ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، در ادامه با بیوگرافی کامل آیدین آغداشلو گرافیست و نقاش به همراه عکس های خانوادگی و سوابق و افتخارات آیدین آغداشلو و بیوگرافی تارا آغداشلو و وبیوگرافی تکین آغداشلو فرزندان آیدین آغداشلو و ماجرای تجاوز به سارا امتعلی با شما در نم نمک خواهیم بود.

زندگینامه آیدین آغداشلو و همسرش(Aydin Aghdashloo)

  • نام اصلی : آیدین آغداشلو
  • متولد : 8 آبان 1319 رشت
  • زمینه فعالیت : نقاشی و گرافیک
  • پیشه : گرافیست و نقاش
  • مدرک تحصیلی : تحصیلکرده دانشکده هنرهای زیبا
  • سالهای فعالیت : 1346 تاکنون
  • قد : 180 سانتیمتر
  • والدین : محمد بیک آغداشلو و ناهید نخجوان
  • همسرها : شهره آغداشلو و فیروزه اطهاری
  • فرزندان : تارا آغداشلو و تکین آغداشلو

بیوگرافی کامل آیدین آغداشلو

آیدین آغداشلو متولد 8 آبان 1319 در رشت نقاش ، گرافیست ، نویسنده ، منتقد فیلم ، تصویرگر کتاب های درسی ایران ، مجلات ، و موسسه های خصوصی است.بیوگرافی آیدین آغداشلو نقاش و همسرش فیروزه اطهاریبیوگرافی آیدین آغداشلو نقاش و همسرش فیروزه اطهاری

آیدین آغداشلو - Aydin Aghdashloo

آیدین آغداشلو - Aydin Aghdashloo

تحصیلکرده دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می باشد و حالا نه به خاطر حرفه اش بلکه به خاطر اتهامات جنسی در فضای مجازی شناخته شده تر شد.

خانواده و اصالت

آیدین آغداشلو ، فرزند محمد بیک آغداشلو (حاجی اوف) و ناهید نخجوان در سال 1319 خورشیدی در محله آفخرای شهر رشت به دنیا آمد.

پدرش از مهاجران قفقازی و عضو حزب مساوات قفقاز بود و خاندان وی نیز نام خانوادگی خود را از نام شهر کوچک آغداش گرفته اند. مادرش نوه بهمن میرزا پسر عباس میرزا بود.

عکسهای اینستاگرام آیدین آغداشلو

عکسهای اینستاگرام آیدین آغداشلو

فوت پدر و مهاجرت به تهران

پدر آغداشلو با دیدن استعداد وی در نقاشی او را برای نخستین بار پیش حبیب محمدی ، نقاش اهل رشت و معلم نقاشی برد. وی 11 ساله بود که پدرش را از دست داد ، پس از آن به همراه مادرش به تهران رفت و در سال 1332 وارد دبیرستان جم در محله قلهک شد.

در آنجا در کلاس های نقاشی موسیو بازیل نام نوشت. در شانزده سالگی به کار و فراگیری طراحی گرافیک در موسسه تبلیغاتی «آشنا» با حقوق ماهی سیصد تومان پرداخت و چندی سپس تر در بخش تبلیغاتی روزنامه اطلاعات مشغول به کار شد.

عکس کودکی آیدین آغداشلو

عکس کودکی آیدین آغداشلو

فروش اولین تابلو نقاشی

در 13 سالگی خاله اش که همسر یک بازرگان متمول بود با دیدن استعداد آیدین او را در کلاس نقاشی استاد موسیو بازیل نام نویسی کرد.

آنجا بود که آیدین تکنیک نقاشی با رنگ روغن را یاد گرفت تا اینکه در 14 سالگی اولین تابلوی نقاشی خود را بفروش رساند.

دانشگاه

آغداشلو در 19 سالگی پس از شرکت در کنکور به دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران رفت؛ اما در سال 1346، از ادامه تحصیل بازماند. چندی پس از آن نخستین نقد هنریش را در مجله اندیشه و هنر - به سردبیری ناصر وثوقی - منتشر کرد. او همچنین با نام مستعار «فرامرز خبیری» به نقد شعر شاعران معاصری چون احمدرضا احمدی ، احمد شاملو ، اخوان ثالث ، و محمدعلی سپانلو پرداخت.

عکسهای شخصی آیدین آغداشلو

عکسهای شخصی آیدین آغداشلو

تدریس در دانشگاه

آغداشلو از سال 1352 در هنرستان های پسران و دانشکده هنرهای تزئینی مشغول تدریس شد تا اینکه سال 1354 در 35 سالگی نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در انجمن ایران و آمریکا در تهران برگزار کرد.

او سپس از سال 1355 تا 1357 مشغول گشایش و راه اندازی موزه های آبگینه و سفالیه و هنرهای معاصر در تهران و موزه های کرمان و خرم آباد کمک کرد.

آیدین آغداشلو و بهرام بیضایی

آیدین آغداشلو و بهرام بیضایی

وضعیت ازدواج و همسر آیدین آغداشلو

ازدواج اول و طلاق

آغداشلو سال 1351 با شهره وزیری تبار - هنرپیشه تئاتر و سینما که با نام هنری شهره آغداشلو شناخته شده - ازدواج کرد. آن ها در سال 1359 از هم جدا شدند و شهره از ایران رفت.

آیدین آغداشلو و همسر اولش شهره آغداشلو

آیدین آغداشلو و همسر اولش شهره آغداشلو

ازدواج دوم و فرزندان

آیدین دوباره در سال 1360 با فیروزه اطهاری (دانش آموخته معماری) که از دانشجویان خودش بود ، ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر به نام های تکین (1361) و تارا (1366) شد.

آیدین آغداشلو و همسرش فیروزه اطهاری و فرزندانش

آیدین آغداشلو و همسرش فیروزه اطهاری و فرزندانش

مستندسازی و کلاسهای نقاشی

آیدین در ادامه مشغول نوشتن فیملنامه شد و سپس کلاس های نقاشی کارگاه آزاد بنام هنرکده زنگار را تاسیس کرد و تا مدت ها آنجام به تدریس پرداخت.

در ادامه مجموعه 13 قسمتی بنام به سوی سیمرغ را برای صدا و سیما ساخت و تا سال 1385 چندین کتاب که از آن جمله می توان به تک چهره ها ، آقا لطفعلی صورتگر شیرازی و سال های آتش و برف اشاره کرد منتشر کرد.

او همچنین تا مدت ها تصویرگر کتب درسی مدارس و مجلات و موسسات بود.

آیدین آغداشلو و دخترش تارا آغداشلو

آیدین آغداشلو و دخترش تارا آغداشلو

افتخارات

آیدین آغداشلو ، در مراسمی که روز سه شنبه 22 دی ماه 1394 در سفارت فرانسه در ایران برگزار شد نشان هنر و ادب شوالیه فرانسه را دریافت کرد.

ماجرای تورک و فارس

ما مهاجرت بودیم و ترک زبان اما من زبان فارسی را آموختم و برای آموختنش بسیار کوشیدم.

پس از فوت مادرم دیگر کسی نبود که با او ترکی حرف بزنم ، امروز هرکسی را می بینم که ته لهجه ترکی دارد ولی با من فارسی حرف می زند فوری از او می خواهم ترکی حرف بزنیم.

آیدین آغداشلو و پسرش تکین آغداشلو

آیدین آغداشلو و پسرش تکین آغداشلو

حمایت از بهروز وثوقی

من درست نمی فهمم که بهروز وثوقی چرا نمی تواند به ایران برگردد؟ و اگر برگردد چه اتفاق بدی برایش می تواند بیفتد؟ و اصلا مگر چه کار کرده است؟

عادت کرده ایم از روی احتیاط سوال های ساده ای را نپرسیم که جواب های ساده ای دارند و یا اصلا جواب ندارند! خب عادت است دیگر!

آیدین آغداشلو نقاش و گرافیست

آیدین آغداشلو نقاش و گرافیست

ایمیل های حنسی

در سال 1396 چندین ایمیل منصوب به آیدین آغداشلو در فضای مجازی منتشر شد که حاوی نوشته هایی با مضموم عاشقانه و جنسی برای یک خانوم بود.

با این حال این اسکرین شات از ایمیل ها آن زمان مورد توجه عموم قرار نگرفت.

عکسهای جدید آیدین آغداشلو

عکسهای جدید آیدین آغداشلو

اتهامات آزار جنسی

در تابستان 1399 سارا امت علی ، خبرنگار حوزه نقاشی که سابقه انتشار گفتگویی با آغداشلو در ماهنامه بخارا را دارد ، در موج افشای آزار و تجاوز جنسی در ایران ، آغداشلو را به تعرض جنسی متهم کرد. آغداشلو اتهام تعرض را تکذیب کرد و نوشت «در زندگی شخصی و اجتماعی ام هرگز خواسته ای را به کسی تحمیل نکرده ام ، چون جزئی از رفتار و روشم نبوده است. باید تأکید کنم که هر نوع تحمیل جنسی را اکیدا محکوم می کنم». فهیمه خضر حیدری ، تهیه کننده و مجری برنامه های رادیویی با دفاع از سارا امت علی او را از اخلاقی ترین و بی حاشیه ترین آدم های روزگار خواند و نوشت ده ها مورد مشابه از رفتارهای جنسی آقای آغداشلو شنیده است.

ماجرای تجاوز جنسی آیدین آغداشلو به سارا امت علی

ماجرای تجاوز جنسی آیدین آغداشلو به سارا امت علی

واکنش لاله صبوری

در واکنش به این موضوع لاله صبوری مدعی شد : «دوسال شاگرد آغداشلو بودم سال هفتاد ، و متأسفانه باید بگم تجاوز وصله ایست که به استاد می چسبد.» به دنبال این مساله ، باربد گلشیری فرزند هوشنگ گلشیری اعلام کرد که در چاپ جدید کتاب شازده احتجاب نقاشی آیدین آغداشلو از جلد کتاب حذف شده است.

آیدین آغداشلو و همسرش فیروزه اطهاری و پسرش

آیدین آغداشلو و همسرش فیروزه اطهاری و پسرش

افشاگری 13 زن دیگر

سیزده زن در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز آیدین آغداشلو را به سوء رفتار جنسی در طول بیش از 30 سال متهم کردند. اکثرا از شاگردان قدیمی و برخی از روزنامه نگاران فعال در حوزه فرهنگ و هنر هستند.

آقای آغداشلو درخواست مصاحبه را رد کرد و با قاطعیت هر گونه عمل خلاف را انکار نمود. به گفته وکیل ایشان ، وی حتی از یکی از مدعیان به اتهام افترا شکایت کرده است. آقای آغداشلو در بیانیه ای کتبی برای روزنامه نیویورک تایمز خود را هنرمندی مستقل توصیف کرد که سابقه کاری اش کاملا مبتنی بر دستاورد های خلاقانه اش بوده است.

وی نوشت : «اتهامات تعرض جنسی مطرح شده علیه من پر از اشتباهات فاحش ، اظهارات نادرست و ساختگی است. صراحتا می گویم که من همیشه سعی کرده ام با مردم با احترام و شرافت رفتار کنم و به کسی تعرض نکرده ، به کسی آزار نرسانده ام و از کسی سوء استفاده نکرده ام.»

او در ادامه نوشت ، «من انسان بی عیبی نیستم» و اگر رفتارم باعث آزار و یا رنجش کسی شده ، «عمیقا عذر خواهی می کنم.»

واکنش همسر سابق

شهره آغداشلو در پیامی به این خبر واکنش داد و این اتهام را رد کرد و دختران را به سکوت تشویق کرد.


منابع : نم نمک | آیدین آغداشلو اینستاگرام/ آیدین آغداشلو فیسبوک/ صفحه شخصی آیدین آغداشلو/آیدین آغداشلو ویکی پدیا/ آیدین آغداشلو تلگرام

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(4 رای)
100%

نظر دادن