ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، در ادامه با بیوگرافی کامل چنگیز جلیلوند دوبلور و بازیگر سینما ، تئاتر و تلویزیون به همراه عکس های خانوادگی با فرزندانش نیلوفر و خشایار و نوه ها و فیلمشناسی چنگیز جلیلوند با شما در نم نمک خواهیم بود.

زندگینامه چنگیز جلیلوند و همسرش(Changiz Jalilvand)

  • نام اصلی : چنگیز جلیلوند
  • متولد : 6 آبان 1314 شیراز
  • مرگ : 2 آذر 1399 در تهران(80 سال)
  • علت مرگ : بیماری کرونا
  • زمینه فعالیت : سینما ، تئاتر و تلویزیون
  • پیشه : دوبلور و بازیگر
  • مدرک تحصیلی : فوق لیسانس مدیریت بازرگانی
  • سالهای فعالیت : 1336 تا 1399
  • قد : 182 سانتیمتر
  • والدین : عیسی
  • فرزندان : نیلوفر جلیلوند ، فریبا جلیلوند ، خشایار جلیلوند(نیکولاس جلیلوند)

بیوگرافی کامل چنگیز جلیلوند

چنگیز جلیلوند متولد 6 آبان 1314 در شیراز ، دوبلور ، مدیر دوبلاژ و هنرپیشه ایرانی بود.بیوگرافی چنگیز جلیلوند دوبلور و همسرش + زندگینامهبیوگرافی چنگیز جلیلوند دوبلور و همسرش + زندگینامه

چنگیز جلیلوند - Changiz Jalilvand

چنگیز جلیلوند - Changiz Jalilvand

فارغ التحصیل فوق لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاهی در ایالت تگزاس آمریکا می باشد ، مشهورترین گویندگی هایش در فیلم های سینمایی خارجی به جای مارلون براندو ، پل نیومن ، برت لنکستر ، ماکسیمیلیان شل ، ریچارد برتون ، پیتر اوتول ، یول براینر ، کلینت ایستوود ، دین مارتین و در فیلم های سینمایی ایرانی به جای محمدعلی فردین ، بهروز وثوقی ، ناصر ملک مطیعی ، ایرج قادری ، سعید راد بوده است.

دوبله های چنگیز جلیلوند

دوبله های چنگیز جلیلوند

دوران کودکی

آن موقع اصلا نمی دانستم سینما چیست . هفت ساله بودم که آمدیم تهران ، اتفاقهایی را که برایم پیش می آمد به یاد دارم ، اما هیچ کدام در ارتباط با هنر و سینما نبوده است .

فقط یادم می آید که وقتی با بچه های هم سن و سالم بازی می کردم در بازیها بیشتر احساس قهرمانی می کردم جوری سوار چوب می شدم و ادای اسب را در می آوردم که بچه های دیگر نمی توانستند .

چنگیز جلیلوند و انوشیروان روحانی

چنگیز جلیلوند و انوشیروان روحانی

خانواده و اصالت

من اصالتا لر هستم ولی در شیراز و محله دروازه سعدی متولد شدم. پدرم مهندس راه بود و به عنوان مترجم مهندسان روسی هم کار می کرد و ماموریت های مختلفی به او می خورد که مجبور بود به شهرهای مختلف سفر کند و برای مدتی در آنجاها ساکن شوم.

پدرم در یکی از این سفرها که به شیراز داشت ، در آنجا عاشق شد و ازدواج کرد و من هم در شیراز متولد شدم و بعد از چند سال که ماموریت پدرم تمام شد به تهران برگشتیم.

مادر چنگیز جلیلوند

مادر چنگیز جلیلوند

شروع بازیگری

18 ساله بودم که با صمد صباحی آشنا شدم و در کاری به نام فیلم آرشین مالالا به من یک نقش کوچک پیشنهاد کرد و من هم گریم شدم ، این فیلم اولین کار سینمایی من بود ، سپس کم کم چند کار کوچک تئاتر هم انجام دادم.

ابوالحسن تهامی نژاد و چنگیز جلیلوند در جوانی

ابوالحسن تهامی نژاد و چنگیز جلیلوند در جوانی

اولین نقش اول در دوبله و دستمزد

در فیلم شیرهای جوان جای ماکسیمیلیان شل صحبت کردم .دوبله اول که منصور متین مدیر دوبلاژش بود و خودش هم جای مارلون براندو حرف زد . دوباره که فیلم دوبله شد هم جای براندو حرف زدم و هم ماکسیمیلیان شل .

دستمزد گرفتم ، منصور متین که براندو را گفت و مدیر دوبلاژ هم بود ، در مجموع حدود دو هزار و پانصد گرفت .

عکسهای اینستاگرام چنگیز جلیلوند

عکسهای اینستاگرام چنگیز جلیلوند

ماجرای دوبله صدای فردین

با صدای عادی خودم حرف می زدم . وقتی اولین بار جای پل نیومن در کسی آن بالا مرا دوست دارد حرف زدم ، طرز حرف زدن من انگیزه ای شد که سیامک یاسمی فیلمی در مایه های جنوب شهری بسازد و این صدا را روی فردین بگذارد . فکر کنم فیلم آقای قرن بیستم بود و بعد از آن هم که گنج قارون آمد .

جوانی چنگیز جلیلوند و محمدعلی فردین

جوانی چنگیز جلیلوند و محمدعلی فردین

بیشترین فعالیت

آن زمان آن قدر سرم به دوبله مشغول بود که زیاد به بازیگری فکر نمی کردم ، من طی 18 سال کار گویندگی تا سال 57 حدود 4 هزار فیلم خارجی و حدود 700 فیلم ایرانی را دوبله کردم و به جرات می توانم بگویم که اگر در سال 200 فیلم ساخته می شد من در 150 تای آن صحبت می کردم.

عکسهای شخصی چنگیز جلیلوند

عکسهای شخصی چنگیز جلیلوند

حنجره طلایی

صدای او قابلیت گویندگی به جای شخصیت های نقش اول با صلابت و تأثیرگذار سینمایی را فراهم کرده است. جلیلوند در گویندگی هایش قابلیت تیپ سازی را دارد و می تواند صداهای مختلفی به وجود آورد. وی در میان دوبلورها به مرد حنجره طلایی معروف شد.

نمونه صدای چنگیز جلیلوند

چنگیز جلیلوند و منوچهر نوذری

چنگیز جلیلوند و منوچهر نوذری

دوبلور مارلون براندو

از وی در سال 1357 به عنوان یک دوبلور نمونه جهانی نام برده شد. او به جای بازیگران مشهور خارجی و داخلی بسیاری گویندگی کرده است. وی با تیپ سازی خلاقانه خود گوینده اصلی نقش های مارلون براندو بود.

چنگیز جلیلوند و امین تارخ

چنگیز جلیلوند و امین تارخ

مهاجرت به آمریکا و بازگشت به ایران

چنگیز جلیلوند پس از انقلاب 57 به مدت بیست سال به آمریکا مهاجرت کرد ، او درباره این مهاجرت این چنین می گوید : من ناچار به ترک ایران شدم چون فرزندانم در خارج از کشور مشغول تحصیل بودند و نمی توانستم آنها را در میانه تحصیل شان بازگردانم و آینده شان را خراب کنم.

چون سیستم تحصیلی ای که آنها سپری می کردند کاملا متفاوت بود و به همین دلیل بود که مجبور شدم ایران را ترک کنم تا در کنار فرزندانم باشم چند سال در آمریکا بودیم و خدا را شکر که بچه ها هم درس شان را خواندند و به مدارج خوبی رسیدند و ازدواج کردند و آنجا بود که تصمیم گرفتم حالا که همه بچه ها به سرانجام رسیده اند ، به ایران بازگردم چرا که واقعا نمی توانستم عشق به وطنم را نادیده بگیرم.

خشایار پسر چنگیز جلیلوند و نوه اش

خشایار پسر چنگیز جلیلوند و نوه اش

وضعیت ازدواج و همسر چنگیز جلیلوند

من سه فرزند و پنج نوه دارم.

نیلوفر دختر و فرزند بزرگ من است که دکترای هنر و دکترای حساب دارد که بسیار باعث افتخار من است ، بزرگ ترین نوه ام دکترای زیبایی دارد و یک کلینیک زیبایی را در نیویورک اداره می کند ، یک نوه دیگرم که یک نابغه در کارهای هنری و سینماست؛ هم در نویسندگی ، هم در بازیگری و هم در کارگردانی و در دالاس بین تمام شاگردها ، شماره یک بود.

نوه های چنگیز جلیلوند

نوه های چنگیز جلیلوند

پسرم خشایار فوق لیسانس ویدئو اینجینیر دارد که شاید در کشور ما خیلی کار شناخته شده ای نباشد ولی در آنجا یک جور کارگردانی برای مراسم ، محافل ، کارهای انتخاباتی و کارهای خاص است.

پسرم یک دختر و یک پسر دارد و نامش را به نیکلاس جلیلوند تغییر داده است.

چنگیز جلیلوند و پسرش نیکولاس

چنگیز جلیلوند و پسرش نیکولاس

دختر کوچک ترم فریبا هم دکترای تعلیم و تربیت دارد و مدیر یک دبیرستان است و خودش هم یک دختر دارد که دانشجوی سال دوم پزشکی در رشته زیبایی است.

نمی دانم حسادت چیست

از همان دوران جوانی آدم مثبتی بودم. حسادت را لمس نکردم و نمی دانم حسادت چیست؛ همچنین رقابت را حس نکردم و هرگز رقیب کسی نشدم سخن چین نبودم و پشت سر هیچ کسی حرف نزدم. از نظر من صفات بد وجود ندارد و همیشه سعی کرده ام از صفات بد دوری کنم.

چنگیز جلیلوند و عادل فردوسی پور

چنگیز جلیلوند و عادل فردوسی پور

توجه به لباس و شیک بودن

به شدت به پوشش و لباس هایم اهمیت می دهم و روی آن حساس هستم.

شیک پوشی برایم بسیار مهم است و همیشه سعی می کنم بهترین لباس ها را برای خودم تهیه کنم ، ست پوشیدن همیشه مورد توجهم بوده است و عاشق لباس های زمستانی هستم.

چنگیز جلیلوند و ابوالحسن تهامی نژاد

چنگیز جلیلوند و ابوالحسن تهامی نژاد

دوبله و بازیگری

من همیشه دوبله را به بازیگری ترجیح می دهم و اگر کار دوبله مثل سالیان گذشته بود و فیلم های سینمایی خوب وجود داشت ، من هرگز همین تعداد کم را هم در بازیگری تجربه نمی کردم و در همان کار دوبله باقی می ماندم درواقع دوبله مرا گرفتار خودش کرده است.

چنگیز جلیلوند و حسین عرفانی

چنگیز جلیلوند و حسین عرفانی

ماشین سواری ، آشپزی و خلبانی

من زمانی که در آمریکا بودم ، کلاس های تیراندازی را پشت سر گذاشتم؛ به دلیل همان روحیه نظامی گری و علاقه ای که به این کار داشتم. قهرمان ماشین سواری با تراک بودم کلاس های آشپزی را سپری کردم و حتی در اواخر حضورم در آمریکا پرواز با هواپیماهای کوچک و تک نفره را هم تجربه کردم؛ کوهنوردی و جنگل نوردی را خیلی دوست دارم عاشق رودخانه و شنا هستم و علاقه زیادی به طبیعت دارم.

چنگیز جلیلوند و مینو غزنوی

چنگیز جلیلوند و مینو غزنوی

تکنولوژی در زندگی من

تکنولوژی در زندگی من در حد صفر است چون نه وقت آن را دارم و نه حوصله یادگیری و استفاده از آن را ولی کتاب می خوانم و مطالعه دار آن هم در حدی که فرصت داشته باشم.

چنگیز جلیلوند و پرستو صالحی

چنگیز جلیلوند و پرستو صالحی

درگذشت

جلیلوند در 2 آذر 1399 بر اثر ابتلا به کروناویروس در 85 سالگی درگذشت.

علت مرگ چنگیز جلیلوند

علت مرگ چنگیز جلیلوند


فیلمشناسی

دوبلور بازیگران داخلی
  • محمدعلی فردین در فیلم هایی چون گنج قارون ، چرخ فلک ، باباشمل ، جوانمرد ، کوچه مردها ، سلطان قلب ها ، آقای قرن بیستم ، قصر زرین ، حاتم طائی ، خوشگل خوشگلا ، سکه شانس.
  • بهروز وثوقی در فیلم کندو ، ممل آمریکایی ، ماه عسل ، دشنه ، ذبیح ، بت ، طوقی ، نفس بریده ، همسفر.
  • ناصر ملک مطیعی در فیلم غلام ژاندارم ، مرد ، ناخدا ، باباشمل ، طوقی ، چلچراغ ، بت ، بابا گلی به جمالت ، صلات ظهر ، سه قاپ ، پاشنه طلا ، نقره داغ.
  • ایرج قادری در فیلم برادرکشی ، حکم تیر (فیلم) ، پلنگ در شب ، دکتر و رقاصه ، پشت و خنجر ، شاهرگ ، قفس ، طغیانگر ، عمو فوتبالی ، کوسه جنوب ، هوس ، ترکمن ، بی حجاب ، هدف ، ناخدا باخدا ، دو کله شق.
  • سعید راد در فیلم سفر سنگ.
  • جمشید مشایخی در فیلم سوته دلان.
  • محمدرضا گلزار (سلام بمبئی)
  • حامد بهداد در فیلم جرم (مسعود کیمیایی)

چنگیز جلیلوند و منوچهر اسماعیلی

چنگیز جلیلوند و منوچهر اسماعیلی

چنگیز جلیلوند و بهروز وثوقی

چنگیز جلیلوند و بهروز وثوقی


بازیگری

سینما
  • ترمینال غرب (فیلم) (1395)
  • قلاده های طلا (1390)
  • این سیب هم برای تو (1393)
  • قصه عشق پدرم (1391)
  • فیتیله و ماه پیشونی (1390)
  • بندرگاه عشق (1346)
  • دختر همسایه (1340)
  • آرشین مالالان (1339)
  • آقای شانس (1338)

پژمان بازغی ، رعنا آژادی ور و چنگیز جلیلوند در فیلم این سیب هم برای تو

پژمان بازغی ، رعنا آژادی ور و چنگیز جلیلوند در فیلم این سیب هم برای تو

تلویزیون
  • عبور از پاییز
  • یلدا (مجموعه تلویزیونی)
  • نوشدارو (مجموعه تلویزیونی)
  • مسابقه ستاره بیست (داور)
  • جادوی صدا (داور)
  • معمای شاه
  • هنر دوبله
  • هیولا(نمایش خانگی)

گوهر خیراندیش و چنگیز جلیلوند در سریال هیولا

گوهر خیراندیش و چنگیز جلیلوند در سریال هیولا

چنگیز جلیلوند در سریال ماه تی تی

چنگیز جلیلوند در سریال ماه تی تی

مسعود شاه محمدی و چنگیز جلیلوند در سریال عبور از پاییز

مسعود شاه محمدی و چنگیز جلیلوند در سریال عبور از پاییز


منابع : نم نمک | چنگیز جلیلوند اینستاگرام/ چنگیز جلیلوند فیسبوک/ صفحه شخصی چنگیز جلیلوند/چنگیز جلیلوند ویکی پدیا/ چنگیز جلیلوند تلگرام

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(4 رای)
100%

نظر دادن