ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، در ادامه با بیوگرافی کامل سوسن اصلانی نوازنده و رهبر ارکستر زن به همراه عکس های خانوادگی و آثار هنری سوسن اصلانی با شما در نم نمک خواهیم بود.

زندگینامه سوسن اصلانی و همسرش(Sousan Aslani)

  • نام اصلی : سوسن اصلانی
  • متولد : 6 بهمن 1326 تهران
  • زمینه فعالیت : موسیقی
  • پیشه : نوازنده ، آهنگساز و رهبر ارکستر
  • مدرک تحصیلی : رشته سنتور
  • سالهای فعالیت : 1345 تاکنون
  • همسر : حسین دهلوی(فوت شده)
  • فرزندان : هومن دهلوی

بیوگرافی کامل سوسن اصلانی

سوسن اصلانی متولد 6 بهمن 1326 در تهران نوازنده و اولین رهبر ارکستر زن در ایران می باشد .بیوگرافی سوسن اصلانی نوازنده و همسرش + فرزندانبیوگرافی سوسن اصلانی نوازنده و همسرش + فرزندان

سوسن اصلانی - Sousan Aslani

سوسن اصلانی - Sousan Aslani

خانم اصلانی نوازنده سنتور نیز می باشد و فارغ التحصل از هنرستان موسیقی ملی در رشته سنتور است. او موسیقی را نزد استادانی چون فرامرز پایور و محمد حیدری ، و همسرش حسین دهلوی آموخته است .

خانواده و اصالت

من در خانواده ای اهل علم و ادب و هنر در تهران متولد شدم و رشد کردم. پدرم سرهنگ نیروی هوایی بود و دستی هم ، بر شعر و موسیقی داشت و تار می نواخت. برادرم نیز علاوه بر علاقه مندی به موسیقی شعرهم می سرود. مادرم هم نوازنده تنبک بود.

علاقه به ساز از کودکی

بعد از گذراندن دوره دبستان چون با موسیقی آشنایی داشتم تصمیم گرفتم دریک دبیرستان معمولی ادامه تحصیل ، ندهم و به صورت تخصصی موسیقی را دنبال کنم ، بنابراین وارد هنرستان موسیقی ملی شدم ، و ساز سنتور را به عنوان ساز تخصصی ام انتخاب کردم.

عکس جوانی سوسن اصلانی

عکس جوانی سوسن اصلانی

آهنگسازی و تدریس

وی علاوه بر نوازندگی به تدریس و آهنگسازی نیز می پردازد که تصنیف های بسیاری در زمینه موسیقی سنتی و محلی تنظیم کرده است.

آثار سوسن اصلانی

از آثار منتشر شده وی نوار تک نوازی سنتور به همراهی تمبک سیامک بنایی ، بوی پرچین با صدای علی رستمیان ، و مجموعه قطعات کتاب رقص بهار با صدای علی رضا محمدی را میتوان نام برد. آلبوم نگاه گمشده نیز با صدای ، علی رضا گلبانگ شامل 7 تصنیف در 7 دستگاه منتشر شده است.

وضعیت ازدواج و همسر سوسن اصلانی

سوسن اصلانی با زنده یاد حسین دهلوی ازدواج کرده بود و یک پسر به نام هومن دهلوی دارد.

حسین دهلوی ، موسیقید ان و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ، رهبرارکستر ایرانی و رئیس هنرستان موسیقی ملی ایران بود که در مهر ماه 98 درگذشت.

سوسن اصلانی و همسرش حسین دهلوی

سوسن اصلانی و همسرش حسین دهلوی

نحوه آشنایی و ازدواج

من سال 41 به هنرستان عالی موسیقی رفتم. ابتدا آقای مهدی مفتاح ریاست هنرستان موسیقی را برعهده ، داشتند و بعد استاد دهلوی عهده دار این سمت شدند. آن زمان که آقای دهلوی برسرکار آمدند ، تغییرات بسیارخوبی در هنرستان ایجاد شد.

دهلوی به مدت 10 سال در هنرستان فعالیت می کرد و در دوره ایشان هنرمندان بسیار خوبی فارغ التحصیل ، شده بودند. آقای دهلوی توسط آقای میرنقیبی که ناظم هنرستان بودند ازمن خواستگاری کردند. به یاد دارم سال پنجم هنرستان بودم و مشغول تحصیل و اصلا در اندیشه ازدواج نبودم.

روزی که آقای میرنقیبی به منزل ما آمدند من درهنرستان بودم و زمانی که به خانه بازگشتم اطلاعی ، ازحضور ایشان نداشتم و مادرم به من گفت که آقای میرنقیبی آمده بودند و من را برای استاد خواستگاری کرده اند.

باورم نمی شد و تا چند هفته حتی نمی توانستم این موضوع را قبول کنم.

ایشان هنرمندی بزرگ و استادی جدی و باجذبه بودند و اکثریت هنرجویان ازایشان حساب می بردند اما بالاخره ، این ازدواج صورت گرفت؛ ازدواجی که همه را متعجب کرده بود.

نحوه آشنایی و ازدواج سوسن اصلانی با حسین دهلوی

عکس عروسی سوسن اصلانی با حسین دهلوی

فرزندان سوسن اصلانی

یک سال بعد از ازدواج اولین ، دخترمان به دنیا آمد و دیگر نتوانستم به تحصیل ادامه بدهم .

اما بعد دیپلم به کلاس شبانه رفتم وسنتور را نزد استاد حیدری ادامه دادم و بعد هم دو فرزند دوقلویم به دنیا آمدند ، که به خاطر تربیت فرزندانم تا 8 سال حتی نتوانستم ساز بنوازم.

سوسن اصلانی و پسرش هومن دهلوی

سوسن اصلانی و پسرش هومن دهلوی

مهاجرت به اتریش و آلمان

اما دراین فاصله دهلوی کارهای هنری بسیاری خلق کرد ازجمله اپرای «خسرو و شیرین» و بعد آن برای گذراندن ، دوره های موسیقی نزد استاد توماس کریستین داوید به اتریش و آلمان رفتیم و درآنجا زندگی می کردیم. کریستین داوید مدتی هم در ایران زندگی می کرد.

بازگشت به ایران

زمانی که به کشورمان بازگشتیم فرزندانم به کودکستان می رفتند. آقای دهلوی به من گفتند بهتراست ، به تحصیل خود ادامه بدهید. البته شرط ازدواج من هم همین بود.

آن زمان آقای علی رهبری رئیس هنرستان وهنرکده موسیقی بودند و من بعد از امتحان ورودی به دوره عالی ، هنرستان موسیقی راه پیدا کردم.

استخدام

اتفاقا آن زمان در فرهنگ و هنر یک آزمون استخدامی برگزار شد و من به عنوان هنرآموز موسیقی به استخدام درآمدم. در واقع هم درس خود را شروع کردم و هم شاغل شدم. سال 57 تدریس سنتور را درهنرستان ، موسیقی آغازکردم و بعدها یعنی سال 62 به مدت 20 سال درانجمن زرتشتی ها ، به آموزش موسیقی مشغول بودم.

تفکیک جنسیتی

من مخالف تفکیک جنسیتی هستم و معتقدم نباید این نگاه درهنر وجود داشته باشد.دربخش خوانندگی بانوان ، محدودیت هایی دارند اما در بخش نوازندگی کم و بیش اجراها روی صحنه می رود.

نخستین رهبر ارکستر زن

متاسفانه چندان ارکسترموسیقی به سرپرستی خانم ها برپا نیست ، و افتخار می کنم که دراین عرصه فعال هستم و تلاشم این است که بانوان درعرصه هنر و موسیقی جایگاه ، والایی داشته باشند.

سوسن اصلانی نوازنده سنتور

سوسن اصلانی نوازنده سنتور


منابع : نم نمک | سوسن اصلانی اینستاگرام/ سوسن اصلانی فیسبوک//s,sk hwghkd صفحه شخصی سوسن اصلانی/سوسن اصلانی ویکی پدیا/ سوسن اصلانی تلگرام

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(2 رای)
60%

نظر دادن