ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، در ادامه با بیوگرافی کامل محمدرضا شجریان خواننده سنتی مشهور به همراه عکس های خانوادگی با همسرانش و علت طلاق و جدایی و زندگی شخصی و آهنگها و ترانه ها مرحوم محمدرضا شجریان با شما در نم نمک خواهیم بود.

زندگینامه محمدرضا شجریان و همسرش(Mohammad-Reza Shajarian)

  • نام اصلی : محمدرضا شجریان
  • متولد : 1 مهر 1319 مشهد
  • تاریخ مرگ : 17 مهر 1399 (80 سال)
  • نامهای دیگر : سیاوش بیدگانی
  • لقب : خسرو آواز ایران
  • زمینه فعالیت : موسیقی سنتی
  • پیشه : خواننده
  • مدرک تحصیلی : دیپلم دانشسرای عالی
  • سالهای فعالیت : 1346 تا 1395
  • قد : 174 سانتیمتر
  • والدین : افسر شاهوردیانی و مهدی شجریان
  • همسرها : فرخنده گل افشان(جدا شده) و کتایون خوانساری
  • فرزندان : 2 پسر(همایون و رایان) و 3 دختر(فرزانه ، افسانه و مژگان)

بیوگرافی کامل محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان متولد 1 مهر 1319 در مشهد موسیقی دان ، آهنگ ساز ، و خواننده اهل ایران بود.بیوگرافی محمدرضا شجریان و همسرش + علت طلاقبیوگرافی محمدرضا شجریان و همسرش + علت طلاق

محمدرضا شجریان - Mohammad-Reza Shajarian

محمدرضا شجریان - Mohammad-Reza Shajarian

فارغ التحصیل دیپلم دانشسرای عالی (تربیت معلم) می باشد که بجز شهرت در موسیقی از قاریان مشهد بود و در خوشنویسی خط نستعلیق درجه ممتازی دارد.شجریان در ایران ملقب به خسرو آواز ایران است.

خانواده

در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد ، مادرش افسر شاهوردیانی و پدرش مهدی شجریان بود که قاری قرآن بود.

عکس کودکی محمدرضا شجریان و پدر و مادرش

عکس کودکی محمدرضا شجریان و پدر و مادرش

قرائت قرآن تا یادگیری سنتور

شجریان در سن پنج سالگی قرائت قرآن را زیر نظر پدر آغاز کرد و در سال 1331، برای نخستین بار ، صدای تلاوت قرآن او از رادیو خراسان پخش شد.

در سال 1338 وقتی 19 ساله بود با یک معلم موسیقی آشنا شد و بعد از فارغ التحصیلی از دانشسرای عالی با سنتور آشنا و شروع به یادگیری این ساز نزد استاد جلال اخباری کرد.

عکس نوجوانی محمدرضا شجریان

عکس نوجوانی محمدرضا شجریان

دوره های موسیقی و خوشنویسی

او در سال 1346 به تهران رفت و با احمد عبادی آشنا شد و همچنین در کلاس اسماعیل مهرتاش شرکت نمود. در همین سال برای آموختن خوشنویسی در انجمن خوشنویسان نزد ابراهیم بوذری رفت. شجریان از سال 1347، خوشنویسی را نزد حسن میرخانی ادامه داد. وی در سال 1349، درجه ممتاز را در خوشنویسی به دست آورد.

محمدرضا شجریان و مادرش

محمدرضا شجریان و مادرش

خوانندگی و معلمی

پدر شجریان به دلیل عقاید مذهبی با فعالیت های هنری محمدرضا مخالفت می کرد او فعالیت خود را با نام مستعار کرد سیاوش بیدخانی ادامه می داد.تا اینکه پدر اجازه استفاده از نام اصلی اش را داد.

شجریان پس از دریافت دیپلم دانشسرای عالی ، به استخدام آموزش و پرورش درآمد و به تدریس مشغول شد و تا سال 1347 دبیر آموزش و پرورش در رادکان خراسان رضوی بود سپس به وزارت منابع طبیعی منتقل شد.

عکسهای اینستاگرام محمدرضا شجریان

عکسهای اینستاگرام محمدرضا شجریان


وضعیت ازدواج و همسر محمدرضا شجریان

ازدواج اول و طلاق

محمدرضا شجریان در سال 1340 و در بیست و یک سالگی با خانم فرخنده گل افشان ازدواج کرد. خانم گل افشان هم مثل خود شجریان معلم دبستان بود و هر دوی آن ها در شهر قوچان تدریس می کردند و در همین شهر هم پای سفره عقد نشستند. شجریان آواز می خواند و ساز می ساخت و به باغبانی علاقه داشت و خانم گل افشان ، به گلسازی می پرداخت.

افسانه ، مژگان ، همایون و فرزانه شجریان محمدرضا شجریان

افسانه ، مژگان ، همایون و فرزانه شجریان محمدرضا شجریان

پس از دو سال ، فرزانه اولین فرزند محمدرضا شجریان متولد شد. دومین فرزند هم به نام افسانه در سال 1344 به دنیا آمد. مژگان سومین فرزند این خانواده هنرمند در سال 1348 به دنیا آمد و آخرین فرزند محمدرضا شجریان و فرخنده گل افشان هم همایون بود که روز 31 اردیبهشت سال 1354 به دنیا آمد.

این زوج در سال 1370 از هم جدا شدند.

محمدرضا شجریان و همسر اولش و فرزندانش

محمدرضا شجریان و همسر اولش و فرزندانش

ازدواج دوم

شجریان در سال 1370 در 53 سالگی با دختر 26 ساله بنام کتایون خوانساری ازدواج کرد که حاصل آن تولد پسری بنام رایان در سال 1376 در کشور کانادا بود.

کتایون خوانساری خود در سال 1344 در تهران به دنیا آمد و پدرش از بنیانگذاران هنر گرافیک در ایران بود.

محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان و همسرش کتایون خوانساری و پسرش رایان

فرزندان محمدرضا شجریان

فرزانه فرزند اول محمدرضا شجریان متولد 1342 است.

از فرزانه شجریان که با اسم راحله شجریان هم شناخته شده است، اطلاعات خاصی در دست نیست و همچنین عکس خاصی که واقعا مربوط به فرزانه شجریان باشد منتشر نشده است.

فرزند دوم محمدرضا شجریان ، افسانه با پرویز مشکاتیان (آهنگساز و سنتورنواز برجسته موسیقی ایران) ازدواج کرد. ثمره ازدواج پرویز مشکاتیان با افسانه دو فرزند به نام های آوا و آیین است.

محمدرضا شجریان و دخترش افسانه شجریان

محمدرضا شجریان و دخترش افسانه شجریان

مژگان شجریان در رشته نقاشی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد ارتباط تصویری (گرافیک) دارد. همسر او محمدعلی رفیعی (مدیر برگزاری کنسرت های شجریان پدر و پسر) است و ثمره ازدواجشان سه فرزند؛ دخترشان مهر که پیانو می نوازد و پسرانی دوقلو به نام های سام و سپهر.

همایون فرزند آخر همسر اول استاد از سال 1370، پدر و گروه آوا را در کنسرت های مختلف در سراسر جهان با تنبک همراهی و از سال 1378 به بعد در صحنه کنسرت ها با پدر همخوانی کرد. همایون با گیتا خوانساری ازدواج کرد و ثمره این ازدواج دختری به نام یاسمین است.

افسانه شجریان و دخترش آوا مشکاتیان و محمدرضا شجریان

افسانه شجریان و دخترش آوا مشکاتیان و محمدرضا شجریان

کلاس آواز و تصنیف خوانی

سال 1350 وقتی 31 ساله بود زیر نظر فرامرز پایور استاد موسیقی شروع به یادگیری سنتور و ردیف های آوازی کرد و همزمان زیر نظر چند استاد دیگر شیوه های تصنیف خوانی را گذارند.

استاد محمدرضا شجریان

عکسهای دیده نشده شجریان

اجرای زنده و شرکت

در سال 1354 وقتی 35 ساله بود در جشن هنر شیراز با یک گروه موسیقی اجرای زنده داشت و در سال 54 در 37 سالگی در تلاوت قرآن کشوری اول شد.

در اسفند 57 شرکت موسیقی دل آواز را بنیانگذاری کرد.

محمدرضا شجریان و پسرش همایون شجریان

محمدرضا شجریان و پسرش همایون شجریان

بعد از انقلاب

با شروع انقلاب فعالیت او نیز مثل سایر هنرمندان دستخوش تغییر شد و در یکی دو سال اول چند آهنگ انقلابی و میهنی با ناظری و لطفی داشت.

سپس بیشتر وقت خود را صرف تدریس موسیقی کرد.

کودکی افسانه شجریان در آغوش محمدرضا شجریان

کودکی افسانه شجریان در آغوش محمدرضا شجریان

ربنای شجریان

در سال 1358 وقتی 39 ساله بود برخی از آیات قرآن را صرفا برای تمرین هنرجویان خود خواند ، اما این دعا به مدت 30 سال تا قبل از ممنوع الصدایی او در رادیو و تلویزیون در ماه رمضان پخش شد.

این اثر را سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر ملی ثبت کرده است.

عکسهای اینستاگرام محمدرضا شجریان

عکسهای اینستاگرام محمدرضا شجریان

ابداع ساز

محمدرضا شجریان مبدع چند ساز جدید در موسیقی ایرانی است. وی در اردیبهشت 1390 در نمایشگاه در تهران این سازها را رسما به نمایش عمومی درآورد. برخی این سازها عبارتند از : صراحی ، شهر آشوب ، ساغر ، کرشمه ، سبو و…

تولید سازهای ابداعی به دست شجریان با انتقاد زیادی مواجه شد و در نشستی با حضور کارشناسانی همچون : جلال ذوالفنون ، جمال سماواتی ، حسین علیزاده ، داریوش طلایی و… مورد نقد قرار گرفت.

محمدرضا شجریان ، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده

محمدرضا شجریان ، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده

کنسرت های جهانی

از سال 1370 وقتی استاد شجریان 51 ساله بود با همکاری پیرنیاکان و مرتضی عیان کنسرت های جهانی خود را شروع کرد.

آلبوم های معروفی چون ، دل مجنون و پیام نسیم حاصل این اجراها بود.

عکسهای شخصی محمدرضا شجریان

عکسهای شخصی محمدرضا شجریان

حوادث 88 + ممنوعیت

در پی حوادث سال 88 شجریان با یک نامه انتقادی به ضرغامی رئیس صدا و سیما استفاده از سروده های انقلابی بخصوص سرود ایران ، ای سرای امید را غیر شرعی خواند و خواستار توقف پخش این آثارش شد.

مدتی بعد آهنگ زبان آتش را خواند که بعد از آن پخش دعای ربنا او نیز در صدا و سیما ممنوع شد و از اجرای کنسرت های او در ایران جلوگیری گردید.

محمدرضا شجریان و دخترش مژگان شجریان

محمدرضا شجریان و دخترش مژگان شجریان

افتخارات جهانی

سایت انجمن آسیا وی را پرآوازه ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی ، روزنامه ونکوورسان او را یکی از مهم ترین هنرمندان موسیقی جهان و همچنین رادیوی عمومی ملی (NPR) در سال 2010 وی را یکی از 50 صدای برتر جهان معرفی کرده است.

استاد علاوه بری جایزه پیکاسو در سال 87، دیپلم افتخار و نشان موتزارت را از سازمان یونسکو گرفته است ، او همچنین سال 93 نشان شوالیه ملی لیاقت را از فرانسه گرفت و در سال 89 جایزه بیتا را از آن خود کرد.

محمدرضا شجریان و همسرش فرخنده گل افشان

محمدرضا شجریان و همسرش فرخنده گل افشان

جایزه گرمی

محمدرضا شجریان 2 سال به خاطر آلبوم های فریاد و بی تو به سر نمی شود ، نامزد جایزه گرمی شد. جایزه گرمی معتبرترین جایزه موسیقی در آمریکا است. هرساله 5 آلبوم موسیقی از بخش موسیقی کلاسیک برای نامزدی این جایزه معرفی می شوند.

خواننده تیتراژ فیلم

شجریان در چند فیلم به عنوان خواننده تیتراژ حضور داشته است که می توان به فیلمهای فیلم دلشدگان در سال 1370 ، فیلم ابجد در سال 1381 و فیلم زمستان است در سال 1384 اشاره کرد.

عکسهای اینستاگرام محمدرضا شجریان

عکسهای اینستاگرام محمدرضا شجریان

شاگردان معروف

محمدرضا شجریان در زمینه آواز شاگردان بسیاری را تعلیم داده است که برخی از معروف ترین آن ها عبارت اند از :

  • معصومه مهرعلی
  • حسام الدین سراج
  • مظفر شفیعی
  • قاسم رفعتی
  • همایون شجریان
  • ایرج بسطامی
  • علی رستمیان
  • محسن کرامتی
  • علی جهاندار
  • شهرام ناظری
  • حمیدرضا نوربخش
  • سینا سرلک

محمدرضا شجریان و همسرش کتایون خوانساری و پسرش رایان

محمدرضا شجریان و همسرش کتایون و پسرش رایان شجریان

خیابان شجریان

در فروردین 1398 اعضای شورای شهر تهران با پیشنهاد نامگذاری یک خیابان به نام «محمدرضا شجریان» موافقت کردند. در این جلسه ، تغیرِ نام بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه 2 تهران به نام «محمدرضا شجریان» به تصویب رسید.

محمدرضا شجریان و همسر دومش و پسرش

محمدرضا شجریان و همسر دومش و پسرش

بیماری سرطان کلیه و درگذشت

در نوروز 95 با انتشار یک کلیپ دردناک از وضعیت ظاهری برآشفته و غیر معمول خود خبر از یک مهمان قدیمی 15 ساله داد که بعدها مشخص شد استاد به سرطان کلیه مبتلا شده است.

شجریان در روز یکشنبه 13 مهر 1399، به دلیل افت سطح هوشیاری در حد نزدیک به کمای مطلق به بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان جم تهران منتقل شد و عاقبت بعدازظهر هفدهم مهرماه 99، 17 روز پس از 80 ساله شدن ، درگذشت.

عکسهای محمدرضا شجریان خواننده

عکسهای محمدرضا شجریان خواننده


منابع : نم نمک | محمدرضا شجریان اینستاگرام/ محمدرضا شجریان فیسبوک/ صفحه شخصی محمدرضا شجریان/محمدرضا شجریان ویکی پدیا/ محمدرضا شجریان تلگرام

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(70 رای)
87.8%

نظر دادن

1 نظر

  • پرویز پاوندمهر جمعه, 20 بهمن 1402 11:15 توسط پرویز پاوندمهر

    زندگی چه بازی ها که ندارد آمدن و رفتن داستان زندگی همه انسان ها و موجودات خوش بحال کسی که از خود اثری جاودانه خلق و مانگار کرده است ، نام خودرا برای همیشه بر چهره روزگار و عصر ها ثبت کرده است ، از قدیم تا کنون محمد رضا شجریان یکی از آنهاست