ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، در ادامه با بیوگرافی کامل محمدرضا لطفی موسیقی دان، آهنگ ساز، نوازنده به همراه عکس های خانوادگی و معرفی آثار محمدرضا لطفی با شما در نم نمک خواهیم بود.

زندگینامه محمدرضا لطفی و همسرش(Mohammad Reza Lotfi)

  • نام اصلی : محمدرضا لطفی
  • متولد : 17 دی 1325 گرگان
  • مرگ : 12 اردیبهشت 1393 تهران
  • زمینه فعالیت : موسیقی سنتی
  • پیشه : موسیقی دان ، آهنگ ساز ، نوازنده
  • مدرک تحصیلی :
  • سالهای فعالیت : 1345 تا 1393
  • همسرها : قشنگ کامکار ، منصوره معصومی کوچصفهانی و ربه کا جلالی
  • فرزندان : امید لطفی و سرود لطفی

بیوگرافی کامل محمدرضا لطفی

محمدرضا لطفی 17 دی 1325 در گرگان ردیف دان ، موسیقی دان ، آهنگ ساز ، نوازنده برجسته تار و سه تار و کمانچه همچنین پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی بود.بیوگرافی محمدرضا لطفی موسیقیدان و همسرش + فرزندانبیوگرافی محمدرضا لطفی موسیقیدان و همسرش + فرزندان

محمدرضا لطفی - Mohammad Reza Lotfi

محمدرضا لطفی - Mohammad Reza Lotfi

او از چهره های تأثیرگذار موسیقی ایرانی بود و با خلق آثاری چون «ایران ای سرای امید» ، «کاروان شهید» ، «برادر بی قراره» و «عشق داند» به میان توده مردم راه یافت.

لطفی تجربه همکاری با خوانندگان چون تاج اصفهانی ، غلامحسین بنان و شجریان و شهرام ناظری را داشته و همچنین خوانندگانی چون ، هنگامه اخوان ، صدیق تعریف ، محمد گلریز و محمد معتمدی ، علیرضا شاه محمدی و امیر اثنی عشری اولین بار توسط محمدرضا لطفی به جامعه موسیقی معرفی شدند.

محمدرضا لطفی ، محمدرضا شجریان و حسین علیزاده

محمدرضا لطفی ، محمدرضا شجریان و حسین علیزاده

خانواده

در خانواده ای فرهنگی که پدر و مادر هردو معلم بودند ، زاده شد. مادرش از اهالی گرگان و پدرش زاده خلخال بود ، و از آن جا که در اثر شیوع بیماری وبا ، تمام خانواده اش را از دست داده بود ، به رودسر نزد یکی از اقوامش فرستاده می شود. لطفی پدر و مادر خود را عاشق و دوست دار موسیقی معرفی می کند ، و اضافه می کند که پدرش خواننده و نوازنده تار نیز بوده است.

جوانی محمدرضا لطفی

جوانی محمدرضا لطفی

صدای پدر و تاثیر برادر

وی معتقد است که صدای پدرش به صدای رضاقلی میرزا ضِللی شباهت داشته است ، اما با زنگ بیشتر. علاوه بر پدر لطفی ، برادرش نیز نوازنده تار بود ، که هر دوی آن ها از طریق یکی از دوستان پدر لطفی با این ساز آشنا شده بودند. لطفی می گوید با تار برادرش بزرگ شده است و بیشتر تحت تأثیر تارنوازی برادرش بوده تا زندگی فرهنگی پدرش.

محمدرضا لطفی موسیقیدان

محمدرضا لطفی موسیقیدان

کانون فرهنگی و هنری چاووش

لطفی بنیان گذار کانون فرهنگی و هنری چاووش ، گروه شیدا و مکتب خانه میرزا عبدالله بود و هنرمندان بسیاری از جمله خانواده کامکارها ، مجید درخشانی ، صدیق تعریف ، حمید متبسم و حسین بهروزی نیا را تربیت کرد. او در کنار تار و سه تار ، کمانچه ، دف ، نی و سنتور نیز می نواخت.

محمدرضا لطفی ، حسین علیزاده و حسین عمومی

محمدرضا لطفی ، حسین علیزاده و حسین عمومی

مهاجرت به تهران

لطفی در همان شهر گرگان تحصیلات عمومی اش را گذراند و در آغاز جوانی برای فراگیری ساز تار به تهران نقل مکان کرد. او در ابتدا در کلاس های شبانه هنرستان موسیقی نام نویسی کرد ، و سپس به کلاس های روزانه نیز راه یافت. آشنایی لطفی با حسین علیزاده و داریوش طلایی نیز مربوط به همین زمان (سال اول حضورش در هنرستان موسیقی) می باشد. او به مدت پنج سال در کلاس های آزاد هنرستان موسیقی به آموختن موسیقی نزد اشخاصی چون علی اکبر شهنازی و حبیب الله صالحی پرداخت.

عکس قدیمی محمدرضا لطفی

عکس قدیمی محمدرضا لطفی

وضعیت ازدواج و همسر محمدرضا لطفی

محمدرضا لطفی دوران سربازی خود را با سپاه دانش به سنندج رفته بود و در همین زمان با خانواده کامکار آشنا شد.

محمدرضا لطفی و همسرش قشنگ کامکار

محمدرضا لطفی و همسرش قشنگ کامکار

ازدواج اول و طلاق

به واسطه همین آشنایی وی با قشنگ کامکار ازدواج کرد که امید لطفی حاصلِ این ازدواج است. البته لطفی و قشنگ کامکار در نهایت در سال 1360 از یکدیگر جدا شدند.

قشنگ کامکار و محمدرضا لطفی

قشنگ کامکار و محمدرضا لطفی

امید لطفی نوازنده تار و سه تار فرزند محمدرضا لطفی

وی که از نوازندگان مدرن سه تار به شمار می رود هیچ گاه به طور مستقیم نزد پدر خود آموزش ندیده است اما بارها در کنار خانوده مادری خود (کامکارها) و نیز پدر خود به اجرای کنسرت در سراسر جهان پرداخته است.

ازدواج دوم و فرزند دوم

لطفی در سال 1362 با خانم منصوره معصومی کوچصفهانی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج پسر دومش سرود لطفی است.

متاسفانه این ازدواج هم به جدایی ختم شد.

سرود لطفی پسر محمدرضا لطفی

سرود لطفی پسر محمدرضا لطفی

ازدواج سوم

محمدرضا لطفی پس از دو ازدواج ناموفق ، مجددا با خانومی به نام ربکا جلالی ازدواج کرد و تا پایان عمر استاد با هم زندگی کردند.

عکسهای شخصی محمدرضا لطفی

عکسهای شخصی محمدرضا لطفی

موسیقی غربی

لطفی هم زمان با تار ، به نوازندگی ویولن کلاسیک نیز مشغول بود و به گفته خودش ، زمانی در 23 سالگی پس از اینکه تمامی آموزش های ردیف ، رنگ ها ، ضربی ها و… را پشت سر گذاشته بود ، موسیقی ایرانی را رها کرد تا به سراغ موسیقی کلاسیک غرب برود و در آمریکا ادامه تحصیل بدهد؛ بنابراین برای مدت ها تنها به فعالیت در زمینه موسیقی کلاسیک غربی ، و نوازندگی ویولن پرداخت. خودش نقل می کند که پس از مدتی یک روز چشمش به سه تارش ، که روی دیوار اتاق آویزان بود ، افتاد و از روی دل تنگی با این ساز ، سه تار را برداشته و به نواختن مشغول شده است. وی اضافه می کند :

«همین که دوتا ناخن به آن زدم ، اشک از چشمانم سرازیر شد. دیدم که موسیقی غرب چنین حالتی را هیچ وقت به من نمی دهد.»

آهنگهای محمدرضا لطفی

آهنگهای محمدرضا لطفی

انتشار نخستین سه تارنوازی

محمدرضا لطفی هم زمان که به نوازندگی تار مشغول بود ، سه تار نیز می نواخت؛ اما نخستین باری که سه تارنوازی لطفی به صورت رسمی شنیده شد سال 1362، هم زمان با انتشار آلبوم به یاد درویش خان بود .

محمدرضا لطفی و رجبعلی امیری فلاح

محمدرضا لطفی و رجبعلی امیری فلاح

با اینکه ابتهاج 8 سال پیش از آن از او خواسته بود تا اثری با نوازندگی سه تار منتشر کند . انتشار این آلبوم شور و اشتیاق فراوانی را در میان جوانان برای یادگیری سه تار به راه انداخت؛ تا آنجا که مدرسان سه تار کانون چاووش که تنها لطفی و محمد فیروزی شامل آن می شدند ، از عهده آموزش این تعداد متقاضی برنیامدند ، و مدرسان تار کانون نیز نهایتا به آموزش سه تار مشغول شدند.

محمدرضا لطفی و هوشنگ ابتهاج

محمدرضا لطفی و هوشنگ ابتهاج

مهاجرت به آمریکا

او نهایتا در سال 1365 در آمریکا اقامت گزید ، و تا سال 1385 به ایران باز نگشت. او در طولِ این سال ها ، علاوه بر کنسرت های متعدد در سراسر آمریکا ، مؤسسه فرهنگی و هنری آوای شیدا را در واشینگتن ، دی.سی. بنیان گذاشت ، و شعبه های دیگر آن را در شهرهای مختلف جهان از جمله پاریس ، زوریخ و ژنو بازگشایی کرد.

محمدرضا لطفی و محمود دولت آبادی

محمدرضا لطفی و محمود دولت آبادی

محمدرضا لطفی در سال 1385 به ایران بازگشت و با تربیت شاگردانی در مکتب خانه میرزا عبدالله و ثبت آثاری در مؤسسه آوای شیدا به فعالیت هنری خود ادامه داد.

درگذشت

محمدرضا لطفی صبح روز جمعه ، 12 اردیبهشت ماه 1393 بر اثر بیماری سرطان پروستات در 67 سالگی در بیمارستان پارس تهران درگذشت.

استاد محمدرضا لطفی نوازنده

استاد محمدرضا لطفی نوازنده


منابع : نم نمک | محمدرضا لطفی اینستاگرام/ محمدرضا لطفی فیسبوک/ صفحه شخصی محمدرضا لطفی/محمدرضا لطفی ویکی پدیا/ محمدرضا لطفی تلگرام

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(12 رای)
93.4%

نظر دادن

1 نظر

  • تلن چهارشنبه, 05 مهر 1402 21:32 توسط تلن

    روح این استاد گرانقدر و عرفانی شاد