ثبت بیوگرافی در گوگل
ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا
تبلیغات

در این مطلب جدید در سال 1403 و سال 2024 ، فیلم های جشنواره فجر و خلاصه داستان فیلم های جشنواره فجر و بازیگران فیلم های جشنواره فجر و عکس فیلم های جشنواره فجر و مهمترین فیلم های جشنواره فجر و بهترین فیلم های جشنواره فجر و لیست فیلم های جشنواره فجر و عوامل فیلم های جشنواره فجر و نامزدهای جشنواره فجر در نم نمک.

اسامی فیلم های جشنواره فیلم فجر امسال

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی از 12 تا 22 بهمن 1402 برگزار خواهد شد. در این دوره 22 فیلم در بخش سودای سیمرغ و 12 فیلم در بخش نگاه نو (فیلم اولی) به رقابت خواهند پرداخت.اسامی فیلم های جشنواره فیلم فجر 1402[نامزدها]اسامی فیلم های جشنواره فیلم فجر 1402[نامزدها]

فیلم آبی روشن / سودای سیمرغ

کارگردان : قاسم لطفی خواجه پاشا 

فیلم سینمایی «آبی روشن»اولین محصول مشترک سازمان هنری رسانه ای اوج و فارابی است که نویسندگی آن را امیر ابیلی و داود گنجوی به صورت مشترک برعهده داشته اند.

بابک خواجه پاشا پیش از این با فیلم سینمایی «در آغوش درخت» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت که موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی شد.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

پیش بینی می شود داستان این فیلم به موضوع مردی تبریزی می پردازد که با مشکلاتی مواجه است و نقش این کاراکتر را مهران احمدی بازی می کند.

در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون مهران احمدی ، مهران غفوریان ، سارا حاتمی ، مرتضی امینی تبار ، روح الله زمانی ، علی اکبر اصانلو ، کاظم هژیرآزاد ، سامان مهکویه و … به ایفای نقش می پردازند.

فیلم آپاراتچی / نگاه نو  

کارگردان : قربانعلی طاهرفر

فیلم سینمایی «آپاراتچی» که به کارگردانی علی طاهرفر ، پاییز امسال جلوی دوربین رفته بود ، دلبستگی های یک نقاش ساختمان عاشق سینما را روایت می کند که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است. این فیلم با نگارش حسین تراب نژاد و احسان لطفیان برداشتی آزاد از کتاب «آپاراتچی» نوشته روح الله رشیدی است که رویدادهای آن در اوایل دهه 60 شهر تبریز می گذرد.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

این اثر محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی ، سازمان سینمایی سوره و مدرسه سینمایی اندیشه و هنر «ماه» به تهیه کنندگی سجاد نصراللهی است. تورج الوند ، فاطمه مسعودی فر و رضا ناجی در کنار بازیگرانی چون هومن برق نورد ، بهنام تشکر ، امید روحانی و علیرضا استادی در این فیلم ایفای نقش کرده اند. وحید مبصری ، امین گلستانه ، حسین عابدینی و ولی فروتن از دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«آپاراتچی» را می توان از معدود فیلم های حاضر در جشنواره فجر دانست که فیلمنامه آن اقتباس از یک کتاب است و نکته دیگر ، درباره آپاراتچی این است که این فیلم درباره عشق به سینما است.

فیلم آسمان غرب / سودای سیمرغ

کارگردان : محمد عسگری 

«آسمان غرب» عنوان فیلم جدید محمد عسگری به تهیه کنندگی حبیب اله والی نژاد است که اولین روایت سینمایی از دلاورمردی های خلبان شهید علی اکبر شیرودی و دیگر هم رزمانش در هوانیروز ارتش محسوب می شود.

این فیلم ، رویدادهای مربوط به یک ماه ابتدایی جنگ تحمیلی در منطقه غرب کشور را بررسی می کند و با فشرده سازی در فیلمنامه ، مجموعه حوادث را در بازه زمانی سه روزه به تصویر می کشد.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

«آسمان غرب» دومین تجربه کارگردانی محمد عسگری پس از ساخت فیلم سینمایی «اتاقک گلی» است و در لوکیشن های متعدد استان کرمانشاه فیلمبرداری شده است. این فیلم سینمایی محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره است که با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.

امیرحسین آرمان در این فیلم با چهره ای متفاوت در کارنامه کاری خود ، در قامت سرلشکر شهید حسین ادبیان از فرماندهان غیور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ، جلوی دوربین رفته است. همچنین ، میلاد کی مرام نیز ایفاگر نقش شهید شیرودی در این فیلم است.

فیلم آغوش باز / سودای سیمرغ

کارگردان : بهروز شعیبی

فیلم سینمایی «آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی علیرضا سرتیبی ، از جمله آثار کنجکاوی برانگیز جشنواره چهل و دوم خواهد بود. این فیلم پیش از این با نام «هم آهنگ» پروانه ساخت گرفته بود که برای حضور در جشنواره فیلم فجر ، به «آغوش باز» تغییر نام داده است.

«آغوش باز» ششمین اثر سینمایی بهروز شعیبی است که پیش از این کارهایی چون «بدون قرار قبلی» ، «روز بلوا» ، «دارکوب» ، «سیانور» و «دهلیز» را ساخته است. فیلمنامه «آغوش باز» را مهرداد کوروش نیا و محمدسجاد نجفی به طور مشترک نوشته اند. شعیبی پیش از این در جشنواره جهانی و ملی فجر داوری کرده و با تمام فیلم های کارنامه کارگردانی اش در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

در خلاصه داستان فیلم آمده است : «سه قصه عاشقانه … سه زوج در فراز و نشیب روابط عاطفی ، فرصت پیدا می کنند به تعریف جدیدی از عشق برسند.»

مهدی هاشمی ، احترام برومند ، حسن معجونی ، حامد کمیلی و محسن کیایی در کنار گلاره عباسی ، شبنم گودرزی ، جواد خواجوی ، وحید نفر ، علی عطایی ، روژین فاطوری فر ، ساینا توکلی ، میثم نوروزی ، سهیل هژبر ، مسعود خانی ، هاتف شعیبی و نفس نکی بازیگران این فیلم هستند.

فیلم احمد / سودای سیمرغ

کارگردان : امیر عباس ربیعی

فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه کنندگی حبیب اله والی نژاد به عمل قهرمانانه شهید احمد کاظمی در 18 ساعت ابتدایی زلزله مهیب بم به عنوان یک حادثه تراژیک ملی می پردازد. این اثر برای اولین بار قصه ای ناگفته از 18 ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت می کند.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

امیرعباس ربیعی پس از فیلم های سینمایی «لباس شخصی» و «ضد» در فضای تاریخی ، فیلم سینمایی «احمد» را در ژانر حادثه ای و در فضای متفاوت مقابل دوربین برده است. «احمد» ، محصول مشترک سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و موسسه تصویرشهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

تینو صالحی ، هنرمند باسابقه عرصه تئاتر ، در این اثر ایفاگر نقش شهید کاظمی است. همچنین ، توماج دانش بهزادی با ایفای نقش یک پژوهشگر علمی و دانشگاهی در فیلم سینمایی «احمد» حضور دارد.

فیلم باغ کیانوش / نگاه نو 

کارگردان : رضا کشاورز

فیلم سینمایی «باغ کیانوش» به عنوان اولین محصول مشترک باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، اثری ماجراجویانه و با محوریت نوجوانان است که فیلمنامه آن به صورت اقتباسی و توسط رضا کشاورز حداد به نگارش درآمده است.

رضا کشاورز حداد که نخستین تجربه کارگردانی سینمایی خود را پشت سر می گذارد ، پیش از این چندین فیلم کوتاه از جمله «تریبون» ، «تعمیرکار» ، «ناهارترین» ، «ترسناک نیست» ، «هیات همراه» ، «مداد رنگی» ، «تکیه گاه» ، «هدیه» ، «آخرشه» و… را تولید کرده که عمدتاً در ژانر کودک نوجوان بوده اند و همچنین کارگردانی یکی از اپیزودهای سریال تلویزیونی «تازه وارد» به تهیه کنندگی محمدجواد موحد را برعهده داشته است. این کارگردان جوان چهارمین هنرمند فیلم اولی است که توسط باشگاه فیلم سوره به سینمای ایران معرفی می شود.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

داستان رمان «باغ کیانوش» در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در روستایی از توابع شهر همدان اتفاق می افتد. حمزه و عباس تصمیم می گیرند در روز جشن ازدواج پسر کیانوش به باغ او دستبرد بزنند. این ماجرا با سقوط یک هواپیمای بمب افکن عراقی در نزدیکی باغ هم زمان می شود. سقوط هواپیما و ورود خلبان آن به باغ کیانوش ماجراهای جالبی رقم می زند.

شهرام حقیقت دوست ، علیرضا آرا ، مجید پتکی ، با حضور عباس جمشیدی فر بازیگران اصلی این فیلم سینمایی را تشکیل می دهند.

فیلم بی بدن / نگاه نو 

کارگردان : مرتضی حسینعلی زاده

فیلم «بی بدن» اولین ساخته سینمایی مرتضی علیزاده احتمالاً یکی از فیلم های مهم و جنجالی جشنواره فیلم فجر 42 است ، فیلمی که هنوز نمایش داده نشده حواشی بسیاری را ایجاد کرده است.

«بی بدن» فیلمی جنایی است که از یک پرونده معروف جنایی دهه 90 الهام گرفته است؛ پرونده قتل غزاله شکور به دست آرمان عبدالعالی که چندین بار تا مرحله اجرای حکم رفت و برگشت. بر این اساس ، غزاله شکور دختر 19 ساله ای بود که روز 12 اسفند سال 1392 به دست آرمان عبدالعالی کشته شد و جسدش هرگز پیدا نشد. آرمان عبدالعالی در زمان وقوع جرم کمتر از 18 سال سن داشت. روند طولانی رسیدگی به پرونده قتل غزاله شکور در نتیجه مفقودی جسد و همین طور صدور احکام متعدد اعدام و لغو در آخرین لحظات این پرونده را پیچیده کرد. عبدالعالی سرانجام در دادگاه مجرم شناخته و بامداد چهارشنبه 3 آذر 1400 به دار آویخته شد. از این پرونده به عنوان یکی از پیچیده ترین پرونده های جنایی ایران یاد می شود.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

سروش صحت ، گلاره عباسی ، الناز شاکردوست و نوید پورفرج ایفاگر نقش های اصلی «بی بدن» هستند.

کاظم دانشی کارگردان مستعد و جوان ایران که پیش از این فیلم «علفزار» را ساخته بود ، فیلمنامه «بی بدن» را نوشته است. «علفزار» نیز که در دوره چهل و یکم جشنواره فیلم فجر حضور داشت ، حواشی کم نداشت.

حاشیه های فیلم سینمایی «بی بدن» از جایی رسانه ای شد که سایت مشرق با اطلاعات کامل از فیلمنامه و سیر داستانی فیلم خواستار توقف پخش آن شد. آن طور که این سایت ادعا کرده «بی بدن» یک اثر جسور در نشان دادن جزییات یک پرونده مهم قضایی است و خانواده عبدالعالی نیز نسبت به ساخت این فیلم راضی نیستند. فشارها برای حذف این فیلم از فهرست آثار حاضر در جشنواره تا جایی بالا گرفت که برخی بدون تماشای فیلم آن را اثری ضد امنیت ملی معرفی کردند!

فیلم بهشت تبهکاران / سودای سیمرغ

کارگردان : مسعود جعفری جوزانی

«بهشت تبهکاران» جدیدترین اثر بلند سینمایی مسعود جعفری جوزانی به تهیه کنندگی فتح الله جعفری جوزانی و علی قایم مقامی در نخستین اکران خود در بخش مسابقه «سودای سیمرغ» در چهل و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر روی پرده می رود.

داستان «بهشت تبهکاران» در سال 1329 روایت می شود سالی که احمد دهقان نماینده مجلس ، روزنامه نگار و مدیر تئاتر «نصر» توسط حسن جعفری در خیابان لاله زار تهران به قتل می رسد.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

در «بهشت تبهکاران» بازیگرانی چون امیرحسین آرمان ، لادن مستوفی ، سحر جعفری جوزانی ، پژمان بازغی ، حمید گودرزی ، رضا یزدانی ، بهنام تشکر ، هومن برق نورد ، حسام منظور ، رضا شفیعی جم ، فریبا متخصص ، فخرالدین صدیق شریف ، اسماعیل خلج ، علیرضا جلالی تبار ، محمدرضا هاشمی ، سهیل برخورداری ، حمید متقی ، فتح الله جعفری جوزانی ، مهدی مهریار و جواد طوسی به هنرنمایی پرداخته اند و همچنین در این اثر سینمایی افسانه بایگان و فرهاد قایمیان با نقش آفرینی خود ، حضور افتخاری دارند.

فیلم پرواز 175 / نگاه نو - سودای سیمرغ

کارگردان : محمدحسین حقیقت 

«پرواز 175» یکی از فیلم های راه یافته به بخش «نگاه نو» چهل و دومین جشنواره فیلم فجر است اما با توجه به این که از اعلام اسامی توسط دبیر جشنواره جا افتاده بود ، مهجور واقع شده است.

محمدحسین حقیقت کارگردان آن یک فیلم اولی است و نام سعید شرفی کیا به عنوان تهیه کننده در این فیلم به چشم می خورد. در میان بازیگران معرفی شده برای این فیلم نام جمشید هاشم پور ستاره سال های دور سینمای ایران که در دهه 60 و 70 آثار ماندگاری را بر پرده سینماها آورده بود به چشم می خورد که یکی از نقش های اصلی را ایفا می کند. جعفر دهقان ، رضا توکلی ، اتابک نادری و ثریا قاسمی در ترکیب بازیگران فیلم هستند.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

قصه فیلم «پرواز 175» از آن جا آغاز می شود که کودکی جنوبی یک ماهی صید می کند. در داخل شکم این ماهی ، انگشتری است که مشخص می شود به شهیدی مفقودالاثر تعلق دارد. در ادامه حوادثی رخ می دهد تا این انگشتر به دست مادر آن شهید که سال ها چشم به راه خبری از فرزندش است برسد. پیوند معنایی میان موضوع انگشتر داخل شکم ماهی و داستان حضرت یونس می تواند به جذابیت های دراماتیک اثر بیافزاید.

فیلمبرداری بخش های مربوط به تهران این فیلم در یک آسایشگاه و فیلمبرداری بخش های دیگر در اهواز و آبادان انجام گرفته شده است و به نظر می رسد با صحنه های جنگی هم در آن مواجه هستیم. این فیلم سینمایی محصول موسسه تبیان است.

فیلم پرویزخان / نگاه نو - سودای سیمرغ

کارگردان : علی ثقفی

در سال های اخیر فیلم هایی در مورد زندگی برخی ورزشکاران ساخته و اکران شده است که به جز فیلم «جهان پهلوان تختی» ، سایرین خیلی مورد استقبال اهالی ورزش قرار نگرفتند اما احتمالاً فیلم «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی سازمان سینمایی اوج برای جامعه فوتبال جذابیت های خاصی خواهد داشت. 

«پرویز خان» به زندگی و اتفاقات دوران مربی گری مرحوم پرویز دهداری مشهور به معلم اخلاق اختصاص دارد که در مقطعی از حضور او در تیم ملی و استعفای دسته جمعی تعدادی از ملی پوشان را شامل می شود.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

سعید پورصمیمی ، مریم سعادت ، خسرو احمدی ، حمیدرضا پگاه ، بهنام تشکر ، علی باقری ، المیرا دهقانی ، مهدی قربانی ، یاسین مسعودی ، محمدصادق ملک ، نیما نادری ، یدالله شادمانی ، مهدی فریضه ، روزبه رئوفی ، منوچهر علیپور ، امیر دانشجو ، سید ابوالفضل موسوی ، نصیر ساکی ، امیرمهدی کوشکی ، اسکندر کوتی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم تابستان همان سال / سودای سیمرغ

کارگردان : محمود کلاری

«تابستان همان سال» عنوان تازه ترین ساخته محمود کلاری در مقام کارگردان است که تهیه کنندگی آن را علی اوجی برعهده دارد. مهران مدیری در این فیلم ایفاگر نقش یک رمال پیر است.

محمود کلاری سال گذشته و بعد از گذشت 22 سال از ساخت آخرین فیلمش تصمیم گرفت تا سومین فیلم سینمایی خود با نام «همچون در یک آینه» را به تهیه کنندگی علی اوجی جلوی دوربین ببرد. این فیلم در سکوت خبری وارد مرحله تولید شد و برای حضور در بخش مسابقه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر از داستان و بازیگرانش رونمایی شد. در فیلم جدید محمود کلاری که به دلیل شباهت با آثار ناصر تقوایی به «تابستان همان سال» تغییر نام داده است ، علی شادمان عهده دار نقش اصلی است و در کنار او بازیگرانی چون فریبا نادری ، سمیرا حسن پور ، صابر ابر ، پژمان بازغی به ایفای نقش پرداخته اند.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

«تابستان همان سال» داستان پسر بچه هفت ساله ای است که پیش رمالی می رود تا دزد طلاهای عمه اش را از آینه شناسایی کند ، عطا که هیچ تصوری از سرانجام آنچه در آن شرایط بر زبان می آورد ندارد ، برای رهایی از آن وضعیت ، هر آن چه از تعاریف عمه اش درباره شک و تردید او نسبت به دزدی داوود پسر عمه دیگرش شنیده بازگو می کند ، غافل از آنکه این دروغ موجب عقوبتی دوراز انتظار برای کل خانواده می شود.

محمود کلاری سابقه همکاری با فیلمسازان شاخصی همچون مرحوم علی حاتمی ، مسعود کیمیایی ، ابراهیم حاتمی کیا ، داریوش مهرجویی و اصغر فرهادی را در کارنامه دارد و اولین بار در سال 1375 فیلم «ابر و آفتاب» را به عنوان کارگردان جلوی دوربین برد که موفقیت هایی هم به دست آورد. باید دید فیلم جدید او که در سکوت خبری تولید شده است ، می تواند موفقیت های قبلی اش را ادامه دهد.

فیلم تمساح خونی / نگاه نو - سودای سیمرغ

کارگردان : جواد عزتی

جواد عزتی اولین تجربه کارگردانی اش را در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر پشت سر می گذارد و از این منظر یکی از اتفاقات جالب این جشنواره به حساب می آید. کامران حجازی مدیر تولید سریال «زخم کاری» که تهیه کنندگی آثاری چون «مرد بازنده» و «کت چرمی» را در کارنامه دارد در چهارمین همکاری مشترک با عزتی تهیه کننده فیلمش هم شده است.

علاقه عزتی به فضای اجتماعی و سابقه حضورش در فیلم هایی چون «شنای پروانه» ، «خورشید» و «جان دار» باعث شده است فضای فیلم «تمساح خونی» هم به آثار متاخری که بازی کرده است نزدیک باشد.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

در این فیلم سینمایی که نقش اصلی آن را جواد عزتی بر عهده دارد ، عباس جمشیدی فر ، سعید آقاخانی ، الناز حبیبی ، بهزاد خلج و شبنم قربانی نقش آفرینی می کنند.

در خلاصه داستان «تمساح خونی» آمده است : «من یه تمساحم ، یه تمساح خونی ! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست دادن نداره … ولی باز دلش ریسک های بزرگ می خواد!»

فیلم دروغ های زیبا / سودای سیمرغ

کارگردان : مرتضی آتش زمزم

فیلم سینمایی «دروغ های زیبا» به تهیه کنندگی و کارگردانی مرتضی آتش زمزم ، محصول مشترک ایران و بنگلادش با حضور سوپراستار بنگلادش ، جایا احسن و دیگر بازیگران این کشور از جمله شمون فاروق ، ریکیتا ناندینی ، شهیدالزمان سلیم ، شاهد علی ، شاهین میردها و جان پل سرمادیراس و بازیگر کودک شاتی ، در لوکیشن های شهرهای داکا و قاضی پور مقابل دوربین بایرام فضلی رفت. ملودرام اجتماعی «دروغ های زیبا» در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر رونمایی می شود.

فیلم از زمان ساخت ، به دلیل حضور ستاره های سینمای بنگلادش ، مورد توجه مطبوعات این کشور قرار گرفت. بنگلادش با جمعیتی بیش از صد و هشتاد میلیون نفر به وسعت استان کردستان است که پر تراکم ترین کشور جهان محسوب می شود و سینما در این کشور متأثر از سینمای هند و از بزرگترین دغدغه های مردم آن است.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

مرتضی آتش زمزم نویسنده ، کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون ، ساخت فیلم های سینمایی «آخرین گزارش» ، «بن بست» ، «مرگ سپید» ، «مالیخولیا» ، «سیمین» ، «هولیا» ، «قهرمان من» و «نیروانا» و همچنین مستندهای سینمایی «رودی که کشته شد» و «شرم بودا» را در کارنامه دارد. همچنین ، «قهرمان من» به نویسندگی و کارگردانی او ، پاییز امسال در سی وپنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودک موفق به دریافت پروانه زرین بهترین فیلمنامه و پروانه زرین بهترین کارگردانی شد.

فیلم دست ناپیدا / سودای سیمرغ

کارگردان : انسیه شاه حسینی

پنجمین فیلم سینمایی انسیه شاه حسینی به تهیه کنندگی سید سعید سیدزاده ، «دست ناپیدا» نام دارد که درباره زنان حوضه خوان پشت جبهه است که لباس می شستند و در واقع روایت گر زندگی زنی است که 200 فانوسقه خونین روی دوش دارد و همه را در آب کارون شسته و آن ها را به جبهه می فرستد.

انسیه شاه حسینی ، ایده «دست ناپیدا» را از فیلم «شب به خیر فرمانده» گرفته است. شاه حسینی که از زمان تولید آخرین فیلمش 11 سال می گذرد ، تنها کارگردان زنی است که در دوره چهل و دوم جشنواره فیلم فجر ، فیلمش به جشنواره راه پیدا کرده است. معصومه بافنده ، نسرین احمدخانی ، اعظم سادات موسوی ، زیبا عسکری و… بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد شهید و امور ایثارگران ، سرمایه گذار این فیلم هستند. وجه تسمیه «دست ناپیدا» از قطعه شعر مولانا یعنی «دست ناپیدا گریبان می کشد ، من پی دست و گریبان می روم» برداشت شده است. بر این اساس ، «دست ناپیدا» نگاه متفاوت و شاعرانه ای را نسبت به دفاع مقدس دنبال می کند.

شاه حسینی ، خرداد ماه امسال در گفت وگویی مطرح کرده بود که رهبر معظم انقلاب عوامل این فیلم را دعا کردند که بتوانند این اثر ارزشمند را به خوبی تولید و آن را تقدیم نگاه مهربان ملت عزیز ایران کنند و توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هدیه ای به وسعت یک دنیا انگیزه برای عوامل فیلم ارسال کردند. شاه حسینی اضافه می کند که با خود عهد بستیم با همین چفیه و انگشتر متبرک رهبری ، آغاز تولید فیلم را در سرزمین حماسه و ایثار کلید بزنیم.

فیلم دو روز دیرتر / سودای سیمرغ

کارگردان : اصغر نعیمی

فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» با موضوع فرزندآوری و ازدیاد جمعیت به کارگردانی اصغر نعیمی و نویسندگی رضا مقصودی و حمید اکبری خامنه و براساس طرحی از سیدمحمد حسینی و تهیه کنندگی محسن شیرازی در بنیاد فرهنگی روایت فتح تولید شده است.

در این فیلم سینمایی که با رویکرد طنز اجتماعی ساخته شده است سینا مهراد ، پردیس احمدیه ، فرهاد آییش ، گوهر خیراندیش ، کمند امیر سلیمانی ، سید جواد یحیوی ، سیاوش چراغی پور ، محمد فیلی و علیرضا داوودنژاد به عنوان بازیگر حضور دارند.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

برخی از عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از مشاور تهیه کننده : سید جمال ساداتیان ، مدیر فیلمبرداری : مرتضی هدایی ، تدوین : میثم مولایی ، آهنگساز : مسعود سخاوت دوست و طراح چهره پردازی : عباس عباسی.

در خلاصه داستان «دو روز دیرتر» آمده است : «سهیل و مریم زوج جوانی که سودای مهاجرت دارند ، علیرغم توصیه های پدر و مادر مریم از فرزندآوری خودداری می کنند تا اینکه پدر مریم تصمیم می گیرد مبلغی را که از خواهرش به ارث برده ، بین نوه هایش تقسیم کند. سهیل و مریم که برای مهاجرت نیاز به پول دارند تصمیم می گیرند بچه دار شوند اما فوت ناگهانی غلامحسین محاسبات آن ها را برهم می زند تا اینکه ….»

بنیاد فرهنگی روایت فتح سرمایه گذار اصلی این پروژه سینمایی است که در تولید این فیلم با بنیاد سینمایی فارابی و موسسه بهمن سبز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مشارکت دارد.

فیلم شکار حلزون / نگاه نو 

کارگردان : محسن جسور

فیلم سینمایی «شکار حلزون» نخستین اثر سینمایی محسن جسور در مقام کارگردان و به تهیه کنندگی مصطفی سلطانی است که در بخش نگاه نو چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به رقابت خواهد پرداخت.

«شکار حلزون» روایتگر قصه مینو ، زن جوان سرپرست خانواده ای است که برای تامین معاش در یک شرکت خدماتی و نظافتی مشغول به کار است . او با پیشنهاد شغل پرستاری از پدر یک جوان مواجه می شود که شرط پذیرفتن این شغل با حقوق مناسب ، جاری شدن صیغه محرمیت میان آن هاست.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

حسین پاکدل ، فرناز زوفا ، محمد سول صفری ، مسعودرضا عجمی ، رابعه مدنی ، یاسمن ترابی ، علی اکبر قاضی نظام ، امیرعلی سخایی ، میثم محمدی و زنده یاد حسام محمودی بازیگران «شکار حلزون» هستند.

محسن جسور دارای مدرک کارشناسی ارتباط تصویری از دانشگاه هنر سوره است و از فعالیت های او می توان به نویسندگی فیلمنامه فیلم های کوتاه «آن زن» ، «بی آسمان» ، «بهشت کجاست» ، تله فیلم های «خشت بهشت» ، «رقص روی یخ» ، «چند کوچه پایین تر» ، «ایستگاه سلام» ، فیلم های سینمایی «آوا» ، «به تهران خوش آمدید» ، «چراغ های ناتمام» ، «پله ها نزدیک است» ، «این کوچه خالی است» ، «فصل فراموشی یک طبقه گرسنه» ، سریال های تلویزیونی «پردیسان» و «محکومین» اشاره کرد.

فیلم شه سوار / سودای سیمرغ

کارگردان : حسین نمازی

حسین نمازی که کارگردانی ، نویسندگی و تهیه کنندگی «شه سوار» را برعهده دارد پیش از این ، تجربه موفق «شادروان» و «آپاندیس» را در کارنامه خود ثبت کرده است. داستان «شه سوار» طی سه شبانه روز و در یک مراسم عروسی رخ می دهد.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

این فیلم سینمایی محصول بنیاد سینمایی فارابی است که با مشارکت بخش خصوصی تولید شده است. مهرداد صدیقیان ، الناز حبیبی ، هادی کاظمی ، عباس جمشیدی فر ، گیتی قاسمی ، سعید عطایان ، ایمان برات پور ، حافظ نبی زاده ، مهرناز افلاکیان ، ناهید استواری ، با هنرمندی عزت الله رمضانی فر با حضور امیر دژاکام بازیگران فیلم «شه سوار» هستند.

در خلاصه داستان «شه سوار» آمده است : به دنبال درگذشت پدر خانواده در جریان برگزاری عروسی که چندبار به هم خورده است ، خانواده او قصد پنهان کردن این خبر را دارند.

فیلم شور عاشقی / سودای سیمرغ

کارگردان : داریوش یاری

فیلم سینمایی «شور عاشقی» به تهیه کنندگی و کارگردانی داریوش یاری با حضور بازیگرانی همچون شهره موسوی ، پیام احمدی نیا ، مهدی زمین پرداز ، سیامک صفری ، نادر فلاح ، علی استادی ، بهزاد دورانی ، بهرام ابراهیمی ، ساخته شده است. داریوش یاری با بهره گیری از یک فیلمنامه دراماتیک ، روایت تفکربرانگیزی از حرکت کاروان اهل بیت (ع) در مسیر کوفه را به تصویر کشیده است.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

در خلاصه داستان «شور عاشقی» آمده است : «زنی رسانه شد تا راست و دروغ در تاریخ جابه جا نشود.»

این فیلم که محصول مشترک بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی است در آخرین مراحل فنی قرار دارد و پوستر و لوگوی آن را محمد روح الامین طراحی کرده است. اولین نمایش این فیلم در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

فیلم صبح اعدام / سودای سیمرغ

کارگردان : بهروز افخمی

«صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی تازه ترین محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی ، برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین 15 خرداد 1342 محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی 5 تا 6:30 صبح این روز روایت می شود.

پیرنگ اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی ، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این 2 شخصیت است که بهروز افخمی پس از سال ها تحقیق و پژوهش آن را به فیلمنامه «صبح اعدام» تبدیل کرده است.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

علاوه بر ارسطو خوش رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی ، مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی ، داود فتحعلی بیگی در نقش قاضی عسکر ، پوریا منجزی در نقش کلیددار طیب ، مهرداد نیکنام در نقش تیمسار ، محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی و کاوه دارابی در نقش خبرنگار کیهان و فریبا آذرشب در نقش مادر حاج اسماعیل رضایی در تازه ترین ساخته بهروز افخمی نقش آفرینی می کنند.

بهروز افخمی درباره این فیلم گفته است : فیلمنامه «صبح اعدام» را بر اساس گزارش مطبوعاتی کیهان نوشته ام. دیالوگ های طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی را که در روزنامه نوشته شده بود به صورت مستقیم در فیلمنامه آورده ام. البته برای نوشتن فیلمنامه ، از منابع و اسناد دیگر از جمله کتاب «طیب در گذر لوطی ها» استفاده و اقتباس کردم. کتاب «طیب در گذر لوطی ها» مصاحبه های مختلفی با لوطی های تهرانی دارد که طیب را می شناختند و نثر آن تهرانی قدیمی است و برای نوشتن فیلمنامه برایم بسیار کارآمد بود.

فیلم صبحانه با زرافه ها / سودای سیمرغ

کارگردان : سروش صحت 

سروش صحت علاوه بر این که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به عنوان بازیگر در «بی بدن» ایفای نقش دارد ، اما خود در کسوت کارگردان با فیلم «صبحانه با زرافه ها» در این دوره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

ترکیب متفاوت بازیگران دومین فیلم سروش صحت ، نشان از موفقیت آن در گیشه خواهد داشت؛ بهرام رادان سال ها بعد از بازی در «بی پولی» دوباره پا به دنیای طنز و کمدی گذاشته است و به نظر می رسد باید با یک بهرام رادان متفاوت روبرو شویم. حضور پژمان جمشیدی بعد از تجربه بازی در «جهان با من برقص» نشان می دهد سروش صحت روی توانایی های کمدی او حساب ویژه ای باز کرده است. 

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

هوتن شکیبا که بعد از درخشش در سریال لیسانسه ها و فوق لیسانسه ها در نقش حبیب تبدیل به یکی از ماندگارترین شخصیت های تلویزیونی شد ، حالا باز هم با همکاری مجدد با سروش صحت تلاش می کند خاطرات خوش «لیسانسه ها» را برای مخاطب زنده کند. بیژن بنفشه خواه نیز از جمله بازیگران قدیمی در عرصه کمدی است که حضورش در فیلم سروش صحت بعد از چندین تجربه مشترک همکاری یک اتفاق خوب است. هادی حجازی فر در «صبحانه با زرافه ها» در نقشی متفاوت می تواند به یکی از آس های صحت در جشنواره امسال تبدیل شود.

فیلم سینمایی «صبحانه با زرافه ها» به تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی است.

فیلم ظاهر / نگاه نو 

کارگردان : حسین عامری 

«ظاهر» به کارگردانی حسین عامری و تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز برای رقابت در بخش «نگاه نو» چهل ودومین جشنوراه فیلم فجر انتخاب شده است که البته در ژانر فیلم کودک و نوجوان است. از جزییات این فیلم نیز اطلاعات خاصی در دست نیست.

اسامی بازیگرانی که از این فیلم اعلام شده ، روح الله زمانی ، یدالله شادمانی و حامد محمودی است.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

در خلاصه داستان این فیلم آمده است : «ظاهر 18 سال دارد و در شمال کشور سرباز است. او با اکبر و زیبا پیرمرد و پیرزنی که در کلبه ای نزدیک پادگان زندگی می کنند ، آشنا می شود و در ادامه اتفاق هایی برایش رقم می خورد.»

فیلم قلب رقه / سودای سیمرغ

کارگردان : خیرالله تقیانی پور 

«قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و تهیه کنندگی سعید پروینی از فیلم های بخش نگاه نو جشنواره امسال است. در این فیلم ، موقعیتی متناقض روایت شده است و سوژه تقیانی پور ، رخ دادن جنایت و خشونت عاشقانه ای در دل جنگ است؛ همان شمه ای که در سریال ها و کارهای قبلی اش نیز در نظر گرفته بود.

این کارگردان از ابتدا برای ایفای نقش اصلی فیلمش ، شهرام حقیقت دوست را در نظر گرفته بوده است چراکه سابقه همکاری او با شهرام حقیقت دوست به تئاتر برمی گردد.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

کشور سوریه لوکیشن اصلی فیلم «قلب رقه» است. «قلب رقه» به عنوان محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد رسانه ای بیان در جشنواره فیلم فجر روی پرده می رود و شهرام حقیقت دوست ، فرهاد قایمیان ، محمدرضا شریفی نیا ، هدایت هاشمی ، عبدالرضا نصاری ، مصطفی ساسانی و شادی مختاری بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

فیلم مجنون / نگاه نو - سودای سیمرغ

کارگردان : مهدی شاه محمدی

فیلم سینمایی «مجنون» به تهیه کنندگی عباس نادران تازه ترین محصول سینمایی سازمان اوج است که به روایت زندگی یکی از شهدای شاخص دوران دفاع مقدس می پردازد. کارگردانی فیلم «مجنون» را مهدی شامحمدی برعهده دارد که از کارگردانان شناخته شده در سینمای مستند است و با این فیلم اولین کارگردانی فیلم بلند سینمایی را در کارنامه خود تجربه می کند.

عباس نادران که تهیه کنندگی «مجنون» را برعهده دارد هم در مقام تهیه کننده تا به امروز فیلم هایی همچون «شاه کش» و «شادروان» را به سرانجام رسانده است و هم ، این پروژه اولین همکاری او با سازمان اوج محسوب می شود.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

پس از فیلم های «ایستاده در غبار» با روایتی از زندگی حاج احمد متوسلیان ، «منصور» با روایتی از زندگی شهید منصور ستاری و «غریب» با روایتی از زندگی شهید محمد بروجردی ، حالا «مجنون» تازه ترین محصول سازمان اوج محسوب می شود که به زندگی شهید مهدی زین الدین می پردازد که فرمانده لشکر 17 علی ابن ابیطالب در دوران دفاع مقدس و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در طول جنگ تحمیلی بود و در سال 63 در منطقه سردشت در پی درگیری مستقیم با نیروهای مسلح دشمن در سن 25 سالگی به شهادت رسید.

فیلم معجزه پروین / سودای سیمرغ

کارگردان : محمدرضا ورزی

فیلم سینمایی «معجزه پروین» که امسال در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا ، پرتره ای از داستان زندگی پروین اعتصامی شاعر معاصر ایرانی است.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

مارال بنی آدم ، آزیتا حاجیان ، محمدرضا شریفی نیا ، حسین پاکدل ، محمدعلی نجفی ، امیرحسین صدیق ، رامین ناصر نصیر ، رضا فیاضی ، بیژن بنفشه خواه ، یوسف صیادی ، حسام نواب صفوی ، ملیکا شریفی نیا ، محمد شعبان پور ، الهه جعفری ، محمدرضا شهبانی نوری ، مریم ورزی ، محمد ساربان ، مجید جعفری ، شهراد بانکی ، عباس علی محمدی و امیررضا انوریان از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم ملکه آلیشون / نگاه نو 

کارگردان : ابراهیم نورآورمحمد

پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری ، پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان و پروانه زرین ویژه هیات داوران سی و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوان ، از موفقیت فیلم سینمایی «ملکه آلیشون» به کارگردانی و تهیه کنندگی ابراهیم نورآور محمد است ، به همین دلیل به طور مستقیم وارد بخش مسابقه جشنواره فجر شده است.

در خلاصه داستان فیلم «ملکه آلیشون» آمده است : آدور در کودکی زندگی فقیرانه ای را با پدربزرگش سپری کرده. پدر و مادر او به دست موجودی شیطانی به نام کایوت از بین رفته اند اما به او گفته اند تب جنگل باعث مرگ آن ها شده است. آدور از جنگل به شدت متنفر است. روزی آدور با پدربزرگش بحث می کند و از خانه فراری می شود و به جنگلی مخوف می رسد. تونل زمان او را به داخل خود می کشد و بعد به جنگل سوخته ای که حاکمش یک پری به اسم ملکه آلیشون است ، فرستاده می شود.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

نسترن سیفی ، نسیم عبدی ، امیررضا اسماعیلی ، سعید فاضل ساعتچی ، صبا منصوری ، فاطمه زحمتکش ، عارف امرج شکری ، آرزو مهتری ، شانلی محمدی و میترا شجاعی بازیگران این فیلم هستند.

«ملکه آلیشون» از عجیب ترین فیلم های جشنواره است چرا که فیلمساز تمامی کارهای فیلمش را خودش انجام داده و در تیتراژ فیلم نامی غیر از خودش را نمی بینید. ساخت این فیلم حدود 9 سال طول کشیده است و از این حیث یک رکورد محسوب می شود.

فیلم میرو / سودای سیمرغ

کارگردان : حسین ریگی

فیلم سینمایی «میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی سعید الهی در ژانر کودک و نوجوان و در بستر روایتی از دوران مقدس ساخته می شود و سومین اثر سینمایی حسین ریگی بعد از فیلم های «لیپار» و «هوک» طی سال های اخیر است. این فیلم در ژانر کودک و نوجوان تولید شده و در بستر قصه ای متعلق به دوران دفاع مقدس در دهه 60 روایت می شود.

«میرو» با محوریت نمادین یکی از بسیجیان نوجوان شهرستان چابهار و اراده وی برای عزیمت به جبهه های جنگ ، تحت تاثیر سردار شهید حاج قاسم میرحسینی ساخته شده است.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی سرمایه گذاران فیلم سینمایی «میرو» بوده و سعید الهی که مستند اخیرش به نام «قوی دل» در جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» موفق به کسب 4 تندیس در بخش های کارگردانی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد.

«میرو» با حضور بازیگرانی چون سودابه بیضایی ، امیررضا دلاوری ، حمید ابراهیمی ، آرزو تاج نیا ، ابوالفضل همراه ، مهدی دین محمدپور ، ایوب افشار و جمعی از هنرمندان بومی استان سیستان و بلوچستان در تلاش است تا در موعد مقرر به چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر برسد.

فیلم نبودنت / سودای سیمرغ

کارگردان : کاوه سجاده حسینی 

کاوه سجادی حسینی با ملودرامی زنانه درباره مهاجرت و فروپاشی خانواده به جشنواره فیلم فجر آمده است. فیلم سینمایی «نبودنت» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی ، درباره زنی به نام مرضیه است که چند سالی است در انتظار همسرش است اما شوهرش نمی تواند به خانه بازگردد.

سحر دولتشاهی ، امیرآقایی ، آزاده صمدی ، فرید سجادی حسینی ، رضا بهبودی ، علیرضا ثانی فر و شیوا سرمست بازیگران این فیلم هستند.

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

«نبودنت» چهارمین فیلم بلند سینمایی کاوه سجادی حسینی است که آخرین حضور او در جشنواره فیلم فجر مربوط به فیلم «بوفالو» بود که در سی و سومین دوره این جشنواره به نمایش درآمد.

«نبودنت» درامی اجتماعی است که به قلم کاوه سجادی حسینی به نگارش درآمده است که البته قرار بود سال 96 توسط او کارگردانی شود که به تعویق افتاد و حالا برای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر آماده شده است.

فیلم نپتون / نگاه نو - سودای سیمرغ

کارگردان : محمد ابراهیم غفاریان

فیلم سینمایی «نپتون» به نویسندگی مرجان ساداتی ، کارگردانی محمد ابراهیم غفاریان و تهیه کنندگی سیاوش امین پور در 2 بخش سودای سیمرغ و نگاه نو چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد.

در خلاصه داستان «نپتون» آمده است : «افسانه و همسرش به دلیل مشغله کاری از فرزند خود غافل شده اند که فرزند آنها دچار مشکلی می شود. یک سال نپتون ، معادل صد و شصت و پنج سال زمینه! یعنی یک بچه یک ساله توی نپتون یک پیرِ صد و شصت و پنج ساله روی زمین!»

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

بهدخت ولیان و آرمین رحیمیان با حضور مسعود کرامتی و بهناز جعفری همراه با امین میری ، آیدا ماهیانی ، رها خدایاری ، ندا عقیقی ، محمد نریمانی ، سحر آقاسی ، مهرداد خانی ، محمد حسینی ، مهدی حیدری ، کیوان شابازاده ، شایان زهراکار و با معرفی بهداد بلیغ و شهلا اکبری در کنار بازیگران کودک؛ امیر رضا جوکار ، ماهک حقیقی ، آرتین تیموری ، در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

فیلم نوروز / سودای سیمرغ

کارگردان : سهیل موفق

فیلم سینمایی «نوروز» جدیدترین ساخته سهیل موفق است که سابقه ساخت آثار کودک و نوجوان را دارد. توجه به آیین های ملی از جمله عید نوروز از جمله ویژگی های این فیلم است.

در خلاصه داستان فیلم نوروز آمده است : «نوروز در راه است ، اما اهریمن در کمین است تا نوروز و بهار را از بین ببرد. عمو نوروز در مسیر کلبه ننه سرما و جستجوی حاجی فیروز دچار سانحه می شود و طوفانی بزرگ آغاز می شود.»

معرفی کامل فیلم های جشنواره فجر 1402 (+عکس)

علی نصیریان ، شبنم مقدمی ، مهدی هاشمی ، افشین هاشمی ، مهتاب ثروتی ، سیاوش چراغی پور ، علی آرا ، طاها شادی فر ، سحر حسینی و علی بوراک سیلان بازیگران این فیلم هستند.

بیوگرافی

پیج اینستاگرام نم نمک

این مطلب مفید بود؟
(1 رای)
100%

نظر دادن