ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، اولین کسی که در ایران شناسنامه دریافت کرد چه کسی بود؟ در ادامه جزئیاتی از تاریخچه تصویب اولین قانون ثبت احوال در ایران و اولین شناسنامه به نام فاطمه ایرانی را می خوانید.

اولین شناسنامه ایرانی متعلق به کیست؟

«قرن نوزدهم سرآغاز اتفاقات شگرفی در جهان غرب بود و حرکت در مسیر مدرنیزاسیون شتابی برق آسا به خود گرفت که این شتاب تنها به وسعت سرسام آور کارخانه ها و تولیدات جهان مدرن ختم نشد بلکه نیاز به شناخت جامعه شهری و آمار و اطلاعات بافت های جمعیتی را هم جدی کرد. همزمان با این تحولات ایران هم تحت تأثیر این الزامات قرار گرفت و همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون ، نیاز به شناسایی بافت جمعیتی و تفکیک ایرانی از غیر ایرانی و... ناگهان مهم شد.اولین شناسنامه ایران زمان کدام پادشاه و به نام چه کسی بود؟اولین شناسنامه ایران زمان کدام پادشاه و به نام چه کسی بود؟

تا پیش از این زمان همه اتفاقاتی که در زندگی و احوال حیات و ممات یک نفر دانسته می شد همان چیزی بود که بر اساس اعتقادات مذهبی و سنت های رایج در کشور ، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد کتب مقدس از جمله قرآن مجید آمده بود و از افراد درگذشته هم جز نام و تاریخ وفاتی که روی سنگ قبرشان نوشته می شد هیچ اثری دیده نمی شد.

از طرفی لزوم ایجاد ارتش منظم ، اخذ مالیات و تفکیک خارجی از ایرانی به همراه گسترش فرهنگ و دانش بشری و نیز توسعه روز افزون شهرها و روستاها و افزایش جمعیت کشور ، نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی به یک ضرورت تبدیل شد تا این که بحث ایجاد سازمانی با ساز و کاری مشخص پیش آمد.

ثبت اولین نام و نام خانوادگی در زمان احمد شاه

همین شد که در وهله اول سندی مشتمل بر 41 ماده در سال 1297 هجری شمسی به تصویب هیأت وزیران رسید و اداره ای تحت عنوان اداره سجل احوال در وزارت داخله (کشور) وقت به وجود آمد؛ پس از تشکیل این اداره اولین شناسنامه به شماره 1 در بخش 2 تهران در تاریخ 16 آذر 1297 هجری شمسی به نام فاطمه ایرانی صادر شد. چند سال بعد یعنی در خرداد سال 1304 هجری شمسی اولین قانون ثبت احوال مشتمل بر 35 ماده در مجلس شورای ملی وقت به تصویب رسید و بر اساس این قانون مقرر شد همه اتباع ایرانی در داخل و خارج از کشور شناسنامه داشته باشند.

سه سال بعد از تصویب اولین قانون ثبت احوال یعنی در سال 1307 قانون جدید ثبت احوال مشتمل بر 16 ماده تصویب شد که بر اساس این قانون وظیفه جمع آوری آمارهای مختلف هم به اداره سجل احوال محول شد و به همین دلیل نام این اداره به اداره «احصائیه و سجل احوال» تغییر پیدا کرد. از این تاریخ تا به امروز به تناسب شرایط زمانی و تغییر و تحولات به وجود آمده در کشور و با احساس عدم تناسب قوانین موجود با نیازهای جامعه ، قانون ثبت احوال بارها مورد تجدید نظر ، تغییر و اصلاح قرار گرفت تا در نهایت سال 1319 قانون نسبتا جامع و کاملی مبتنی بر 55 ماده تصویب شد که این ماده قانون ها به جهت جامعیت نسبی حدود 36 سال بدون تغییر باقی ماند که بجز تغییر و اصلاحات مختصری در سال 1355 و 1363 اساس این قانون به قوت خود باقی مانده است.»

  • برگرفته از: ایسنا

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(13 رای)
75.4%

نظر دادن