ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، در ادامه با بیوگرافی کامل شراگیم یوشیج پسر نیما یوشیج و تنها فرزند نیما یوشیج به همراه عکس های خانوادگی و شخصی شراگیم یوشیج با دخترش گلرخ یوشیج شما در نم نمک خواهیم بود.

زندگینامه شراگیم یوشیج و همسرش(Sheragim Yooshij)

  • نام اصلی : شراگیم یوشیج
  • متولد : 13 اسفندماه 1321 تهران
  • زمینه فعالیت : ادبیات
  • پیشه : تدریس
  • مدرک تحصیلی :
  • سالهای فعالیت :
  • قد :
  • والدین : نیمایوشیج و عالیه جهانگیر
  • همسر : مینا میرهادی
  • فرزندان : گلرخ یوشیج
  • نوه : نیما

بیوگرافی کامل شراگیم یوشیج

شراگیم یوشیج متولد 13 اسفندماه 1321 تنها فرزند نیما یوشیج شاعر شهیر و نوگرای ایرانی است.بیوگرافی شراگیم یوشیج (پسر نیما) و همسر و دخترشبیوگرافی شراگیم یوشیج (پسر نیما) و همسر و دخترش

شراگیم یوشیج - Sheragim Yooshij

شراگیم یوشیج - Sheragim Yooshij

والدین و پدر شاعر

شراگیم یوشیج در چهارراه یوسف آباد متولد شد. شراگیم تنها فرزند نیما یوشیج و عالیه جهانگیری در خانواده ای ادیب و شاعر زندگی کرده است.

شراگیم یوشیج و پدرش نیما یوشیج و مادرش

شراگیم یوشیج و پدرش نیما یوشیج و مادرش

دوران کودکی تا دانشجویی

تحصیلات ابتدایی اش را در مدرسه «زند» تجریش و مدرسه عالی «سن لویی» در تهران گذراند. سپس در دوران محمدرضا شاه پهلوی ، دوره دبیرستان را در مدارس «شاهپور» ، «نیکی اعلا» و «تمدن» تهران تحصیل کرد و آموزش زبان فرانسه را نیز که پیشتر در مدرسه سن لویی آموخته بود ، بعدها به کار مطالعات دوران دانشجویی اش آمد.

کودکی شراگیم یوشیج در کنار پدرش

کودکی شراگیم یوشیج در کنار پدرش

چاپ و نشر آثار نیما

شراگیم یوشیج به عنوان تنها وارث و بازمانده پدر ، از سال 1339 ـ یک سال پس از خاموشی نیما ـ به همراه عالیه خانم جهانگیری عهده دار چاپ و نشر آثار نیما شد و ماحصل فعالیت او در این دوران تا به امروز انتشار ده ها عنوان کتاب از آثار نیما یوشیج است.

شراگیم یوشیج و مادرش عالیه جهانگیری

شراگیم یوشیج و مادرش عالیه جهانگیر

تحصیل و کار در فرانسه

شراگیم یوشیج در اواخر سال 1339 به فرانسه رفت و پس از تحصیل در دانشگاه سوربن پاریس ـ به جهت تقویت زبان فرانسه ـ در مدرسه ایدک (مدرسه عالی سینمای فرانسه) به تحصیل در رشته کارگردانی سینما پرداخت و در سازمان رادیو تلویزیون فرانسه ORTF نیز فعالیت کرد.

شراگیم یوشیج و پدرش نیما یوشیج

شراگیم یوشیج و پدرش نیما یوشیج

استخدام در تلویزیون ملی ایران

شراگیم یوشیج همزمان با نظارت بر چاپ و نشر آثار نیما از اواخر دهه سی ، در سال 1345 به دعوت فریدون رهنما ، به استخدام سازمان تلویزیون ملی ایران درآمد و تا سال 1362 در تلویزیون و در قسمت تولید در مقام کارگردان مشغول به کار بود و آثار متعددی از جمله ضبط تلویزیونی برنامه های فرهنگی ، هنری ، ورزشی و... را در کارنامه هنری اش به ثبت رساند که از جمله می توان به ضبط حدود 170 تئاتر تلویزیونی از آثار نویسندگان و کارگردانانی همچون آربی اوانسیان ، عباس نعلبندیان ، علی حاتمی ، بهمن مفید ، پرویز صیاد ، هژیر داریوش ، پرویز کاردان ، داود رشیدی ، ارحام صدر و... اشاره کرد.

وضعیت ازدواج و همسر شراگیم یوشیج

او در سال 1344 با مینا میرهادی نویسنده ازدواج کرد و صاحب دختری بنام گلرخ شد.

مادر شراگیم یوشیج و همسرش مینا میرهادی

مادر شراگیم یوشیج و همسرش مینا میرهادی

جالب اینکه او یک نوه به نام نیما از دخترش گلرخ که به گلی یوشیج مشهور است دارد.

گلرخ دختر شراگیم یوشیج و نوه اش نیما

گلرخ دختر شراگیم یوشیج و نوه اش نیما

زندگی و کار در آمریکا

شراگیم یوشیج از سال 1985 از فرانسه به آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه تگزاس آستین به تدریس ادبیات فارسی به دانشجویان خارجی پرداخت و در کانال تلویزیونی شهر آستین ، با برنامه ای فرهنگی و ادبی با نام NATIONAL IRANIAN MUSIC & ARTRS ـ «نیما تی وی» فعالیت داشت.

انتشار آثار پدرش

به رغم دوری او از موطنش ، شراگیم یوشیج تا به امروز در راستای انتشار درست و صحیح آثار نیما همت گمارده و در شرایطی که معتقد است آثار نیما از سوی مصححان و ناشران ، مغلوط و مغشوش به چاپ رسیده ، همواره سعی کرده است نسخه هایی سره و منقح را در دسترس دوستداران نیما قرار دهد.

عکسهای اینستاگرام شراگیم یوشیج

عکسهای اینستاگرام شراگیم یوشیج


منابع : نم نمک | شراگیم یوشیج اینستاگرام/ شراگیم یوشیج فیسبوک/ صفحه شخصی شراگیم یوشیج/شراگیم یوشیج ویکی پدیا/ شراگیم یوشیج تلگرام

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(19 رای)
87.4%

نظر دادن