تنها کشوری است که از این رفراندوم حمایت کامل خود را اعلام کرده است.

تقسیم کن و غلبه کن (به انگلیسی : divide and conquer) عنوان دیگری از همین مثل است که روش اصلی برای حل مسائل در زبان های برنامه نویسی است.

ارکان این تکنیک عبارتند از :

  • ایجاد و تشویق تقسیمات بین «مادون» ها برای جلوگیری از ایجاد اتحادی که حاکم مسلط و دارای قدرت عالیه را به چالش بکشد
  • پرورش بی اعتمادی ، کینه ، عداوت و خصومت بین حکمرانان محلی.

این سیاست بارها توسط دولت بریتانیا علیه کشورهای مختلف اجرا شده است؛ ازجمله سودان ، نیجریه و شبه قاره هند.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(4 رای)
80%

نظر دادن