زمینه پیدایش
درویشی را ضرورتی پیش آمد. کسی گفت : «فلان ، نعمت وافر دارد و اگر بر حاجت تو واقف شود ، در قضای آن توقف روا ندارد.» گفت : «من او را ندانم.» گفت : «مَنَت رهبری کنم.» دستش گرفت و نزد آن کس درآورد. یکی را دید لب فرو هشته و ابرو در هم کشیده و تند نشسته ، برگشت و سخن نگفت. پرسیدنش : «چه کردی؟» گفت : «عطایش را به لقایش بخشیدم!» مَبَر حاجت به نزدیک تُرُش روی * که از خوی بدش فرسوده گردی اگر گویی غم دل ، با کسی گوی * که از رویش به نقد آسوده گردی(1)
پیامها
انسان های فرومایه و پست ، ارزش حاجت خواستن ندارند ، اگرچه گشاده دست باشند.
کاربرد : زمانی که انسان خسیسی از خدمتی که می بایست در حق دیگری انجام دهد ، سرباز زند ، این ضر ب المثل بکار برده می شود؛ همچنین ، زبان حال کسی است که به انسان فرومایه و بدخلق نیاز پیدا کند و نخواهد از او حاجت بطلبد.
ضرب المثل های هم مضمون
آبرو را پیش هر ناکس مریز.
اگر از گرسنگی آب به دیوار بپاشم و بو کنم ، دست به طرف نامرد دراز نمی کنم.
بهر دو نان ، منت دونان چرا؟ خاک خور و نان بخیلان مخور.
خون جگر خورم ، نخورم نان ناکسان.
غم خور و نان غم افزایان نخور.
نه شیر شتر ، نه دیدار عرب.(2)
اشعار هم مضمون
پیش جبین گرفته مکن عرض احتیاج * ای نابلد! مکوب دری را که باز نیست (فرهنگنامه امثال و حکم ایرانی)
سرمه ای را که بود منت غیری همراه * کور باد ار بکنم چشم بِدان سرمه سیاه گرم روزی نباشد تا بمیرم * به از نان خوردن از دست لئیمان (سعدی)
مرا ز نان جو خویش چهره کاهی به * که از شراب حریفان سفله ، گلناری (امیدی رازی)
نخورد شیر ، نیم خورده سگ * ور به سختی بمیرد اندر غار(3) (سعدی)
ریشه های قرآنی حدیثی
حضرت علی(علیه السلام) : «لا تَسأَلِ الحَوائِجَ غَیرَ أَهلِها؛ حاجات خود را از نااهلان مخواه».(4)
حضرت علی(علیه السلام) : «فَوتُ الحاجت اَهوَنُ مِن طَلَبِها اِلی غَیرُِ اَهلِها؛ روا نشدن حاجت ، آسان تر است تا آن را از نااهل خواستن».(5)
امام سجاد(علیه السلام) : به شخصی که می گفت : خدایا! مرا از بندگانت بی نیاز گردان ، فرمود : «لَیسَ هکَذا ، اِنَما الناسُ بِالناسِ ، ولکِن قُل : اَلهُمَ اَغنِنی عَن شَرارِ خَلقِکَ؛ این چنین نیست؛ زیرا مردم به هم محتاجند. بگو : خدایا ، مرا از بدان خلقت بی نیاز گردان!(6)
پی نوشت ها :
1. حسن ذوالفقاری ، داستان های امثال ، تهران ، مازیار ، 1385، چ 2، ص 653.
2. غلامرضا حیدری ابهری ، حکمت نامه پارسیان ، قم ، مؤسسه نشر جمال ، 1385، چ 1، ص 191.
3. همان.
4. الحکم ، بنیاد پژوهش های اسلامی ، مشهد ، آستان قدس ، 1417 هـ.ق ، چ 1، ج 2، ص 172.
5. نهج البلاغه سید رضی ، ترجمه : کاظم محمدی و محمد دشتی ، قم ، انتشارات امام علی(علیه السلام) ، 1396 هـ.ق ، چ 2، حکمت 66.
6. ابن شعبه حرانی ، تحف العقول ، ترجمه : علی اکبر غفاری ، قم ، نشر اسلامی ، 1404 هـ.ق ، چ 2، ص 278.
برگرفته از : مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما